سلب مسئولیت در بورس به چه معناست؟

سلب مسئولیت در بورس به چه معناست؟

این اصطلاح که به طور خلاصه به عنوان YTD یا سلب مسئولیت در بورس بیان می شود، هم برای بازار سهام و هم برای همه بازارهای دیگر کاربرد دارد.

اگر در مورد بازارها و ابزارها اظهار نظر می کنید، حتماً باید از عبارت “نه یک مشاوره سرمایه گذاری – YTD” استفاده کنید. زیرا نظراتی که می دهید می تواند روی شخص دیگری تأثیر بگذارد و به خصوص در مورد آسیب باعث درد سر شما شود. بنابراین، هنگام اظهار نظر باید مراقب باشید.

بیشتر بخوانید: برنامه مدیریت امور سهام

سلب مسئولیت در بورس

حال بیایید نگاهی به پاسخ به سوالات مربوط به اینکه YTD به چه معناست بیاندازیم، سلب مسئولیت در بورس چیست؟

بیشتر بخوانید: نرم افزار سهامداری

بازار سهام Not Investment Advice به چه معناست؟

YTD در بورس مخفف عبارت Not Investment Advice است. برای بیان اینکه یک نظر، تحلیل یا مقاله نوشته شده توصیه نیست استفاده می شود. علاوه بر این، استفاده از آن توسط هیئت بازار سرمایه (CMB) اجباری شده است.

بیشتر بخوانید: نرم افزار سهام

در رسانه های اجتماعی، اغلب می توانید YTD نوشته شده در بخش نظرات صفحه نمایش نظارت بر بازار را مشاهده کنید. در گزارش های تحقیقاتی کارگزاری ها و اخبار نیز می توانید با این جمله برخورد کنید. شما باید به طرف مقابل نشان دهید که بازدیدهای صفحه صرفاً شخصی است و به منزله توصیه نیست. اگر مشخص نکردید و اگر شخصی مطابق با حرف شما عمل کرد و در نتیجه متحمل ضرر شد، می تواند با مراجعه به نظر شما شکایت کند.

شما باید از منظر خود به همین وضعیت نگاه کنید. مخصوصاً نباید کورکورانه نظرات شبکه های اجتماعی و برآورد ابزارهای سرمایه گذاری را وارد کنید. مثلاً در بهترین سهام سود سهام سرمایه گذاری خواهید کرد. شما نباید بدون یادگیری سود سهام و تحقیق در مورد مالی شرکتی که در آن سرمایه گذاری خواهید کرد، قدمی بردارید.

بیشتر بخوانید: برنامه تحلیل سهام

آیا دادن مشاوره سرمایه گذاری جرم است؟

اشاره کردیم که فریب مردم، انتشار اخبار کذب و دخالت در قیمت ی بازار جرم است. شما می توانید بدون انتشار علنی اخبار نادرست بر تصمیمات یک فرد تأثیر بگذارید. این هم جرم است.

یک تفسیر صرفاً شخصی از بازار ممکن است بر تصمیم سرمایه گذاری شخص دیگری تأثیر بگذارد. اگر طبق این کامنت موضع گرفت و در بالای آن با ضرر مواجه شد، می تواند با گرفتن اسکرین شات از نظر شما شکایت کند. برای اینکه در این شرایط قرار نگیرید باید اعلام کنید که نظر شما توصیه ای نیست. باید بیان کنید که نظر شما کاملا شخصی است و توضیح دهید که مسئولیتی را نمی پذیرید.

اساسی ترین منبع برای ارائه مشاوره سرمایه گذاری، قانون بازار سرمایه شماره ۶۳۶۲ مورخ ۶ دسامبر ۲۰۱۲ است که در روزنامه رسمی مورخ ۳۰ دسامبر ۲۰۱۲ منتشر شد.

طبق این قانون، اگر به فعالیتی مانند ارائه مشاوره سرمایه گذاری و ارائه خدمات در این زمینه مشغول هستید، باید از CMB مجوز بگیرید. برای این مجوز باید مدارک مختلفی داشته باشید. در عین حال باید به تعریف زیر در محدوده ابلاغیه شماره III-37.1 خدمات و فعالیت های سرمایه گذاری و اصول خدمات جانبی در خصوص فعالیت های بازار سرمایه موسسات واسط و بانک ها که در روزنامه رسمی مورخ ۱۱ منتشر شده است گوش دهید.

بیشتر بخوانید: نرم افزار مدیریت امور سهام

سلب مسئولیت مبادله چیست؟

شما مسئول معاملاتی هستید که در بازار سهام و سایر معاملات سرمایه گذاری انجام می دهید. با این حال، به دلیل ماهیت انسانی، معمولاً در مواجهه با موقعیت های بد به دنبال مجرم می گردیم. با وجود اینکه ما به میل خودمان تصمیمی گرفته ایم، وقتی با ضرر مواجه می شویم، می خواهیم آن را به گردن کسی بیندازیم.

سلب مسئولیت Exchange محافظت در برابر چنین شرایطی را فراهم می کند. به خصوص در سایت های خبری و پلتفرم هایی که داده های بازار سهام را به اشتراک می گذارند، سلب مسئولیت به اشتراک گذاشته می شود.

بخوانید: نرم افزار امور سهام

نکته در مورد مشاوره درست:

مشاهده می شود که با توجه به داده های به اشتراک گذاشته شده هیچ گونه مشاوره سرمایه گذاری داده نمی شود و مسئولیتی در قبال اقدامات انجام شده بر این اساس پذیرفته نمی شود.

اخبار و داده های منابع همیشه توسط سرمایه گذار دنبال می شود. مثلا؛ می‌توانید قیمت‌های بازار سهام، ارز، طلا و ارزهای دیجیتال را در بازارهای پاراتیک دنبال کنید. با این حال، این داده ها از منابع مختلف به دست آمده و به شما تحویل داده می شود.

عدم دقت، وقفه یا تاخیر در این داده ها دیده می شود. ممکن است قیمت ها فوراً در ساعات معاملات BIST منعکس نشوند. بنابراین، پاراتیک مارکت می داند که چنین مشکلاتی ممکن است رخ دهد و شما را مطلع می کند. این اطلاعات توسط یک سلب مسئولیت ارائه شده است.

به عنوان یک سرمایه گذار یا کاربر اینترنت، باید از این موضوع آگاه باشید. هنگام تصمیم گیری، باید مشکلاتی که ممکن است از جهت طرف مقابل ایجاد شود را در نظر بگیرید و اطلاعات را تأیید کنید. در نتیجه شما باید تصمیمات خود را به طور کامل با مدیریت خود بگیرید و پس از اطمینان از قطعیت آنها اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: نرم افزار امور سهامداری

بازار سهام Not Investment Advice به چه معناست؟

وقتی عبارت “نه یک مشاوره سرمایه گذاری – YTD” دیده می شود چه باید کرد؟

کاری که باید انجام دهید این است که در مورد موضوعی که شخص یا موسسه عبارت YTD را در آن اضافه کرده است، تحقیق کنید. به این ترتیب می توان تصور کرد که چقدر می توان از مشاوره به عنوان نظر استفاده کرد.

خواه نظر مورد بحث یک حدس و گمان باشد یا نتیجه ای که با تحلیل خود شخص به دست آمده است، باید به دنبال پاسخ به این سوالات بود.

به عنوان مثال، فرض کنید شخصی که نمی داند چگونه در بازار سهام بازی کند، آن سهام را بر اساس توصیه سهام شخص x خریداری می کند. خرید چه مشاوره سرمایه گذاری باشد و چه نباشد برای شخص اشتباه خواهد بود. زیرا سرمایه گذاری با تکیه بر یک نظر بدون انجام هیچ تحقیقی هرگز درست نیست.

حتی اگر فردی قرار است در راستای تحقیقات خود سرمایه گذاری کند، باید عوامل زیادی مانند بهره مندی از تحلیل تکنیکال و بنیادی، بررسی نظرات کارشناسی و بررسی وضعیت کلی بازار را در نظر بگیرد.

بیشتر بخوانید: نرم افزار مدیریت سهام

اگر هشدار YTD نوشته نشود چه اتفاقی می افتد؟

ما در بالا به پاسخ به این سوال اشاره کردیم که اگر هشدار YTD نوشته نشود چه اتفاقی می افتد. برای بررسی موضوع، ارائه مشاوره سرمایه گذاری حتی اگر YTD نوشته نشده باشد جرم است. زیرا برای ارائه مشاوره سرمایه گذاری باید از CMB مجوز دریافت کرد.

به عنوان مثال، شخص X بدون افزودن عبارت YTD برای هر سهمی توصیه خرید کرد. سرمایه گذارانی که این نظرات را ارزیابی کردند نیز با گوش دادن به توصیه خرید اقدام کردند. اما این سهام که بدون تحقیق دقیق خریداری شد باعث ضرر سرمایه گذاران شد. در چنین حالتی، شخص یا افرادی که ضرر کرده اند می توانند به هیأت بازار سرمایه مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید: نرم افزار سهامداران

هیأت بازار سرمایه که تحقیقات را بر اساس یک شکایت یا درخواست آغاز می کند، ممکن است ممنوعیت معاملاتی را برای شخصی که مشاوره سرمایه گذاری می کند اعمال کند. علاوه بر ممنوعیت معاملات، قبض مشاوره سرمایه گذاری غیرمجاز می تواند بسیار سنگین تر باشد. تا جایی که می توان مجازات حبس از ۳ تا ۵ سال و جزای نقدی قضایی تا ۵۰۰۰ روز را در نظر گرفت.

همانطور که می بینید، مجازات ها برای کسانی که می گویند “اگر اخطار YTD نوشته نشود چه اتفاقی می افتد” می تواند بسیار سخت باشد. اما افزودن عبارت YTD به راحتی می تواند فرد را از ممنوعیت، حبس و جریمه قضایی نجات دهد.

بیشتر بخوانید: برنامه سهامداران

آنچه سرمایه گذاران باید درباره YTD و سلب مسئولیت در بورس بدانند

مهمترین چیزی که باید در مورد YTD و سلب مسئولیت در بازار بورس بدانید این است که هر دو فرد را در معرض سوء ظن احتمالی قرار نمی دهند و از جرم محافظت می کنند.

با این حال، موارد دیگری وجود دارد که باید به اطلاعات فوق اضافه شود.

به عنوان مثال، پاسخ به این سوال که YTD به چه معناست، تنها “نه یک مشاوره سرمایه گذاری” نیست. YTD همچنین مخفف “Year to Date” است.

سلب مسئولیت بیانیه ای است که به منظور شناسایی و محدود کردن حقوق و تعهداتی است که ممکن است توسط طرفین در یک رابطه حقوقی اعمال یا اجرا شود. این اغلب توسط منابعی مانند سایت های خبری و برنامه های بورس استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: نرم افزار امور سهام و سهامداران

سلب مسئولیت در بورس