چگونه در اوراق قرضه سرمایه گذاری کنیم؟

چگونه در اوراق قرضه سرمایه گذاری کنیم؟

بسیاری از ما عادت کرده‌ایم تا حدی پول قرض کنیم. به طور مشابه، شرکت ها، شهرداری ها و دولت ها نیز پول قرض می کنند. چگونه؟ با انتشار اوراق قرضه.

اوراق قرضه چگونه کار می کنند؟

این راهی برای سازمان جهت جمع آوری پول است. فرض کنید شهرتان از شما برای سرمایه گذاری مشخصی پول می خواهد. در ازای آن، شهر شما قول می‌دهد که این سرمایه‌گذاری به اضافه بهره را در یک دوره زمانی مشخص به شما بازپرداخت کند.

به عنوان مثال، ممکن است یک اوراق قرضه ۱۰ ساله ۱۰۰۰۰ دلاری با بهره ۳ درصد بخرید. در ازای آن، شهر شما قول خواهد داد که هر شش ماه یکبار بابت آن ۱۰۰۰۰ دلار به شما سود پرداخت کند و بعد از ۱۰ سال ۱۰۰۰۰ دلار شما را برگرداند.

مطلب مرتبط: نرم افزار مدیریت امور سهام

چگونه از اوراق قرضه درآمد کسب کنیم؟

دو راه برای کسب درآمد از طریق سرمایه گذاری در سهام قرضه وجود دارد. اولین مورد این است که آن اوراق را تا تاریخ سررسید نگه دارید و سود پرداختی آنها را دریافت کنید. سود سهام قرضه معمولا دو بار در سال پرداخت می شود.

راه دوم برای سود بردن از سهام قرضه این است که آنها را با قیمتی بالاتر از آنچه در ابتدا پرداخت کرده اید بفروشید.

به عنوان مثال، اگر اوراق به ارزش ۱۰۰۰۰ دلار را به ارزش اسمی خریداری کنید – یعنی ۱۰۰۰۰ دلار پرداخت کرده اید – و سپس با افزایش ارزش بازار آنها را به قیمت ۱۱۰۰۰ دلار بفروشید، می توانید ۱۰۰۰ دلار به جیب بزنید.

مطلب مرتبط: نرم افزار امور سهامداری

قیمت اوراق به دو دلیل عمده می تواند افزایش یابد.

اگر نمایه ریسک اعتباری وام گیرنده به گونه‌ای بهبود یابد که احتمال بازپرداخت اوراق قرضه در سررسید بیشتر شود، قیمت اوراق معمولاً افزایش می‌یابد.

همچنین، اگر نرخ بهره رایج در سهام قرضه تازه منتشر شده کاهش یابد، ارزش سهام قرضه موجود با نرخ بالاتری افزایش می یابد.

مطلب مرتبط: نرم افزار مدیریت سهام

نرخ بهره سهام قرضه

بازده، یا نرخ بهره ای که یک اوراق می پردازد، و قیمت اوراق تمایل به رابطه معکوس دارند. به این معنی که در جهت مخالف حرکت می کنند. اگر نرخ بهره غالب افزایش یابد، قیمت اوراق قرضه موجود احتمالاً کاهش می یابد. زیرا کوپنی که ارائه می دهد در مقایسه با اوراق جدید ارزش کمتری دارد.

همه اوراق بهادار سود پرداخت نمی کنند. برخی از سهام قرضه که به عنوان اوراق کوپن صفر شناخته می شوند، پس از سررسید بازدهی ارائه می دهند. از آنجایی که این اوراق سودی پرداخت نمی کنند، معمولاً با تخفیف عمیق به ارزش اسمی خود فروخته می شوند.

مطلب مرتبط: برنامه مدیریت امور سهام

سرمایه گذاری در صندوق های اوراق قرضه

صندوق‌های سهام قرضه پول را از بسیاری از سرمایه‌گذاران مختلف می‌گیرند و آن را برای یک مدیر صندوق جمع‌آوری می‌کنند. معمولاً این بدان معناست که مدیر صندوق از پول برای خرید مجموعه ای از سهام قرضه استفاده می کند. سرمایه گذاری در صندوق های سهام قرضه حتی امن تر از مالکیت اوراق قرضه فردی است.

مطلب مرتبط: نرم افزار سهامداران

انواع اوراق قرضه

انواع اوراق قرضه

سهام قرضه انواع مختلفی دارند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند:

اوراق قرضه شرکتی:

این اوراق تمایل به ارائه نرخ های بهره بالاتر نسبت به سایر انواع اوراق دارند. اما شرکت هایی که آنها را منتشر می کنند بیشتر از نهادهای دولتی احتمال نکول دارند.

مطلب مرتبط: نرم افزار امور سهام

سهام قرضه شهرداری:

این اوراق توسط شهرها و سایر نهادهای دولتی محلی برای تامین مالی پروژه های عمومی یا ارائه خدمات عمومی منتشر می شوند. به عنوان مثال، یک شهر ممکن است اوراق مشارکت شهرداری را برای ساخت یک پل جدید یا بازسازی یک پارک محله صادر کند.

اوراق قرضه خزانه داری:

این اوراق توسط دولت صادر می شود. به دلیل فقدان ریسک نکول، آنها مجبور نیستند همان نرخ بهره (بالاتر) را به عنوان اوراق قرضه شرکتی ارائه دهند.

مطلب مرتبط: نرم افزار سهام

نحوه خرید اوراق قرضه

برخلاف سهام، بیشتر اوراق قرضه به صورت عمومی معامله نمی‌شوند. اما در خارج از بورس معامله می‌شوند. به این معنی که باید از یک کارگزار استفاده کنید.

مشکل این سیستم این است که سرمایه گذاران برای دانستن اینکه آیا قیمت منصفانه ای دریافت می کنند یا خیر، مشکل دارند. زیرا معاملات اوراق قرضه در یک مکان متمرکز انجام نمی شود. برای مثال، یک کارگزار ممکن است یک سهام قرضه خاص را با قیمتی بالاتر (به معنای بالاتر از ارزش اسمی آن) بفروشد.

مطلب مرتبط: نرم افزار امور سهام و سهامداران

مزایای سرمایه گذاری در اوراق قرضه

مزایای سرمایه گذاری در اوراق قرضه

ایمنی:

یکی از مزایای خرید سهام قرضه این است که آنها یک سرمایه گذاری نسبتا مطمئن هستند. ارزش اوراق قرضه به اندازه قیمت سهام در نوسان نیست.

درآمد:

سهام قرضه یک جریان درآمد قابل پیش بینی را ارائه می دهد و دو بار در سال به شما مبلغ ثابتی بهره می دهد.

جامعه:

وقتی در اوراق مشارکت شهرداری سرمایه گذاری می کنید، ممکن است به بهبود سیستم مدرسه محلی، ساختن بیمارستان یا توسعه یک باغ عمومی کمک کنید.

تنوع:

شاید بزرگترین مزیت سرمایه گذاری در سهام قرضه، تنوع بخشیدن به اوراق قرضه به پرتفوی شما باشد. در بلندمدت، سهام نسبت به سهام قرضه عملکرد بهتری داشته اند، اما ترکیبی از هر دو، ریسک مالی شما را کاهش می دهد. سرمایه گذاران تمایل دارند که درصد بیشتری از وجوه خود را با افزایش سن به اوراق قرضه تخصیص دهند و بخواهند رشد را برای امنیت معامله کنند.

مطلب مرتبط: نرم افزار سهامداری

معایب سرمایه گذاری در اوراق قرضه

پول نقد کمتر:

سهام قرضه از شما می خواهند که پول خود را برای مدت طولانی قفل کنید.

ریسک نرخ بهره:

از آنجایی که سهام قرضه یک سرمایه گذاری نسبتا بلندمدت است، با خطر تغییرات نرخ بهره مواجه خواهید شد. به عنوان مثال، اگر یک سهام قرضه ۱۰ ساله را با سود ۳ درصد خریداری کنید و یک ماه بعد، همان ناشر سهام قرضه را با بهره ۴ درصد ارائه دهد، ارزش اوراق شما کاهش می یابد. اگر آن را نگه دارید، با گیر افتادن در آن نرخ پایین، درآمدهای احتمالی را از دست خواهید داد.

نکول صادرکننده:

این غیر معمول است. اما اگر ناشر تعهدات خود را نکول کند، خطر از دست دادن سود پرداختی، بازپرداخت اصل و یا هر دو را دارید.

شفافیت:

در بازار اوراق بهادار شفافیت کمتری نسبت به بازار سهام وجود دارد. بنابراین کارگزاران گاهی اوقات می توانند از قیمت های بالاتر فرار کنند. ممکن است تعیین اینکه آیا قیمتی که برای یک اوراق قرضه ارائه می کنید منصفانه است یا خیر، دشوارتر باشد.

بازده کمتر:

بازده سرمایه گذاری که از سهام قرضه به دست می آورید به طور قابل ملاحظه ای کمتر از بازدهی است که با سهام به دست می آورید.

مطلب مرتبط: برنامه سهامداران

اوراق قرضه