بازار سهام چه خطراتی را شامل می شود؟

بورس و بازار سهام چه خطراتی را شامل می شود؟

سرمایه گذاران به دنبال بدست آوردن بازده و سود معین از اوراق بهادار سهام در بورس و بازار سهام هستند. این هدف در اساس فعالیت های تجاری آنها نهفته است. برای یک سرمایه گذاری که می خواهد دربورس و بازار سهام سرمایه گذاری کند، خطراتی نیز وجود دارد. البته با هدف سرمایه گذاری بلند مدت و صبوری، ریسک و خطرات سرمایه گذاری نیز کاهش می یابد. زیرا هیچ کس نمی خواهد این وضعیت را تجربه کند. سرمایه گذار آرزو دارد سود بالایی در بازار سهام کسب کند.

فاکتورهایی وجود دارد که باعث نوسان قیمت در بازارهای بورس می شود. حال بیایید بررسی کنیم که اصلی ترین ریسک های سرمایه گذاری در بورس سهام چیست؟

خطر معامله

هنگامی که دانش و تجربه کافی برای تجارت در بازارهای بورس را داشته باشید، می توانید انتظار درآمد داشته باشید. اگر بدون برنامه ریزی حرکت کنید و ندانید چگونه در بورس تجارت کنید،  از سودبورس و  بازار سهام دور می شوید.

نتایج معاملات اشتباه، نابهنگام یا ناقص شما باعث ناراحتی شما خواهد شد. بنابراین، شما باید اطلاعات کافی در مورد معاملات بورس سهام داشته باشید. در این صورت، شانس تا حدی با شما خواهد بود. نتایج اشتباهاتی را که مرتکب می شوید یا گام های منطقی که در معاملات برمی دارید، خواهید دید.

باید توجه داشته باشید که بورس اوراق بهادار یک بازار بدون خطا است. هنگامی که حساسیت و دقت لازم را نشان دهید، کمتر تحت تأثیر خطرات ناشی از معامله قرار خواهید گرفت.

ریسک قیمت

عرضه و تقاضا امکان تعیین قیمت ها در بورس و بازار سهام را توسط شرکت کنندگان فراهم می کند. این کاملا ثابت نیست. قیمت ها به دلیل شرایط مختلف قطعاً متفاوت است. این به معنای خطر برای سرمایه گذار است. در نتیجه، بسته به قیمت های تولید شده یا برنده می شوید و ضرر می کنید.

وقتی می گوییم ریسک قیمت در بورس و بازار سهام، در مورد نوسان قیمت های مداوم در این بازارها صحبت می کنیم. برای به حداقل رساندن خطر قیمت باید دلیل نوسانات را یاد گرفت و باید دانست که در چه شرایطی باید چه کاری انجام شود.

ریسک نرخ بهره

ریسک نرخ بهره بورس و بازار سهام

این نوع ریسک ناشی از نوسان نرخ بهره است. قیمت اوراق بهادار معامله شده در بورس اوراق بهادار تحت تأثیر احتمال افزایش نرخ بهره در دوره های آینده در بازار تأثیر منفی می گذارد. بنابراین، سرمایه گذاران باید به طور منظم داده های نرخ بهره را که به طور دوره ای اعلام می شود، پیگیری کنند.

امکان ندارد سرمایه گذاران، که حق سرمایه گذاری با ابزار سرمایه گذاری مورد نظر خود را دارند، تحت تأثیر ریسک نرخ بهره قرار نگیرند. زیرا نوسانات قیمت در بورس و بازار  سهام وجود دارد. علاوه بر سرمایه گذاران، شرایط مالی موسسات مالی نیز تحت تأثیر تغییرات نرخ بهره قرار دارد.

وقتی نمی توان به موفقیت مدیریت ریسک دست یافت، نگرانی وجود دارد. به خصوص اگر ریسک نرخ بهره نزدیک به پایان سررسید افزایش یابد، مدیریت موثر این امر ضروری می شود. این امر خصوصاً در مورد اوراق قرضه و اسکناس بیشتر صدق می کند. به عبارت دیگر، می توان گفت که تعداد روزهای سررسید و ریسک نرخ بهره در ابزارهای سرمایه گذاری مانند اوراق قرضه و اسکناس ارتباط تنگاتنگی دارند.

ریسک تورم بورس و بازار سهام

یکی از موضوعاتی که بیشتر باعث افت قیمت اوراق بهادار می شود ، کاهش پتانسیل خرید در بورس و بازار سهام است. اگر بازده دارایی مالی ثابت باشد، بیشتر تحت تأثیر تورم قرار می گیرد. وقتی نوبت به سهام می رسد، نمی توانیم در مورد همان اثر صحبت کنیم. این تصور وجود دارد که سهام قوی ترین موضع را در برابر تورم در بازارها دارند.

افزایش سود سهام به دلیل افزایش قیمت ها پس از تورم اتفاق می افتد. اگر تورم در کشوری افزایش یابد، ارزش بازار شرکت های آنجا نیز افزایش می یابد. شرکا از این امر تأثیر منفی می گیرند. زیرا سهام آنها در آن شرکت کاهش می یابد.

ریسک بورس و بازار سهام

ریسک بازار سهام

تحولات سیاسی و اجتماعی رخ داده در کشور خطرات بورس و بازار سهام را به وجود می آورد. بسیاری از عوامل در کاهش ارزش دارایی های مالی نقش دارند. یکی از این دلایل روانشناختی است.

توانایی پیش بینی بازار سهام، همراه با تجربه و سطح دانش، در ریسک بازار به همان روش کار نمی کند. زیرا هیچ کس نمی تواند پیش بینی کند که چه اتفاقی خواهد افتاد. سهام دوباره یکی از ابزارهای سرمایه گذاری است که ریسک بازار بیشترین تأثیر را روی آن دارد. در میان می توانید از نرم افزار های مدیرت امور سهام و سهامداران استفاده کنید که تا حد زیادی مدیریت امور سهام شما را کنترل می کند.

ریسک مالی

ریسک مالی مربوط به نتیجه سرمایه گذاری در بورس و بازار سهام است. همانطور که می دانید هر حرکتی در بازار به سود منجر نمی شود. این نوع ریسک ناشی از نحوه تأمین مالی مشارکت بر دارایی های آن است.

برخی از منابع موجود در ساختار سرمایه ممکن است به یک بار ثابت نیاز داشته باشند. در صورت بروز این الزام ، ممکن است نوساناتی در نرخ سودآوری رخ دهد و در انجام تعهدات مالی خطراتی ایجاد شود.

ریسک تجاری

ریسک تجاری، که یکی از ریسک هایی است که در بورس و بازار سهام مشاهده می شود. این به پیشرفت هایی مانند اعتصاب، تغییر در سلیقه، رقابت شدید و مشکلات تأمین مواد اولیه اشاره دارد که ممکن است تأثیر منفی بر فروش و درآمد عملیاتی شرکت داشته باشد.

ریسک مدیریت

نتایجی که شرکت ها از نظر فروش و سودآوری به دست می آورند، ارتباط تنگاتنگی با موفقیت ها، اشتباهات یا تصمیمات مدیریت در بورس و بازار سهام دارد. بر این اساس، استعدادهای کارکنان مدیریتی نیز بر خطر سرمایه گذاری سهام تأثیر می گذارد.

البته خطرات مدیریتی نیز بر قیمت اوراق بهادار دربورس و بازار سهام تأثیر می گذارد. هر از گاهی، مدیران ممکن است تصمیماتی بگیرند که مناسب نباشند و مستقیماً بر وضعیت سود و زیان تأثیر بگذارند. سرمایه گذاران باید برای این وضعیت آماده باشند.

خطر روانی

خطر روانی بازار سهام

اگر سرمایه گذار بورس را برای سرمایه گذاری پس انداز خود انتخاب کرده باشد، ناگزیر تحت تأثیر این خطر قرار خواهد گرفت. زیرا بورس و بازار سهام بسیار خطرناک است و کوچکترین اشتباهی می تواند سود او را به ضرر تبدیل کند.

سرمایه گذاران کم تجربه بیشتر تحت تأثیر این نوع ریسک قرار می گیرند. زیرا آنها نمی تواند مطمئن باشند گامی که برداشته اند منجر به پیروزی آنها خواهد شد یا خیر. کنار گذاشتن بی تجربگی خود با خرید و فروش در حساب های مجازی، از نظر روانی نیز باعث تقویت شما خواهد شد.