ترازنامه چیست؟ چگونه تهیه می شود؟

ترازنامه چیست؟ چگونه تهیه می شود؟

پاسخ به سوالات ترازنامه چیست، چگونه آن را تهیه کنیم، چگونه آن را تجزیه و تحلیل کنیم و هر آنچه که باید در مورد ترازنامه بدانید در این محتوا قرار دارد. برای اطلاعات دقیق در ادامه محتوا همراه ما باشید:

ما در مورد سلامت و عملکرد شرکت از عملکرد ها به صورت دوره ای و سالانه مطلع می شویم. وقتی به ترازنامه‌هایی که به عنوان گزارش‌های سود نیز شناخته می‌شوند، که به‌صورت فصلی و سالانه در پایان سال مالی اعلام می‌شوند، نگاه می‌کنیم، به سادگی می‌توانیم اطلاعاتی در مورد سودآوری، وضعیت مالی فعلی شرکت و نحوه پیشرفت آن به سمت کسب کنیم.

اهداف ترازنامه

می توانید با نگاهی به ترازنامه شرکتی که سهام آن را برای چند دوره مد نظر دارید تصمیم بگیرید. زیرا با مشاهده گزارش سود می توانید تصمیم بگیرید که آیا سهام افزایش یا کاهش می یابد. مثال هایی که به زودی به اشتراک خواهیم گذاشت به وضوح به شما نشان می دهد که چگونه این اتفاق می افتد.

در ساده‌ترین شکل، وقتی حساب‌های ترازنامه اعلام شده توسط یک شرکت را بررسی می‌کنید، اطلاعات زیر را به دست می‌آورید:

  • اقلام درآمدی، سود و زیان شرکت

  • اطلاعات مربوط به حوزه ای که در آن فعالیت می کند.

  • (EX: تعداد مشترکین، سهم بازار، تعداد فروشگاه ها و غیره)

  • دستیابی به اهداف آینده،

  • طرح هایی در برابر وضعیت اقتصادی

  • وضعیت بدهی

  • فعالیت های برنامه ریزی شده برای سال مالی آینده

به لطف عملکرد، می توانید اطلاعات زیادی در مورد شرکت به دست آورید. به این ترتیب می توانید تصمیمات سرمایه گذاری خود را شکل دهید و از فرصت های آینده استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: ترازنامه تلفیقی و اجزای آن چیست؟

ترازنامه چیست؟

ترازنامه مانند کارنامه هایی است که در دوران مدرسه دریافت کرده ایم. اما جنبه متفاوت آن این است که توسط شرکت تهیه شده و ذخایر مالی را نشان می دهد. جنبه مشترک این است که توسعه دوره ای و سالانه را نشان می دهد.

برای ارائه تعریف دقیق ترازنامه؛ این یک صورت مالی است که بدهی ها، دارایی ها و حقوق صاحبان سهام شرکت را برای یک دوره معین نشان می دهد. به غیر از تقویم عادی، بر اساس سال مالی که شرکت ها دنبال می کنند، اعلام می شود.

ترازنامه تهیه شده در پایان دوره مالی ابزار بسیار مهمی برای ارزیابی عملکرد مالی شرکت است. برای انجام این ارزیابی، اساساً در ۳ عنوان گروه بندی می شود. این موارد به شرح زیر است:

دارایی های کنترل شده توسط شرکت:

شامل اقلامی مانند وجه نقد، مطالبات، موجودی ها و دارایی های ثابت می باشد.

بدهی ها:

وام های موجود در دوره عملکرد، بدهی های تجاری و بدهی های مالی است. معمولاً بدهی ها به کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می شوند. بدهی های کوتاه مدت به طور کلی بدهی هایی هستند که به تامین کنندگان بدهکار هستند. مالیات یک مورد بدهی کوتاه مدت است. قرض های بلندمدت عموماً از وام های بانکی و اوراق قرضه تشکیل شده است.

حقوق صاحبان سهام شرکت:

این منابع مالی متعلق به صاحبان شرکت و بیانگر ارزش خالص دارایی شرکت است. این نشان دهنده قدرت پایداری مالی شرکت در برابر بدهی ها است.

بیشتر بخوانید: نرم افزار مدیریت اسناد

چگونه ترازنامه تهیه کنیم؟

چگونه ترازنامه یا عملکرد تهیه کنیم؟

فرآیند تهیه ترازنامه کاملا حساس است و باید با دقت انجام شود. زیرا مهم است که داده های شرکت منعکس کننده حقیقت باشد و به درستی پردازش شود. برای اینکه به شرکت جهت درست داده شود، باید مطابق با رکوردها و اصول صدا تهیه شود. علاوه بر این، باید مراقب بود که بازار و سرمایه گذاران گمراه نشوند.

️ برای پاسخ اجمالی به سوال نحوه تهیه عملکرد ترازنامه می توان این ۴ مرحله را دنبال کرد:

عنوان ترازنامه:

تهیه ترازنامه با عنوان شروع می شود. عنوان؛ این شامل نام شرکت، عنوان و تاریخ صدور ترازنامه است.

بخش دارایی:

دارایی ها در سمت چپ ترازنامه قرار دارند. کلیه دارایی ها و مطالبات متعلق به شرکت نشان دهنده دارایی ها می باشد. بخش دارایی ها به دو دسته دارایی های جاری و ثابت تقسیم می شود. دارایی‌های جاری به دارایی‌هایی اطلاق می‌شود که می‌توانند در سال مالی به پول نقد تبدیل شوند. دارایی های ثابت دارایی هایی هستند که در سال مالی قابل تبدیل به وجه نقد نیستند.

بخش بدهی:

در تهیه ترازنامه، بدهی ها در سمت راست نوشته می شود. غیرفعال ها; منابع خارجی کوتاه مدت و بلندمدت و سرمایه سهام. سرمایه شرکت، سود یا زیان سال قبل، اندوخته قانونی و بدهی ها در این قسمت نوشته می شود.

پاورقی:

قسمت پاورقی برای درک بهتر و خواندن عملکرد بسیار مهم است. این قسمت حاوی توضیحات لازم در مورد ترازنامه می باشد.

فرآیند تهیه ترازنامه

ترازنامه برای پوشش دوره های ۳، ۶، ۹ و ۱۲ ماهه تهیه شده است. فرآیند تهیه ترازنامه با ورود دفترچه یادداشت افتتاحیه در سیستم ثبت حسابداری صورت می گیرد. اقلام حساب مورد استفاده در ترازنامه با توجه به نحوه انجام تعهدات سرمایه ای صاحبان شرکت تعیین می شود. به این ترتیب، زمانی که درج دفترچه افتتاحیه انجام می شود، ترازنامه افتتاحیه به طور سیستماتیک ایجاد می شود.

مهمترین عنصری که در ترازنامه افتتاحیه باید در نظر گرفته شود این است که حساب های دارایی و منابع در طبقات حساب صحیح قرار می گیرند. به عبارت دیگر، دارایی ها با ۱ و ۲ شروع می شوند. در حالی که بدهی ها با ۳، ۴ و ۵ شروع می شوند. اقلام مربوط به دارایی ها باید در سمت چپ و موارد مربوط به منابع در سمت راست قرار گیرند.

بیشتر بخوانید: نرخ گردش دارایی چیست؟ چگونه محاسبه می شود؟

نکته:

موضوع مهم دیگر در فرآیند تهیه عملکرد نحوه قرار گرفتن حساب های تنظیمی در مجموع فعال و غیرفعال است. حساب های فعال در دارایی با هم جمع می شوند و سپس حساب های نظارتی فعال جمع می شوند. سپس، از مجموع حساب های فعال نظارتی، از مجموع حساب های فعال کسر می شود. بنابراین، کل دارایی ها در سمت چپ ترازنامه نوشته می شود.

به همین ترتیب، حساب‌های غیرفعال در اقلام بدهی اضافه می‌شوند و سپس حساب‌های تنظیمی بدهی اضافه می‌شوند. مجموع حساب های نظارتی غیرفعال از کل حساب های غیرفعال کسر می شود. مجموع بدهی حاصل در سمت راست ترازنامه نوشته می شود.

در نتیجه همه اینها، ضلع فعال و غیرفعال باید طبق معادله اصلی ترازنامه با یکدیگر برابر باشند.

 

نرم افزار مدیریت امور سهام برای مدیریت سبد سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر یک از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی داشته باشید.

نرم افزار مدیریت سهام، برنامه سهامداران، نرم افزار سهامداری، نرم افزار امور سهام و سهامداران . نرم افزار امور سهام، برنامه مدیریت امور سهام، نرم افزار مدیریت امور سهام، برنامه تحلیل سهام . نرم افزار مدیریت امور سهام، نرم افزار امور سهامداری، نرم افزار سهامداران، نرم افزار سهام، نرم افزار خرید سهام . برنامه پیش بینی قیمت سهام، برنامه پیشنهاد بهترین سهام، برنامه مدیریت سبد سهام، برنامه ردیابی سهام، اپلیکیشن ردیابی سهام

ترازنامه