لات چیست و چگونه محاسبه می شود؟

لات چیست و چگونه محاسبه می شود؟

لات یکی از موضوعات اولیه ای است که باید در بازارهای مالی شناخته شود. لات نشان می دهد که معاملات چند واحد است. به عبارت دیگر، نشان دهنده اندازه تراکنش ایجاد شده است.

مقدار استاندارد پوزیشن های باز شده در این زمینه معادل ۱ lot است. در بازار فارکس، معادل ۱ لات، ۱۰۰۰۰۰ واحد است. مقدار لات در نظر گرفته شده در معاملات خرید و فروش ابزار سرمایه گذاری با توجه به تغییرات مقادیر پیپ تعیین می شود. بنابراین، اگر در بازارهای مالی هستید؛ شما باید به خصوص در مورد موضوعات اساسی مانند lot، pip، scalping اطلاعات داشته باشید.

برای تعیین میزان سود و زیان، ارزش لات معامله بررسی می شود.

مبالغی که بین بازارها متفاوت است در فارکس به ۳ گروه اصلی تقسیم می شوند: مینی، میکرو و استاندارد. دلیل این امر این است که حتی کسانی که بودجه کمی دارند نیز می توانند در فارکس سرمایه گذاری کنند. در بورس، lot به تعداد سهام اطلاق می شود. ۱ lot عبارتی است که برای ۱ سهم با ارزش اسمی ۱ دلار استفاده می شود. در بازارهای مالی بسته به ابزار سرمایه گذاری می توان لات های مختلفی را نام برد.

لات چیست؟

در بورس، ۱ لات برابر با ۱ سهم است. به عبارت دیگر، اگر به آنچه در بورس وجود دارد نگاه کنیم. مشاهده می شود که نشان دهنده ۱ سهم با ارزش اسمی ۱ دلار است. سهام در بورس اوراق بهادار در ازای لات معامله می شود. به عبارت دیگر، معاملات خرید و فروش با بیان آنها به صورت lot و درج سفارش انجام می شود.

پاسخ به سوال حداقل تعداد لات برای خرید در بورس ۱ است. کمترین لاتی که باید در بورس خریداری شود ۱ است و نشان دهنده ۱ سهم است.

در فارکس که معمولاً ارزها معامله می شوند، معادل ۱ لات ۱۰۰۰۰۰ واحد است. همچنین امکان معامله زیر ۱ lot در فارکس وجود دارد. اکثر شرکت های کارگزاری فارکس که در بازار فعالیت می کنند این فرصت را برای سرمایه گذاران کوچک فراهم می کنند تا تجارت کنند. با استفاده از مقادیر زیادی از انواع مینی، میکرو و استاندارد؛ شما می توانید موقعیت هایی ایجاد کنید که متناسب با بودجه شما باشد.

انواع لات چیست؟

در بازارها، لات به محدودیت های خاصی از نظر حجم معاملات اشاره دارد. به عبارت دیگر، در بازار سهام، مقدار زیادی نشان دهنده ارزش ۱ و سپس افزایش یک به یک ارزش است. در بازار فارکس، به غیر از افزایش یک به یک، بسیاری از موارد را می توان به صورت اعداد با کاما نیز بیان کرد. به عبارت دیگر، در حالی که ۱ لات کمترین حجم معاملات در بازار سهام است، حجم ۰٫۰۱ لات در بازار فارکس است. حال بیایید این انواع lot را بررسی کنیم:

لات استاندارد

انواع لات مورد استفاده برای معامله در بازار فارکس و واحدهای اندازه گیری به دلیل ارزش های مختلف ابزارهای سرمایه گذاری متفاوت است. مثلاً در معاملات ارزی بیشتر حجم ۱ لات یا ۱۰۰۰۰۰ واحد ایجاد می شود. حجم ۱۰۰ واحد برای سرمایه گذاری طلا ایجاد می شود. این واحدها استاندارد هستند.

برای قراردادهای CFD، اندازه lot ثابت است.

بنابراین، اگر می خواهید پس انداز خود را از طریق قراردادها سرمایه گذاری کنید، از نرخ لات اندازه استاندارد استفاده می کنید. این نرخ ها بسته به ویژگی ها و جریان مایع ابزار متفاوت است. این معاملات معمولاً توسط سرمایه‌گذاری‌های با استفاده از نسبت‌های اهرمی ترجیح داده می‌شوند. به این ترتیب با ایجاد حجم بالایی از تراکنش با اندک پس انداز، احتمال خروج از نتیجه رضایت بخش افزایش می یابد.

ما می توانیم این اندازه های استاندارد lot را به صورت زیر فهرست کنیم:

  • به ارزهای خارجی ۱ لات ۱۰۰۰۰۰ واحد است

  • ۱ لات زیر ۱۰۰ اونس

  • یک لات ۵۰۰۰ اونس نقره

  • ۱ لات ۱۰۰۰ بشکه نفت خام و برنت

  • یک لات ۱۰ قرارداد در مس

  • ۱ لات از ۱۰۰ قرارداد در شاخص S&P 500

مینی لات

یک لات کوچک، کوچکتر از lot اندازه استاندارد است. این لات، که نشان دهنده برش ۱۰ درصدی است، به صورت ۰٫۱ در پلتفرم معاملاتی نشان داده شده است. در معاملات ارزی با مبلغ ۱ مینی لات می توان حجم ۱۰۰۰۰ واحد ایجاد کرد. در حالی که در سرمایه گذاری طلا با همین مبلغ می توان ۱۰ واحد معامله کرد. البته این مبلغ با توجه به نسبت پول واریز شده قابل افزایش است.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری در طلا

میکرو لات

لات میکرو که امکان باز کردن کمترین حجم معاملات را فراهم می کند، ۰٫۰۱ بیان می شود و برابر با ۱۰۰۰ واحد است. به معامله ۱۰۰۰ واحد ارز خارجی و ۱ واحد طلا اشاره دارد.

چگونه لات ها را محاسبه کنیم؟

چگونه lot ها را محاسبه کنیم؟

برای انجام محاسبات زیاد، باید حرکات پیپ در ارزش ابزارهای معامله شده رعایت شود. کاهش و افزایشی که رخ می دهد میزان سود یا زیان را تعیین می کند. در عین حال، مقادیر استفاده از لات نیز در محاسبه آنها مهم است.

بیایید با ذکر یک مثال به نحوه محاسبه مقدار زیادی نگاهی بیندازیم:

در مثالی که در مورد برابری EUR/USD خواهیم آورد، که حجم معاملات بالایی دارد، فرض کنید ارزش جفت ارز ۱٫۱۵۰۰ باشد. فرض کنید پیش بینی می کنیم که ارزش برابری افزایش می یابد و ۱ لات معامله می کنیم.

در این صورت ۱٫۱۵۰۰*۱۰۰٫۰۰۰ = ۱۱۵٫۰۰۰ دلار در جهت فروش معامله می شود و پوزیشن ۱۰۰٫۰۰۰ یورو خریداری می شود. زیرا در سرمایه گذاری های EUR/USD، ارزش یورو در برابر دلار لحاظ می شود.

به عبارت دیگر ۱۰۰۰۰۰ واحد یورو در موقعیت افتتاح شده با ۱ لات سرمایه گذاری می شود. با این حال، باید بدانید که حتی اگر یک تراکنش ۱۰۰۰۰۰ یورویی انجام داده باشید، اندازه تراکنش شما بر اساس اهرم و مبلغ وثیقه هنگام محاسبه تعیین می شود. ما این مثال را بر اساس مفهوم لات استاندارد استوار کردیم.

حال، با ادامه همان مثال، بیایید ببینیم که چگونه محاسبات مینی و میکرو lot انجام می شود:

همانطور که در بالا ذکر کردم، مینی لات نشان دهنده موقعیت های ایجاد شده با ۰٫۱ است و تراکنش ها در ۱۰۰۰۰ واحد انجام می شود. بیایید فرض کنیم که با یک لات کوچک با جفت ارز EUR/USD معامله می کنیم و فرض کنیم ارزش برابری افزایش می یابد.

بنابراین، معامله ۱٫۱۵۰ * ۱۰٫۰۰۰۰ = ۱۱٫۵۰۰ دلار انجام می شود. در لات میکرو، از آنجایی که محاسبات روی ۰٫۰۱ انجام می شود، تراکنش ۱۰۰۰ واحدی باز می شود. بنابراین ارزش برابری با ضرب آن در حجم تراکنش ایجاد شده ۱۱۵۰ دلار محاسبه می شود.

هنگامی که می خواهید قیمت lot را افزایش دهید، باید سپرده امنیتی بالاتری را واریز کنید. اگر می خواهید آن را کاهش دهید، می توانید در مبالغ کم نیز سرمایه گذاری کنید. سرمایه گذاران به ویژه در مورد مقادیر زیادی که در معاملات اهرمی استفاده می شود کنجکاو هستند. حال بیایید ببینیم که چگونه مقدار لات استفاده شده در اهرم تعیین می شود:

بیایید فرض کنیم که با استفاده از نسبت اهرمی ۱ به ۱۰، ۱ lot را برای برابری ۱٫۱۵۰۰ معامله می کنیم.

در این حالت، مبلغ تضمینی که باید واریز کنید با تقسیم نتیجه پس از محاسبه لات بر ۱۰ پیدا می شود. بنابراین از (۱٫۱۵۰۰*۱۰۰۰۰۰)/۱۰ نتیجه ۱۱۵۰ دلار خواهد بود. فرض کنید می خواهید مقدار لات خود را کاهش دهید و تراکنش خود را با لات های کوچک ۰٫۱ انجام می دهید. در این صورت مبلغی که باید به عنوان وثیقه سپرده شود به شرح زیر تعیین می شود. (۱٫۱۵۰۰*۱۰۰۰۰۰*۰٫۱)/۱۰۰ = ۱۱۵ دلار.

از آنجایی که لات کاهش می یابد، مبلغ سپرده به عنوان وثیقه نیز کاهش می یابد. به همین ترتیب، با کاهش نسبت اهرمی، مبلغی که برای باز کردن تراکنش سپرده گذاری می کنید افزایش می یابد. اما در نرخ پایین، خطر کمتر از نرخ بالا است. 

رابطه سود/زیان در حساب lot

مفهوم لات برای تعیین وضعیت سود و زیان بسیار مهم است. شما می توانید این محاسبه را با توجه به روند معامله خود انجام دهید. به این ترتیب می توانید تعیین کنید که آیا موقعیت شما در سود یا زیان است.

اگر سطوح قیمت ابزار سرمایه گذاری شما در جهتی که انتظار دارید حرکت کند، سود خواهید داشت و اگر سطوح قیمت در جهت مخالف حرکت کند، ضرر خواهید کرد. معاملات در بازار فارکس به طور کلی به دلار انجام می شود. به همین دلیل، افزایش یک واحدی در موقعیت شخصی که در لات استاندارد خرید و فروش می کند، او را قادر می سازد ۱۰ پیپ کسب کند. همین افزایش برای lot کوچک ۱ دلار و برای لات میکرو ۰٫۱ دلار است.

بیشتر بخوانید: معاملات فارکس و نه مورد طلایی

برای توضیح با مثال؛ 

بیایید فرض کنیم که یک تراکنش خرید برای برابری EUR/USD، که ارزش آن ۱۵۰۰ است، با یک lot استاندارد باز می کنید و ارزش جفت ارز ۱۰۰ پیپ افزایش می یابد. در این حالت، سطح قیمت جفت ارز ۱۶۰۰ است. وقتی معامله خود را ببندید، ۱۱۶۰۰۰-۱۱۵۰۰۰ = ۱۰۰۰ دلار سود خواهید داشت.

در غیر این صورت، اگر ۱۰۰ پیپ کاهش داشته باشد، ۱۱۵۰۰۰-۱۱۴۰۰۰ = ۱۰۰۰ دلار از بین می رود. پول موجود در موجودی شما در هیچ یک از معاملات شما در بازار فارکس به صفر نمی رسد. فقط حداکثر مبلغ امنیتی واریز شده از بین خواهد رفت. در این راستا، پس از یک سطح مشخص، هشداری از سوی شرکت کارگزاری به پلتفرم شما ارسال می‌شود که تراکنش شما به سمت ضرر می‌رود. به این ترتیب، می توانید معامله خود را فسخ کنید تا تمام وثیقه خود را از دست ندهید.

در نتیجه، lot مفهومی است که در بازارهای مالی جایگاه مهمی دارد و برای رابطه سود و زیان تعیین کننده است.

شانس موفقیت با تراکنش های تصادفی کم است. به همین دلیل توصیه می کنم از آموزش رایگان استفاده کنید. توصیه می‌کنم به خصوص در اکانت‌های آزمایشی زیاد تمرین کنید. به این ترتیب می‌توانید مانند یک سرمایه‌گذار موفق بر همه مسائل مسلط شوید و با انجام معاملات خود به گونه‌ای که انتظاراتتان را برآورده کند، به بازدهی که آرزویش را دارید، برسید.

بیشتر بخوانید: نرم افزار اسناد

لات

نرم افزار مدیریت امور سهام برای مدیریت سبد سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر یک از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی داشته باشید.

برنامه سهامداران، نرم افزار سهامداری، نرم افزار امور سهام و سهامداران . نرم افزار امور سهام، برنامه مدیریت امور سهام، نرم افزار مدیریت امور سهام، برنامه تحلیل سهام . نرم افزار مدیریت امور سهام، نرم افزار امور سهامداری، نرم افزار سهامداران، نرم افزار سهام، نرم افزار خرید سهام . برنامه پیش بینی قیمت سهام، برنامه پیشنهاد بهترین سهام، برنامه مدیریت سبد سهام، برنامه ردیابی سهام، اپلیکیشن ردیابی سهام، نرم افزار مدیریت سهام