سهام دار در مقابل ذینفع: یک مرور کلی

سهام دار در مقابل ذینفع: یک مرور کلی

یک سهام دار از طریق سهم سهام مالک بخشی از یک شرکت سهامی عام است. در حالی که یک ذینفع به دلایلی غیر از عملکرد سهام، علاقه مند به عملکرد یک شرکت است.

یک ذینفع ممکن است به حرکت قیمت سهام علاقه مند باشد. در حالی که یک سهام دار شاید علاقه ریشه ای عمیق تری به موفقیت شرکت داشته باشد. سهامداران بخشی از یک شرکت سهامی عام را از طریق سهم سهام در اختیار دارند. یک ذینفع می خواهد به دلایلی غیر از عملکرد سهام شاهد پیشرفت شرکت باشد.

ذینفعان نیازی به دیدگاه بلندمدت در مورد شرکت ندارند و می توانند هر زمان که نیاز داشته باشند سهام را بفروشند. سهامداران اغلب برای مدت طولانی در آن شرکت می کنند و نیاز بیشتری به دیدن رونق شرکت دارند.

بیشتر بخوانید: یادگیری بازار سهام؛ نکات مهمی که باید در نظر بگیرید

درک نقش سهام دار

سهام دار می تواند فرد، شرکت یا مؤسسه ای باشد که حداقل یک سهم از یک شرکت را در اختیار دارد و در نتیجه منافع مالی در سودآوری آن دارد. سهامدار را می توان ذینفع نیز نامید.

به عنوان مثال، یک سهامدار ممکن است یک سرمایه گذار فردی باشد که امیدوار است قیمت سهام افزایش یابد. زیرا بخشی از سبد بازنشستگی او است. سهامداران حق دارند رای اعمال کنند و بر مدیریت یک شرکت تأثیر بگذارند. سهامداران مالک شرکت هستند. اما مسئولیتی در قبال بدهی های شرکت ندارند. برای شرکت های خصوصی، شرکت های انفرادی و تضامنی، مالکان در قبال بدهی های شرکت مسئول هستند.

مالکیت انحصاری یک تجارت غیرشرکتی با یک مالک است که مالیات بر درآمد شخصی را بر روی سود به دست آمده از تجارت می پردازد. یک سهام دار به موفقیت یک تجارت علاقه مند است. زیرا می خواهد بیشترین بازده ممکن را در سرمایه گذاری خود داشته باشد. زمانی که یک شرکت عملکرد خوبی داشته باشد و ارزش آن را افزایش دهد، قیمت سهام و سود سهام افزایش می‌یابد که باعث افزایش ارزش سهام سهام دار می‌شود.

هر چه سهامدار سهام بیشتری داشته باشد، در شرکت سرمایه گذاری بیشتری کرده و در آن سهم بیشتری دارد. آرای سهامدارانی که سهام بیشتری دارند در داخل شرکت وزن بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید: راه‌های تشخیص صعود یا نزول سهام

سهام داران مشترك و سهام داران ممتاز

به طور کلی دو نوع مختلف از سهامداران وجود دارد:

سهام داران مشترك:

هر فردی كه در يك شركت سهامي عام دارد. سهام عادی به شما بخشی از مالکیت شرکت را می دهد و اغلب در بلندمدت نرخ بازدهی بالاتری دارد. سهامداران مشترک می توانند به اعضای هیئت مدیره یا سایر سیاست های شرکت رأی دهند.

سهام داران ممتاز:

هر کسی که سهام ممتاز دارد. سهام ممتاز در بلندمدت نرخ بازده کمتری دارد اما سود سالانه را تضمین می کند. سهامداران ممتاز نمی توانند در مورد سیاست ها یا اعضای هیئت مدیره رای دهند. اما در صورت شکست شرکت و انحلال دارایی های آن، می توانند دارایی ها را قبل از سهامداران عادی مطالبه کنند.

بیشتر بخوانید: برای کسب درآمد چگونه باید در بورس سرمایه گذاری کنیم؟

درک نقش ذینفعان

ذینفعان کسانی هستند که بر یک پروژه یا شرکت تأثیر می گذارند یا تحت تأثیر آن قرار می گیرند. آنها در موفقیت یا شکست آن “سهمی” دارند. ذینفعان ممکن است شامل سهامداران یا مالکان باشند. آنها همچنین می توانند افراد زیر باشند:

کارکنان شرکت باشند.

دارندگان اوراق قرضه که دارای بدهی های صادر شده توسط شرکت هستند.

مشتریانی که ممکن است برای ارائه یک کالا یا خدمات خاص به شرکت متکی باشند.

تامین کنندگان و فروشندگانی که ممکن است برای ارائه یک جریان درآمد ثابت به شرکت تکیه کنند.

اعضای جامعه که تحت تأثیر تصمیمات و اقدامات شرکت قرار می گیرند.

شریک در رویدادها، تبلیغات، یا سایر فعالیت هایی که شرکت در آن شرکت می کند.

بیشتر بخوانید: عواملی که باعث ضرر سرمایه گذاران بازار سهام می شود

درک نقش سهام دار

دو دوسته از ذینفعان

به طور کلی می توان ذینفعان را به دو دسته تقسیم کرد:

ذینفعان داخلی:

کسانی که در استخدام شرکت هستند یا با آن رابطه مستقیم دارند. اینها معمولاً کارمندان، سهامداران، مدیران اجرایی و شرکا هستند.

ذینفعان خارجی:

کسانی که تحت تاثیر شرکت شما هستند اما رابطه مستقیمی با آن ندارند. اینها معمولا مشتریان، تامین کنندگان و اعضای جامعه هستند.

بیشتر بخوانید: ارزش گذاری سهام در نه مرحله

نظریه سهام داران چیست؟

نظریه ذینفعان یک نظریه اخیر در مورد تجارت است که مخالف جدایی اقتصاد و اخلاق است. بیان می کند که سود کوتاه مدت – اولویت دادن به سهامداران – نباید هدف اصلی یک تجارت باشد.

بر اساس این نظریه، اولویت دادن به نیازها و منافع ذینفعان بر سهامداران، به احتمال زیاد منجر به موفقیت بلندمدت، هم برای کسب و کار و هم برای جوامعی می شود که بخشی از آن هستند. این طرز فکر ذینفعان، به نوبه خود، احتمالاً برای سهامداران و ذینفعان ارزش بلندمدت ایجاد می کند. همه ذینفعان از نظر فنی سهام دار شرکت هستند. اگرچه ممکن است ذینفعان لزوما سهامدار نباشند.

بیشتر بخوانید: سود سهم؛ سوالات متداول

تفاوت های کلیدی سهام داران و ذینفعان

یک ذینفع می تواند سهام خود را بفروشد و سهام متفاوتی را خریداری کند. آنها نیاز طولانی مدت به شرکت ندارند. با این حال، سهامداران برای مدت طولانی و به دلایل نیاز بیشتر به شرکت متعهد هستند.

ذینفع ممکن است نیازی درازمدت به موفقیت شرکت نداشته باشد. اغلب به اقدامات و موفقیت شرکت در بلندمدت علاقه مند است. مالکیت بخشی از شرکت از طریق خرید سهام می باشد یا ممکن است سهام مالکیتی در شرکت نداشته باشد. ممکن است شخصاً تحت تأثیر تصمیمات روزانه شرکت قرار نگیرد اغلب شخصاً تحت تأثیر تصمیمات روزانه شرکت قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: سهامدار؛ تعریف، حقوق و انواع

به عنوان مثال:

اگر شرکتی از نظر مالی ضعیف عمل کند، اگر شرکت دیگر از خدمات آنها استفاده نکند، فروشندگان زنجیره تامین آن شرکت ممکن است متضرر شوند. به همین ترتیب، کارکنان شرکت که سهامداران هستند و برای درآمد به آن متکی هستند، ممکن است شغل خود را از دست بدهند.

ذینفعان و سهامداران نیز ممکن است بسته به رابطه آنها با سازمان یا شرکت، منافع رقابتی داشته باشند. برای مثال، سهامداران ممکن است از یک شرکت بخواهند که سود را به حداکثر برساند. که می‌تواند با پایین نگه داشتن دستمزد، کاهش ساعات کار کارکنان، به طوری که شرکت مجبور به پرداخت مزایا به آنها نباشد. یا استفاده از فرآیندهای تولید ارزان‌تر حتی اگر اکوسیستم محلی را آلوده کند، انجام شود. اما این راه های افزایش سود مستقیماً در تضاد با منافع ذینفعان مانند کارمندان و ساکنان جامعه محلی است.

بیشتر بخوانید: نرم افزار اسناد

سهام دار

نرم افزار مدیریت امور سهام برای مدیریت سبد سرمایه گذاری سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر یک از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی خواهید داشت.

 نرم افزار مدیریت امور سهام

برنامه سهامداران

 نرم افزار امور سهام و سهامداران

 نرم افزار امور سهام

برنامه مدیریت امور سهام

سامانه مدیریت سبد سهام

برنامه تحلیل سهام

 نرم افزار مدیریت امور سهام

سامانه سهامداران

نرم افزار امور سهامداری

سامانه امور سهام و سهامداران

 نرم افزار سهامداران

سامانه امور سهام

 نرم افزار سهام

 نرم افزار خرید سهام

برنامه پیشنهاد بهترین سهام

بهترین برنامه پیشنهاد سهام

 برنامه پیش بینی قیمت سهام

 برنامه مدیریت سبد سهام

 نرم افزار سهامداری

اپلیکیشن ردیابی سهام

 نرم افزار مدیریت سهام

برنامه مدیریت پرتفولیو

 نرم افزار مدیریت سهام اندروید

برنامه مدیریت سهام در بورس

نرم افزار مدیریت سبد سرمایه گذاری

برنامه مدیریت سبد سرمایه گذاری

نرم افزار مدیریت پورتفولیو

برنامه مدیریت سبد سهام در بورس

برنامه ردیابی سهام