ارزش اسمی سهام شرکت چیست؟

ارزش اسمی سهام شرکت چیست؟

ارزش اسمی شرکت یا اسمی سهم، ارزشی است که سهام برای اولین بار در آن منتشر شده است. یا ارزشی است که روی صورت آن سهم ذکر شده است. اساساً ارزش «مشخص» یک سهم در زمان تأسیس شرکت است.

ارزش اسمی برای تعیین سرمایه قانونی شرکت استفاده می شود. شرکت ها معمولاً نمی توانند سهام کمتر از ارزش اسمی منتشر کنند.

ارزش اسمی سهام شرکت چیست؟

ارزش اسمی سهام یک شرکت یک ارزش دلخواه است که برای اهداف ترازنامه زمانی که شرکت سرمایه سهام صادر می کند و معمولاً ۱ دلار یا کمتر است.

تأثیر کمی بر قیمت سهام در بازار دارد یا اصلاً تأثیری ندارد. به عنوان مثال، اگر شرکتی مجاز به افزایش ۵ میلیون دلار باشد و ارزش اسمی سهام آن یک دلار باشد، می تواند تا سقف ۵ میلیون سهام منتشر و بفروشد.

مابه التفاوت ارزش اسمی سهام با قیمت فروش آن، حق بیمه نامیده می شود و قابل توجه است. با این حال، از نظر فنی شامل سرمایه نمی شود یا با محدودیت سرمایه ثبت شده محدود می شود.

یعنی اگر سهام به قیمت ۱۰ دلار فروخته شود، ۵ میلیون دلار به عنوان سرمایه پرداخت شده و ۴۵ میلیون دلار به عنوان سرمایه پرداختی اضافی در نظر گرفته می شود.

به عنوان مثال:

یک سهم از یک شرکت را که به قیمت ۱۰ دلار منتشر شده است، در نظر بگیرید. قیمت اسمی ۱۰ دلار بوده و تغییر نمی کند.

با این حال، اگر شرکت به طور ناگهانی به سرمایه گذاری و رشد موفقیت آمیز دست یابد، بسیاری از سرمایه گذاران تمایل به خرید سهام شرکت دارند. که باعث افزایش تقاضا و متعاقباً قیمت بازار می شود.

سهام دارای ارزش اسمی و بازار است. تفاوت بین این دو را حق بیمه می نامند. اصطلاحات ارزش بازار و ارزش اسمی زمانی که در زمینه سهام استفاده می شود به ارزش های مختلف اختصاص داده شده به یک سهام اشاره دارد.

ارزش اسمی ثابت می ماند مگر اینکه یک اقدام شرکتی مانند تقسیم سهام وجود داشته باشد. ارتباط کمی با عملکرد بازار سهام دارد. به عبارت دیگر، ارزش اسمی سهم و قیمت سهام زنده مستقل از یکدیگر هستند. اهمیت اولیه آن بیشتر به اهداف حسابداری و حقوقی مربوط می شود.

اگر ارزش اسمی یک سهم ۱۰ دلار باشد، این بدان معنا نیست که بازار ارزش آن را ۱۰ دلار می داند. این فقط یک ارزش حسابداری است.

ارزش اسمی اوراق قرضه چقدر است؟

اگر می دانید اوراق قرضه چیست، می دانید که ارزش اسمی برای اوراق قرضه مهم است. برای اوراق، ارزش اسمی فقط ارزش اسمی است. در واقع مبلغی است که در سررسید به دارنده اوراق بازپرداخت می شود.

بنابراین، برای محاسبه بازده تا سررسید اوراق قرضه یا اوراق، باید ارزش اسمی آن مشخص باشد. از سوی دیگر، ارزش اسمی اوراق برای درک اینکه آیا آنها دارای تخفیف هستند یا حق بیمه مهم است.

اگر بازده اوراق قرضه تا سررسید بیشتر از نرخ بهره اسمی آن (نرخ کوپن) باشد، ارزش واقعی اوراق کمتر از ارزش اسمی آن خواهد بود. این نشان می دهد که تخفیف دارد.

برعکس، اگر بازده اوراق قرضه تا سررسید کمتر از نرخ بهره اسمی آن (نرخ کوپن) باشد، ارزش واقعی اوراق از ارزش اسمی آن بیشتر خواهد بود. این نشان می دهد که حق بیمه است.

مطلب مرتبط: اوراق قرضه شرکتی: راهنمای کامل

اگر نرخ ها یکسان باشد، اوراق قرضه به قیمت اسمی یا اسمی فروخته می شود.

اما اگر اقتصاد با رکود مواجه باشد و سرمایه گذاران به دنبال سرمایه گذاری های مطمئن مانند اوراق قرضه دولتی باشند، تقاضا و در نتیجه قیمت بازار نیز صعودی خواهد شد.

ارزش اسمی اوراق قرضه چقدر است؟

تفاوت بین ارزش واقعی و ارزش صوری یک برگه سهم چیست؟

اصطلاح واقعی، بر خلاف اسمی، به ارزش چیزی پس از انجام تنظیمات برای عوامل مختلف برای ایجاد اندازه‌گیری دقیق‌تر اشاره دارد.

به عنوان مثال، تفاوت بین تولید ناخالص داخلی اسمی و واقعی در این است که تولید ناخالص داخلی اسمی تولید اقتصادی یک کشور را با استفاده از قیمت های فعلی بازار اندازه گیری می کند. در حالی که تولید ناخالص داخلی واقعی برای ایجاد اندازه گیری دقیق تر، تورم را در نظر می گیرد.

تعریف مقادیر واقعی و اسمی این است که آنها راهی برای مقایسه ارزش فعلی یک عدد یا چیز با مقدار گذشته آن هستند. ارزش اسمی یک چیزی ارزش آن است که با استاندارد فعلی اندازه گیری می شود. اگر امروز به قیمت یک سیب نگاه کنیم، ارزش اسمی آن را در پول امروزی به آن می دهیم.

در مورد نرم افزار مدیریت اسناد بخوانید.

ارزش واقعی مقدار اسمی پس از تعدیل تورم است. تورم افزایش عمومی قیمت ها در کل اقتصاد است.

از آنجایی که قیمت ها در طول زمان با عرضه پول و کالا در نوسان هستند، باید یک مقدار ثابت داشته باشیم که بتوانیم از آن به عنوان معیار کنترلی برای مقایسه دقیق مقادیر استفاده کنیم.

اگر بخواهیم قیمت واقعی یک سیب را بررسی کنیم، باید یک سال پایه را انتخاب کنیم و محاسبه کنیم که ارزش سیب از سال پایه تا سال جاری چقدر تغییر کرده است.

این به ما نشان می دهد که قیمت یک سیب چقدر تغییر کرده است. محاسبه و مقایسه این مقادیر ضروری است. زیرا به درک بهتر چگونگی تغییر ارزش پول کمک می کند.

مهم است که بتوانیم تشخیص دهیم که افزایش تولید ناخالص داخلی ناشی از تورم است یا رشد واقعی اقتصادی.

یکی دیگر از زمینه های مهم برای درک ارزش اسمی و واقعی دستمزد است. دستمزد اسمی دستمزدی است که در فیش حقوقی و حساب های بانکی ما نشان داده می شود.

با افزایش قیمت ها به دلیل تورم، حقوق ما باید منعکس کننده این باشد، در غیر این صورت عملا با کاهش حقوق مواجه خواهیم شد. اگر یک کارفرما یک سال ۵ درصد افزایش دهد، اما نرخ تورم آن سال ۳٫۵ درصد باشد، در واقع افزایش فقط ۱٫۵ درصد است.

ارزش برگه سهم به چه معناست؟

ارزشی است که روی گواهی سهام نوشته شده است.

سطح درآمد اسمی چقدر است؟

درآمدی که با تورم و کاهش قدرت خرید تعدیل نشده باشد، سطح درآمد اسمی نامیده می شود.

سهم با برگه سهم ۱ دلار به چه معناست؟

یعنی در هنگام توزیع سهام، سهامی با ارزش اسمی حداقل ۱ دلار توزیع می شود.

 

نرم افزار مدیریت امور سهام پارس سیستم آشنا برای سازماندهی سبد سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر کدام از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی داشته باشید. نرم افزار امور سهام تمام انتظارات شما از یک برنامه خرید و مدیریت سهام را مدیریت و پشتیبانی می کند.

نرم افزار مدیریت امور سهام، نرم افزار امور سهامداری، نرم افزار سهامداران، نرم افزار سهام، نرم افزار خرید سهامبرنامه پیش بینی قیمت سهام، برنامه پیشنهاد بهترین سهام، برنامه مدیریت سبد سهام

ارزش اسمی سهام