رپو (توافقنامه بازخرید) چیست؟ چگونه سرمایه گذاری کنیم؟

رپو (توافقنامه بازخرید) چیست؟ چگونه سرمایه گذاری کنیم؟

رپو یا توافقنامه بازخرید، یکی از ابزارهای با درآمد ثابت، معامله فروش است که با تعهد بازپرداخت انجام می شود. ابزار مالی که کسب بازدهی در کوتاه مدت را ممکن می‌سازد، از طریق بانک‌ها یا مؤسسات مالی با قیمت مشخصی فروخته می‌شود.

شخصی که معامله ریپو را انجام می دهد، پس از پایان سررسید، ابزار مالی را به بانک برمی گرداند و اصل سرمایه را همراه با سود پس می گیرد. معاملات ریپو بر روی اوراق بهاداری مانند اوراق قرضه و اسکناس اعمال می شود. سود به دست آمده با توجه به تفاوت معاملات محاسبه و در حساب سرمایه گذاری منعکس می شود.

توافقنامه بازخرید برای کسانی که می خواهند با ریسک بسیار پایین سرمایه گذاری کنند بسیار مناسب است. این می تواند سررسیدهای متفاوتی از ۱ روز تا ۴۵ روز داشته باشد.

رپو یا توافقنامه بازخرید چیست؟

عبارت است از فروش اوراق بهادار با سود ثابت مانند رپو، اوراق قرضه، قبض، با بازده بهره از پیش تعیین شده، سررسید و شرایط مشابه، با تعهد خرید مجدد در آینده. مخفف انگلیسی آن Repurchase Agreement (قرارداد بازخرید) است.

معاملات repo/repo معکوس ابزارهای سرمایه گذاری هستند که توسط مؤسساتی که از طریق خرید/فروش ابزارهای مالی با تعهد خرید/فروش و عرضه وجوه درخواست وجوه می کنند، اعمال می شود.

توافقنامه بازخرید فروش اوراق بهادار با وعده بازخرید به ارزش اولیه و بازخرید اوراق بهادار به ارزش پایانی است. رپو معکوس خرید اوراق بهادار به ارزش اولیه با وعده فروش مجدد و فروش اوراق بهادار به ارزش پایانی است.

در بازار اوراق بهادار بدهی، بازارهای مخروبه / معکوس مختلف وجود دارد که در آن اوراق بهادار مختلف معامله می شود.

مطلب مرتبط: اهمیت آموزش در بورس اوراق بهادار

ریپو یک ابزار مالی است که سررسید کوتاه و مشخصی دارد و در پایان دوره برای سرمایه گذار سود به همراه دارد.

اوراق بهادار مورد استفاده در معاملات repo توسط هیئت بازار سرمایه (CMB) تضمین می شود.

نمونه هایی از معاملات ریپو موضوع این معاملات عبارتند از: اوراق قرضه دولتی، اسناد خزانه، اسناد بانکی، اوراق بهادار با پشتوانه دارایی، گواهی اجاره، اوراق نقدینگی منتشر شده توسط بانک مرکزی. نرخ بهره توافقنامه بازخرید توسط بانک مرکزی تعیین و اعلام می شود.

مطلب مرتبط: چگونه در اوراق قرضه سرمایه گذاری کنیم؟

قرارداد بازخرید (ریپو) نوعی استقراض کوتاه مدت برای معامله گران اوراق بهادار است. برای طرفی که اوراق بهادار را می فروشد و با خرید مجدد آن در آینده موافقت می کند، یک مخزن است. قرارداد بازپرداخت معکوس جایی است که طرف در انتهای معامله اوراق بهادار را می خرد و موافقت می کند که آن را در آینده بفروشد.

چگونه در توافقنامه بازخرید سرمایه گذاری کنیم؟

شما می توانید از طریق بانک ها یا شرکت های کارگزاری یک سرمایه گذاری انجام دهید. می توانید با مراجعه به بانک یا شعبه مؤسسه مربوطه یا مستقیماً از طریق کانال های آنلاین اعلام کنید که می خواهید تراکنش ریپو انجام دهید. برای این کار باید یک حساب سرمایه گذاری یا یک حساب جاری داشته باشید. پس از باز کردن حساب خود، می توانید برای نوع رپو متناسب با اهداف خود سفارش دهید.

چگونه در توافقنامه بازخرید سرمایه گذاری کنیم؟

زمانی که نرخ بهره کاهش می یابد، باید از معاملات ریپو دوری کنید. زیرا با کاهش نرخ ها میزان بازدهی نیز کاهش می یابد.

مطلب مرتبط: یوروباند چیست؟ (اوراق قرضه یورو)

به طور خلاصه، ریپو یک ابزار سرمایه گذاری مالی است که تضمین درآمد ثابت را در کوتاه مدت ارائه می دهد و در پایان دوره سود دریافت می کند.

بنابراین، میزان درآمد رپو روزانه چقدر است، محاسبه توافقنامه بازخرید چگونه انجام می شود؟ پاسخ ها به میزان سرمایه گذاری، شرایط مخزن و نوع شما بستگی دارد.

در واقع، محاسبه سود در معاملات ریپو بسیار ساده است. برای محاسبه بازدهی رپو، اصل سرمایه در نرخ سالانه رپو بر حسب درصد و سررسید ضرب می شود. این تقسیم بر تعداد روزهای یک سال یعنی ۳۶۵ است. نتیجه مبلغ بازگشت ۱ روزه است. آنچه پس از کسر مالیات از مبلغ باقی می‌ماند، سود بازپرداخت سرمایه‌گذار است.

اگر می خواهید پول خود را شفاف و بدون ریسک ارزیابی کنید، می توانید با خرید مجدد در سررسید مورد نظر خود، با نرخ های از پیش تعیین شده و آگاهی از بازدهی خود در سررسید، از این ابزار استفاده کنید.

انواع رپو چیست؟

آنها به عنوان مخزن مستقیم، مخزن معکوس، مخزن یک شبه، مخزن باز، مخزن بدون رزرو (تصویری)، مخزن مستمر، مخزن تا سررسید، مخزن سوآپ ارزی مشخص می شوند.

ریسک های توافقنامه بازخرید چیست؟

رپو بسیار امن است زیرا نرخ بهره قطعی است. با این حال، اگر نرخ رپو زیر تورم باقی بماند، متحمل ضرر خواهید شد.

نرخ رپو ۱ هفته ای چقدر است؟

نرخ بهره یک هفته ای رپو، که کسب بازده کوتاه مدت و قابل اعتماد را ممکن می سازد، توسط CBRT تعیین می شود. در ۲۵ آگوست ۲۰۲۳ به ۲۵ درصد افزایش یافت.

 

• نرم افزار مدیریت امور سهام برای مدیریت سبد سهام شما ساخته و برنامه ریزی شده است. با کلیک بر روی هر کدام از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی داشته باشید. نرم افزار امور سهام تمام انتظارات شما از یک برنامه خرید و مدیریت سهام را مدیریت و پشتیبانی می کند.

نرم افزار مدیریت امور سهام، نرم افزار امور سهامداری، نرم افزار سهامداران، نرم افزار سهام، نرم افزار خرید سهام، پیش بینی قیمت سهام، پیشنهاد بهترین سهام، برنامه مدیریت سبد سهام

رپو