نسبت ارزش بازار/ارزش دفتری به چه معناست؟ چرا مهم است؟

 نسبت ارزش بازار/ارزش دفتری به چه معناست؟ چرا مهم است؟

راه هایی برای تشخیص ارزان یا گران بودن سهام وجود دارد. نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری بهترین روش است. این روش امکان اندازه گیری قیمت سهام را نسبت به سهامی که در اختیار دارد می دهد.

اعتبار بازار به چه معناست، چگونه محاسبه می شود؟

ارزش بازار ارزش کل یک شرکت را در بازار سهام نشان می دهد. با این حال، ارزش بازار و ارزش کل شرکت ممکن است همیشه یکسان نباشد. چنین شرایطی ممکن است در شرکت هایی پیش بیاید که همه سهام خود را به عموم عرضه نکرده اند. بنابراین همیشه باید در نظر داشت که سهام ارزش واقعی خود را نخواهد داد.

ارزش بازار چیست؟

اعتبار بازار ارزش کل یک شرکت در بازار سهام است. از ضرب سهام معامله شده شرکت در بورس در قیمت روز محاسبه می شود. به عبارت دیگر، حاصلضرب قیمت سهام توسط سرمایه پرداخت شده شرکت است.

مثلا شرکت ABC 100 هزار سهم داشته باشد و قیمت سهم ۵ دلار باشد. در این صورت ارزش بازار شرکت ۵۰۰ هزار دلار است. با تغییر قیمت سهم، ارزش بازار نیز تغییر خواهد کرد.

اعتبار کل یک شرکت در بازار سهام با اعتبار بازار آن نشان داده می شود. بنابراین، پیگیری فرصت های سرمایه گذاری بسیار مهم است.

با این حال، موقعیت هایی وجود دارد که نیاز به توجه دارند. برای مثال، اعتبار دفتری ممکن است همیشه با ارزش کل شرکت برابر نباشد. این وضعیت در شرکت هایی وجود دارد که تمام سهام خود را به روی عموم باز نمی کنند. در این موارد باید در نظر داشت که علاوه بر سهام فعال در بازار، ممکن است سهام غیر فعالی وجود داشته باشد که معامله نشده و در دست سهامداران بزرگ باشد.

ارزش دفتری چیست؟

نسبت ارزش بازار/ارزش دفتری چیست؟

در حالی که اعتبار دفتری نتایج عملیات گذشته و فعلی شرکت را ارائه می دهد، به طور خلاصه با حقوق صاحبان سهام شرکت برابری می کند.

حقوق صاحبان سهام یک شرکت از کم کردن کل بدهی های آن از کل دارایی های آن به دست می آید. این نتیجه ارزش دفتری شرکت را نشان می دهد.

به عبارت دیگر؛ مبلغی است که در زمان پرداخت کلیه دارایی ها و بدهی های شرکت در دست شرکت باقی می ماند.

اگر ارزش حقوق صاحبان شرکت منفی باشد، یعنی کل بدهی آن بیشتر از دارایی های آن باشد، نمی توان محاسبه اعتبار بازار/ اعتبار دفتری را انجام داد.

نسبت اعتبار بازار/اعتبار دفتری چیست؟

ارزش بازار/ارزش دفتری، مخفف اعتبار بازار/ اعتبار دفتری، ارزش بازار شرکت را در برابر حقوق صاحبان سهام آن می سنجد. این نسبتی است که برای تعیین ارزان یا گران بودن سهام استفاده می شود.

طبق نظر عمومی؛

سهام‌هایی که با نسبت اعتبار بازار/ اعتبار دفتری بالا معامله می‌شوند، گران هستند، در حالی که سهام‌هایی که با نسبت پایین معامله می‌شوند، ارزان تفسیر می‌شوند. با این حال این همیشه درست نیست.

در مورد نرم افزار مدیریت اسناد بخوانبد.

چرا ارزش بازار/ارزش دفتری مهم است؟

نسبت اعتبار بازار/ اعتبار دفتری برای شناسایی فرصت های سرمایه گذاری بالقوه مهم است. زیرا به لطف این نسبت می توان فهمید که آیا قیمت بازار شرکت در مقایسه با ترازنامه آن منطقی به نظر می رسد یا خیر.

به طور کلی، نسبت اعتبار بازار/ اعتبار دفتری زیر ۱ سرمایه گذاری خوبی در نظر گرفته می شود. با این حال، سرمایه گذاری تنها بر اساس این نسبت نباید انجام شود.

نسبت اعتبار بازار/ اعتبار دفتری یک شاخص رشد قابل اعتماد در بین سرمایه گذاران در نظر گرفته می شود. این بررسی واقعیت را برای سرمایه گذارانی که به دنبال رشد با قیمت نسبتا مقرون به صرفه هستند، فراهم می کند.

زیرا رشد حقوق صاحبان سهام ارزش دفتری آن را نیز افزایش می دهد. همانطور که حقوق صاحبان سهام شرکتی که دائماً زیان می دهد کاهش می یابد، ارزش دفتری آن نیز کاهش می یابد.

 

نرم افزار مدیریت امور سهام برای مدیریت سبد سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر یک از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی داشته باشید.

نرم افزار مدیریت سهام، برنامه سهامداران، نرم افزار سهامداری، نرم افزار امور سهام و سهامداران، نرم افزار امور سهام، برنامه مدیریت امور سهام، نرم افزار مدیریت امور سهام، برنامه تحلیل سهام

ارزش بازار