پنج نکته اساسی که باید در مورد بورس بدانید

اگر می خواهید در بورس سرمایه گذاری کنید اما سوالاتی در مورد بازار سهام دارید، در جای مناسبی هستید. با توجه به این محتوا، می توانید نحوه عملکرد بازار سهام و واکنش بازارها را بیاموزید. همچنین در مورد پنج عنصر کلیدی که هر سرمایه گذار باید بداند بحث خواهیم کرد.

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام بیشتر بدانید.

بورس چیست؟

بازار سهام بورس سیستم پیچیده ای است که در آن سهام شرکت های سهامی بورس عام خرید و فروش می شود. بازار سهام هیچ ربطی به قمار ندارد و اگر در یک شرکت ورشکسته سرمایه گذاری نکنید، به احتمال زیاد تمام پول خود را از دست نمی دهید. در واقع اگر بگوییم بازار سهام محیطی است که گروهی از افراد با استفاده از تجربه و دانش خود با یکدیگر مبارزه می کنند، اشتباه نمی کنیم.

در مورد نرم افزار مدیریت الکترونیک اسناد بخوانید.

بازار سهام یک سیستم معاملاتی رقابتی است

بازار سهام جایی است که میلیون ها سرمایه گذار با ایده های کاملا متضاد دور هم جمع می شوند. در حالی که یک سرمایه گذار در تلاش است سهام خود را بفروشد، سرمایه گذار دیگری باید مایل به خرید آن سهام باشد. هر دوی این سرمایه گذاران که به روش های مختلف عمل می کنند، نمی توانند تصمیم درستی بگیرند، یعنی یکی برنده و دیگری بازنده باشد، بنابراین می توان گفت بورس یک سیستم مبتنی بر رقابت است. به همین دلیل، جمع آوری اطلاعات و درک خوب موضوع قبل از سرمایه گذاری بسیار مهم است.

در مورد سامانه تحلیل بازار بخوانید.

قیمت سهام بورس چگونه افزایش یا کاهش می یابد؟

قیمت سهام بورس چگونه افزایش یا کاهش می یابد؟

عوامل زیادی بر قیمت سهام تاثیر می گذارد. رسانه ها، نظرات سرمایه گذاران معروف، بلایای طبیعی، بی ثباتی های سیاسی و اجتماعی، ریسک های جهانی و عرضه-تقاضا از جمله این عوامل هستند. همه اینها و اطلاعات شناور در اطراف، با هم ترکیب می‌شوند تا روندهایی مانند بازار صعودی (زمانی که قیمت سهام در حال افزایش است) و بازار نزولی (زمانی که قیمت‌ها در حال کاهش است) ایجاد می‌کنند. خریداران و فروشندگان نیز بسته به شرایط فعلی اقدام می کنند. اگر تعداد فروشندگان بیشتر از تعداد خریداران باشد، قیمت سهام تمایل به کاهش دارد، در حالی که برعکس، قیمت سهام افزایش می یابد.

در مورد نرم افزار افزایش سرمایه بیشتر بدانید.

چرا پیش بینی بازار سهام بورس اینقدر سخت است؟

فرض کنید قیمت سهام چند سالی است که در حال افزایش است. سرمایه‌گذاران می‌دانند که در چنین شرایطی مقرراتی در قیمت‌ها وجود خواهد داشت و بنابراین قیمت سهام به کف خواهد رسید. با این حال، ما هرگز نمی توانیم بفهمیم که چرا مردم سهام بورس خود را می فروشند یا دقیقاً چه زمانی این کار را انجام می دهند. به همین دلیل برخی از سرمایه گذاران با در دست داشتن پول نقد در حاشیه ایستاده و منتظر فرصتی برای ورود هستند. کسانی که مایل به پذیرش ریسک هستند، به همین دلیل نگرانند که با افزایش قیمت سهام بورس، چیزی به دست نیاورند.

در مورد نرم افزار تحلیل بازار بخوانید.

البته در این مرحله توقف و پرسیدن دو سوال مفید است:

فرض کنید در حاشیه منتظر می‌مانید و به دنبال فرصتی می‌گردید، اما چگونه می‌دانید چه زمانی باید اقدام کنید؟ اگر قبلا سرمایه گذاری خود را انجام داده اید، چگونه می دانید که چه زمانی باید بورس را ترک کنید؟ اگر بازار سهام قابل پیش بینی بود، می توانستیم بلافاصله به این سوالات پاسخ دهیم.

سه جنبه وجود دارد که سرمایه گذاران باید در نظر بگیرند:

  1. اولین مورد این است که بدانیم قیمت سهام بورس چه زمانی ارزش منصفانه خواهد داشت.

  2. دوم، دانستن اتفاقاتی که بازارها را تکان می دهد.

  3. سوم درک فرآیند تصمیم گیری افراد در مورد بورس است.

در مورد نرم افزار سهام بیشتر بدانید.

  • ارزش گذاری سهام

قیمت واقعی یک سهم بر اساس فعالیت بازار تعیین می شود. هنگام تصمیم گیری برای خرید یا فروش، سرمایه گذار معمولا ارزش منصفانه یک سهام بورس را با قیمت واقعی آن مقایسه می کند. برای مثال، خرید سهمی که ۳۰ دلار معامله می شود و ارزش منصفانه آن ۳۵ دلار است، ممکن است حرکتی منطقی باشد. بنابراین ارزش منصفانه یک سهم چقدر است و چگونه محاسبه می شود؟

ای کاش یک فرمول استاندارد برای این محاسبه وجود داشت. اما متأسفانه فرمول واحدی وجود ندارد. بنابراین می توانیم از روش های زیادی برای انجام این محاسبه استفاده کنیم. برای مثال، می‌توانیم با کم کردن سهم استهلاک و بدهی‌های پرداختی از مجموع دارایی‌های موجود در ترازنامه یک شرکت، نتیجه را به دست آوریم.

در مورد نرم افزار امور سهام بیشتر بدانید.

روش دیگر یافتن “ارزش اولیه” است که به عنوان ارزش خالص فعلی سود آتی شرکت پذیرفته می شود. این را هم بگوییم که به غیر از این دو، روش بیشتری وجود دارد. گاهی اوقات تشخیص اینکه سهام دارای ارزش بیش از حد، کمتر از ارزش یا ارزش منصفانه است دشوار است. زیرا هر روش نتایج کمی متفاوت به همراه دارد. حتی اگر سهام بیش از حد ارزش گذاری شود، هیچ قانونی وجود ندارد که سرمایه گذاران به طور ناگهانی دارایی های خود را بفروشند و قیمت ها کاهش یابد. در واقع، سهام می تواند برای مدتی بیش از حد ارزش گذاری شود. به همین دلیل ممکن است تصمیم گیری خرید و فروش با نگاه کردن به وضعیت سهام بر اساس میانگین متحرک درست نباشد.

در مورد سامانه جامع تحلیل بازار بخوانید.

  • رویداد ماشه ای

دانستن اینکه کدام رویداد روندهای فعلی را تغییر می دهد مانند نگاه کردن به یک دیوار و دیدن آن است. بنابراین شما نمی توانید آینده را بدانید.

  • فرایند تصمیم گیری

ما به جالب ترینِ این سه عنصر رسیده ایم. هر فرد از دو بخش منطقی و احساسی تشکیل شده است. ما می توانیم موقعیت ها را با استفاده از منطق خود تجزیه و تحلیل کنیم، اما زمانی که نیاز به عمل داریم، به احساسات خود گوش می دهیم. به عنوان مثال، هنگام خرید یک خودرو، می توانیم در مورد همه چیز مانند موتور، مصرف سوخت، تجهیزات و ویژگی های اضافی تحقیق کنیم. اما زمانی که زمان تصمیم گیری فرا می رسد، ذهن ما اغلب با سوالات دیگری پر می شود. به عنوان مثال، “این ماشین سبک من است؟”

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام و سهامداران بیشتر بدانید.

هنگام تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری در بورس، باید داده‌های مربوطه را در ذهن خود پردازش کنید و تصمیم درستی بگیرید. زیرا بسیاری از سرمایه‌گذارانی که مایلند آنچه را که می‌فروشید بخرند و آنچه را که می‌خواهید بفروشند، در حال حاضر به دنبال فرصت هستند. با این حال نمی توان همه چیز را دانست و بدون تعصب عمل کرد. به همه این دلایل طبیعی است که گاهی اوقات تصمیمات اشتباهی می گیریم. حتی افرادی که احساسات خود را کنار می گذارند و همیشه تحلیلی فکر می کنند، هر از گاهی سرمایه گذاری های اشتباهی انجام می دهند.

در مورد نرم افزار امور سهام بیشتر بدانید.

بهترین زمان برای خرید و فروش سهام بورس چه زمانی است؟

بهترین زمان برای خرید و فروش سهام بورس چه زمانی است؟

دو تصمیم مهم که یک سرمایه گذار باید بگیرد این است که :

  1. چه زمانی سهام بورس بخرد

  2. چه زمانی سهام بورس را بفروشد

منطقی ترین خرید سهام بورس زمانی است که مردم امید خود را از دست می دهند و بدبین می شوند. همچنین عاقلانه است که وقتی همه به آینده امیدوار هستند، سهام را بفروشیم.

هنگام خرید سهام این نکته را به خاطر داشته باشید:

اگر سهام را پس از کاهش قیمت خریداری کنید، سودی که از فروش به دست خواهید آورد بیشتر خواهد بود. البته باز هم محتاط باشید. اگر ارزش سهام شرکت X حدود ۳۰-۴۰% کاهش یابد، “چه اتفاقی برای سهام این شرکت افتاده است؟” آیا سهام شرکت های فعال در همین بخش نیز کاهش یافته است؟ اگر چنین است، آیا استهلاک زیاد بوده است؟ آیا تمام سهام در بازار سهام بورس ارزش خود را از دست داده اند؟ اگر کل بازار سهام یا تمام سهام در یک صنعت خاص خوب باشد، مشکلی مختص شرکت X وجود دارد. به طور خلاصه، اصولی در مورد خرید و فروش داشته باشید و به این اصول پایبند باشید.

در مورد سامانه تحلیل بازار بخوانید.

بنجامین گراهام، پدر سرمایه گذاری ارزشی، زمانی گفت:

«مردم معمولاً زمانی سرمایه گذاری می کنند که بازار سهام بورس بالا می رود. در واقع، هر کسی که سهام می‌خرد باید زمانی که بازار سهام پایین است، سرمایه‌گذاری کند.» همانطور که به یاد دارید، ما در مورد همین موضوع در بخش ارزشیابی سهام صحبت کردیم.

دلایل افزایش و کاهش قیمت سهام ممکن است پیچیده تر از آن چیزی باشد که به نظر می رسد. قبل از خرید سهام بورس یک شرکت برای محافظت از خود در برابر بحران های بازار، از خود بپرسید: “آیا این شرکت ارزش پولی را دارد که من سرمایه گذاری کردم؟” همچنین هرگز بیشتر پول خود را در یک شرکت سرمایه گذاری نکنید. مگر اینکه ریسک پذیر باشید.

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام بیشتر بدانید.

«کوتاه ترین راه، راهی است که خودت بهتر می دانی». به طور خلاصه، اگر راهی را انتخاب کنید که به تنهایی آن را نمی شناسید، ممکن است با اتفاقات غیرمنتظره ای روبرو شوید و از اینکه سرمایه گذاری درستی انجام نداده اید پشیمان شوید.

بورس