معاملات سهام و روش های عرضه عمومی

معاملات سهام و روش های عرضه عمومی

وقتی نحوه انجام یک عرضه عمومی را بررسی می کنیم، می بینیم که چندین جایگزین مختلف وجود دارد. معاملات سهام عرضه عمومی می تواند به ۳ روش مختلف انجام شود.

معاملات سهام با عرضه عمومی از فروش سهام موجود

در معاملات سهام و در روش فروش سهام موجود، شرکای شرکت می توانند بخشی از سهام خود را در بورس یا خارج از بورس به عموم عرضه کنند.

بورس برای اینکه شرکای شرکت سهام خود را به عموم عرضه کنند، می‌گوید: «نباید شرایطی وجود داشته باشد که با دادن وثیقه یا ضمانت، انتقال یا گردش سهام را محدود کرده و از استیفای حقوق سهامدار جلوگیری کند».

به عبارت دیگر با این روش نباید مانعی برای استفاده شریک از سهمی که در اختیار دارد برای عرضه عمومی وجود داشته باشد و شرط محدودکننده ای نیز در مورد سهم وجود نداشته باشد.

درخواست معامله در بازار شرکت های نوظهور را می توان برای سهام منتشر شده در نتیجه افزایش سرمایه با محدود کردن جزئی یا کامل حقوق شرکا برای خرید سهام جدید (حق تقدم) ایجاد کرد.

دلیل انجام این کار اطمینان از باقی ماندن وجوه به دست آمده از فروش سهام در شرکت مطابق با هدف بازار است. در عین حال، در نظر گرفته شده است که از آن برای توسعه و رشد شرکت استفاده شود.

مطلب مرتبط: افزایش سرمایه چطور انجام می شود؟

معاملات سهام با عرضه عمومی از طریق افزایش سرمایه

با این روش باید کل سرمایه پرداخت شود. برای افزایش سرمایه، شرکت های غیر دولتی با محدود کردن جزئی یا کامل حق تقدم شرکا، سهام را به عموم عرضه می کنند.

در روش عرضه عمومی از طریق افزایش سرمایه، قبل از درخواست  از بورس باید رویه های خاصی انجام شود.

  1. هيئت مديره پيش نويس اصلاح اساسنامه را تهيه و از بورس مرکزی براي اصلاح آن موافقت مي طلبد.

  2. مجمع عمومی شرکت تصمیم به افزایش سرمایه و محدود کردن حقوق خرید سهام جدید بگیرد.

پیشنهاد عمومی با استفاده از دو روش با هم

شرکت ها می توانند هم از فروش سهام موجود و هم از افزایش سرمایه برای عرضه عمومی استفاده کنند.

استفاده از این دو روش در کنار هم به این معنی است که شرکای موجود از فروش سهام خود درآمد کسب می کنند و شرکت منبع تامین مالی را فراهم می کند.

مطلب مرتبط: آیا افزایش سهام سرمایه شرکت نشانه بدی است؟

روش های فروش سهام در عرضه عمومی چیست؟

وقتی نحوه انجام یک عرضه عمومی را بررسی می کنیم، با ۳ روش فروش متفاوت مواجه می شویم. اگر به این روش ها نگاه کنیم؛

روش فروش با جمع آوری تقاضا

در اولین روش، قیمت ثابتی توسط ناشر و/یا سهامدار تعیین می شود.

روش دوم جمع آوری تقاضا از طریق دریافت مظنه قیمت است. حداقل قیمت فروش توسط ناشر و/یا سهامدار تعیین می شود. پیشنهادات قیمت بالاتر از این مبلغ جمع آوری می شود.

روش سوم جمع آوری تقاضا از طریق محدوده قیمت است. در این روش یک محدوده قیمتی کف و سقف برای سهام تعیین می شود. مطالبات سرمایه گذاران از این محدوده قیمتی جمع آوری می شود.

روش های فروش سهام در عرضه عمومی چیست؟

روش فروش در بورس اوراق بهادار

یکی از پاسخ های سوال شما در مورد نحوه عرضه به بورس، روش فروش در بورس است. روش فروش فوق برای عرضه سهام به عموم مردم خارج از بورس توسط شرکت‌های کارگزاری اعمال می‌شود. همچنین شرکت ها این امکان را دارند که سهام خود را در بازار اولیه بورس به عموم عرضه کنند.

اگر شرکتی بخواهد سهام خود را از طریق چنین عرضه عمومی برای فروش عرضه کند، باید به بورس مراجعه و اسناد و مدارک قبولی آن اعلام شود.

شرکتی که سهام خود را در بورس عرضه می کند می تواند علاوه بر روش معامله مستمر از یکی از روش های «فروش با قیمت قطعی» یا «فروش با قیمت متغیر» استفاده کند.

در این روش، قبل از تایید دفترچه عرضه عمومی، فرآیند تایید توسط بورس وجود دارد. طی این فرآیند درخواست معامله سهام شرکت مورد بحث و بررسی قرار گرفته و تصمیم به پذیرش عرضه عمومی در بازار اولیه گرفته می شود.

روش فروش بدون جمع آوری تقاضا

این عبارت است از فروش سهام شرکت های سهامی عام که سهام آنها در بورس اوراق بهادار معامله نمی شود، با عرضه به عموم در قیمت معینی، از طریق خودشان یا مؤسسات مجاز، در روشی که در دفترچه مشخص می شود.

با استفاده از هر یک از این روش ها می توانید به راحتی سهامی را خریداری کنید که برای اولین بار معامله می شود و شرکت های مورد علاقه خود را در سبد خود قرار دهید.

 

نرم افزار مدیریت امور سهام برای مدیریت سبد سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر یک از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی داشته باشید.

نرم افزار مدیریت سهام، برنامه سهامداران، نرم افزار سهامداری، نرم افزار امور سهام و سهامداران، نرم افزار امور سهام، برنامه مدیریت امور سهام، نرم افزار مدیریت امور سهام، برنامه تحلیل سهام

معاملات سهام