سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار

سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار (بخش اول)

در این مقاله، ما پاسخ سوالات شما در مورد اینکه ابزارهای سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار چه هستند و چگونه می توانید سرمایه گذاری کنید، آورده ایم.

ابزارهای سرمایه گذاری با ویژگی های مختلفی وجود دارد که می توانید در بازار سهام سرمایه گذاری کنید. ممکن است فقط به سهام فکر کنید. اما باید بدانید که ابزارهای سرمایه گذاری بیشتری مورد معامله قرار می گیرند. شاید اولین معاملات بورس اوراق بهادار شناخته شده رسمی با سهام انجام شده باشد و حجم معاملات بالایی داشته باشد، که باعث می شود اینگونه فکر کنیم. اگر همه اینها را کنار بگذاریم؛ با نگاهی به تاریخچه بورس، مشاهده می شود که معاملات مشابه بورس برای تنظیم قیمت محصولات کشاورزی انجام شده است. به عبارت دیگر، کالاهای حاوی محصولات کشاورزی نیز در بورس اوراق بهادار معامله می شود.

می توانید با سهام، اوراق قرضه، قراردادهای آتی، کالاها و بسیاری دیگر از ابزارهای سرمایه گذاری اوراق بهادار در بورس سهام تجارت کنید. شما می توانید از بین تمام این ابزارهای سرمایه گذاری هر آنچه را که می خواهید انتخاب کنید و نمونه کارهای خود را متنوع کنید. سرمایه گذاری در ابزارهای مختلف بسیار بهتر از تجارت با یک نوع ابزار سرمایه گذاری خواهد بود. تجارت در چند مورد از ابزار های سرمایه گذاری، هم برای مدیریت ریسک ها و هم برای ایجاد سود بیشتر مهم است.

حال بیایید لیست سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار را به همراه ویژگی های آنها و نحوه معامله در بورس اوراق بهادار ذکر کنیم:

سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار با سهام

سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار با سهام

وقتی پول کلانی داریم یا می خواهیم از پولی که پس انداز کرده ایم استفاده کنیم، خرید چند سهام از بورس یکی از روش هایی است که فکر می کنیم. امروزه افراد زیادی از جوانان تا بازنشستگان این روش را انتخاب می کنند. ما می شنویم که علاوه بر معاملات سهام کوچک، سهام زیادی نیز سرمایه گذاری می شود. از جمله دلایل ترجیح سهام بسیار زیاد این است که سود بالایی ارائه می دهند. و همچنین می توانند با وثیقه کمی معامله شوند.

سهام:

اسناد ارزنده ای است که شرکتهای سرمایه ای برای تعیین مشارکت و سهام آنها به شرکای خود داده اند. اگر می خواهید سهام بورس را برای اهداف سرمایه گذاری خریداری و بفروشید، شناختن آنها و دانستن تغییر قیمت آنها مفید است. از این گذشته، تا زمانی که تغییرات قیمت سهام را به طور دقیق پیش بینی کنید، می توانید درآمد کسب کنید.

سرمایه گذاری در سهام بورس:

اگر می خواهید در سهام بورس سرمایه گذاری کنید، باید بسیاری از مسائل را از اقتصاد کشور گرفته تا برنامه های آینده شرکت ها بدانید و آنها را دنبال کنید. زیرا قیمت سهام تحت تأثیر بسیاری از عوامل اقتصادی و اخبار قرار دارد. مثلا؛ یک سخنرانی مثبت یا منفی توسط رئیس جمهور می تواند باعث نوسان قیمت سهام شود. شما باید بتوانید این نوسانات را به طور دقیق پیش بینی کنید و خرید و فروش خود را در سطوح مربوطه انجام دهید.

سرمایه گذاری در سهام بلند مدت:

با تحقیقات ثابت شده است که سرمایه گذاری در سهام در دراز مدت بسیار سودآورتر است. اگرچه سرمایه گذاران در کوتاه مدت سود می برند. اما خطرات آن زیاد است. این شما را قادر می سازد در بلند مدت سود بالاتری را هدف قرار دهید. می توانید در بلند مدت خطرات را به حداقل برسانید و در کوتاه مدت بازده بهتری داشته باشید.

سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار با اوراق قرضه

سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار با اوراق قرضه

اوراق قرضه:

اسناد ارزشمندی که شرکتهای سهامی برای یافتن منابع صادر می کنند، اوراق قرضه نامیده می شوند. اوراق قرضه با ارزش برابر و با همان عبارات منتشر می شوند. همچنین به عنوان اوراق بدهی با سررسید بیش از یک سال شناخته می شود. علاوه بر این، مطابق با قوانین تجارت و بازار سرمایه چاپ می شوند. در اوراق قرضه یک کوپن یا سررسید اصلی وجود دارد. این امر بر این اصل استوار است که شرکت بدهکار بدهی های خود را در زمان سررسید پرداخت می کند. به لطف اوراق قرضه، شرکت ها منابع ارزان و بلند مدت را ارائه می دهند.

آنها می توانند توسط شرکت ها و همچنین توسط دولت صادر شوند. به اینها اوراق قرضه دولتی گفته می شود. آنها همچنین به عنوان گواهی بهره صادر شده توسط دولت شناخته می شوند. اوراق خزانه بدون ریسک پیش فرض به عنوان ابزارهای سرمایه گذاری ایمن در بازار سهام تعریف می شوند. آنها برای تأمین نیازهای سرمایه دولت ها چاپ می شوند و درآمد ثابتی به سرمایه گذاران خود می دهند. علاوه بر این، اوراق قرضه دولتی نسبت به اوراق مشارکت از امنیت بیشتری برخوردار هستند. اگر قصد خرید اوراق قرضه یک شرکت را دارید، قطعاً باید تحقیق و تحلیل مالی خوبی در مورد شرکت انجام دهید. اوراق قرضه ای غیر از ابزار بدهی دولت برای انتشار و عرضه عمومی در هیئت مدیره بازارهای سرمایه ثبت می شود. به این ترتیب می توانید به راحتی به اطلاعات مالی و حقوقی شرکت دسترسی پیدا کنید.

 

۳ نکته مهم وجود دارد که باید قبل از خرید اوراق قرضه بدانید و به آنها توجه کنید:

 

  • اولین آنها مقدار اسمی است. به مبلغی که با انقضا اوراق قرضه توسط سرمایه گذار دریافت خواهد شد، ارزش اسمی گفته می شود.
  • نکته دیگری که باید بدانید نرخ کوپن است. این مقدار در درصد ارزش اسمی تعیین می شود و نشان دهنده میزان علاقه دارنده اوراق بهادار است. اصول مربوط به نرخ سود پرداختی برای اوراق قرضه و شرایط پرداخت توسط ناشران تعیین می شود، مشروط بر اینکه در دفترچه و بخشنامه به وضوح بیان شده باشد.
  • سومین نکته مهمی که باید در مورد اوراق قرضه بدانید سررسید است. به تاریخ پرداخت اصل و آخرین سود پرداختی سررسید گفته می شود. سررسید اوراق قرضه نباید از ۱ سال کمتر باشد. اصل اوراق را می توان یک بار در سررسید یا به صورت اقساط در سررسید پرداخت کرد.

 

اوراق قرضه دولتی از جمله ابزارهای سرمایه گذاری نقدینگی بوده و دولت تضمین می کند. آنها بازدهی بالا و پایدار را ارائه می دهند. اوراق قرضه دولتی که توسط وزارت خزانه داری صادر می شود با واسطه گری بانک مرکزی فروخته می شود. اوراق قرضه دولتی با یا بدون کوپن با تخفیف فروخته می شوند و ارزش اسمی نوشته شده روی واحد سررسید مبنا قرار می گیرد. اوراق قرضه دولتی کوپن؛ سود باید ۳ ماه، ۶ ماه یا ۱ سال یک بار پرداخت شود.

 

سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار