اکتساب دارایی چیست؟ کاهش خرید دارایی به چه معناست؟

اکتساب دارایی چیست؟ کاهش خرید دارایی به چه معناست؟

در این محتوا در مورد اکتساب دارایی صحبت می کنیم. در ابتدا بدانید که خرید دارایی یک مرحله سیاست پولی انبساطی است که در آن بانک مرکزی اوراق قرضه دولتی یا سایر دارایی های مالی را برای تزریق پول به اقتصاد برای تحریک فعالیت های اقتصادی می خرد.

از آنجایی که خرید دارایی های انجام شده توسط بانک های مرکزی پایه پولی را افزایش می دهد، خرید دارایی را گسترش پولی نیز می نامند. از طرفی خرید دارایی باعث افزایش دارایی ها در ترازنامه بانک های مرکزی می شود، بنابراین اصطلاح تسهیل کمی برای خرید دارایی نیز به کار می رود.

اکتساب دارایی چیست؟

خرید یا اکتساب دارایی بر اساس رویکردی جدیدتر و غیرمتعارفتر از سایر ابزارهای سیاست پولی است. هر گونه خرید و اکتساب دارایی توسط بانک مرکزی منجر به ورود پول بیشتر به گردش و در نتیجه افزایش فعالیت اقتصادی می شود.

معرفی روش خرید و اکتساب دارایی در ادبیات مالی خیلی قدیمی نیست. اصطلاح خرید دارایی اولین بار در سال ۱۹۹۵ توسط اقتصاددان آلمانی ریچارد ورنر، که یک محقق مهمان در بانک ژاپن (BoJ) بود، استفاده شد.

در این مرحله، پیشنهاد ورنر اقتصاددان به BoJ حمایت از سیاست نرخ بهره پایین (تله نقدینگی) بود که برای مبارزه با بحران اجرا شده و کافی نبود. (از طریق تزریق پول به اقتصاد از طریق خرید دارایی). با این حال، BoJ بلافاصله سیاست خرید دارایی خود را اجرا نکرد و تا مارس ۲۰۲۱ منتظر ماند تا این اقدام را انجام دهد.

دوره ای که شیوه های خرید دارایی در صفحات اقتصادی روزنامه ها پوشش بیشتری پیدا کرد، پس از “بحران مالی جهانی ۲۰۰۸” بود. در این سال‌ها، بسیاری از بانک‌های مرکزی، به‌ویژه FED، ECB و BoE خرید دارایی‌های بزرگی انجام دادند.

از سوی دیگر، در طول همه‌گیری که در سال ۲۰۲۰ شروع شد، بانک‌های مرکزی دوباره تا آنجا که ممکن بود کانال های پول را باز کردند و برنامه خرید دارایی فشرده را اجرا کردند.

بیشتر بخوانید: مدیریت دارایی چیست؟

کاهش خرید دارایی به چه معناست؟

تا اینجا روی سوال “تحصیل دارایی چیست؟” تمرکز کردیم. حالا به صورت معکوس به موضوع نگاه می کنیم و می پرسیم که “کاهش خرید دارایی به چه معناست؟”

هیچ بانک مرکزی نمی تواند این چرخه باطل اما برای بازار را با ادامه خرید مقادیر زیادی دارایی به طور نامحدود ادامه دهد. زیرا این وضعیت باعث تورم پولی در اقتصاد و در نهایت دامن زدن به پدیده تورم می شود.

حتی باعث تشکیل حباب در قیمت دارایی ها می شود.

بنابراین در شرایطی که فعالیت های اقتصادی به اندازه کافی احیا شده و سیاست های انبساطی به اهداف خود رسیده است، کاهش خرید دارایی توسط بانک های مرکزی در دستور کار قرار می گیرد. با این حال، خرید دارایی به طور کلی کوتاه نمی شود و خریدها به تدریج کاهش می یابد.

خرید منظم دارایی توسط بانک های مرکزی از دولت ها و/یا بانک های تجاری به این معنی است که دارایی های مطمئن مانند اوراق قرضه دولتی از بازار خارج شده و به ترازنامه بانک های مرکزی منتقل می شود. در طول این گذار، نقدینگی در بازار افزایش می یابد. زیرا پول در ازای خرید دارایی به اقتصاد منتقل می شود.

قیمت دارایی ها افزایش می یابد و باعث کاهش بازده دارایی های مطمئن می شود. از دست دادن جذابیت بازده دارایی های ایمن مانند اوراق قرضه دولتی و رهنی منجر به روی آوردن سرمایه گذاران به سمت دارایی های پرریسک می شود.

نکته:

وفور پول در بازار باعث کاهش ارزش پول محلی و نرخ بهره بازار می شود. به لطف کاهش نرخ بهره، سرمایه گذاری یا مصرف از طریق استقراض برای شرکت ها و خانوارها جذاب تر می شود که باعث افزایش تقاضا در اقتصاد می شود.

کاهش یا کاهش خرید دارایی به طور کلی روند را معکوس می کند. نرخ بهره بازار افزایش می یابد، ارز محلی افزایش ارزش را تجربه می کند و ممکن است کاهش قیمت در بازار سهام وجود داشته باشد. اما سختی همه این تجربیات، البته، متناسب با تیز بودن فرآیند گذار است.

بیشتر بخوانید: نرم افزار اسناد

اکتساب دارایی چیست؟

اگر FED خرید دارایی ها را کاهش دهد چه اتفاقی می افتد؟

در سال ۲۰۰۷، مجموع دارایی های موجود در ترازنامه FED کمتر از ۹۰۰ میلیارد دلار بود. با بحران مالی جهانی، ترازنامه FED به تدریج با خرید دارایی گسترش یافت و FED بدون کاهش خرید دارایی خود تا پایان سال ۲۰۱۳ نگرش خود را حفظ کرد. در نتیجه این فرآیند، میزان دارایی‌های موجود در ترازنامه بانک مرکزی آمریکا به ۴٫۵ تریلیون دلار افزایش یافت. با این حال، به دنبال تصمیم برای کاهش خرید دارایی در پایان سال ۲۰۱۳، هیچ کاهش قابل توجهی در ترازنامه FED تا سال ۲۰۱۸ مشاهده نشد. پس از سال ۲۰۱۸، یک انقباض محدود در ترازنامه FED مشاهده شد.

با این حال:

پس از شروع همه‌گیری، خرید دارایی‌های FED دوباره شتاب گرفت و به ویژه برنامه خرید دارایی که پس از مارس ۲۰۲۰ اجرا شد، باعث جهش در ترازنامه FED شد.

پس از ژوئیه ۲۰۲۲، FED هر ماه دارایی هایی به ارزش ۱۲۰ میلیارد دلار از جمله ۸۰ میلیارد دلار اوراق قرضه خزانه داری و ۴۰ میلیارد دلار اوراق وام مسکن خریداری کرد. در نوامبر ۲۰۲۱، FED اعلام کرد که خرید دارایی‌ها به میزان ۱۵ میلیارد دلار کاهش می‌یابد. پس از ژانویه ۲۰۲۲، مبلغ کاهش ماهانه را به ۳۰ میلیارد دلار افزایش داد و در ماه مارس به طور کامل متوقف شد.

کاهش خرید دارایی، روند صعودی نرخ بهره اوراق قرضه ۱۰ ساله ایالات متحده را تقویت کرد. (چون انتظارات از قبل شروع به قیمت گذاری شده بود) و نرخ های بهره در ماه اکتبر ۴٫۳ درصد آزمایش شدند. این همچنین به معنای فراتر رفتن از اوج های دیده شده قبل از همه گیری بود.

بیشتر بخوانید: نقش و اهمیت جهانی سیستم فدرال رزرو

نکته:

قیمت گذاری مشابهی نیز در بازارهای سهام آمریکا مشاهده شد. شاخص S&P 500 که در پایان سال ۲۰۲۱ به سطح ۴۸۰۰ رسید، بعداً به ۳۵۰۰ کاهش یافت. شاخص نزدک ۱۰۰ نسبت به اوج خود در پایان سال ۲۰۲۱ تقریباً ۴۰ درصد کاهش نشان داد.

از سوی دیگر، تقریباً در همین مدت، دلار آمریکا در برابر سایر ارزها شروع به افزایش کرد و شاخص دلار در این مدت از سطح ۱۱۰ عبور کرد.

افزایش نرخ FED به چه معناست؟

ماموریت اصلی فدرال رزرو این است که اقتصاد ایالات متحده را در ظرفیت بهینه نگه دارد. یا اطمینان حاصل کند که فعالیت های اقتصادی با سرعتی عمل می کند که باعث اختلال در عملکرد نمی شود:

تورم در حدود ۲ درصد باقی می ماند، اشتغال در حداکثر سطح خود است.

خرید دارایی تنها ابزار سیاستی FED نیست:

بلکه این اختیار را دارد که نرخ بهره (نرخ هدف صندوق های فدرال) را به همراه سایر ابزارها تعیین کند. در واقع، در جلسه مارس ۲۰۲۲، تنها چند ماه پس از شروع فرآیند کاهش خرید دارایی که در نوامبر ۲۰۲۱ آغاز شد، FED تصمیم گرفت تا نرخ بهره را ۲۵ واحد افزایش دهد. در جلسات بعدی ابتدا ۵۰ واحد و سپس ۴ برابر ۷۵ واحد مبنا تصمیمات افزایش نرخ سود اتخاذ شد.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، در سخنرانی خود در مؤسسه بروکینگز در ۳۰ نوامبر ۲۰۲۲ نشان داد که افزایش نرخ بهره ادامه خواهد داشت. اما ممکن است در این مرحله «کاهش شیفت» در دستور کار قرار گیرد.

افزایش نرخ بهره فدرال رزرو به این معنی است که:

می خواهد تقاضا را با گران تر کردن وام برای مصرف کنندگان و مشاغل تعدیل کند. به این معنی که فدرال رزرو امیدوار است با افزایش نرخ بهره ثبات قیمت را بازگرداند. زیرا اگرچه اقدامات آرام‌سازی قبل از آن اقتصاد را در دوره همه‌گیری تسکین داد، اما پس از آن فشار تورمی جدی ایجاد کرد. در واقع، در ژوئن ۲۰۲۲، تورم سالانه در ایالات متحده ۹٫۱٪ اعلام شد و این نرخ بالاترین سطح از دهه ۱۹۸۰ بود.

افزایش نرخ بهره FED هزینه های اعتباری را در کل اقتصاد افزایش می دهد. مردم با گرفتن وام تمایل کمتری به مصرف دارند و علاوه بر این، نرخ بهره بالا مردم را به سمت پس انداز بیشتر سوق می دهد. به عبارت دیگر، با کاهش قدرت عوامل کاتالیزور تورم از طریق نرخ بهره، روند صعودی تورم مهار می شود.

البته:

چنین اقدامی برای تشدید سیاست پولی خطر ایجاد رکود اقتصادی و آسیب رساندن به اشتغال را نیز به همراه دارد. اما بدون شک اعضای فدرال رزرو از این وضعیت آگاه هستند.

بنابراین، هنگام تصمیم گیری برای افزایش نرخ بهره، داده های کلان اقتصادی در مورد رشد و اشتغال همیشه در نظر گرفته می شود. به عبارت دیگر، در این مقطع، اهداف رشد و اشتغال بهینه با نرخ تورم معقول دنبال می‌شود.

بیشتر بخوانید: سیستم فدرال رزرو چیست؟ تعریف و وظایف FED

اکتساب دارایی

نرم افزار مدیریت امور سهام برای مدیریت سبد سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر یک از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی داشته باشید.

برنامه سهامداران، نرم افزار سهامداری، نرم افزار امور سهام و سهامداران . نرم افزار امور سهام، برنامه مدیریت امور سهام، نرم افزار مدیریت امور سهام، برنامه تحلیل سهام . نرم افزار مدیریت امور سهام، نرم افزار امور سهامداری، نرم افزار سهامداران، نرم افزار سهام، نرم افزار خرید سهام . برنامه پیش بینی قیمت سهام، برنامه پیشنهاد بهترین سهام، برنامه مدیریت سبد سهام، برنامه ردیابی سهام، اپلیکیشن ردیابی سهام، نرم افزار مدیریت سهام