سهامدار اصلی؛ معنی و الزامات

سهامدار اصلی؛ معنی و الزامات

سهامدار اصلی شخص یا نهادی است که ۱۰٪ یا بیشتر از سهام شرکت را با حق رای در اختیار دارد. این شرکت می تواند خصوصی یا عمومی باشد، به این معنی که سهام در یک بورس آزاد معامله می شود.

سرمایه گذاران اغلب بر فعالیت های تجاری سهامداران اصلی نظارت می کنند. زیرا می تواند نشانه ای از عملکرد مالی شرکت باشد.

سهامدار اصلی کیست؟

سهامدار اصلی شخص یا نهادی است که ۱۰٪ یا بیشتر از سهام شرکت را با حق رای در اختیار دارد.

سهامداران اصلی نفوذ قابل توجهی بر یک شرکت دارند و به آنها اجازه می دهد تا در انتصاب (مدیرعامل) و هیئت مدیره رای دهند.

سهامدار اصلی با سهامدار اکثریت متفاوت است، که شخص یا نهادی است که ۵۰٪ یا بیشتر از سهام یک شرکت را در اختیار دارد.

سهامداران اصلی مشمول قوانین تشکیل پرونده ویژه کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) هستند که مربوط به معاملات داخلی است.

بیشتر بخوانید: نقش ها و مسئولیت های یک سهامدار شرکت

درک سهامداران اصلی

سهامدار اصلی شخصی است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم مالک یا کنترل بیش از ۱۰٪ از هر طبقه از سهام یا اوراق بهادار دارای حق رای یک شرکت را در اختیار دارد. سهامدار اصلی این اختیار را دارد که با استفاده از آن سهام دارای حق رأی رأی دهد. در نتیجه، او نفوذ قابل توجهی بر شرکت دارد.

سهامداران اصلی همچنین می توانند بر منافع خرید یا فروش سایر سرمایه گذاران در سهام شرکت تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، اگر سهامدار اصلی سرمایه گذاری قابل توجهی را در شرکت انجام دهد، می تواند نشان دهنده عملکرد خوب آن باشد. در مقابل، اگر سهامدار اصلی مقدار قابل توجهی از سهام شرکت را بفروشد، ممکن است سایر سرمایه گذاران را به فروش سهام خود سوق دهد. زیرا ممکن است انتظار داشته باشند که عملکرد مالی شرکت در حال بدتر شدن باشد.

هیئت مدیره

سهام دارای حق رای سهامدار اصلی به سهامدار اجازه می‌دهد در مورد اینکه چه کسی باید مدیر اجرایی (مدیرعامل) یا چه کسی در هیئت مدیره شرکت باشد، رأی دهد.

هیئت مدیره گروهی از افراد است که به نمایندگی از سهامداران انتخاب می شوند. به طور معمول، هیئت مدیره وظیفه انتصاب مدیرعامل یا مدیریت اجرایی در شرکت و ایجاد سیاست های حاکمیت شرکتی را بر عهده دارد. همه شرکت های سهامی عام باید دارای هیئت مدیره و برخی از شرکت های خصوصی و غیرانتفاعی نیز دارای هیئت مدیره باشند.

سهامداران اصلی در مدیریت

در برخی موارد، ممکن است بیش از یک سهامدار اصلی وجود داشته باشد و لیست می تواند شامل مدیرعامل، رئیس یا موسس باشد. این امر از آنجایی رایج است که فرد یا خانواده ای که شرکت را تأسیس کرده اند ممکن است بر حفظ کنترل سهام شرکت اصرار داشته باشند.

بیشتر بخوانید: مدیریت موثر سهامداران؛ راهنمای جامع

سهامداران اصلی در مدیریت

الزامات سهامداران اصلی

یک سهامدار اصلی توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار به دلیل سهام بزرگی که در شرکت دارد، که بیش از ۱۰٪ سهام دارای حق رای است، یک “خودی در کسب و کار” در نظر گرفته می شود.

گزارش تراکنش

در نتیجه وضعیت داخلی کسب و کار، کمیسیون بورس و اوراق بهادار از سهامداران اصلی می‌خواهد که گزارش‌هایی را در مورد خرید و فروش سهام خود ظرف دو روز کاری پس از فعالیت ارائه کنند. این الزام تحت قانون مبادله قرار می گیرد و به منظور کمک به بررسی فعالیت های معاملات داخلی مشکوک است. این قوانین از خودی ها می خواهد که بسیاری از معاملات اوراق بهادار سهام را در طی دو روز کاری گزارش دهند.

فروش کوتاه مدت

سهامداران اصلی بورس از فروش سهام یا اوراق بهادار شرکت منع می‌شوند. فروش کوتاه به فرآیند استقراض اوراق بهادار از یک کارگزار و سپس فروش آنها در بازار آزاد، با انتظار کاهش قیمت سهام گفته می شود. هنگامی که قیمت کاهش می یابد، فروشنده کوتاه مدت سهام را با قیمت پایین تر بازار می خرد و سود خالص کسب می کند.

بیشتر بخوانید: چه کسی مسئول محافظت از منافع سهامداران است؟

سهامدار اصلی در مقابل سهامدار اکثریت

در حالی که سهامدار اصلی ۱۰ درصد از سهام را در اختیار دارد، سهامدار اکثریت، شخص یا نهادی است که بیش از ۵۰ درصد از سهام موجود شرکت را مالک و کنترل می کند. در برخی موارد، سهامدار اکثریت، موسس شرکت یا از نوادگان موسس در یک تجارت خانوادگی است.

سهامدار اکثریت در مقابل سهامدار اصلی نفوذ بسیار بیشتری بر یک شرکت دارد. به خصوص اگر سهام دارای حق رای باشد. به عبارت دیگر، زمانی که سهامداران اکثریت دارای حق رای باشند، می توانند به طور قابل توجهی بر مسیر شرکت تأثیر بگذارند. از آنجایی که سهامداران اکثریت بیش از ۵۰ درصد مالکیت دارند، می توانند مدیر عامل، تیم مدیریت یا اعضای هیئت مدیره را جایگزین کنند.

شرکت های خصوصی

با این حال، همه شرکت ها سهامدار اصلی یا اکثریت ندارند. به طور معمول، یک شرکت خصوصی (به این معنی که آنها سهام قابل معامله عمومی ندارند) بیشترین احتمال را دارد که سهامدار اکثریت داشته باشد. همچنین، ممکن است برخی از سهامداران اکثریت یا اصلی در عملیات روزمره تجارت شرکت نداشته باشند. به عنوان مثال، اعضای خانواده یک شرکت ممکن است دارای مقدار قابل توجهی از سهام باشند، اما به مدیران انتصابی با تخصص بیشتر در آن صنعت اجازه می دهند تا شرکت را مدیریت کنند.

مسئولیت ها

با هر گونه مالکیت یا تسلط قابل توجهی بر یک شرکت، این افراد مسئولیت دارند که در راستای منافع سایر سهامداران عمل کنند. به عبارت دیگر، آنها باید با حسن نیت عمل کنند، به فعالیت های متقلبانه نپردازند و دارایی ها و وجوه نقد شرکت را به درستی به کار گیرند.

نتیجه

سهامدار اصلی شخص یا نهادی است که ۱۰٪ یا بیشتر از سهام شرکت را با حق رای در اختیار دارد. در نتیجه، او می‌تواند با رأی دادن به اینکه چه کسی مدیرعامل می‌شود یا در هیئت مدیره می‌نشیند، بر مسیر شرکت تأثیر بگذارد. همه سهامداران اصلی در فرآیند مدیریت یک شرکت فعال نیستند. با این حال، اگر سهامدار اصلی اعمال نفوذ کند، اقدامات باید به نفع شرکت و سایر سهامداران باشد.

بیشتر بخوانید: نرم افزار اسناد

سهامدار اصلی

روابط عمومی شرکت پارس سیستم آشنا

نرم افزار مدیریت امور سهام برای مدیریت سبد سرمایه گذاری سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر یک از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی خواهید داشت.

 نرم افزار مدیریت امور سهام

برنامه سهامداران

 نرم افزار امور سهام و سهامداران

 نرم افزار امور سهام

برنامه مدیریت امور سهام

سامانه مدیریت سبد سهام

برنامه تحلیل سهام

 نرم افزار مدیریت امور سهام

سامانه سهامداران

نرم افزار امور سهامداری

سامانه امور سهام و سهامداران

برنامه مدیریت سهامداران

 نرم افزار سهامداران

سامانه امور سهام

 نرم افزار سهام

 نرم افزار خرید سهام

برنامه پیشنهاد بهترین سهام

بهترین برنامه پیشنهاد سهام

 برنامه پیش بینی قیمت سهام

 برنامه مدیریت سبد سهام

 نرم افزار سهامداری

اپلیکیشن ردیابی سهام

 نرم افزار مدیریت سهام

برنامه مدیریت پرتفولیو

 نرم افزار مدیریت سهام اندروید

برنامه مدیریت سهام در بورس

نرم افزار مدیریت سبد سرمایه گذاری

برنامه مدیریت سبد سرمایه گذاری

نرم افزار مدیریت پورتفولیو

برنامه مدیریت سبد سهام در بورس

برنامه ردیابی سهام