اثرات افزایش سرمایه در سهام

اثرات افزایش سرمایه در سهام

تأثیرات احتمالی افزایش سرمایه بر قیمت سهام، ممکن است در کوتاه مدت و بلند مدت و میان مدت متفاوت باشد. افزایش سرمایه که توسط سرمایه گذاران منفی دیده می شود، می تواند در بلند مدت مثبت تلقی شود یا به عبارت دیگر، پس از شش ماه، تأثیر آن بر قیمت سهام دیده شود.

تأثیر بلند مدت افزایش سرمایه بر سهام

می توان گفت كه شركتهایی كه به سمت افزایش سرمایه پرداختی می روند، در بلندمدت از سهامداران خود یعنی شرکای آنها سود می برند. از آنجا که سود شرکت در سهام و احتمال سود سهام در دراز مدت منعکس می شود یا تفکر سرمایه گذاران مبنی بر اینکه شرکت می تواند با سرمایه بیشتر سرمایه گذاری بزرگتری انجام دهد، بر تقاضای سهام شرکت تأثیر مثبت می گذارد.

بنابراین، همانطور که سرمایه گذاران می دانند:

افزایش تقاضا برای سهام نیز تأثیر مثبتی بر قیمت آن سهم خواهد داشت.

 

اثرات افزایش سرمایه در سهام

 

بنابراین در بلندمدت هم برای شرکت و هم برای سرمایه گذار مفید است. خصوصاً اگر سرمایه گذاری ها موفقیت آمیز باشد.

هیچ کس نمی تواند از قبل پیش بینی کند که سرمایه گذاری ها به موفقیت منجر می شود و درآمد شرکت را افزایش می دهد. حتی این احتمال وجود دارد که سرمایه گذاری های جدید انجام شده توسط شرکت با درآمد حاصل از افزایش سرمایه موفقیت آمیز نباشد.

این شرکت ممکن است ضرر خود را اعلام کند. در چنین شرایطی، این احتمال باید توسط سرمایه گذاران در نظر گرفته شود تا سرمایه گذاران بتوانند هنگام سرمایه گذاری در سهام تصمیم درستی بگیرند. بنابراین، تصور اینکه تأثیر بلند مدت، همیشه مثبت باشد، کار اشتباهی است.

تأثیر افزایش سرمایه در سهام در کوتاه مدت

در کوتاه مدت، از آنجا که نتایج سرمایه گذاری های انجام شده قابل پیش بینی نیست، روند افزایش قیمت سهام وجود ندارد. با این وجود نمی توان گفت که وضعیت هر سهام یکسان است. سرمایه گذاری های قبلی شرکت، ممکن است تقاضای آن سهام را به طور مثبت یا منفی تحت تأثیر قرار دهد.

از همه مهمتر، تأثیر افزایش سرمایه ، که موضوع بسیاری از مطالعات بوده است، بر سهام در ابتدا به طور کلی منفی است.

ذکر دلایل این امر؛ اول از همه:

سرمایه گذارانی که پیش از این سهام داشتند مجبور به خرید سهام جدید در ازای دریافت قیمت می شوند که این نگرانی برای سرمایه گذاران ایجاد می کند.

زیرا ممکن است شرکای قدیمی پول نقدی برای خرید سهام تازه ارائه شده نداشته باشند. بنابراین ممکن است آنها برای فروش سهام خود هدایت شوند.

این مربوط به این واقعیت است که در افزایش سرمایه، به طور کلی وضعیت منفی در قیمت سهام مشاهده می شود. این روند منفی در طولانی مدت می تواند به یک وضعیت مثبت تبدیل شود.

سرمایه گذاران می توانند با تفسیر افزایش سرمایه شرکت، افزایش قیمت سهام را ایجاد کنند. زیرا این امر تأثیر مثبتی در ترازنامه های اعلام شده خواهد داشت.

تأثیر افزایش سرمایه بر سهام در میان مدت

 

اثرات افزایش سرمایه در سهام

 

در مورد تأثیرات کوتاه مدت و بلند مدت افزایش سرمایه بر سهام صحبت کردیم. تأثیر مورد انتظار در میان مدت متفاوت است. و نسبت به تأثیر پیش بینی شده در کوتاه مدت و بلند مدت پیچیده تر است. زیرا در حالی که سهام به دلیل عدم اطمینان در کوتاه مدت تأثیر منفی می گذارد، جهت نهایی سهام تقریباً مشخص می شود که انتظار در دراز مدت نهایی شود.

در میان مدت، سرمایه گذاران هنوز نتیجه سرمایه گذاری های انجام شده توسط شرکت را نیاموخته اند. اما آنها می توانند در مورد موفقیت سرمایه گذاری ها حتی در صورت ناچیز بودن ایده داشته باشند. به عنوان مثال، سرمایه گذاران می توانند تصمیمات خود را با وضوح بیشتری بگیرند. درصورتی که ایده ای در مورد محل درآمد حاصل از افزایش سرمایه شرکت داشته باشند.

برای مثال؛ اگر این شرکت از بودجه ای که به دست آورده در برابر بدهی های خود استفاده کرده و نتوانسته است سرمایه گذاری های جدید انجام دهد، ممکن است این امر برای سرمایه گذاران منفی تلقی شود.

  • عدم وجود سرمایه گذاری های جدید
  • شکست در سرمایه گذاری های قبلی

ممکن است شرکت را مجدداً در وضعیت دشواری قرار دهد. این وضعیت باعث ایجاد علامت سوال در ذهن سرمایه گذاران بازار سهام می شود.

با این حال، با توجه به اینکه سرمایه گذاری های جدید در مکان های مناسب انجام می شود، این امر تأثیر مثبتی بر قیمت سهام دارد. مثلا، اگر یک شرکت ساختمانی در حال ساخت مکان بسیار مهمی با باشد. سرمایه گذاران به طور کلی این وضعیت را مثبت می دانند. بنابراین، تأثیرش در میان مدت به وضوح در قیمت سهام ظاهر می شود.