حق تقدم در سهام چیست؟ چگونه استفاده کنیم؟

حق تقدم در سهام چیست؟ چگونه استفاده کنیم؟

حق شریک برای خرید سهم جدید چیست؟ حق تقدم در سهام چیست؟ چگونه استفاده کنیم؟ اگر از آن استفاده نشود چه اتفاقی می افتد؟ در حالی که اولویت به معنای ابتدایی است، به معنای حق شریک برای خرید سهم جدید در افزایش سرمایه پرداخت شده است. اطلاعات مربوط به حق تقدم در این مقاله آمده است.

داشتن سهام حقوق مختلفی را برای شریک به همراه دارد. حق تقدم یکی از آنهاست و حق دریافت سهم جدید از افزایش سرمایه پرداخت شده را به همراه دارد. برای اینکه این حق به خوبی درک شود، باید افزایش سرمایه پرداخت شده را به خوبی درک کرد.

بیشتر بخوانید: برنامه مدیریت امور سهام

شرکت ها ممکن است نیاز به تامین مالی داشته باشند و در این صورت ترجیح می دهند وام بگیرند یا به شرکای شرکت مراجعه کنند. توسل به شرکا بهتر از تعهدات بدهی است. زیرا سرمایه سرمایه گذاری شده توسط شرکا در شرکت سررسید ندارد و نیازی به بازپرداخت ندارد.

شرکت سهام جدیدی را برای دریافت منابع مالی از شرکا منتشر می کند و برای توزیع آن بین شرکا سرمایه جذب می کند. به این افزایش سرمایه پرداختی می گویند. بنابراین شرکا حق دارند این سهام را با اولویت دریافت کنند. به این می گویند حق تقدم.

حال بیایید پاسخ سوالات حق اولویت چیست، نحوه استفاده از آن، اگر استفاده نشود چه اتفاقی می افتد را بررسی کنیم:

بیشتر بخوانید: نرم افزار سهامداری

حق تقدم در سهام چیست؟

در صورت افزایش سرمایه پرداخت شده توسط شرکت به حق تقدم شرکا حق تقدم می گویند. سهام جدید که از طریق افزایش سرمایه پرداخت شده ایجاد می شود و شرکت ها نیازهای مالی خود را از طریق شرکا تامین می کنند، در درجه اول به شرکا ارائه می شود.

شرکا این اختیار را دارند که از حق تقدم خود استفاده کنند یا از آن استفاده نکنند. اگر ترجیح می دهند از حقوق خود استفاده کنند، می توانند سهام جدید بخرند. اما ممکن است نخواهند از این حقوق استفاده کنند. یعنی تمایلی به مشارکت در افزایش سرمایه نداشته باشند. در این صورت می توانند حق تقدم خود را در بورس بفروشند.

اگر شریک از حق تقدم استفاده نکند، کل دارایی ها کاهش می یابد. زیرا قیمت سهم کاهش می یابد و تعداد سهام پس از افزایش سرمایه پرداخت شده ثابت می ماند.

بیشتر بخوانید: نرم افزار سهام

امتیاز تقدم چگونه استفاده می شود؟

مدت استفاده از حق تقدم ناشی از افزایش سرمایه پرداختی شرکت حداقل ۱۵ روز و حداکثر ۶۰ روز می باشد. در صورتی که شرکا بخواهند در افزایش سرمایه پرداخت شده شرکت کنند باید در این مدت از حق تقدم خود استفاده کنند.

حق تقدم به معنای یک کوپن خرید سهم جدید برای هر سهامی است که دارید. به ازای هر کوپن خرید سهام جدید، قیمت استفاده از اولویت تعیین شده توسط شرکت پرداخت می شود. به این ترتیب کوپن ها به سهام تبدیل می شوند و کل سهام شما افزایش می یابد.

در عین حال می توانید کوپن خرید سهم جدید را بدون تبدیل به سهام به قیمت کوپن فعلی در بازار بفروشید. اما در این صورت از آنجایی که قیمت سهم پس از قیمت کاهش می یابد، کل دارایی شما نیز کاهش می یابد.

برای استفاده از حق تقدم خود، می توانید به موسسه واسطه ای که با آن معامله می کنید درخواست دهید. معمولاً می توانید کوپن های اولویت بندی شده برای شما را در بخش “سرمایه گذاری ها” پیدا کنید. پس از انتخاب این کوپن می توانید در افزایش سرمایه پرداخت شده شرکت کرده و آنها را به سهام تبدیل کنید. یا می توانید آن را به قیمت بازار بفروشید.

بیشتر بخوانید: برنامه تحلیل سهام

اگر از حق اولویت استفاده نشود چه اتفاقی می افتد؟

اگر از حق اولویت استفاده نشود چه اتفاقی می افتد؟

در صورت عدم استفاده از حق تقدم در افزایش سرمایه پرداخت شده شرکت حضور نخواهید داشت. سرانجام حق خرید سهام تازه منتشر شده سلب می شود.

در صورت عدم استفاده از حق تقدم، به عبارت دیگر، در صورت عدم مشارکت در افزایش سرمایه، ارزش کل دارایی های تحت مالکیت کاهش می یابد. زیرا پس از افزایش سرمایه پرداخت شده، قیمت سهام کاهش می یابد. بنابراین قیمت کل سهام متعلق به شریک کاهش می یابد.

بیشتر بخوانید: نرم افزار مدیریت امور سهام

محاسبه حق تقدم

در مورد حق تقدمی که در نتیجه افزایش سرمایه پرداخت شده شرکت ایجاد می شود، محاسبات مختلفی انجام می شود. محاسبه حق تقدم در مواردی از جمله مبلغ لات برای به دست آوردن، کل لات پس از تقسیم، مبلغ پرداختی و قیمت جدید پس از تقسیم انجام می شود.

بیشتر بخوانید: نرم افزار امور سهام و سهامداران

فرمول حق تقدم هر یک از این موارد به شرح زیر است:

فرض کنید لات فعلی یک سرمایه گذار ۱۰۰ و قیمت سهام ۵ دلار است. نرخ تقسیم شرکت ۲۰۰ درصد اعلام شود. در این موقعیت؛

مقدار لات هایی که سرمایه گذار دریافت می کند: ۱۰۰ * (۲۰۰/۱۰۰) = ۲۰۰ واحد

کل مبلغ لات سرمایه گذار پس از تقسیم: ۱۰۰ + ۲۰۰ = ۳۰۰ واحد

مبلغ پرداختی توسط سرمایه گذار: ۲۰۰ * ۱ (قیمت اولویت معمولاً ۱ دلار است) = ۲۰۰ دلار

قیمت جدید سهام پس از تقسیم: ۵/ [۱ + (۲۰۰/۱۰۰)] = ۱٫۶۶ دلار

ارزش سهام سرمایه گذار که قبل از تقسیم ۱۰۰ سهم داشت، ۵۰۰ دلار بود. پس از تقسیم، ۳۰۰ لات سرمایه گذار و قیمت سهم ۱٫۶۶ دلار خواهد بود. در این صورت ارزش کل سهام پس از تقسیم ۵۰۰ دلار خواهد بود.

اگر این سرمایه گذار از حق تقدم خود برای خرید سهام جدید استفاده نمی کرد و آن را در بازار حق تقدم می فروخت، ارزش سهام او ۱۶۶ دلار با معادله ۱۰۰ * ۱٫۶۶ می شد. وقتی کوپن ها را که شامل حق خرید ۲۰۰ لات بود در بازار اولویت به قیمت ۱ دلار می فروخت، ۲۰۰ دلار می گرفت. در نتیجه وقتی سرمایه گذار از حق تقدم خود استفاده نمی کرد، ۱۳۴ دلار ضرر می کرد.

بخوانید: نرم افزار امور سهام

بازار کوپن حق تقدم چیست؟

بیایید این وضعیت را از دیدگاه شرکت بررسی کنیم.

مثال حق اولویت به شرکت اجازه دهید سرمایه پرداخت شده ۱۰۰ میلیون دلار (اسمی)، ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه سهام و ۵۰۰ میلیون دلار ارزش بازار داشته باشد. قیمت سهام شرکت = ۵۰۰ میلیون / ۱۰۰ میلیون معادل ۵ دلار خواهد بود.

این شرکت ۲۰۰ درصد افزایش سرمایه پرداختی با قیمت اعمال حق تقدم به ازای هر سهم ۱ دلار انجام خواهد داد. در این صورت سرمایه پرداختی شرکت از ۱۰۰ میلیون به ۳۰۰ میلیون افزایش می یابد. سرمایه سهام آن از ۳۰۰ میلیون [۳۰۰ میلیون + (۱ * ۲۰۰ میلیون)] به ۵۰۰ میلیون دلار افزایش خواهد یافت.

بیشتر بخوانید: برنامه سهامداران

سرمایه‌گذاری که دارای ۱ سهم است، ۲ سهم از معادله ۱ * (۲۰۰/۱۰۰) خواهد داشت. وقتی بخواهد از حق تقدم خود استفاده کند با پرداخت ۲ دلار در مجموع ۳ لات سهم خواهد داشت.

پس از این معاملات، قیمت سهم ۲٫۵ دلار از برابری ۵/(۱ + ۲) و ارزش بازار از معادله ۲٫۵ * ۳۰۰ میلیون به ۷۵۰ میلیون می رسد.

بیشتر بخوانید: نرم افزار امور سهامداری

بازار کوپن حق تقدم چیست؟

بازاری که در آن کوپن های حقوق خرید سهام جدید که در نتیجه افزایش سرمایه پرداخت شده شرکت شکل می گیرد، مستقل از سهام قابل خرید و فروش است، بازار کوپن حق تقدم نامیده می شود.

در این بازار که زیر نظر بورس فعالیت می کند، سرمایه گذاران حق جدید خرید کوپن را می فروشند. سرمایه گذارانی که این حق را می فروشند یا با واریز مبلغ مشارکت در افزایش سرمایه سهام دریافت می کنند یا این حقوق را می فروشند.

بیشتر بخوانید: نرم افزار سهامداران

بازار کوپن اولویت دار با تاریخ انقضای سهام شرکت آغاز می شود. حق تقدم نیز در پنجمین روز کاری قبل از تاریخ انقضا بسته می شود.

در کنار کدهای سهمی که در این بازار ظاهر می شوند حرف R اضافه می شود. به عبارت دیگر کوپن های شرکت ABCDE در این بازار برای حق تقدم با کد ABCDE.R ظاهر می شود.

اگر شرکتی که شما شریک آن هستید تصمیم به افزایش سرمایه با کارمزد داشته باشد، شما نیز حق تقدم دارید. برای بازخرید یا فروش آن، می توانید با کارگزار خود تماس بگیرید یا این کوپن را در پلت فرم معاملاتی خود بیابید.

بیشتر بخوانید: نرم افزار مدیریت سهام

حق تقدم