عوامل موثر بر قیمت سهام

عوامل موثر بر قیمت سهام

سهام ممکن است تغییرات قیمت متفاوتی را در طول روز نشان دهد. در هر لحظه از روز قیمت آنها بسته به عرضه و تقاضا کاهش یا افزایش می یابد. توانایی پیش بینی این تغییرات به شما امکان می دهد پول دربیاورید. برای این کار باید عوامل موثر بر قیمت سهام را بشناسید.

اگرچه ممکن است قیمت ها بسته به تحولات عرضه و تقاضا به طور کلی متفاوت باشد، اما باید عوامل موثرتری را بدانید.

منطق کسب درآمد از سهام در بورس این است که آن را با قیمت پایین بخریم و با افزایش قیمت آن را بفروشیم. با مراجعه به مقاله ما می توانید نحوه خرید سهام را بیاموزید.

مطلب مرتبط: سرمایه گذاری سهام: پنج گام برای یادگیری نحوه خرید سهام

سرمایه گذاران همچنین زمانی سود می برند که به درستی پیش بینی کنند که قیمت سهام چه زمانی کاهش می یابد یا افزایش می یابد. در حالی که اگر نتوانند پیش بینی کنند ضرر می کنند.

برای پیش بینی تغییرات قیمت ها باید عوامل موثر بر قیمت ها شناخته شده و اقتصاد داخلی و خارجی نظارت شود. به این ترتیب باید دقیق ترین پیش بینی ها را انجام داد و با استراتژی خود معاملات خود را انجام دهید.

مطلب مرتبط: چه استراتژی سرمایه گذاری را باید دنبال کنید؟

چه عواملی بر قیمت سهام تاثیر می گذارد؟

برای درک اینکه چه عواملی بر سهام تأثیر می گذارند، باید درک خوبی از عوامل مؤثر بر عرضه و تقاضا داشته باشید. برای فهمیدن تغییرات این عوامل باید یک دنبال کننده خوب بازار باشید.

جدا از عرضه و تقاضا، عوامل مؤثر بر سهام معامله شده در بورس را در سه گروه بررسی می کنیم.

چه عواملی بر قیمت سهام تاثیر می گذارد؟

برای اینکه بدانید تورم چیست، به مقاله تورم، رکود تورمی و رکود اقتصادی چیست؟ مراجعه کنید.

عوامل کلان اقتصادی

شرکت ها که جزء مهمی از محیط اقتصادی هستند، طبیعتاً تحت تأثیر تحولات اقتصادی قرار می گیرند. بسیاری از عوامل اقتصادی، از تغییرات نرخ بهره گرفته تا تورم، از نرخ ارز گرفته تا عرضه پول، از جمله عواملی هستند که بر قیمت سهام تاثیر می گذارند.

تغییرات در نرخ بهره بر بازده تاثیر می گذارد. بنابراین بر تقاضای سهام تأثیر می گذارد. با افزایش نرخ بهره، ارزش فعلی سهام کاهش می یابد. نرخ بهره بالا باعث می شود پس انداز به سمت ابزارهای مبتنی بر بهره هدایت شود.

مشخص است که با افزایش هزینه های منابع ثابت مورد استفاده کسب و کارها، قیمت سهام تحت تاثیر منفی قرار می گیرد. در مورد تورم اتفاق نظر وجود ندارد. با این حال، افزایش قیمت سهام به دلیل تورم، انتظارات سرمایه‌گذاران را برای کسب بازده واقعی افزایش می‌دهد و ریسک‌های مرتبط با آن ایجاد می‌شود.

نرخ ارز یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت سهام است.

در حالی که افزایش نرخ ارز بر قیمت سهام تاثیر منفی می گذارد. کاهش نرخ ارز تاثیر مثبتی بر قیمت سهام دارد. کاهش ارزش پول محلی بازده واقعی سهام را کاهش می دهد.

عرضه پول نیز بر قیمت سهام تاثیر می گذارد. به معنای محدود، کاهش عرضه پول باعث افزایش نرخ بهره خواهد شد. زیرا مشکل نقدینگی را به همراه خواهد داشت. این امر بر قیمت سهام تأثیر منفی خواهد گذاشت. در حالی که افزایش سپرده‌ها نشان می‌دهد که پس‌انداز به سمت سیستم بانکی سوق پیدا می‌کند، قیمت سهام تحت تأثیر منفی قرار می‌گیرد.

در بلندمدت افزایش سپرده ها در سیستم بانکی به صورت وام بازمی گردد. این امر باعث افزایش حجم کسب و کار و در نتیجه تاثیر مثبت بر رشد می شود. بنابراین در بلندمدت عملکرد کسب و کارها افزایش یافته و قیمت سهام تاثیر مثبت خواهد داشت.

داده‌های کلان اقتصادی مانند افزایش درآمد شخصی، حجم تجارت خارجی، تراز جاری، شاخص تولید صنعتی، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و تراز بودجه در میان عوامل مؤثر بر قیمت سهام در رتبه اول قرار دارند.

عوامل داخلی

می‌توان عملکرد شرکت‌ها و بخش‌ها را جزو عوامل خرد مؤثر بر قیمت سهام قرار داد. زیرا سهام قطعاً متعلق به یک شرکت است و بخشی وجود دارد که شرکت در آن گنجانده شده است. بخش ها یکی از مهم ترین ساختارهایی هستند که اقتصاد یک کشور را تشکیل می دهند.

رشد شرکت ها، سودآوری و بدهی آنها و ترازنامه آنها عواملی است که بر سهام آنها تأثیر می گذارد. تحولات بخشی نیز ممکن است اثرات مثبت یا منفی بر سهام داشته باشد.

عامل اصلی در شکل گیری قیمت سهام، عملکرد تجاری است. ساختار مالی کسب و کار، سرمایه گذاری های آن، توانایی آن در استفاده از دارایی های آن، نوآوری آن، کارآفرینی، توانایی آن در ایجاد ارزش برند خوب، منابع انسانی و کیفیت سازمانی آن نشان دهنده موفقیت مدیریت کسب و کار است.

ساختار مالی یک شرکت به منابع مالی و ریسک مالی کسب و کار اشاره دارد.

حقوق صاحبان سهام و منابع خارجی. استفاده از منابع خارجی توسط بنگاه ها تعهدات ثابتی را به همراه دارد. اما گاهی بی نظمی فعالیت های تجاری و وخامت شرایط کلان اقتصادی ممکن است مانع از اجرای این تعهدات شود.

در حالی که کسب و کارها باید در سطح مطلوب وام بگیرند، بدهی بالا خطرات مالی را افزایش می دهد. در صورتی که تعهدات ناشی از استفاده از منابع خارجی قابل پرداخت نباشد، ممکن است سودآوری تجاری کاهش یابد. بنابراین استفاده از منابع خارجی ممکن است بر قیمت سهام تأثیر منفی بگذارد.

از سوی دیگر استفاده از منابع خارجی می تواند ظرفیت کسب و کار را افزایش دهد. علاوه بر این، می توان سرمایه گذاری ها را افزایش داد، تولید مبتنی بر فناوری را آغاز کرد. فعالیت های تحقیق و توسعه را افزایش داد، بازارهای جدید را کشف کرد و ریسک های عملیاتی را کاهش داد. به این ترتیب قیمت سهام تحت تاثیر مثبت قرار می گیرد.

از عوامل داخلی باید به تیم مدیریتی نیز اشاره کرد. موفقیت و مهارت تیم مدیریت برای قیمت سهام مثبت است. با این حال، اشتباهات کارکنان می تواند به سرعت بر قیمت سهام تأثیر منفی بگذارد.

تصمیمات توزیع سود، افزایش سرمایه، فعالیت های تحقیق و توسعه، تصویر شرکت، ارزش برند و مدیریت ریسک نیز ظرفیت تاثیرگذاری بر قیمت سهام را دارند.

سایر عوامل موثر بر قیمت سهام

به غیر از عوامل کلان اقتصادی و تجاری داخلی، قیمت سهام تحت تأثیر عواملی مانند تحولات سیاسی، روانشناسی بازار، دستکاری و سفته بازی نیز قرار می گیرد.

ریسک‌های سیاسی قدرت تأثیرگذاری بر بازارهای مالی را دارند. ریسک سیاسی بیش از حد بر بازده سهام تأثیر منفی می گذارد. زیرا رشد اقتصادی را کند می کند. بنابراین هنگام تصمیم گیری برای سرمایه گذاری بین المللی باید شرایط سیاسی کشور را بررسی کرد و ریسک ها را در نظر گرفت.

موضوع روانشناسی بازار را می توان سال انتخاباتی، افزایش ترافیک فعالیت های سیاسی، تنش های سیاسی، افزایش فعالیت های سوداگرانه و حتی افزایش قیمت طلا و نفت خلاصه کرد. هر یک از این موقعیت ها بر بازار سهام تاثیر روانی خواهد گذاشت.

مطلب مرتبط: هشت دام روانشناسی سرمایه گذاری را بشناسید.

وجود ابزارهای سرمایه گذاری متفاوت به جز سهام نیز ممکن است بر قیمت ها تأثیر بگذارد. زیرا زمانی که سرمایه گذاران شروع به ابراز علاقه به ارز خارجی یا کالا کنند، تقاضا برای سهام کاهش می یابد و قیمت ها کاهش می یابد. در عین حال، تغییرات در اقتصاد جهانی بر قیمت سهام تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، تحولات ایالات متحده آمریکا بر بازار سهام کشور ما تأثیر دارد.

 

• نرم افزار مدیریت امور سهام برای مدیریت سبد سهام شما ساخته و برنامه ریزی شده است. با کلیک بر روی هر یک از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی داشته باشید.

نرم افزار مدیریت سهام، برنامه سهامداران، نرم افزار سهامداری، نرم افزار امور سهام و سهامداران، نرم افزار امور سهام، برنامه مدیریت امور سهام، نرم افزار مدیریت امور سهام، برنامه تحلیل سهام

قیمت سهام