شاخص S&P چیست؟ چه کاربردی دارد؟

شاخص S&P چیست؟ چه کاربردی دارد؟

شاخص S&P چیست؟ شاخص S&P روشی را برای مرتب‌سازی شرکت‌های سهامی عام به ۱۱ بخش و ۲۴ گروه صنعتی تشکیل می‌دهند. آنها که توسط استاندارد اند پورز (S&P) و مورگان استنلی سرمایه بین المللی (MSCI) ایجاد شده اند، به عنوان استاندارد طبقه بندی صنعت جهانی (GICS) نیز شناخته می شوند. شاخص S&P شرکت ها را بر اساس فعالیت تجاری اولیه آنها به بخش هایی تقسیم می کند.

در مورد نرم افزار سهام بیشتر بدانید.

کاربردهای تقسیم به بخش ها

تفکیک بخش، به مدیران و سرمایه گذاران پرتفوی کمک می کند تا تخصیص وجوه درون یک سبد را تعیین کنند. اگر سرمایه‌گذار بخواهد پرتفوی متنوعی ایجاد کند، پرتفوی باید شامل سهام از بخش‌های مختلف باشد. برای سرمایه گذاران کوچکتر که به دنبال ایجاد یک سبد متنوع هستند، می توانند به راحتی با سرمایه گذاری در یک صندوق قابل معامله در بورس شاخص (ETF) این کار را انجام دهند. با این حال، اگر یک سرمایه‌گذار فقط علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در مثلاً کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری یا انرژی باشد، می‌تواند سرمایه‌گذاری خود را تنها به بخش‌هایی که به آن‌ها علاقه دارد محدود کند.

در مورد نرم افزار افزایش سرمایه بیشتر بدانید.

نکات مهم:

  • شاخص S&P یا استاندارد طبقه‌بندی جهانی صنعت (GICS)، شرکت‌ها را بر اساس فعالیت‌های تجاری اولیه خود سازمان‌دهی می‌کنند.

  • سرمایه‌گذاران می‌توانند از شاخص S&P برای جداسازی سهام با علاقه خاص یا ایجاد یک پرتفوی متنوع استفاده کنند.

در مورد نرم افزار تحلیل بازار بخوانید.

مروری بر بخش های شاخص S&P

۱- فناوری اطلاعات

بخش فناوری اطلاعات – IT – متشکل از شرکت‌هایی است که اقلام یا خدمات فناوری را توسعه یا توزیع می‌کنند و شرکت‌های اینترنتی را نیز شامل می‌شود. محصولات فناوری شامل رایانه ها، ریزپردازنده ها و سیستم عامل ها هستند. نمونه‌ای از شرکت‌های این بخش شامل نام‌های بزرگی مانند Microsoft Corporation، Oracle Corp. و Mastercard Inc است. این بخش در سال‌های اخیر به دلیل رشد سریع شرکت‌های مبتنی بر فناوری، تغییرات زیادی را به خود دیده است.

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام بیشتر بدانید.

۲- مراقبت های بهداشتی

مراقبت های بهداشتی شامل شرکت های عرضه کننده محصولات پزشکی، شرکت های داروسازی و عملیات یا خدمات مبتنی بر علمی است که هدف آنها بهبود جسم یا ذهن انسان است. نام های آشنا شامل جانسون اند جانسون، یک شرکت تجهیزات پزشکی و داروسازی که مالک Tylenol است، و Abiomed که دستگاه های ایمپلنت پزشکی را تولید می کند، می باشد.

شرکت های شاهدانه بخشی جدید، اما به سرعت در حال رشد، بخشی از بخش مراقبت های بهداشتی هستند. در حال حاضر، معروف‌ترها عبارتند از: Canopy Growth Corp و Aurora Cannabis با ارزش بازار به ترتیب ۲۳ و ۱۲ میلیارد دلار.

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام و سهامداران بیشتر بدانید.

۳- امور مالی

بخش مالی شامل تمام شرکت‌هایی است که در امور مالی، سرمایه‌گذاری و جابجایی یا ذخیره‌سازی پول نقش دارند. این شامل بانک ها، صادرکنندگان کارت اعتباری، اتحادیه های اعتباری، شرکت های بیمه و تراست های سرمایه گذاری املاک وام مسکن (REIT) می شود. شرکت‌های این بخش معمولاً نسبتاً باثبات هستند، زیرا بسیاری از آنها شرکت‌های بالغ و با سابقه هستند. بانک های این بخش عبارتند از: Bank of America Corp، JPMorgan Chase & Co.، و Goldman Sachs. دیگر نام‌های بخش قابل توجه عبارتند از Berkshire Hathaway، American Express و Aon plc.

۴- مصرف کننده اختیاری

محصولات مصرفی اختیاری اقلام یا خدمات لوکسی هستند که برای بقا ضروری نیستند. تقاضا برای این اقلام بستگی به شرایط اقتصادی و ثروت افراد دارد. محصولات شامل اتومبیل، جواهرات، کالاهای ورزشی و دستگاه های الکترونیکی است. تجارب لوکس شامل سفر، اقامت در هتل یا صرف غذا در یک رستوران شیک است. اکثر شرکت های این بخش به راحتی قابل شناسایی هستند. برخی از نمونه ها عبارتند از: Starbucks، Best Buy و Amazon.

در مورد سامانه جامع تحلیل بازار بخوانید.

۵- خدمات ارتباطی

بخش خدمات ارتباطی متشکل از شرکت هایی است که افراد را در ارتباط نگه می دارند. این شامل ارائه دهندگان اینترنت و ارائه دهندگان طرح تلفن می شود. بخش هیجان انگیزتر این بخش شامل رسانه ها، سرگرمی ها، و رسانه ها و شرکت های خدمات تعاملی است. شرکت نتفلیکس و شرکت والت دیزنی بخشی از بخش خدمات ارتباطی محسوب می شوند. سایر شرکت‌های این بخش عبارتند از: AT&T، CBS Corp. و Facebook.

۶- صنایع

صنایع شامل طیف گسترده ای از شرکت ها، از خطوط هوایی و شرکت های راه آهن گرفته تا تولید کنندگان سلاح های نظامی است. از آنجایی که طیف شرکت ها بسیار زیاد است، این بخش دارای ۱۴ صنعت مختلف است. دو تا از بزرگترین صنایع هوافضا و دفاع و ساخت و ساز و مهندسی هستند. بهترین نام های شناخته شده در این بخش خطوط هوایی دلتا و خطوط هوایی جنوب غربی، شرکت فدکس و شرکت بوئینگ هستند.

در مورد تحلیل بازار بخوانید.

۷- شرکت های مصرف کننده

شرکت های اصلی مصرف کننده، تمام نیازهای زندگی را فراهم می کنند. این شامل شرکت های مواد غذایی و نوشیدنی، ارائه دهندگان محصولات خانگی و ارائه دهندگان محصولات شخصی می شود. شرکت های اصلی مصرف کننده به خوبی شناخته شده اند، زیرا مردم محصولات خود را به طور مرتب در فروشگاه ها می بینند. به عنوان مثال، Procter & Gamble یک شرکت معروف در این بخش است که سفید کننده و مواد شوینده لباسشویی را با نام های تجاری مانند Dawn و Tide تولید می کند. نمونه دیگر Kroger است که بزرگترین سوپرمارکت زنجیره ای در ایالات متحده است.

۸- انرژی

بخش انرژی شامل تمام شرکت هایی است که در تجارت نفت، گاز و سوخت های مصرفی نقش دارند. این شامل شرکت هایی می شود که کالا را پیدا، حفاری و استخراج می کنند. همچنین شامل شرکت‌هایی می‌شود که مواد را پالایش می‌کنند و شرکت‌هایی که تجهیزات مورد استفاده در فرآیند پالایش را تهیه یا تولید می‌کنند. شرکت هایی مانند اکسون موبیل و شورون گاز را استخراج و پالایش می کنند، در حالی که شرکت هایی مانند کیندر مورگان سوخت را به پمپ بنزین ها منتقل می کنند.

در مورد شبکه اجتماعی بخوانید.

۹- آب و برق

شرکت های آب و برق، برق؛ آب و گاز را برای ساختمان ها و خانه ها تامین یا تولید می کنند. به عنوان مثال دوک انرژی برق تولید و توزیع می کند و شرکت جنوبی گاز و برق را تامین می کند. بسیاری از شرکت های برق در حال توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر بیشتری هستند.

۱۰- املاک و مستغلات

همانطور که از نام آن پیداست، جدیدترین افزوده شده به بخش های S&P شامل تراست های سرمایه گذاری املاک و مستغلات (REIT) و همچنین املاک و سایر شرکت ها می شود. بخش املاک و مستغلات ۲٫۹٪ از S&P 500 را تشکیل می دهد. شرکت های موجود در این بخش عبارتند از: American Tower Corp.، Boston Properties، و Equinix.

در مورد نرم افزار امور سهام بیشتر بدانید.

۱۱- مواد خام

شرکت های موجود در بخش مواد، مواد خام مورد نیاز برای عملکرد سایر بخش ها را تامین می کنند. این شامل شرکت های معدنی است که طلا، روی و مس و شرکت های جنگلداری که چوب تهیه می کنند. شرکت‌هایی که معمولاً با مواد مرتبط نیستند، اما در این بخش فعالیت می‌کنند، شامل شرکت‌های ظروف و بسته‌بندی مانند Intertape Polymer Group، یک شرکت تولیدکننده نوار هستند.

 

بیشتر بخوانید: شاخص بورس سهام به چه معناست؟

شاخص بورس سهام