انواع رپو (توافقنامه بازخرید)

انواع رپو (توافقنامه بازخرید)

اگر می خواهید پس انداز خود را با بازده ثابت و بدون ریسک ارزیابی کنید، می توانید رپو (repo) یا توافقنامه بازخرید را به سبد خود اضافه کنید.

در این محتوا انواع رپو را با توضیحاتی مختصر شرح می دهیم.

مطلب مرتبط: رپو (توافقنامه بازخرید) چیست؟ چگونه سرمایه گذاری کنیم؟

انواع توافقنامه بازخرید چیست؟

شکل های مختلفی از معاملات ریپو وجود دارد که از سودمندترین ابزارهای سرمایه گذاری کوتاه مدت با ریسک پایین هستند. انواع رپو که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند،  مستقیم و معکوس هستند:

رپو مستقیم

معامله فروش اوراق مشمول معامله رپو به قیمت واحد تعیین شده در محدوده سررسید معین با ضمانت بازخرید، رپو مستقیم نامیده می شود.

یک رپو منعکس کننده فروش اوراق بهادار با وعده خرید مجدد به ارزش اولیه و خرید مجدد اوراق بهادار در ارزش پایانی است. بنابراین، شما مقدار مشخصی پول را به مؤسسه واسطه ای که با آن توافق کرده اید، در مدت زمان مشخصی قرض می دهید. در پایان مدت، پولی را که وام داده اید همراه با سود بازپس می گیرید.

رپو معکوس

معامله repo معکوس مخالف یک repo مستقیم است. این شامل خرید اوراق بهادار با وعده فروش مجدد به ارزش اولیه و فروش اوراق بهادار به ارزش پایانی است.

طرف بازپرداخت معکوس که اجازه استفاده از پول را می دهد، دارایی مالی را در انقضای تاریخ قرارداد پس می گیرد. در اینجا موسسه یا سازمانی که رپو معکوس می کند بانک یا بورس است.

انواع توافقنامه بازخرید چیست؟

اسناد خود را آماده کنید. به شرکت کارگزاری خود اعلام کنید. سپس معاملات رپو را آغاز نمایید.

رپو باز

در معاملات رپو بازپرداخت سررسید مشخصی وجود ندارد. این قرارداد بسته به خریدار و فروشنده در هر زمانی قابل فسخ است.

بنابراین در صورت تمایل می توانید پس انداز خود را در یک روز یا مدت طولانی ارزیابی کنید. برای این کار باید نرخ بهره را رعایت کنید. زیرا نرخ های بهره مورد استفاده در معاملات ریپو در تغییر بازده موثر است.

رپو مستمر

در معامله رپو دائمی، قراردادی که در ابتدا بسته شده است، بدون توجه به امضای مجدد قرارداد توسط طرفین، دائماً تجدید می شود. این نوع معمولاً برای معاملات یک شبه یا بسیار کوتاه مدت ترجیح داده می شود.

مطلب مرتبط: نکات مهم سرمایه گذاری کوتاه مدت در بورس اوراق بهادار

رپو تا سررسید

تاریخ پرداخت کوپن و سود موضوع قرارداد تا سررسید در همان تاریخ است. این نوع عموماً برای سبدهایی که با انتظارات بازده بالا ایجاد می شوند استفاده می شود. به عنوان یک شخص حقیقی یا حقوقی، نوع معامله ریپو تا سررسید قابل استفاده است.

رپو انعطاف پذیر

این یک نوع رپو به وام دهنده امکان می دهد تا در ازای حق برداشت بخشی از پول با شرایط و ضوابط از پیش توافق شده، به طرف مقابل با نرخ بهره معینی پرداخت کند.

رپو ساختگی (غیربازپرداخت)

معاملات رپو غیربازپرداخت به دو روش مختلف انجام می شود. در روش اول، ابزار مالی سرمایه گذاری شده نیازی به حضور در پرتفوی ندارد. حتی اگر این ابزار در پرتفوی نباشد، تراکنش ریپو انجام می شود. فقط رسید یا رسید سرمایه گذار کافی است. در روش دوم، همان ابزار به بیش از یک نفر فروخته می شود.

می توانید آن را مانند یک معامله فروش کوتاه مدت در بازار سهام در نظر بگیرید. زیرا این نوع با استقراض انجام می شود. بدین ترتیب در پایان سررسید به میزان هر سهم سود حاصل می شود.

مطلب مرتبط: مواردی که باید هنگام پیگیری بازار سهام در نظر بگیرید

رپو مبادله ارز

ابزارهای مالی مشمول سرمایه گذاری در این معامله، ارزهای خارجی هستند. در اینجا تمام معاملات به ارزهای خارجی انجام می شود. بنابراین، حتی تغییرات آنی در ارزش ارزها نیز می تواند سودآور باشد. برای این کار باید بازارها را در سررسید دنبال کنید.

رپو شبانه

گونه ای است که به طور مکرر به ویژه در کشورهای خارجی استفاده می شود. زیرا جریان بالای روان باعث می شود تا یک شبه درآمد کسب کنید. تاریخ ارزش معمولاً همان روز است.

اما در برخی موارد قابل تمدید است. مبادله در پایان روزهای T+1 انجام می شود. در ضمن برای کسانی که می گویند T1 T2 در بورس یعنی چه؟ هنگامی که فقط به عنوان T استفاده می شود، همان روز را نشان می دهد، زمانی که به عنوان T+1 یا T+2 استفاده می شود، روزهای بعد از روز معامله بیان می شود.

یعنی وقتی روز جمعه یک رپو شبانه انجام می دهید، نتیجه تراکنش شما در روز دوشنبه به حساب شما منتقل می شود. این نوع با بیشترین گردش مالی در بازار رپو است.

 

• نرم افزار مدیریت امور سهام برای سازماندهی سبد سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر کدام از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی داشته باشید. نرم افزار امور سهام تمام انتظارات شما از یک برنامه خرید و مدیریت سهام را مدیریت و پشتیبانی می کند.

نرم افزار مدیریت امور سهام، نرم افزار امور سهامداری، نرم افزار سهامداران، نرم افزار سهام، نرم افزار خرید سهام، پیش بینی قیمت سهام، پیشنهاد بهترین سهام، برنامه مدیریت سبد سهام

توافقنامه بازخرید