سفته باز در بورس به چه کسی می گویند؟

سفته باز در بورس به چه کسی می گویند؟

سفته باز کیست؟ به چه کسی در بورس می گویند سفته باز؟ اگرچه در فرهنگ لغت سفته باز به عنوان “سودجو” تعریف شده است، اما برای درک معنای این اصطلاح لازم است اطلاعات بیشتری داشته باشیم.

در حالی که سفته باز به سادگی به شخصی اشاره می کند که گمانه زنی (سفته بازی) می کند، این سوال مطرح است که این افراد دقیقا نماینده چه کسانی هستند.

بنابراین هر دو مفهوم را باید جداگانه بررسی کرد. در عین حال، مهم است که یاد بگیریم یک دستکاری و فریب، که اغلب با یک سفته باز اشتباه گرفته می شود، به چه معناست. یادگیری تفاوت بین حدس و گمان (سفته بازی) و دستکاری برای درک افرادی که این دو عمل را انجام می دهند ضروری است.

اطلاعات دقیق در مورد سفته بازان که در بازارهای مالی و اخبار بورس به طور مکرر از آنها نام برده می شود را می توانید از عناوین زیر بیابید.

بیشتر بخوانید: اخبار بورس را کجا و چگونه دنبال کنیم؟

سفته باز کیست؟

یکی از کوتاه‌ترین پاسخ‌ها به این سوال که سفته باز به چه معناست، سرمایه‌گذار یا شرکتی است که سعی می‌کند از حرکت‌ها یا حرکت‌های مثبت در قیمت اوراق بهادار سود کسب کند.

بیشتر بخوانید: راه های کسب سود مداوم در بورس

به عبارت دیگر شخص یا شرکتی است که افزایش یا کاهش قیمت اوراق را پیش بینی می کند و بر اساس سفته بازی خود اقدام به معامله اوراق می کند.

البته برای اینکه به طور کامل بفهمیم سفته باز چیست باید پاسخ این سوال که حدس و گمان چیست را بیاموزیم.

در حالی که پیش‌بینی قیمت‌های آتی با ارزیابی شرایط بازار را سفته‌بازی می‌نامند. اما مهم‌ترین نکته در چنین پیش‌بینی‌هایی این است که ریسک بزرگی پذیرفته می‌شود.

به عنوان مثال:

سفته بازان بر این باورند که هر چه ریسک بیشتر باشد، پاداش نیز بیشتر است.

سفته بازان ریسک می کنند، به ویژه در پیش بینی تغییرات قیمت در آینده، به این امید که بازدهی به اندازه کافی برای جبران این ریسک به دست آورند.

با این حال، به جای تمرکز بر چشم انداز رشد بلندمدت یک شرکت خاص، ریسک پذیرفته شده برای سهامی محاسبه می شود که پتانسیل ارائه بازده بالاتر را دارد.

البته سفته بازی مبتنی بر تحلیل ها و استراتژی های خاصی است. نکته مهم این است که نباید آن را با دستکاری غیرقانونی و بر خلاف حدس و گمان اشتباه گرفت.

از آنجایی که دستکاری به عنوان تقلب در بازار در بخش مالی تعریف می شود، برای دستکاری هایی که از این طریق سودهای ناعادلانه به دست می آورند، تحریم هایی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: نحوه انتخاب سهام برای اولین بار

به هر حال، سطحی ترین پاسخ به این سوال که دستکاری چیست، تقلب است.

افرادی که سفته‌بازی می‌کنند در دارایی‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که پتانسیل زیان‌های بزرگ و سودهای کلان را دارند. آنها می توانند هر دو موقعیت خرید و فروش را برای یک دارایی از طریق راه های قانونی باز کنند.

سفته بازان همچنین به افرادی اطلاق می شود که ثروت می آفرینند و کسب و کار را راه اندازی، تامین مالی یا کمک می کنند. در این زمینه، سرمایه‌گذاران خطرپذیر، شرکت‌های سهام خصوصی و صندوق‌های تامینی همگی در دسته سفته‌بازان قرار می‌گیرند.

آنها با استفاده از استراتژی های مختلف مانند اندازه موقعیت، سفارشات توقف ضرر و نظارت بر آمار عملکرد معاملات، کنترل ریسک های بلندمدت را حفظ می کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه بهترین سهام را برای معامله انتخاب کنیم؟

سفته بازان شرکت کنندگان اصلی در بازار آتی هستند.

سفته بازان شرکت کنندگان اصلی در بازار آتی هستند.

سفته باز هر شخص یا شرکتی است که ریسک را برای کسب سود می پذیرد. آنها می توانند با خرید کم و فروش به قیمت بالا سود ببرند. اما در بازار آتی می توانند ابتدا بفروشند و بعداً با قیمت کمتری خرید کنند.

سفته بازانی که هدفشان کسب سود در بازار آتی است انواع مختلفی دارند. اینها؛ آنها ممکن است معامله گران فردی، شرکت های تجاری اختصاصی، مدیران پورتفولیو، صندوق های تامینی یا سازندگان بازار باشند.

بیشتر بخوانید: معاملات آتی: هر آنچه که باید بدانید

سفته باز که عموماً منعکس کننده یک ریسک پذیر پیچیده با تخصص در بازارهایی است که معامله می کند، در بازارهای مختلف به روش های مختلف عمل می کند.

یک سرمایه گذار منفرد ممکن است با خرید یک ابزار مالی برای مدت کوتاهی به قصد سود بردن از تغییرات قیمت، به عنوان یک سفته باز واجد شرایط شود. تجارت الکترونیکی با بهبود دسترسی به قیمت و اطلاعات معاملاتی برای افرادی که با سرمایه شخصی خود معامله می کنند، به یکسان شدن زمینه بازی کمک کرده است.

بیشتر بخوانید: سفته بازی در بورس به چه معناست؟ (بخش اول)

بازارسازان نیز سفته باز محسوب می شوند.

بازارسازان، که نماینده شرکت‌های تجاری هستند که به صورت قراردادی با ارائه نقدینگی به بازارها موافقت می‌کنند، به لطف اسپرد پیشنهاد و تقاضا سود کسب می‌کنند.

شرکت های تجاری ثبت شده نیز می توانند به عنوان سفته بازان ذکر شوند. زیرا برای خرید اوراق بهادار و سود بردن از تغییرات قیمت از اهرم استفاده می کنند.

علاوه بر این، شرکت ها آموزش و سرمایه لازم را برای پردازش تعداد زیادی از معاملات در روز به معامله گران خود ارائه می دهند.

مدیر پورتفولیو استراتژی سرمایه گذاری صندوق را اجرا می کند و معاملات روزانه را مدیریت می کند.

بیشتر بخوانید: سفته بازی در بورس به چه معناست؟ (بخش دوم)

بازارهای آتی اغلب در اینجا استفاده می شوند. از بازارها برای افزایش یا کاهش ریسک کلی بازار یک سبد بدون برهم زدن تعادل ظریف سرمایه گذاری استفاده می شود.

همچنین صندوق تامینی یک سبد سرمایه گذاری مدیریت شده است که از استراتژی های سرمایه گذاری پیشرفته برای به حداکثر رساندن بازده به صورت مطلق یا نسبت به یک معیار خاص بازار استفاده می کند.

صندوق های تامینی امروزه از استراتژی های مختلفی برای به حداکثر رساندن بازده استفاده می کنند.

در نتیجه انواع سفته بازان نقدینگی را به بازار می آورند. از آنجایی که تامین نقدینگی نیز یک عملکرد بسیار مهم بازار است، سفته بازان جایگاه مهمی در اکوسیستم دارند.

بیشتر بخوانید: نرم افزار اسناد

سفته باز

نرم افزار مدیریت امور سهام برای مدیریت سبد سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر یک از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی داشته باشید.

برنامه سهامداران، نرم افزار سهامداری، نرم افزار امور سهام و سهامداران . نرم افزار امور سهام، برنامه مدیریت امور سهام، نرم افزار مدیریت امور سهام، برنامه تحلیل سهام . نرم افزار مدیریت امور سهام، نرم افزار امور سهامداری، نرم افزار سهامداران، نرم افزار سهام، نرم افزار خرید سهام . برنامه پیش بینی قیمت سهام، برنامه پیشنهاد بهترین سهام، برنامه مدیریت سبد سهام، برنامه ردیابی سهام، اپلیکیشن ردیابی سهام، نرم افزار مدیریت سهام