کمپین در تامین مالی جمعی مبتنی بر سهم چیست؟

کمپین تامین مالی جمعی مبتنی بر سهم چیست؟

به محض اینکه شروع به علاقه مند شدن به تامین مالی جمعی کردید، یکی از اصطلاحات کلیدی که بیشتر با آن مواجه خواهید شد “کمپین” است…

اگر به خاطر داشته باشید، ما به نوعی سرمایه گذاری مبتنی بر سهم را با فرآیند عرضه عمومی مقایسه کردیم. با این حال، چنین اصطلاحی از نظر قانونی در تامین مالی جمعی وجود ندارد. در عوض، این فرآیند “کمپین” نامیده می شود.

کمپین مبتنی بر سهم چیست؟

کمپین به این معنی است که درخواست جمع‌آوری سرمایه برای تأمین بودجه مورد نیاز یک پروژه به صورت عمومی در وب‌سایت پلتفرم اعلام می‌شود. مدت زمان هر کمپین راه اندازی شده نمی تواند بیش از ۶۰ روز باشد. این حال، اگر مبلغ وجوه مورد نظر قبل از تاریخ پایان دوره کمپین جمع آوری شود، کمپین را می توان از قبل خاتمه داد.

مطلب مرتبط: عرضه عمومی چه مزایایی برای سرمایه گذاران دارد؟

تامین مالی جمعی مبتنی بر اشتراک برای کارآفرینان

به طور کلی سه طرف مختلف در تامین مالی جمعی مبتنی بر سهام وجود دارد:

  • شرکت کارآفرین/استارت آپ

  • سرمایه گذار

  • پلت فرم

فرآیند کمپین چگونه کار می کند؟

وجوه واریز شده برای کمپین ها فوراً به بازرس گزارش می شود و این وجوه به عنوان افسر سپرده به بانک ارسال می شود. وجوه واریز شده به بانک ابتدا مسدود شده و در حسابی که از طرف پلتفرم در بانک افتتاح می شود نگهداری می شود.

در پایان کمپین، در صورتی که شرکت سرمایه گذاری، شرکت سهامی نباشد، تبدیل در این جهت نیز طی ۹۰ روز الزامی است.

اگر کمپین توسط یک کارآفرین اداره شود، کارآفرین باید ظرف ۹۰ روز یک شرکت سرمایه گذاری از نوع شرکت سهامی ایجاد کند. هنگامی که فرآیند تاسیس یا تبدیل انجام می شود، وجوه جمع آوری شده از حساب پلتفرم به حساب افتتاح شده در حساب شرکت خطرپذیر در بانک به صورت مسدود منتقل می شود.

مطلب مرتبط: مزایای عرضه عمومی برای شرکت ها چیست؟

مدت زمان های گفته شده ممکن است متغییر باشد. از مرکز مربوطه تحقیق کنید.

اگر شرکت ریسک پذیری که سرمایه گذاری در آن صورت می گیرد شرکت سهامی باشد، ظرف ۳۰ روز کاری پس از پایان کمپین افزایش سرمایه پرداخت می کند. اگر شرکت سرمایه گذاری تازه تاسیس باشد، ظرف ۳۰ روز افزایش سرمایه پرداخت می کند. روزهای کاری پس از ثبت معامله تاسیس در دفتر ثبت تجارت و گزارش آن به بازرس ظرف مدت ۲ روز کاری و سپس میزان وجوه ارائه شده توسط هر سرمایه گذار و تعداد سهامی که در ازای آن دریافت می کند مشخص و در ثبت می شود.

توجه: در این فرآیند نیاز به افزایش سرمایه است. زیرا امکان تامین سرمایه از طریق فروش سهام موجود شرکت های خطرپذیر وجود ندارد.

هنگامی که تمام این معاملات تکمیل شد، انسداد برداشته می شود و مبلغ سرمایه به شرکت سرمایه گذاری منتقل می شود.

از سوی دیگر، در صورتی که در بازه زمانی کمپین به مبلغ صندوق هدف نرسیده باشد، پلت فرم در روز کاری بعد به بانک اطلاع می دهد و در نتیجه مبلغ سرمایه گذاری مسدود شده در بانک در روز کاری پس از اطلاع رسانی به سرمایه گذاران بازگردانده می شود.

تفاوت تامین مالی جمعی مبتنی بر سهم با بازار سهام

تفاوت تامین مالی جمعی مبتنی بر سهم با بازار سهام

همانطور که مشخص است شرکت ها در بورس اوراق بهادار به عموم عرضه می شوند و اندکی پس از عرضه عمومی، خرید و فروش سهام شرکت مورد نظر در بازار ثانویه آغاز می شود. بنابراین می‌توانید به محض شروع معاملات در بورس، سهام شرکتی را که در عرضه عمومی آن شرکت کرده‌اید، در هر زمانی که بخواهید بفروشید و از آن سود ببرید.

با این حال، هنوز بازار ثانویه و سازمان‌یافته‌ای وجود ندارد که بتوانید بلافاصله پس از تامین مالی، سهام شرکتی را که با آن شراکت کرده‌اید، از طریق سرمایه‌گذاری جمعی مبتنی بر سهام خریداری و بفروشید.

مهم‌تر از همه، ما نمی‌توانیم به هیچ یک از شرکت‌های سرمایه‌گذاری یا کارآفرینانی که به سرمایه‌گذاری جمعی مبتنی بر سهام متوسل می‌شوند، به شکل هلدینگ نگاه کنیم. زیرا شرکت‌هایی که در اینجا مورد بحث قرار می‌گیرند، بیشتر شبیه استارت‌آپ‌ها یا پروژه های تازه تاسیس هستند.

مطلب مرتبط: تامین مالی جمعی مبتنی بر سهم چیست؟

چگونه از تامین مالی جمعی مبتنی بر سهم سود ببریم؟

در تامین مالی جمعی مبتنی بر سهم، شما سهام می‌خرید. بنابراین برای کسب سود یا باید سهام خود را به قیمتی بالاتر از قیمتی که خریده اید بفروشید. یا سود سهام دریافت کنید. با این حال، در این مرحله، توجه به نکات زیر مفید است و با آن آگاهی عمل کنید.

اول از همه، همانطور که در بالا اشاره کردیم، در حال حاضر بازار ثانویه ای وجود ندارد که بتوانید سهامی را که خریداری کرده اید از طریق تامین مالی جمعی مبتنی بر سهم بفروشید. با این حال، در صورت ایجاد چنین بازاری یا عمومی شدن شرکت تامین مالی جمعی، چنین فرصتی ممکن است در آینده ایجاد شود.

جایگزین دیگر شرکت در فروش جمعی در صورتی است که شرکت سرمایه گذاری توسط شرکت دیگری خریداری شود.

یا اینکه سهام خود را به صورت جداگانه به شخص دیگری بفروشید. با این حال، واضح است که هر دو روش در عمل دشوارتر از فروش در بورس خواهند بود.

از سوی دیگر، توزیع سود سهام توسط شرکت خطرپذیر ممکن است برای سرمایه گذار سود ایجاد کند. با این حال، در این مرحله، نباید فراموش کرد که احتمال تحقق چنین انتظاری، حداقل در سال های اول، کم است. با توجه به این واقعیت که استارت آپ های اولیه برای مدت طولانی به پول نقد نیاز دارند.

بر اساس همه این موارد می توان گفت که سرمایه گذاری در یک استارتاپ از طریق سرمایه گذاری جمعی مبتنی بر سهم معمولاً مستلزم یک دوره انتظار طولانی و ریسک شکست است.

در مورد نرم افزار مدیریت اسناد بخوانید.

اگر بخواهیم قیاس دیگری انجام دهیم، می‌توانیم شرکت‌های استارت‌آپ را با مرحله نوزادی زندگی مقایسه کنیم. وقتی بزرگ شدند، می توانند کارهای زیادی انجام دهند. چه کسی می داند، شاید بتوانند از همه ما پیشی بگیرند و به جاهای کاملاً متفاوتی برسند. با این حال، ممکن است شکست بخورند. زیرا راه طولانی در پیش رو دارند و زندگی سختی، یعنی دنیایی پر از رقابت، در انتظارشان است.

 

نرم افزار مدیریت امور سهام پارس سیستم آشنا برای سازماندهی سبد سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر کدام از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی داشته باشید. نرم افزار امور سهام تمام انتظارات شما از یک برنامه خرید و مدیریت سهام را مدیریت و پشتیبانی می کند.

نرم افزار مدیریت امور سهام، نرم افزار امور سهامداری، نرم افزار سهامداران، نرم افزار سهام، نرم افزار خرید سهام . برنامه پیش بینی قیمت سهام، برنامه پیشنهاد بهترین سهام، برنامه مدیریت سبد سهام

تامین مالی جمعی