تجزیه و تحلیل ترازنامه چگونه انجام می شود؟

تجزیه و تحلیل ترازنامه چگونه انجام می شود؟

پس از بررسی دقیق ترازنامه، می‌توانیم به سراغ مهم‌ترین بخش‌هایی که به سرمایه‌گذار مربوط می‌شود، برویم. به عنوان یک سرمایه گذار، می توانید تجزیه و تحلیل ترازنامه را به دو صورت انجام دهید.

حساب های ترازنامه به صورت جداگانه بررسی می شوند و حتی با چندین ترازنامه قبلی مقایسه می شوند. در عین حال، مقایسه ای با ترازنامه شرکت هایی انجام می شود که مشاغل مشابه در همان صنعت انجام می دهند. به این ترتیب نتیجه دقیق تری به دست می آید و از منظر بزرگ تری به شرکت نگاه می شود.

هنگام تجزیه و تحلیل ترازنامه:

بر چه مفاهیمی باید تمرکز کرد و چه نوع ارزیابی باید انجام شود؟

حالا بیایید به مواردی که به سادگی روی آنها تمرکز می کنید نگاهی بیندازیم:

کل درآمد

اولین موردی که در ترازنامه به آن نگاه می کنید درآمد کل خواهد بود. این عبارت که به عنوان فروش نیز شناخته می شود، کل درآمد حاصل از محصولات و خدمات فروخته شده را نشان می دهد. فروش یا کل درآمد به گردش مالی شرکت اشاره دارد. البته هزینه ها و تخفیف هایی نیز برای این کالا در نظر گرفته شده است. بنابراین، موضوع روشنی نیست.

اگر فروش ناخالص یک شرکت افزایش یابد و این به طور منظم پیشرفت کند، به این معنی است که شرکت عملکرد مالی سالمی دارد. یکی از نکاتی که در اینجا باید به آن توجه کنید این است که فروش در دو مورد فروش داخلی و بین المللی پردازش می شود.

سود ناخالص

نتیجه به دست آمده از کسر هزینه های فروش از فروش ناخالص شرکت یعنی کل درآمد آن، سود ناخالص را نشان می دهد. هنگام بررسی سود ناخالص که نتیجه واضح تری نسبت به فروش ناخالص می دهد، نسبت آن در کل فروش محاسبه می شود.

نسبت سود ناخالص به کل فروش نشان می دهد که شرکت چقدر سودآور است. به عبارت دیگر، نشان می دهد که شرکت از مجموع درآمدهای خود چقدر سود می برد.

سود خالص

منفعت خالص شرکت با کسر کل هزینه ها از کل درآمد بدست می آید. عایدی یا زیان خالص در طول دوره ترازنامه شامل کلیه هزینه های مربوط به فروش و تولید یک محصول و همچنین هزینه هایی مانند حقوق پرسنل می باشد. بنابراین، چشم انداز روشن تری از سودآوری شرکت ارائه می دهد.

هزینه های عملیاتی

اقلام هزینه های عملیاتی میزان مخارج انجام شده توسط شرکت در حین ادامه فعالیت را نشان می دهد. این شامل موارد زیادی از بازاریابی گرفته تا مطالعات تحقیق و توسعه است. با این حال، هزینه های تولید در این مورد لحاظ نمی شود.

اگرچه ممکن است افزایش در اقلام هزینه های عملیاتی منفی تلقی شود، اما در واقع در بلندمدت تأثیر مثبتی بر سودآوری شرکت خواهد داشت.

مطلب مرتبط: ترازنامه تلفیقی و اجزای آن چیست؟

سود خالص عملیاتی

هنگام بیان درآمد یک شرکت، درآمد عملیاتی و درآمد غیرعملیاتی در واقع با هم لحاظ می شود. به عبارت دیگر درآمد حاصل از فروش درآمد عملیاتی است. سود حاصل از این درآمد به عنوان درآمد خالص عملیاتی بیان می شود. اصطلاحات منفعت عملیاتی و سود قبل از بهره و مالیات (EBIT) نیز به معنای سود خالص عملیاتی است.

از آنجایی که سود حاصل از سرمایه گذاری های مالی شرکت در این بند لحاظ نمی شود، یک نمای کلی از سودآوری شرکت ارائه می دهد. از کسر هزینه های عملیاتی از سود ناخالص شرکت به دست می آید. همچنین با افزودن منفعت خالص، مالیات و هزینه های بهره قابل پرداخت نیز پیدا می شود.

EBITDA؛ سود خالص مجموع مالیات های قابل پرداخت، هزینه های بهره و استهلاک است.

با افزایش اقلام EBIT یک کسب و کار، بهبودی در سلامت کسب و کار ایجاد می شود. به عبارت دیگر نشان دهنده سپری شدن دوره مولد است. بنابراین یکی از مهمترین موارد برای تجزیه و تحلیل ترازنامه می باشد.

در عین حال، هنگام محاسبه سود خالص عملیاتی، استهلاک نیز اضافه می شود. به عبارت دیگر ارزش فرسودگی دارایی های ثابت شرکت (تجهیزات، ماشین آلات و …) نیز اضافه می شود. به این ترتیب موردی که EBITDA می نامیم ظاهر می شود.

بیشتر بخوانید: نرم افزار مدیریت اسناد

هنگام تجزیه و تحلیل ترازنامه، بر چه مفاهیمی باید تمرکز کرد و چه نوع ارزیابی باید انجام شود؟

بدهی های ترازنامه چیست؟

بدهی در ترازنامه به دارایی هایی اطلاق می شود که در طول دوره از گاوصندوق شرکت خارج می شود. یکی از ۳ بخش اصلی در محاسبه ترازنامه است.

فرمول اصلی ترازنامه برای یک شرکت به شرح زیر است:

تجزیه و تحلیل ترازنامه: کل بدهی ها + کل حقوق صاحبان سهام = کل دارایی ها

کل دارایی های یک شرکت باید برابر با کل بدهی های آن به اضافه کل حقوق صاحبان سهام باشد. برای توضیح این موضوع با یک مثال؛

فرض کنید یک شرکت ۱۰۰ میلیون دلار سود دارد. اما اگر مجموعاً ۸۰ میلیون دلار بدهی داشته باشد، ۲۰ میلیون دلار باقیمانده در مقابل سهامداران سرمایه تعهد می شود. به عبارت دیگر، در صورتی که شرکت نیاز به تبدیل دارایی خود به نقد داشته باشد، سهامداران موظف به مشارکت در این سرمایه هستند.

در ترازنامه، بدهی اقلامی به این معناست.

مطلب مرتبط: ترازنامه چیست؟ چگونه تهیه می شود؟

شرایطی که باید در مورد تجزیه و تحلیل ترازنامه ترازنامه بدانید چیست؟

برخی از مفاهیم اساسی وجود دارد که باید در مورد ترازنامه بدانید. ما می خواستیم این مفاهیم را در این عنوان فهرست کنیم:

تجزیه و تحلیل ترازنامه: کتاب ترازنامه

صورت های مالی که در آن یک واحد تجاری مطالبات خود را در پایان یک دوره معین گزارش می کند، ترازنامه نامیده می شود. شرکت ها دارای برخی ترازنامه هستند. اینها به عنوان دفتر مجله، دفتر کل و دفتر فهرست موجودی فهرست شده اند.

ژورنال کتابی است که معاملاتی که باید در آن ثبت شود به ترتیب زمانی نوشته شده و به تفصیل می پردازد. دفتر کل دفتری است که معاملات ثبت شده در مجله را گرفته و طبق روال در حساب ها توزیع می کند و به صورت طبقه بندی شده در این حساب ها جمع آوری می کند.

ترازنامه تلفیقی

عملکرد ها به طور کلی به دو گروه تلفیقی و غیر تلفیقی تقسیم می شوند. ترازنامه های تلفیقی ترازنامه هایی هستند. که در آن دارایی ها، بدهی ها و اقلام حقوق صاحبان سهام متعلق به همان دوره شرکای دارای رابطه سرمایه با شرکت اصلی به گونه ای ارائه می شود که گویی فقط متعلق به یک شرکت واحد است. تلفیقی نشده به این معناست که دارایی ها، بدهی ها و اقلام حقوق صاحبان سهام برای یک دوره مشابه بر اساس شرکت های جداگانه ارائه می شود.

به عبارت دیگر ترازنامه تلفیقی جدولی است که معاملات بیش از یک شرکت را نشان می دهد.

تجزیه و تحلیل ترازنامه: ترازنامه پروفرما

تفاوت بین ترازنامه پیش فرم، که بخش مهمی از برنامه ریزی مالی است، و ترازنامه کلاسیک این است که آینده نگر و اختیاری است. با استفاده از ترازنامه پیش فرم، می توان امروز نیاز یا مازاد منابع را در دوره آتی تعیین کرد. بنابراین، کسب و کارها می توانند تصمیمات مالی سالم تری برای آینده بگیرند.

ترازنامه مالی (ترازنامه مالیاتی)

ترازنامه ای است که با در نظر گرفتن قوانین مالی و قوانین و تحریم های ایجاد شده توسط آنها ایجاد می شود. هنگام ایجاد ترازنامه مالی، رعایت قانون الزامی است. تعیین درآمد تجاری مشمول مالیات بسیار مهم است. در تهیه ترازنامه مالی، ارزیابی بسیاری از ارزش های اقتصادی و تخصیص ذخایر و استهلاک ها بر اساس مقررات قانون آیین دادرسی مالیاتی انجام می شود.

مطلب مرتبط: تفسیر ترازنامه؛ چگونه ترازنامه را تفسیر کنیم؟

اولین چیزی که در تجزیه و تحلیل ترازنامه ترازنامه باید به آن توجه کرد چیست؟

اولین جایی که باید در ترازنامه نگاه کرد این است. صورت سود و زیان و صورت جریان وجوه نقد.

تفاوت بین ترازنامه و صورت سود و زیان چیست؟

صورت سود و زیان اقلام درآمد و هزینه شرکت را در یک دوره زمانی مشخص نشان می دهد. ترازنامه دارایی ها و بدهی های روز صدور را نشان می دهد.

تجزیه و تحلیل ترازنامه: چند نوع ترازنامه وجود دارد؟

انواع ترازنامه؛ آنها را می توان به عنوان ترازنامه در فرم گزارش، عملکرد در صورت حساب، ترازنامه مقایسه ای، عملکرد تحلیلی. ترازنامه تلفیقی، عملکرد تجاری و ترازنامه تجاری فهرست کرد.

منابع چگونه در ترازنامه درج می شود؟

در ترازنامه، منابع از کوتاه مدت تا بلند مدت درج شده است. در بالای ترازنامه بدهی ها و پس از آن حساب های حقوق صاحبان سهام قرار دارند.

 

نرم افزار مدیریت امور سهام برای مدیریت سبد سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر یک از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی داشته باشید.

برنامه سهامداران، نرم افزار سهامداری، نرم افزار امور سهام و سهامداران . نرم افزار امور سهام، برنامه مدیریت امور سهام، نرم افزار مدیریت امور سهام، برنامه تحلیل سهام . نرم افزار مدیریت امور سهام، نرم افزار امور سهامداری، نرم افزار سهامداران، نرم افزار سهام، نرم افزار خرید سهام . برنامه پیش بینی قیمت سهام، برنامه پیشنهاد بهترین سهام، برنامه مدیریت سبد سهام، برنامه ردیابی سهام، اپلیکیشن ردیابی سهام، نرم افزار مدیریت سهام

تفسیر ترازنامه