سهامدار عمده؛ تعریف، حقوق و امتیازات

سهامدار عمده؛ تعریف، حقوق و امتیازات

سهامدار عمده، شخص یا نهادی است که بیش از ۵۰ درصد از سهام شرکت را در اختیار دارد و آن را کنترل می کند.

به عنوان سهامدار اکثریت، یک شخص یا واحد عملیاتی نفوذ قابل توجهی بر شرکت دارد، به خصوص اگر سهام آنها سهام دارای حق رای باشد. سهام دارای حق رای به سهامدار اجازه می دهد تا در مورد تصمیمات مختلف شرکت، از جمله اینکه چه کسی باید در هیئت مدیره شرکت باشد، رأی دهد.

هنگامی که سهامدار اکثریت دارای سهام دارای حق رای است، شخص یا نهاد ممکن است بر مدیریت شرکت تأثیر قابل توجهی داشته باشد.

سهامدار عمده چیست؟

سهامدار عمده شخص یا نهادی است که بیش از ۵۰ درصد از سهام یک شرکت را در اختیار دارد.

اگر سهامدار اکثریت دارای سهام دارای حق رای باشد، آنها از طریق قدرت رای خود، جهت شرکت را دیکته می کنند.

استثنا در حق رای اکثریت سهامداران در صورتی است که برای یک موضوع رای خاص نیاز به اکثریت فوق العاده باشد.

یا آیین نامه های خاص شرکت قدرت سهامداران اکثریت را محدود کند.

بیشتر بخوانید: چه کسی مسئول محافظت از منافع سهامداران است؟

درک سهامدار اکثریت

اکثر سهامداران اغلب موسس شرکت هستند. در مورد مشاغل با سابقه طولانی، سهامدار عمده نیز ممکن است فرزندان بنیانگذار باشند. با کنترل بیش از نیمی از حق رای، سهامدار اکثریت یک سهامدار کلیدی و تأثیرگذار در عملیات تجاری و جهت گیری استراتژیک شرکت است. به عنوان مثال، ممکن است جایگزینی افسران یا هیئت مدیره یک شرکت در اختیار آنها باشد. با این حال، همه شرکت‌ها سهامدار اکثریت ندارند و بیشتر از شرکت‌های دولتی، اکثریت سهامداران در شرکت‌های خصوصی رایج است.

برای آن دسته از شرکت‌هایی که سهامدار عمده دارند، این نیز درست است که نقش سهامداران اکثریت می‌تواند از شرکتی به شرکت دیگر بسیار متفاوت به نظر برسد. برخی همچنان درگیر عملیات روزانه هستند. در حالی که برخی دیگر مدیریت را به مدیران شرکت واگذار می کنند. سهامدار اکثریت یک شرکت ممکن است عضوی از مدیران ارشد مانند مدیر عامل (مدیر عامل) باشد یا نباشد. این سناریو در یک شرکت کوچکتر با تعداد سهام محدود بیشتر محتمل است.

در شرکت‌های بزرگ‌تر، مانند شرکت‌هایی که ارزش بازار آن‌ها میلیاردها دلار است، سرمایه‌گذاران شرکت ممکن است شامل مؤسسات دیگری باشند که تعداد بیشتری سهام دارند.

سهامدار عمده چیست؟

سهامداران عمده و خرید

اکثر سهامدارانی که به دنبال خروج از یک کسب و کار یا تضعیف موقعیت خود هستند، ممکن است با هدف فروش سهام خود یا کل شرکت برای کسب سود، به رقابت خود یا شرکت های سهام خصوصی دست پیدا کنند.

برای اینکه یک خرید اتفاق بیفتد، یک نهاد خارجی باید بیش از ۵۰٪ از سهام شرکت هدف را خریداری کند. یا حداقل ۵۰٪ از سهامداران فعلی را داشته باشد که به خرید رای مثبت می دهند. خرید، به دست آوردن سهام کنترلی در یک شرکت است. معمولاً به صورت مترادف با واژه اکتساب استفاده می شود.

اگر سهامداران اکثریت بیش از نیمی از سهام شرکت را در اختیار داشته باشند، ممکن است بسته به مقررات در اساسنامه شرکت، اختیار خرید بدون پشتیبانی اضافی را نداشته باشند. در مواردی که برای خرید نیاز به اکثریت فوق العاده است، سهامدار اکثریت می تواند تنها عامل تعیین کننده باشد. (اما فقط در مواردی که سهام کافی برای برآورده کردن نیاز اکثریت فوق العاده را در اختیار دارند و سهامداران اقلیت حقوق اضافی برای جلوگیری از تلاش ندارند).

حقوق سهامداران اقلیت می تواند شامل اعلام یک اقدام مشتقه یا تقلب باشد. این اقدامات عملاً تکمیل یک خرید را مسدود می کند. اگر سهامداران اقلیت معتقدند شرایط خرید ناعادلانه است و آنها مایل به خروج از تجارت هدف هستند، می توانند از حقوق ارزیابی استفاده کنند. این به دادگاه اجازه می دهد تا تعیین کند که آیا قیمت سهام پیشنهادی منصفانه است یا خیر. اگر در واقع پیشنهاد ناعادلانه تشخیص داده شود، دادگاه همچنین می تواند تجارتی را که خرید را آغاز می کند مجبور به ارائه قیمت مشخصی کند.

بیشتر بخوانید: سهامدار اصلی؛ معنی و الزامات

نمونه ای از سهامداران عمده

سهامداران عمده اغلب شرکت هایی هستند که دارای سهام کنترلی در بسیاری از شرکت ها هستند. به عنوان مثال، شرکت برکشایر هاتاوی، که وارن بافت مدیر عامل آن است، در بسیاری از شرکت های دیگر دارای منافع کنترلی است.

برکشایر هاتاوی سهامدار اکثریت شرکت های دیگر است. اما خود برکشایر هاتاوی نیز سهامدارانی دارد. با این حال، برکشایر هاتاوی سهامدار اکثریت ندارد.

از آنجایی که اکثر شرکت‌هایی که سهامداران اکثریت دارند، بسیار کوچک هستند، شرکت‌های خانگی یا شناخته شده زیادی وجود ندارند که سهامداران اکثریت داشته باشند. (زیرا این شرکت‌ها تمایل دارند بزرگ‌تر باشند). یک استثناء Dell Technologies Inc است. بر اساس یک پروکسی Dell Technologies که در ماه مه در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) ثبت شد، مایکل دل حدود نیمی از سهام شرکت (۵۲٪) را کنترل می کند.

بیشتر بخوانید: نرم افزار اسناد

سهامدار اصلی

روابط عمومی شرکت پارس سیستم آشنا

نرم افزار مدیریت امور سهام برای مدیریت سبد سرمایه گذاری سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر یک از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی خواهید داشت.

 نرم افزار مدیریت امور سهام

برنامه سهامداران

 نرم افزار امور سهام و سهامداران

 نرم افزار امور سهام

برنامه مدیریت امور سهام

سامانه مدیریت سبد سهام

برنامه تحلیل سهام

 نرم افزار مدیریت امور سهام

سامانه سهامداران

نرم افزار امور سهامداری

سامانه امور سهام و سهامداران

برنامه مدیریت سهامداران

 نرم افزار سهامداران

سامانه امور سهام

 نرم افزار سهام

 نرم افزار خرید سهام

برنامه پیشنهاد بهترین سهام

بهترین برنامه پیشنهاد سهام

 برنامه پیش بینی قیمت سهام

 برنامه مدیریت سبد سهام

 نرم افزار سهامداری

اپلیکیشن ردیابی سهام

 نرم افزار مدیریت سهام

برنامه مدیریت پرتفولیو

 نرم افزار مدیریت سهام اندروید

برنامه مدیریت سهام در بورس

نرم افزار مدیریت سبد سرمایه گذاری

برنامه مدیریت سبد سرمایه گذاری

نرم افزار مدیریت پورتفولیو

برنامه مدیریت سبد سهام در بورس

برنامه ردیابی سهام