تسویه ناخالص در بورس چیست؟ چه تاثیری بر سهام دارد؟

تسویه ناخالص در بورس چیست؟ چه تاثیری بر سهام دارد؟

تسویه ناخالص برای جلوگیری از دستکاری و سفته بازی در بازار سهام اجرا می شود و روند تسویه معاملات را تسریع می کند. 

عبارت تسویه ناخالص که اغلب در بازار سهام با آن مواجه می شود، از جمله موضوعاتی است که سرمایه گذاران جدید بیشتر در مورد آن کنجکاو هستند. معنای اعمال تسویه ناخالص برای سهام توسط بسیاری از افراد در حال تحقیق است. به طور خلاصه، تساوی ناخالص که می توان آن را به عنوان رویه ای برای معاملات بورس اوراق بهادار انتخاب شده بر اساس معیارهای مشخص در بورس تعریف کرد، نیز نوعی احتیاط است.

تسویه ناخالص در بازار سهام، که هدف آن محافظت از سرمایه گذاران مانند یک قطع کننده مدار در بازار سهام است، توسط هیئت بازار سرمایه (CMB) قابل اجرا است. هیئت مدیره در صورت صلاحدید در مورد مبادله ناخالص برخی از سهام تصمیم می گیرد. این تصمیم می تواند برای مدت معین یا نامحدود اتخاذ شود.

مطلب مرتبط: سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار (بخش اول)

تسویه ناخالص چیست؟

تسویه ناخالص به برنامه متفاوتی اطلاق می شود که برای معاملات مبادله ای برخی از سهام انتخاب شده توسط CMB بر اساس معیارهای خاص ساخته شده است. هدف از این عمل که با همکاری شرکت انجام می شود، حمایت از سرمایه گذاران است.

در تساوی ناخالص، که نوعی اقدام احتیاطی است، CMB شامل برخی از سهام معامله شده در بورس در عمل تسویه ناخالص برای مدت معین یا نامحدود می شود.

دلیل این کار چیست؟ پاسخ این سوال پس از یادگیری معنای تساوی ناخالص بهتر درک خواهد شد. با روش تسویه ناخالص، که به آن حذف فرآیند خالص سازی نیز گفته می شود، خرید و فروش سهام به طور معمول انجام نمی شود.

کانال‌های آنلاین را می‌توان برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام در روند عادی استفاده کرد، سفارش‌های خرید و فروش را نمی‌توان به صورت آنلاین در تسویه ناخالص قرار داد. ثبت سفارش تنها از طریق تلفن یا درخواست شخصی به موسسه امکان پذیر است.

با این حال، شرایط زیر در تساوی ناخالص وجود دارد:

  • سهام مشمول تساوی ناخالص را نمی توان در همان روز خرید یا فروخت.

  • سهام در تسویه ناخالص فقط به صورت نقدی قابل خرید است.

تسویه معاملات سهام از طریق سیستم خالص سازی انجام می شود، که رویه معمول برای هر سهمی است که در بازار اصلی معامله می شود.

سیستم خالص سازی سیستمی است که به شما این امکان را می دهد که هر زمان که خواستید، سهمی را خریداری کرده و آن را بفروشید و با وجه نقد قابل دریافت در بورس حاصل از آن فروش، سهام جدید خریداری کنید.

تسویه ناخالص چگونه بر بازار سهام تأثیر می گذارد؟

این سؤال که نحوه تسویه ناخالص چگونه بر بازار سهام تأثیر می گذارد نیز از جمله مواردی است که جای تعجب دارد. قبلاً اشاره کردیم که این برنامه با هدف محافظت از سرمایه گذاران است.

معاملات آنلاین برای سهامی که در برنامه تساوی ناخالص گنجانده شده است متوقف می شود و هدف از این کار جلوگیری از معاملات سفته بازانه است.

تسویه ناخالص چگونه بر بازار سهام تأثیر می گذارد؟

تسویه ناخالص چگونه بر سهام تأثیر می گذارد؟

کاربرد تساوی ناخالص بر معاملات و حجم سهام و همچنین معاملات تسویه آنها تأثیر می گذارد.

در سهام مشمول تسویه ناخالص نیز از نظر حجم و تقاضا کاهش می یابد. زیرا خرید و فروش محدود می شود. این باعث کاهش قیمت سهام می شود. این وضعیت برای سرمایه‌گذارانی که با ذهنیت خرید پایین فروش بالا عمل می‌کنند، فرصت محسوب می‌شود.

مشاهده می شود که افزایش قابل توجهی در قیمت سهام حذف شده از برنامه تساوی ناخالص وجود دارد.

تساوی ناخالص چگونه سهام را بفروشیم؟

گفتیم که معاملات سهام با تساوی ناخالص فقط از طریق نماینده مشتری انجام می شود و معاملات روزانه به صورت تسویه ناخالص قابل انجام نیست.

پاسخ به سوال نحوه فروش سهام این است که می توان آن را پس از یک روز زودتر فروخت (T+1). عبارت T1 بورس نشان می دهد که پول پس از ۱ روز به صورت نقد برداشت می شود.

مطلب مرتبط: مفهوم زمان در بازار سهام به چه معناست؟ (Time)

سهم مشمول تساوی ناخالص در همان روز با مبلغ سهم فروخته شده را می توان در اسرع وقت یک روز بعد (T+1) خریداری کرد. از آنجایی که سهام مشمول تسویه ناخالص می تواند یک روز بعد فروخته شود، باید سهام کافی در حساب موجود باشد تا دستور فروش در تاریخ فروش برآورده شود.

مثال درخواست تساوی ناخالص

بیایید فرض کنیم که سهام می خرید:

در این صورت شما بدهکار ۲۰۰۰۰ دلار نقدی و طلبکار ۱۰۰ X سهم خواهید بود. در یک موقعیت معمولی که تسویه ناخالص وجود ندارد، می‌توانید همه ۱۰۰ سهم یا هر بخشی از آنها را در همان روز قبل از مبادله سهم، دوباره بفروشید.

از سوی دیگر، در حالت عادی، وقتی سهم X را در همان روز یا بعد از آن می‌فروشید، می‌توانید به ازای مقدار نقدی که در بورس دریافت می‌کنید، سهم X یا سهم دیگری را دوباره خریداری کنید، حتی اگر معامله مبادله مربوط به فروش هنوز تکمیل نشده است

با این حال، این مورد در تساوی ناخالص نیست.

در مورد نرم افزار اسناد بخوانید.

پس از خرید سهم:

بعد از اتمام مبادله سهام X، در صورت خرید مجدد سهام X، فقط می توانید به مبلغ مبادله شده بفروشید. پس از فروش سهام X به صورت تساوی ناخالص، نمی توانید در همان روز با مبلغ نقدی حاصل از فروش، X سهم یا هر سهم دیگری را که مشمول تسویه ناخالص است خریداری کنید.

با این حال، با پول نقدی که از اینجا دریافت می کنید (نقدی که از بورس دریافت می کنید)، می توانید سهمی را خریداری کنید که تساوی ناخالص آن اعمال نمی شود.

شما نمی توانید در سهم X که تسویه ناخالص اعمال می شود، فروش کوتاه یا معاملات حاشیه ای انجام دهید.

تساوی ناخالص چه زمانی به حساب واریز می شود؟

طبق قانون، مبلغ فروش هم برای سهامی که برای آن سفارش خرید انجام می شود و هم سفارش فروش ظرف دو روز کاری پس از معامله به حساب واریز می شود.

سهام خریداری شده و فروخته شده به مدت دو روز در مراکز مسئول حفاظت می شود.

در صورت عدم وجود مشکل در معاملات مربوط به سهام، پس از دو روز به حساب ها واریز می شود.

تساوی ناخالص چقدر طول می کشد؟

مدت آن توسط نهاد ذیصلاح تعیین می شود. زیرا مدت زمان باقی ماندن درخواست تسویه ناخالص روی سهم توسط CMB تعیین می شود.

نیازی به تعیین مدت زمان نیست. موسسه ممکن است میزان تساوی ناخالص سهام را برای مدت طولانی نگه دارد. در مواردی که مدت معین نشده باشد، تسویه ناخالص ممکن است نامحدود باشد.

 

نرم افزار مدیریت امور سهام پارس سیستم آشنا برای سازماندهی سبد سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر کدام از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی داشته باشید. نرم افزار امور سهام تمام انتظارات شما از یک برنامه خرید و مدیریت سهام را مدیریت و پشتیبانی می کند.

نرم افزار مدیریت امور سهام، نرم افزار امور سهامداری، نرم افزار سهامداران، نرم افزار سهام، نرم افزار خرید سهام، برنامه پیش بینی قیمت سهام، برنامه پیشنهاد بهترین سهام، برنامه مدیریت سبد سهام

تسویه ناخالص