شاخص های بورس آمریکا چیست؟

شاخص های بورس آمریکا چیست؟

بیایید در مورد شاخص های بورس آمریکا صحبت کنیم. با این حال، قبل از بحث در مورد شاخص ها، اجازه دهید اطلاعات مختصری در مورد اینکه شاخص بورس چیست، ارائه دهیم.

شاخص‌های بورس، شاخص‌هایی هستند که سهام شرکت‌ها را بر اساس معیارهای معین، هم بر اساس بخش و هم بر اساس عملکرد، اندازه‌گیری می‌کنند. سه شاخص اصلی نشان دهنده بازار سهام ایالات متحده است. اینها میانگین صنعتی داوجونز، شاخص ترکیبی نزدک و شاخص S&P 500 هستند.

شاخص های اصلی بورس آمریکا

علاوه بر این سه شاخص، تقریباً ۵ هزار شاخص دیگر نیز بازار سهام آمریکا را تشکیل می دهند. در حالی که شاخص ها را می توان به روش های مختلفی ایجاد کرد، آنها به طور کلی بر اساس ارزش بازار و تفکیک بخش تعریف می شوند.

شاخص S&P 500

شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ (S&P 500) شاخصی است که شامل ۵۰۰ شرکت برتر ایالات متحده است.

اگرچه سهام برای این شاخص اساساً بر اساس ارزش بازار انتخاب می شود، کمیته موسس عوامل دیگری مانند نقدینگی، سهام شناور آزاد، طبقه بندی صنعت، بازده سرمایه و سابقه معاملات را نیز در نظر می گیرد.

بنابراین، این شاخص که تقریباً ۸۰ درصد از ارزش کل بازار سهام ایالات متحده را نشان می دهد، در سطح جهانی به دقت بررسی می شود.

شاخص S&P 500 شاخص خوبی از حرکت در کل بازار ایالات متحده است.

برای اینکه شرکت ها در این شاخص قرار گیرند، ۵۰ درصد درآمد و دارایی آنها باید در ایالات متحده باشد. در عین حال، حداقل ۵۰ درصد از سهام باید به صورت عمومی معامله شود و حداقل برای چهار فصل سودآوری داشته باشد و قیمت سهام باید حداقل یک دلار باشد.

از آنجایی که شاخص S&P 500 یک شاخص وزنی بازار است، هر سهم در این شاخص متناسب با ارزش کل بازار آن نشان داده می شود.

یعنی اگر ارزش کل بازار ۵۰۰ شرکت در S&P 500 10 درصد کاهش یابد، ارزش این شاخص نیز ۱۰ درصد کاهش می یابد.

بیشتر بخوانید: برترین شاخص های بورس جهان

میانگین صنعتی داوجونز

میانگین صنعتی داوجونز با نام اصلی داو جونز Industrial Average (DJIA)، شاخصی است که عملکرد بازار سهام ۳۰ شرکت بزرگ و با نفوذ ایالات متحده را دنبال می کند.

داوجونز، یکی از قدیمی‌ترین، شناخته‌شده‌ترین و پرکاربردترین شاخص‌های جهان، یک شاخص وزنی قیمتی است. در ابتدا با جمع قیمت هر سهم هر شرکت در شاخص و تقسیم این مقدار بر تعداد شرکت ها محاسبه شد. اما محاسبه شاخص دیگر چندان آسان نیست. در طول سال ها، تقسیم سهام، اسپین آف ها و سایر رویدادها منجر به تغییراتی در محاسبات شده است.

اگرچه DJIA حدود یک چهارم ارزش کل بازار سهام ایالات متحده را نشان می دهد، درصد تغییر داو نباید به عنوان نشانه ای قطعی از کاهش کل بازار به همان درصد تفسیر شود.

نکته:

Dow نباید برای نشان دادن احساسات در سایر مناطق بازار استفاده شود. زیرا نگرش کلی نسبت به سهام با سرمایه بزرگ اغلب با نگرش نسبت به سهام با سرمایه کوچک، سهام بین المللی یا سهام فناوری متفاوت است.

به طور کلی، داو به دلیل فهرست کردن برترین شرکت‌های تراشه آبی بازارهای ایالات متحده که به طور منظم سود سهام پرداخت می‌کنند، مشهور است. بنابراین در حالی که نشان دهنده بازار گسترده نیست، تراشه آبی ممکن است نماینده بازار ارزش سود سهام باشد.

بیشتر بخوانید: نرم افزار اسناد

شاخص های اصلی بورس آمریکا

شاخص ترکیبی نزدک

اکثر سرمایه گذاران می دانند که نزدک بورسی است که در آن سهام فناوری خرید و فروش می شود. شاخص ترکیبی نزدک، شاخصی است که بر اساس ارزش بازار تمام سهام معامله شده در بورس نزدک معامله می شود.

این شاخص همچنین شامل برخی از شرکت هایی است که در ایالات متحده مستقر نیستند. اگرچه به عنوان فناوری سنگین شناخته می شود، بازار فناوری دارای چندین زیربخش از جمله نرم افزار، بیوتکنولوژی، نیمه هادی ها و غیره است. در شاخص ترکیبی نزدک، سرمایه گذاران اوراق بهادار از بخش های مختلف مانند سهام مالی، صنعتی، بیمه و حمل و نقل را نیز خواهند یافت.

نکته:

در حالی که شاخص معیار شامل شرکت‌های بزرگ و کوچک می‌شود، برخلاف همتایان خود Dow Jones و S&P 500، بسیاری از شرکت‌های سوداگرانه با ارزش‌های بازار کوچک را نیز شامل می‌شود.

در نتیجه، حرکت شاخص بازار سهام ایالات متحده به طور کلی نشان دهنده عملکرد صنعت فناوری و نگرش سرمایه گذاران نسبت به سهام های سوداگرانه تر است.

ویلشایر ۵۰۰۰

شاخص کل بازار Wilshire 5000 در بورس آمریکا، یا به اختصار Wilshire 5000، یک شاخص وزن شده بر اساس ارزش بازار از تمام سهام آمریکایی است که به طور فعال در ایالات متحده معامله می شوند.

Wilshire 5000، که شامل تمام شرکت های سهامی عام مستقر در ایالات متحده است که در حال حاضر داده های قیمتی دارند، مجموعاً کل بازار سهام ایالات متحده و حرکت آن را نشان می دهد. با این حال، اگرچه معیار بسیار جامعی از کل بازار ایالات متحده است، اما کمتر از شاخص محبوب تر S&P 500 ذکر شده است.

راه های مختلفی برای نگاه کلی به شاخص ها وجود دارد. در حالی که ارزش بازار اغلب کلیدی است، شاخص ها توسط شرکت هایی با ارزش بازار بزرگ، متوسط ​​و کوچک طبقه بندی می شوند.

S&P 500 و Dow Jones هر دو از بزرگ‌ترین شاخص‌های سرمایه‌گذاری کلان هستند. با این حال، S&P 100، MSCI US Index و Russell 2000 نیز دنبال می شوند.

بیشتر بخوانید: شاخص چیست، چگونه در شاخص بورس سرمایه گذاری کنیم؟

شاخص های فرعی بورس آمریکا

راسل ۲۰۰۰ شاخصی در بورس آمریکا است که کوچکترین ۲۰۰۰ سهم راسل ۳۰۰۰ را منعکس می کند. سایر شاخص‌های معروف با سرمایه کوچک عبارتند از S&P 600، شاخص کل بازار سهام رشد سرمایه کوچک داو جونز، و شاخص کل بازار سهام ارزش سهام کوچک داو جونز.

شاخص‌های شاخص سهام متوسط ​​شامل S&P Mid-Cap 400، Russell Midcap و Wilshire US Mid-Cap Index هستند. علاوه بر این، NYSE U.S. 100 Index که متشکل از ۱۰۰ شرکت فهرست شده در بورس اوراق بهادار نیویورک با بیشترین ارزش کل بازار است، نیز رصد می شود.

NYSE International 100 Index شامل ۱۰۰ شرکت غیرآمریکایی با بالاترین ارزش کل بازار در بورس است. شاخص ترکیبی NYSE برای اندازه گیری عملکرد همه سهام در NYSE ایجاد شد. شاخص ترکیبی NYSE شامل ۲۰۴۴ سهام آمریکایی و غیر آمریکایی است.

بورس آمریکا

نرم افزار مدیریت امور سهام برای مدیریت سبد سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر یک از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی داشته باشید.

برنامه سهامداران، نرم افزار سهامداری، نرم افزار امور سهام و سهامداران . نرم افزار امور سهام، برنامه مدیریت امور سهام، نرم افزار مدیریت امور سهام، برنامه تحلیل سهام . نرم افزار مدیریت امور سهام، نرم افزار امور سهامداری، نرم افزار سهامداران، نرم افزار سهام، نرم افزار خرید سهام . برنامه پیش بینی قیمت سهام، برنامه پیشنهاد بهترین سهام، برنامه مدیریت سبد سهام، برنامه ردیابی سهام، اپلیکیشن ردیابی سهام، نرم افزار مدیریت سهام