چگونه در بورس اوراق بهادار پرتفوی(سبد سهام) تهیه کنیم؟

چگونه در بورس اوراق بهادار پرتفوی(سبد سهام) تهیه کنیم؟

 

اکثر سرمایه گذاران در بورس اوراق بهادار خود را در راستای اهدافی که در مقالات قبلی به آن اشاره کردیم آماده می کنند. پس از یک دوره زمانی مشخص، سرمایه گذاران به راحتی می توانند با تعیین استراتژی های خود سبد سهام خود را ایجاد کنند.

البته، داشتن دانش در مورد بازار و ابزارهای معامله شده از نظر نحوه ایجاد سبد سهام در بازار بسیار مهم است. بر این اساس، می توانید تعیین کنید که در کدام ابزار و چه مقدار وثیقه باید سرمایه گذاری کنید تا انتظارات خود را برآورده کنید.

تنوع بخشی به سبد سهام

یکی از مفاهیم کلیدی در مدیریت پورتفولیو، حکمت تنوع بخشی است. این بدان معناست که تمام تخم مرغ های خود را در یک سبد قرار ندهید. هدف متنوع سازی کاهش ریسک از طریق توزیع سرمایه گذاری ها در ابزارهای مالی مختلف، بخش ها و سایر دسته ها است. این کمک می کند تا با سرمایه گذاری در زمینه های مختلف، که هر کدام به طور متفاوتی نسبت به یک رویداد واکنش نشان می دهند، بازده به حداکثر برسد. راه های زیادی برای ایجاد تنوع وجود دارد.

یکی از مهم ترین نکاتی که در سرمایه گذاری در بورس باید به آن توجه کنید این است که پولی که در سبد سرمایه گذاری خواهید کرد باید برای سرمایه گذاری ذخیره شود. به همین دلیل توصیه می شود با پول قرض گرفته یا وام وارد بورس نشوید.

مطلب مرتبط: چگونه یک سبد سرمایه گذاری بسازیم؟

نکته:

از آنجا که در حالی که شما یک پرتفوی قوی ایجاد کرده اید و می توانید بازده مورد انتظار خود را در بلندمدت فراهم کنید، ممکن است مجبور شوید موقعیت های باز خود را پس از اتمام دوره سررسید پولی که باید بازپرداخت شود، ببندید. اینکه چگونه سبد سهام خود را در بازار سهام بسازید به شما بستگی دارد. اهداف آینده، ریسک پذیری و شخصیت شما عواملی هستند که در تصمیم گیری در مورد چگونگی ایجاد پورتفولیوی شما نقش دارند.

وضعیت برای شخص y احتمالاً با پاسخ به این سؤال که چه تعداد سهم باید در پرتفوی شخص x باشد، تغییر خواهد کرد. صرف نظر از ارزش کل و ترکیب دارایی پرتفوی شما، همه پرتفوی ها باید دارای درجه ای از تنوع باشند. همچنین باید تحمل ریسک، اهداف بازده، افق زمانی، نیازهای نقدینگی، موقعیت های قانونی و سایر محدودیت های مربوطه را منعکس کند.

شما می‌توانید سبد سرمایه‌گذاری را به‌عنوان پایی در نظر بگیرید که به قطعاتی با اندازه‌های مختلف تقسیم می‌شود که هر کدام یک طبقه دارایی متفاوت را نشان می‌دهند.

تنوع بخشی به سبد سهام

سهام، اوراق قرضه و وجه نقد اغلب به عنوان بلوک های ساختمانی اولیه یک سبد در نظر گرفته می شوند.

نمونه تخصیص پرتفوی (سبد سهام) مورد بحث برای سرمایه گذار با تحمل ریسک پایین است. به طور کلی، یک استراتژی محافظه کارانه تلاش می کند تا ارزش یک سبد را با سرمایه گذاری در اوراق بهادار کم ریسک حفظ کند. به عنوان مثال، ۵۰ درصد از سرمایه را می توان به اوراق قرضه ای که ممکن است شامل شرکت های با کیفیت بالا باشد، اختصاص داد.

۲۰ درصد سهم را می توان به سهامی که در شاخص ۳۰ گنجانده شده است، اختصاص داد که نشانگر ۳۰ سهم با بالاترین ارزش بازار معامله شده در بورس است. ۳۰ درصد ممکن است شامل پول نقد و سرمایه گذاری های کوتاه مدت مانند حساب های پس انداز با بازده بالا باشد.

اکثر کارشناسان سرمایه گذاری موافقند که تنوع بخشی یک جزء کلیدی برای دستیابی به اهداف بلندمدت مالی در عین به حداقل رساندن ریسک است. با دانش بازار سهام و افزایش تجربه بازار که در طول زمان کسب کرده اید، می توانید پول خود را به صورت کنترل شده مدیریت کنید و به انتظارات خود برسید. به همین دلیل نکاتی وجود دارد که باید در تهیه نمونه کارها به آنها توجه کنید. اکنون این مسائل را در نظر بگیریم.

هنگام تهیه پرتفوی در بورس به چه نکاتی باید توجه کرد؟

به لطف اکانت های آزمایشی می توانید به راحتی نکات اولویتی را که در تهیه سبد در بورس باید به آن توجه کنید، یاد بگیرید. نکاتی که باید به آنها توجه کنید بسته به ابزارهایی که به مجموعه خود اضافه می کنید متفاوت است.

به عنوان مثال، هنگام سرمایه گذاری در سهام، انتخاب شرکت و بخش بر قیمت ها تأثیر می گذارد، در حالی که در معاملات کالا، اخبار جاری بیشتر بر قیمت ها تأثیر می گذارد. ارزها توسط عواملی مانند داده های اقتصادی، رویدادهای سیاسی و سیاست های مالی هدایت می شوند.

چگونه سبد سهام ایجاد کنیم؟

اگرچه پاسخ های متفاوتی برای این سوال وجود دارد که چگونه سبد سهام ایجاد کنیم و در تهیه سبد به چه نکاتی توجه کنیم، اما برخی از نکات ثابت هستند. برای ایجاد یک سبد سرمایه گذاری که بازدهی ثابتی را ارائه می دهد، باید روی سه عامل تمرکز کنید. اینها؛ اهداف شما، تخصیص دارایی، تنوع بخشی است.

تعیین اهداف اولین گام در ایجاد سبد سهام در بازار سهام است. قبل از شروع تهیه سبد در بازار سهام، مهم است که بدانید هدف نهایی شما چیست. به این ترتیب می توانید اطمینان حاصل کنید که سرمایه گذاری های شما در جهتی کار می کند که شما را به اهدافتان نزدیکتر کند. به عنوان مثال، اگر شما جوانی هستید که قصد خرید عمده ای مانند خانه را در ۱۰ سال آینده دارید، ساختن مجموعه ای از سهام رشد ممکن است راه حلی باشد.

هنگامی که اهداف خود را مشخص کردید، گام بعدی این است که دارایی ها را بر این اساس تخصیص دهید. برای این مرحله، شما همچنین باید مشخصات ریسک و تحمل خود را ارزیابی کنید. این به شما امکان می دهد تصمیمات آگاهانه تری بگیرید.

مثال:

فرض کنید برای ۲۰ سال آینده برای بازنشستگی برنامه ریزی می کنید. علاوه بر این، شما یک سرمایه گذار معتدل با تحمل ریسک متوسط ​​هستید. در این مورد، منطقی به نظر می رسد که نسبت تخصیص دارایی ۸۰:۲۰، تقسیم بین سهام سود و سهام رشد داشته باشد.

در نهایت، مرحله متنوع سازی وجود دارد که قبلاً به آن اشاره کردیم. پرتفوی بدون تنوع، سبد سرمایه گذاری خوبی نیست. یک پرتفوی متنوع به شما امکان می دهد ریسک سرمایه گذاری خود را در چندین کلاس یا زیر کلاس دارایی پخش کنید.

مثال:

به عنوان مثال، شما اساساً یک تخصیص دارایی ۸۰:۲۰ به نفع سهام سود سهام و سهام رشد دارید. حتی می توانید تنوع بیشتری داشته باشید. شما می توانید سرمایه گذاری ۸۰:۲۰ خود را به سهام تقسیم سود و رشد در چندین بخش و ارزش بازار تقسیم کنید.

از این گذشته، تهیه سبد مناسب مهمترین گام در جهت دهی به سرمایه گذاری شماست. اگر سبد درستی تهیه نشود، این امکان وجود دارد که از سرمایه گذاری های خود ضرر کنید. از این نظر می توانید با بهره گیری از آموزش های بورس و حساب های مجازی خود را ارتقا دهید و با برداشتن گام های محکم برای آینده خود به موفقیت برسید.

 

نرم افزار مدیریت امور سهام برای مدیریت سبد سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر یک از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی داشته باشید.

نرم افزار مدیریت سهام، برنامه سهامداران، نرم افزار سهامداری، نرم افزار امور سهام و سهامداران، نرم افزار امور سهام، برنامه مدیریت امور سهام، نرم افزار مدیریت امور سهام، برنامه تحلیل سهام

سبد سهام