در ادغام شرکت چه اتفاقی برای سهامداران می افتد؟

در ادغام شرکت چه اتفاقی برای سهامداران می افتد؟

ادغام شرکت یک راه متداول برای کسب و کارها برای پیوستن به یکدیگر برای استفاده مؤثرتر از منابع خود به عنوان یک موجودیت اصلاح شده یا جدید است. هنگامی که دو شرکت ادغام می شوند تا به عنوان یکی رشد کنند، سهامداران هر دو شرکت قبل از ادغام باید کامل شوند. برای هر ادغام، یک سیستم خاص برای تبدیل سهام سهامداران فعلی به ارزش منصفانه در زمان ادغام ساخته شده است. چندین رویکرد رایج برای این تغییر وجود دارد.

مطلب مرتبط: نرم افزار امور سهام و سهامداران

تاثیرات ادغام شرکت بر سهامداران

"تاثیرات

پرداخت سهام و نقدی

هنگامی که ادغام اتفاق می افتد، دو شرکت از نظر عملکردی تبدیل به یکی می شوند. در حالی که ممکن است قبلاً هر دو با نام‌های مختلف سهام معامله شده باشند، معمولاً ادغام را با یکپارچگی تحت یک نام واحد جدید و یک نام شرکت جدید یا اصلاح شده تکمیل می‌کنند. اکثر ادغام‌ها مشابه ترکیب هستند. زیرا شرکت‌های شرکت‌کننده به ندرت در شرایط برابر قرار می‌گیرند. به همین دلیل است که ادغام تمام سهام – که در آن یک سهام از یک شرکت تبدیل به یک سهام شرکت جدید می شود – نادر است.

مطلب مرتبط: نرم افزار سهامداران

برای اصلاح عدم تعادل بین دارایی‌ها، منابع و بدهی‌های دو شرکت، شرکت‌های ادغام شده با یکدیگر همکاری می‌کنند تا نسبت عادلانه‌ای از ارزش‌های خود را بیابند. ارزی که با آن نسبت اندازه گیری می شود می تواند سهام، پول نقد یا ترکیبی از این دو باشد.

مطلب مرتبط: نرم افزار مدیریت امور سهام

ادغام شرکت نمونه برای سهامداران

به عنوان مثال، شرکت A با خرید شرکت B موافقت می کند و آنها پس از ادغام شرکت C را تشکیل می دهند. از آنجایی که شرکت A 50 درصد بزرگتر از شرکت B است، تیم مدیریت ادغام ممکن است به این نتیجه برسد که سهام شرکت A با نسبت ۱:۲ به سهام شرکت C تبدیل می شود. به ازای هر سهم متعلق به شرکت الف، در زمان ادغام، دو سهم جدید با شرکت ج مبادله خواهد شد.

مطلب مرتبط: نرم افزار سهام

در همین حال، سهامداران شرکت B تبدیل ۱:۱ را مشاهده خواهند کرد که به آنها ترجمه سهام ۵۰ درصد کمتری نسبت به سهامداران شرکت A می دهد. این یک محاسبه صرفاً ادغام سهام در برابر سهام است. به طور مشابه، ممکن است مقداری پول یا ترکیبی از پول و سهام با سهام شرکت A و B مبادله شود.

مطلب مرتبط: برنامه سهامداران

در همین سناریو، مدیریت ادغام ممکن است پرداخت سهم ۱:۱ به سهامداران موسسه A را موثرتر بداند. پرداخت مبلغ پولی برای جبران تفاوت در اندازه بین موسسه A و موسسه B، در حالی که موسسه B هنوز یک سهم ۱:۱ و بدون پول اضافی دریافت می کند. ادغام ممکن است حکم به انحلال سهام موسسه A و B کند و به همه سهامداران با قیمت نسبی پرداخت شود، به ویژه اگر موسسه C در حال حذف و خصوصی شدن باشد.

مطلب مرتبط: نرم افزار امور سهامداری

قیمت سهام

هنگامی که ادغام شرکت اعلام می شود، اغلب تغییراتی در قیمت سهام به دلیل ارزش درک شده وجود دارد. سرمایه گذاران ممکن است پتانسیل رشد استراتژی ادغام را در نظر بگیرند و بر اساس آن احساسات، سهام بخرند یا نگهداری کنند. گمانه زنی در مورد ورود رقیب دیگری نیز ممکن است قیمت را افزایش دهد. برعکس، در نظر بگیرید که این یک تصاحب خصمانه باشد یا عدم اطمینان زیادی در مورد ادغام وجود داشته باشد. در اینجا قیمت سهام ممکن است کاهش یابد. زیرا سهامداران برای کاهش ریسک خود اقدام به فروش می کنند.

مطلب مرتبط: برنامه مدیریت امور سهام

ادغام شرکت: ملاحظات خاص

سهامداران عادی معمولاً حق رأی در مورد موضوعاتی که توسط هیئت مدیره یک شرکت ارائه می شود دارند. با این حال، معمولاً موضوعات ترکیب و اکتساب توسط سهامداران قابل رأی نیست، مگر اینکه شرکت خریداری کننده مجبور باشد برای خرید شرکت مورد نظر سهام جدیدی را برای خود منتشر کند. این بر سهامداران تأثیر می گذارد. زیرا ارزش موقعیت سهام فعلی آنها با افزودن سهام بیشتر به استخر کاهش می یابد.

مطلب مرتبط: نرم افزار سهامداری

در مورد یک شرکت خرید با هدف ویژه (SPAC)، یک سهم از شرکت “چک سفید” معمولاً به یک سهم تحت تیک جدید تبدیل می شود. همچنین ظرافت‌های مختلفی در این نوع ادغام وجود دارد. مانند ارزش پایه که در بدترین سناریویی که ادغام از بین می‌رود، می‌توان سهم را برای آن بازخرید کرد.

مطلب مرتبط: نرم افزار امور سهام

یک سهامدار همیشه مسئول نگه داشتن اخبار تجاری و درک تأثیر بالقوه ادغام شرکت و تملک بر سهامداران است. در همین حال، کسب‌وکاری که در حال ادغام است، می‌تواند از طریق خطوط ارتباطی بخش روابط با سرمایه‌گذار خود، به دلیل پرسش‌های سهامداران، انتظار فعالیت زیادی داشته باشد.

مطلب مرتبط: نرم افزار مدیریت سهام

ادغام شرکت