چه کسی مسئول محافظت از منافع سهامداران است؟

چه کسی مسئول محافظت از منافع سهامداران است؟

سهامدار کسی است که در یک شرکت سرمایه گذاری می کند و در آن سهام دارد. این می تواند یک فرد، یک شرکت یا موسسه دیگری باشد. اما چه کسی مسئول محافظت از منافع سهامداران است؟

سهامداران متوسط ​​معمولاً در عملیات روزانه یک شرکت دخالتی ندارند. اما آنها برای حفظ و پیشبرد منافع خود به چندین طرف متکی هستند. این احزاب شامل کسانی می شود که برای شرکت ها و با آنها کار می کنند، به همراه نهادهایی که مستقل از ساختار شرکت هستند. هر یک از این طرفین منافع خاص خود را دارد که ممکن است با منافع سهامدار در تضاد باشد یا نباشد.

منافع سهامداران توسط چندین طرف در داخل و خارج از شرکت محافظت می شود.

هیئت مدیره توسط سهامداران برای اداره تیم مدیریت و اتخاذ تصمیمات شرکتی از جانب آنها انتخاب می شود.

سایر نهادهایی که مسئولیت حفاظت از منافع سهامداران را بر عهده دارند شامل کارکنان و مدیریت شرکت، همراه با تنظیم کننده های مالی است.

بیشتر بخوانید: اهمیت سهامداران در تجارت و کسب و کار کوچک

منافع سهامداران چیست؟

همانطور که در بالا ذکر شد، سهامدار هر نهادی است که در یک شرکت سرمایه گذاری می کند و دارای سهام است. آنها می توانند سرمایه گذاران فردی، شرکتی یا نهادی باشند. سهامدار بودن با منافع یا حقوق خاصی همراه است که به نوع سهام سرمایه گذاران بستگی دارد. اکثر شرکت های دولتی سهام ترجیحی و مشترک را به سرمایه گذاران عرضه می کنند.

لیست زیر برخی از منافع و حقوق اصلی هر دو نوع سهامدار را نشان می دهد:

منافع و حقوق سهامداران ممتاز و مشاع

سهامداران ممتاز سهامداران مشترک

مالکیت سهام سهام سهام عدالت

قابلیت معامله و انتقال سهام

حق اول سود سهام بدون ضمانت (فقط پس از سهامداران ممتاز دریافت می شود)

حق رای

سهامداران تقریباً همیشه نگران سلامت مالی و رفاه شرکتی هستند که در آن سرمایه گذاری می کنند. دلیل آن این است که آنها می خواهند یکپارچگی سرمایه خود را حفظ کنند و اطمینان حاصل کنند که در مورد این منافع و حقوق ضرر نمی کنند. در بیشتر موارد رشد و امور مالی یک شرکت از دست سهامداران خارج است. این بدان معناست که نهادهای دیگری نیز مسئول منافع خود هستند.

بیشتر بخوانید: سهامداران چه تأثیری در یک تجارت دارند؟

منافع سهامداران چیست؟

هیئت مدیره (BoD)

یکی از نهادهای اصلی مسئول منافع سهامداران، هیئت مدیره شرکت (BoD) است. این نهاد توسط سهامداران برای نظارت و اداره مدیریت شرکت انتخاب می شود. هیئت مدیره همچنین مسئول اتخاذ تصمیمات شرکتی است.

نمایندگان:

ساختار هیئت مدیره یک شرکت کنترل و تعادل را فراهم می کند و تضمین می کند که هیچ گونه تضاد منافع بین اعضای هیئت مدیره و مدیریت وجود ندارد.

چندین نماینده وجود دارد، از جمله:

رئیسی که تضمین می کند هیئت مدیره به طور موثر اجرا کننده است و شرکت و تیم مدیریت آن مسئولانه عمل می کنند.

رئیس هیئت مدیره در واقع چهره عمومی شرکت است.

مدیران داخلی، از جمله یک مدیر اجرایی از داخل شرکت یا یک سهامدار عمده است.

مدیران خارجی یا افرادی که با شرکت مرتبط نیستند و هدفشان ارائه دیدگاه عینی و کمک به حل و فصل هر گونه اختلاف در شرکت است.

هیئت مدیره تمام شرکت های سهامی عام  باید از نمایندگان داخلی و خارجی که عینی و فعال هستند تشکیل شده باشد.

مدیران باید از سهامداران حمایت کنند و مدیریت شرکت را نظارت کنند. تا اطمینان حاصل شود که تیم منافع و ارزش سهامداران را ارتقا داده و به حداکثر می رساند.

هیئت مدیره ای که کاملاً یا عمدتاً از مدیریت تشکیل شده باشد، به وضوح توسط تضاد منافع با مشکل مواجه می شود. و حفظ ارزش سهامداران ممکن است در اولویت نباشد.

بیشتر بخوانید: را های تاثیرگذاری شرکت ها بر منافع سهامداران

غرامت:

خسارت ممکن است بر اثربخشی هیئت مدیره تأثیر بگذارد.

غرامت اعضای هیئت مدیره برای کارشان ممکن است اطمینان حاصل کند که آنها برای ارتقا و حمایت از منافع سرمایه گذاران تلاش خواهند کرد.

پرداخت را می توان به صورت نقدی و/یا سهام انجام داد.

به خاطر داشته باشید که اعضای هیئت مدیره ممکن است با داشتن سهام، منافع مالکیتی در شرکت داشته باشند.

یک رئیس هیئت مدیره با مدیر عامل متفاوت است.

مدیر عامل مسئول اجرای عملیات شرکت و اجرای استراتژی تعیین شده توسط هیئت مدیره و تیم مدیریت است.

این شخص تضمین می کند که منافع سهامداران برآورده می شود.

اگرچه مدیر عامل ممکن است رئیس هیئت مدیره نیز باشد، بسیاری از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند که این موقعیت توسط دو نفر اداره شود تا از تضاد منافع جلوگیری و از سهامداران محافظت شود.

بیشتر بخوانید: دلایل اختلاف سهامداران و پیامدهای آن

مدیریت و کارکنان

سهامداران همچنین ممکن است به کارکنان یک شرکت برای حفظ منافع خود نگاه کنند. از جمله مهمترین آنها تیم رهبری شرکت است که شامل سطوح بالای تیم مدیریتی می شود. این گروه که اغلب به عنوان C-suite شناخته می شود شامل موارد زیر است:

مدیر ارشد مالی (CFO)

مدیر عامل (COO)

کاردان ارشد اطلاعات (CIO)

مدیر ارشد رعایت (CCO)

کاردان ارشد فناوری (CTO)

به غیر از C-suite، سهامداران به رئیس، معاون و سایر رهبران کلیدی یک شرکت نیز نگاه می کنند.

این افراد مسئول اطمینان از حفظ ماموریت ها، استراتژی ها و ارزش های شرکت هایشان بر اساس برنامه ها و سیاست های مورد توافق هستند. هر زمان که ممکن است همه چیز به بیراهه برود، آنها مسئول تصحیح مسائل و هدایت امور در مسیر درست هستند، به خصوص در مورد حفظ سود برای سهامداران.

کارکنانی که سهامدار نیز هستند، معمولاً انگیزه بیشتری برای محافظت از منافع سهامداران دارند. این به محافظت از شرکت در برابر سوء مدیریت و بهره وری ضعیف کارکنان کمک می کند. یک سیستم هدف گذاری پاداش می تواند مورد استفاده قرار گیرد که در آن کارکنان و مدیران در صورت تحقق اهداف معین پاداش دریافت می کنند. چنین استراتژی هایی به همسویی منافع کارکنان و مدیریت با منافع سرمایه گذاران کمک می کند.

سهامداران سرمایه زیادی را برای شرکت ها فراهم می کنند. به همین دلیل برای شرکت ها مهم است که منافع خود را در کنار سایر عوامل مانند سودآوری، جبران خسارت و رشد اولویت بندی کنند.

بیشتر بخوانید: برنامه مدیریت سهامداران چگونه می تواند به موسس کمک کند؟

تنظیم کننده ها

سایر نهادهای کلیدی که مسئول کمک به حفظ منافع و حقوق سهامداران هستند، تنظیم کننده های مالی هستند. این ارگان ها کاملاً مستقل از شرکت ها هستند. آنها توسط دولت تأسیس می شوند و بر عملیات شرکت ها، بازارهای مالی و فعالیت های مالی نظارت می کنند. آنها از وجود عدالت و شفافیت در بازار اطمینان می دهند.

رگولاتورهایی که مسئول منافع سهامداران هستند عبارتند از:

کمیسیون بورس و اوراق بهادار

مرجع تنظیم مقررات صنعت مالی

رگولاتورهای دولتی همچنین به مسئول نگه داشتن شرکت ها در قبال منافع سهامداران کمک می کنند. این تنظیم کننده ها ممکن است با یا مستقل از تنظیم کننده های فدرال کار کنند و قوانین و اقدامات را در ایالت های خود اجرا کنند.

سرمایه گذاران چه نقشی دارند؟

اگر این گروه‌ها با منافع سرمایه‌گذاران همسو نباشند، می‌توانند مشکلات بزرگی به وجود بیایند و ارزش سهامداران را از بین ببرند. اگرچه سهامدار متوسط ​​کنترلی بر هیئت مدیره یا عملیات روزانه شرکت ندارد، مسئولیت کلی حفاظت از ارزش سهامداران بر عهده هر یک از سرمایه گذاران است.

سرمایه گذار در نهایت مسئول بازنگری سیاست و حاکمیت شرکتی و همچنین جبران خسارت مدیران است. سرمایه گذارانی که احساس می کنند شرکتی تعهد کافی به سهامداران را نشان نمی دهد، همیشه می توانند سرمایه گذاری خود را بفروشند.

چگونه شرکت ها می توانند به منافع سهامداران کمک کنند؟

چندین کار وجود دارد که شرکت ها می توانند در مورد منافع سهامداران انجام دهند. آنها می توانند برآوردهای منصفانه و دقیقی در مورد سودآوری و رشد شرکت ارائه دهند. آنها همچنین می توانند اطلاعات را به موقع در اختیار سرمایه گذاران قرار دهند و در مورد مسیر شرکت شفاف باشند.

بیشتر بخوانید: مزایای حفظ رابطه خوب با سهامداران و سرمایه گذاران چیست؟

تفاوت بین سهامداران معمولی و ممتاز چیست؟

سهام عادی و ممتاز دو نوع مختلف از سهام هستند که شرکت ها برای سرمایه گذاران منتشر می کنند. هر دو سهمی از سهام در شرکت صادرکننده را برای سهامداران فراهم می‌کنند اما حقوق بسیار متفاوتی دارند. سهام عادی به دارندگان خود حق رای می دهد در حالی که سهام ممتاز هیچ یک از این حقوق را ندارند. سهامداران سهام ممتاز نسبت به پرداخت سود سهام قبل از سهامداران عادی اولویت دارند.

وقتی سهامدار شرکت می شوید، حقوق اصلی به شما واگذار می شود؟

برخی از حقوق اصلی که هنگام تبدیل شدن به سهامدار شرکت دارید شامل داشتن سهام در شرکت، حق سود سهام (در صورت پرداخت آن توسط شرکت) و حق بررسی اسناد شرکت (از جمله صورت‌های مالی و گزارش‌های سالانه) است. شما همچنین حق دارید با فروش سهام خود در بازار ثانویه در صورتی که شرکت به صورت عمومی معامله شود، مالکیت را منتقل کنید.

نتیجه منافع سهامداران

سهامداران هر فرد، شرکت یا مؤسسه ای هستند که دارای سهام در یک شرکت هستند. در ازای سرمایه خود، به سهامداران وعده منافع و حقوق خاصی داده می شود. مسئولیت برخی از طرفین برای حفظ و حمایت از این منافع، از جمله هیئت مدیره، تیم مدیریت، و تنظیم کننده های مالی یک شرکت است. اما این بدان معنا نیست که سهامداران هیچ مسئولیتی ندارند.

بیشتر بخوانید: نرم افزار اسناد

منافع سهامداران

روابط عمومی شرکت پارس سیستم آشنا

نرم افزار مدیریت امور سهام برای مدیریت سبد سرمایه گذاری سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر یک از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی خواهید داشت.

 نرم افزار مدیریت امور سهام

برنامه سهامداران

 نرم افزار امور سهام و سهامداران

 نرم افزار امور سهام

برنامه مدیریت امور سهام

سامانه مدیریت سبد سهام

برنامه تحلیل سهام

 نرم افزار مدیریت امور سهام

سامانه سهامداران

نرم افزار امور سهامداری

سامانه امور سهام و سهامداران

برنامه مدیریت سهامداران

 نرم افزار سهامداران

سامانه امور سهام

 نرم افزار سهام

 نرم افزار خرید سهام

برنامه پیشنهاد بهترین سهام

بهترین برنامه پیشنهاد سهام

 برنامه پیش بینی قیمت سهام

 برنامه مدیریت سبد سهام

 نرم افزار سهامداری

اپلیکیشن ردیابی سهام

 نرم افزار مدیریت سهام

برنامه مدیریت پرتفولیو

 نرم افزار مدیریت سهام اندروید

برنامه مدیریت سهام در بورس

نرم افزار مدیریت سبد سرمایه گذاری

برنامه مدیریت سبد سرمایه گذاری

نرم افزار مدیریت پورتفولیو

برنامه مدیریت سبد سهام در بورس

برنامه ردیابی سهام