سفته بازی در بورس به چه معناست؟

سفته بازی در بورس به چه معناست؟ (بخش دوم)

سفته بازی را می توان به دو روش مختلف در بازارها انجام داد: بی ثبات کردن و ایجاد ثبات قیمت. هر دو به جهت روند روند قیمت ها مرتبط هستند.

در این مورد، دلالان دو دیدگاه متفاوت دارند. در حالی که برخی می خواهند قیمت ها به طور پیوسته حرکت کنند. برخی دیگر استدلال می کنند که باید به صورت نوسانی حرکت کنند.

حدس و گمان (سفته بازی)

حال بیایید این نظرات را با هم بررسی کنیم:

گمانه زنی بی ثبات

این نوعی سفته بازی است که توسط افرادی انجام می شود که معتقدند قیمت ها باید روندی نوسانی داشته باشند. نوسانات قیمت ها این انتظار را افزایش می دهد که ارزش آن بیشتر شود. زیرا انتظار می رود تقاضا از سوی سرمایه گذاران افزایش یابد.

می‌توانم به عنوان مثال به این واقعیت اشاره کنیم که ارزش طلا بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ به طور مداوم افزایش یافته است. یعنی از نظر مالی، گمانه‌زنی‌های بی‌ثبات‌کننده در بازارها انجام شد. زیرا قیمت‌ها در روند صعودی قرار داشتند.

تثبیت سفته بازی

در ارائه سفته بازی که نقطه مقابل سفته بازی بی ثبات کننده است، تصور می شود که قیمت ها باید به طور پیوسته افزایش و کاهش یابد. به عبارت دیگر، تثبیت سفته بازی به منظور جلوگیری از اختلاف بیش از حد قیمت ها انجام می شود.

به منظور ایجاد تعادل بین خرید و فروش، معامله خرید برای افزایش ارزش خودروی مستهلک شده انجام می شود. بنابراین، قیمت خودرو که معمولاً انتظار می رود ارزش آن کاهش یابد، افزایش می یابد. بنابراین، قیمت به طور متعادل به رشد خود ادامه می دهد.

بیشتر بخوانید: قبل از ورود به بازار بورس و امور سهام بدانید ( بخش اول)

چگونه سفته بازی کنیم؟

جان مینارد کینز می‌گوید: «حساس‌آمیز این است که از قبل بدانیم بازار چگونه حرکت خواهد کرد». همانطور که از این تعریف می توان فهمید، سفته بازی مبتنی بر پیش بینی حرکت قیمت از قبل است.

برای توضیح چگونگی حدس و گمان به روشی ساده؛ با فروش سهم خریداری شده با قیمت پایین در کوتاه مدت و با قیمت بالا پس از مدت زمان معینی مطابق با پیش بینی سرمایه گذار انجام می شود. هنگام انجام پیش بینی های آینده قیمت؛ وضعیت اقتصاد کشور، سیر بازار و حرکت های گذشته سهام باید بررسی شود.

بیشتر بخوانید: قبل از ورود به بازار بورس و امور سهام بدانید ( بخش دوم)

هنگامی که ما بررسی می کنیم که معنای حدس و گمان چیست;

بسیاری از استراتژی ها مانند تجارت جفتی، معاملات نوسانی، پوشش ریسک و شناسایی الگوهای نمودار استفاده می شود. در واقع ابزارهایی که ما به آنها صندوق های سرمایه گذاری می گوییم توسط مدیران حرفه ای با استفاده از این تکنیک ها ارزیابی می شوند. شما نیز به راحتی می توانید از این کار بهره مند شوید. این اصطلاحات ممکن است کمی خارجی به نظر برسند، اجازه دهید به طور خلاصه آنها را توضیح دهیم.

تجارت جفتی؛

این یک استراتژی خرید/فروش است که با فروش همزمان محصولی که انتظار می‌رود عملکرد ضعیفی داشته باشد. خرید محصولی که انتظار می‌رود عملکرد بالایی داشته باشد، اجرا می‌شود تا از نوساناتی که بین دو محصول مالی بسیار همبسته رخ می‌دهد، بهره‌مند شود.

معاملات نوسانی یک استراتژی سرمایه گذاری است که در آن ابزارهای سرمایه گذاری برای مدت کوتاه اما نامحدود نگهداری می شوند. مشخص است که معمولاً با بررسی نمودارهای کوتاه مدت ابزارهایی که کمتر از ۱ ماه نگه داشته شده اند، موقعیت ها گرفته می شود.

بیتشر بخوانید: قبل از ورود به بازار بورس و امور سهام بدانید ( بخش سوم)

پوشش ریسک به معنای محافظت در برابر ریسک است.

این یک استراتژی است که در آن ریسک با شناسایی منبع ریسک و استفاده از محصولات مالی مختلف با هم به حداقل می رسد. این تعاریف به شما کمک کرده اند تا ایده های متفاوتی در مورد معنای حدس زدن به دست آورید.

وقتی به معنای یک سفته باز نگاه می کنیم، می بینیم که آنها افرادی هستند که در تجزیه و تحلیل بنیادی، شناسایی شرکت های بیش از ارزش یا کم ارزش، تجزیه و تحلیل میزان بهره کوتاه مدت و سود شرکت بسیار ماهر هستند. یکی از معروف ترین نام ها در این زمینه جسی لیورمور است. کتاب معروف بورس “خاطرات یک سفته باز سهام” در مورد لیورمور نوشته شده است.

اگر می خواهیم یاد بگیریم که چگونه سفته بازی کنیم، نگاهی به تجربیات جسی لیورمور در این زمینه مفید است. او در کتاب معروف خود “چگونه در سهام معامله کنیم” اطلاعات زیر را در مورد سفته بازی ذکر کرده است:

  • هرگز بر اساس سرنخ ها عمل نکنید.

  • حدس و گمان کار سختی است.

  • مواقعی هست که باید سفته بازی کنی و مواقعی هست که نباید.

  • در مورد اینکه حرکت بزرگ بعدی در یک سهام خاص چه خواهد بود، نظر بدهید.

  • به مواضع خود احترام بگذارید.

  • راهنمای خود را توسعه دهید.

  • یاد بگیرید که سیگنال های خطر را تشخیص دهید.

لیورمور به طور خلاصه این ۷ مورد را حدس و گمان تعریف کرد. او همچنین ۳ قانون را که نباید در حین حدس و گمان رعایت کرد را مورد بحث قرار داد. با توجه به این؛ یک سهم را نباید به دلیل اینکه خیلی بالا به نظر می‌رسد فروخت و همچنین نباید سهام را خرید زیرا از بالاترین قیمت قبلی خود پایین آمده است. همچنین نباید میزان ضرر را به طور میانگین انجام دهید.

بیشتر بخوانید: قبل از ورود به بازار بورس و امور سهام بدانید ( بخش چهارم)

چرا حدس و گمان انجام می شود؟

در ساده ترین شکل آن، سفته بازی برای کسب سود انجام می شود. از این گذشته، هیچ کس بدون هیچ دلیلی با ریسک های بزرگ وارد معامله نمی شود. اگر وارد شود یعنی انتظار سود زیادی وجود دارد.

سفته بازی در بورس در واقع حاکی از سود دو طرفه است. هم در شکل گیری قیمت ها در بازار موثر است و هم از نظر فرصت های کسب درآمد مهم است. سفته بازی، به ویژه در مواقع بحرانی، از متحمل شدن ضررهای مالی برای افراد جلوگیری می کند. در عین حال فرصت کسب سودهای بالا را در مدت کوتاهی فراهم می کند.

نمونه های سفته بازی

نمونه های سفته بازی

مشهورترین دلالان تاریخ جورج سوروس است. قبل از تأسیس اتحادیه اروپا، سیستم پولی اروپا برای گذار به یک ارز مشترک در دوران جامعه اقتصادی اروپا شروع به اجرا کرد.

در سیستمی که در سال ۱۹۷۹ اجرا شد، هدف آن جلوگیری از بیش از حد ارزش گذاری یا تضعیف ارزهای کشورهای عضو در برابر یکدیگر بود. برای این منظور، ارزهای کشورها حداکثر تا ۲ درصد در برابر یکدیگر اجازه افزایش یا کاهش یافتند.

انگلستان در اکتبر ۱۹۹۰ وارد این سیستم شد.

به اعضای جدیدی که وارد سیستم می شوند این فرصت داده می شود تا از حاشیه انعطاف پذیر ۶ درصد بهره مند شوند. انگلیس پوند استرلینگ را به مارک آلمان متصل کرد. با این حال، در جریان اتحاد شرق و غرب در آلمان، اوضاع پیچیده شد.

در طول سقوط دیوار برلین، بانک مرکزی آلمان نرخ بهره را افزایش داد و باعث شد که مارک ارزش بیشتری پیدا کند. سپس با این حرکت، سایر ارزهای اروپایی نیز طبق سیستم افزایش یافتند. با این حال، همچنین مشخص است که این دستاوردهای ارزشی پایدار نیستند.

بیشتر بخوانید:  چه استراتژی سرمایه گذاری را باید دنبال کنید؟

همزمان با تحولات اروپا، سیستم آسیب دید و خسارات یکی پس از دیگری شروع شد.

لیر ایتالیا ۷ درصد و پستا اسپانیا ۶ درصد کاهش یافت. سیستم پولی اروپا استدلال می کند که این حرکت ها اشتباه نیستند.

جورج سوروس با دیدن این وضعیت به عنوان یک فرصت اظهار داشت که پوند انگلیس بیش از حد ارزشمند است و نمی توان آن را حفظ کرد. به همین دلیل در برابر استرلینگ موضع فروش گرفت. سوروس با پیش بینی کاهش ارزش پوند در برابر مارک آلمان، ۱۰ میلیارد پوند فروخت. این حجم زیاد معاملات فروش وحشتناک را در بازار افزایش داد و پوند به سرعت ارزش خود را از دست داد.

بیشتر بخوانید: استراتژی های سرمایه گذاری بلندمدت

در حالی که هرج و مرج کامل وجود داشت، بانک انگلستان در همان روز دو بار نرخ بهره را افزایش داد.

با این حال، نتوانست از کاهش ارزش پوند جلوگیری کند. سوروس در برابر بانک مرکزی پیروز شد که ۲۷ میلیارد پوند به بازار داد. در حالی که تخمین زده می شود که سوروس در این حادثه بیش از یک میلیارد دلار درآمد داشته باشد، بانک انگلستان تقریباً ۳٫۵ میلیارد پوند ضرر کرد.

سوروس در این معامله هیچ جرمی مرتکب نشده است. او در مورد شرایط فعلی بازار پیش بینی کرد، موقعیت مناسبی ایجاد کرد و سود خود را گرفت. البته او هم ریسک بزرگی کرد. با این حال، اندازه سرمایه گذاری او باعث حرکت در جهت انتظارات بازار شد.

دستکاری در مقابل حدس و گمان

بررسی «دستکاری و حدس و گمان چیست» به طور جداگانه مفید است. اگرچه این دو موضوع متفاوت هستند، اما اغلب با هم اشتباه گرفته می شوند. واضح ترین تمایز بین این دو این است که دستکاری جرم است.

هیچ گونه اطلاعات نادرست، اخبار جعلی یا شایعات در حدس و گمان منتشر نمی شود.

اما در قیمت ها دستکاری می شود و سعی می شود تصمیمات سرمایه گذاران تحت تاثیر قرار گیرد. بنابراین دستکاری به طور دقیق به عنوان یک جرم تعریف شده است.

در حالی که سفته بازی به معنای تلاش برای کسب سود از طریق پیش بینی تغییرات قیمت در آینده است، دستکاری به معنای مداخله در حرکات قیمت در بازار است. لذا تقلب در بازار محسوب می شود و حبس تعزیری دارد.

بیشتر بخوانید: سفته بازی در بورس به چه معناست؟

در نتیجه، سفته بازی اصطلاحی است که در بازارهای مالی استفاده می شود.

سرمایه گذاران اصلی که این کار را انجام می دهند، سفته باز نامیده می شوند. سفته بازی قانونی است و جریان نقدینگی بازار را تسریع می کند. به حدی که در نتیجه پیش بینی قیمت می توان بازده خوبی به دست آورد. اما برای این کار شناخت دقیق بازار ضروری است. به این ترتیب می توانید حرکات آینده را به دقت پیش بینی کنید. بر این اساس، با گرفتن زمان های مناسب، می توانید در نتیجه سرمایه گذاری های خود سود کسب کنید.

بیشتر بخوانید: نرم افزار اسناد

سفته بازی

نرم افزار مدیریت امور سهام برای مدیریت سبد سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر یک از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی داشته باشید.

برنامه سهامداران، نرم افزار سهامداری، نرم افزار امور سهام و سهامداران . نرم افزار امور سهام، برنامه مدیریت امور سهام، نرم افزار مدیریت امور سهام، برنامه تحلیل سهام . نرم افزار مدیریت امور سهام، نرم افزار امور سهامداری، نرم افزار سهامداران، نرم افزار سهام، نرم افزار خرید سهام . برنامه پیش بینی قیمت سهام، برنامه پیشنهاد بهترین سهام، برنامه مدیریت سبد سهام، برنامه ردیابی سهام، اپلیکیشن ردیابی سهام، نرم افزار مدیریت سهام