تامین مالی جمعی مبتنی بر سهم چیست؟

تامین مالی جمعی مبتنی بر سهم چیست؟

امروزه به لطف پیشرفت های صورت گرفته در زمینه فین تک (فناوری مالی) روزی نمی گذرد که با یک پیشرفت نوآورانه دیگر در بازارهای مالی مواجه نشویم. روشی که ما آن را تامین مالی جمعی مبتنی بر سهم می نامیم یکی از آنهاست.

تامین مالی جمعی مبتنی بر سهم چیست؟ تامین مالی جمعی مبتنی بر سهم، زیرمجموعه ای از مدل تامین مالی جمعی است.

قبل از اینکه به طور کامل به پاسخ این سوال بپردازیم، فکر می‌کنیم دقیق‌تر باشد که به طور کلی سرمایه‌گذاری جمعی چیست را بررسی کنیم. تأمین مالی جمعی به معنای تأمین مالی یک سرمایه گذاری تجاری جدید با جمع آوری مقادیر نسبتاً کمی پول از تعداد زیادی از افراد است.

این فرآیند تأمین مالی جمعی عموماً به صورت آنلاین در یک وب سایت و رسانه های اجتماعی انجام می شود. به این مکان هایی که تأمین مالی جمعی انجام می شود در اصطلاح فنی «پلتفرم» می گویند.

پلتفرم‌های تامین مالی جمعی، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان را قادر می‌سازد تا مستقیماً دور هم جمع شوند. در نتیجه نیاز به بانک‌ها یا سرمایه‌گذاران خطرپذیر را از بین می‌برد.

مطلب مرتبط: سرمایه گذاری و سوالات متداول

تاریخچه

به لطف پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی، اکنون حمایت از هنرمندان مورد علاقه‌تان، تأمین مالی رویدادهای خیریه در منطقه‌تان، وام دادن به شرکت‌های املاک یا سرمایه‌گذاری در شرکت‌های تازه تأسیس بسیار آسان‌تر از قبل شده است. بنابراین، چه زمانی ممکن است این عمل برای اولین بار ظاهر شود؟

اگر می‌خواهیم به ریشه‌های تامین مالی جمعی برسیم، ممکن است مجبور شویم به دهه ۱۷۰۰ برگردیم. با این حال، این ضروری نیست. زیرا تاریخچه تامین مالی جمعی به شکل کنونی و مدرن آن به دوران باستان باز نمی گردد.

اولین نمونه ثبت شده از تأمین مالی جمعی موفق بین سال های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۷ اتفاق افتاد. زمانی که Marillion، یک گروه راک بریتانیایی، تور خود را در ایالات متحده با کمک های آنلاین طرفداران خود تأمین مالی کرد. ۶۰۰۰۰ دلار در این تأمین مالی جمع آوری شد.

با الهام از این اتفاق، شرکت ArtistShare در سال ۲۰۰۱ به عنوان اولین پلت فرم خصوصی تامین مالی جمعی تاسیس شد. به دنبال آن پلتفرم‌های زیادی راه‌اندازی شد و بنابراین سرمایه‌گذاری جمعی به طور فزاینده‌ای رایج شد. امروزه صنعت تامین مالی جمعی هر سال به طور پیوسته به رشد خود ادامه می‌دهد.

تا سال ۲۰۲۱، بازار جهانی تامین مالی جمعی به ارزش ۱۳٫۳۵ میلیارد دلار رسیده است.

بر اساس گزارش تحقیقاتی به نام “بازار تامین مالی جمعی:

روندهای صنعت جهانی، سهم، اندازه، رشد، فرصت و پیش بینی ۲۰۲۲-۲۰۲۷″، این بازار در دوره ۲۰۲۲-۲۰۲۷ رشد سالانه مرکب ۱۱٫۷ درصدی را نشان می دهد. تا ۲۰۲۲-۲۰۲۷ به ۲۵٫۹۳ میلیارد خواهد رسید. ۲۰۲۷٫ انتظار می رود به حجم دلار برسد.

تامین مالی جمعی مبتنی بر سهم چیست؟

تامین مالی جمعی مبتنی بر سهم چیست؟

با این حال، کارآفرینانی که به سرمایه‌گذاری جمعی مبتنی بر سهم می‌پردازند، در نتیجه این سرمایه‌گذاری، سرمایه را افزایش می‌دهند. و افراد مشارکت‌کننده در تأمین مالی را در «مشارکت‌های سرمایه‌گذاری» خود شریک می‌کنند.

آیا مانند عرضه عمومی در بازار سهام است؟

بله، این در واقع چیزی شبیه به آن است. به عبارت دیگر، در تأمین مالی جمعی مبتنی بر سهام، درست مانند عرضه های عمومی، شما مالک «سهم» شرکتی هستید که سرمایه گذاری می کنید. با این حال، اگرچه از نظر ماهوی نیست، اما تفاوت های فنی بین آنها وجود دارد که در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

مطلب مرتبط: عرضه عمومی چیست؟ چگونه انجام می شود؟

انواع دیگر تامین مالی جمعی چیست؟

نوع دومی از تأمین مالی جمعی وجود دارد که ماهیت سرمایه گذاری دارد و به آن «تامین مالی جمعی مبتنی بر وام» می گویند. در تامین مالی جمعی مبتنی بر بدهی، شما در سرمایه‌گذاری که سرمایه‌گذاری می‌کنید شریک نمی‌شوید، بلکه وام را با نرخ بهره مشخص می‌دهید.

با این حال، به غیر از این دو، دو نوع دیگر از تأمین مالی جمعی تحت عنوان «تامین مالی جمعی مبتنی بر اهدا و پاداش» وجود دارد. که واجد شرایط سرمایه گذاری نیستند.

در مورد نرم افزار مدیریت اسناد بخوانید.

مثال:

در یک جریان YouTube یا Twitch، «در Patreon به ما کمک کنید». به ویژه نسل Y باید با «اینفلوئنسرهایی» که آن را فراخوان می‌کنند آشنا باشند. این یکی از بهترین نمونه های تامین مالی جمعی مبتنی بر کمک مالی است.

یا “ما یک استارت آپ هستیم که می خواهیم پرینترهای سه بعدی تولید کنیم، به ما کمک کنید. اگر بتوانیم موفق شویم، یکی از اولین پرینترهای سه بعدی را که تولید خواهیم کرد به شما هدیه خواهیم داد.”

فراخوان تأمین مالی جمعی از این نوع و بودجه ارائه شده در ازای آن به عنوان «تامین مالی جمعی مبتنی بر پاداش» طبقه بندی می شود.

ما این دو مثال اخیر را در اینجا به عنوان نوعی تامین مالی جمعی ذکر کردیم. این نوع روش‌های تامین مالی جمعی به عنوان سرمایه‌گذاری واجد شرایط نیستند. و در قانون CMB گنجانده نشده‌اند، همانطور که به زودی بررسی خواهیم کرد، در کانون موضوع ما نیستند.

در شماره های بعدی مقاله به طور کامل تامین مالی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

نرم افزار مدیریت امور سهام برای مدیریت سبد سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر یک از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی داشته باشید.

نرم افزار مدیریت سهام، برنامه سهامداران، نرم افزار سهامداری، نرم افزار امور سهام و سهامداراننرم افزار امور سهام، برنامه مدیریت امور سهام، نرم افزار مدیریت امور سهام، برنامه تحلیل سهام

تامین مالی جمعی