پرتفوی در بورس چیست؟ چگونه تهیه می شود؟

پرتفوی در بورس چیست؟ چگونه تهیه می شود؟

پاسخ به سوالاتی مانند پرتفوی در بورس چیست، چگونه آن را تهیه کنیم، سبد سهام به چه معناست، چگونه سبد درست کنیم در این مقاله آمده است.

برای اینکه با سرمایه گذاری در بورس به سود خوبی برسید، باید پرتفوی خوبی تهیه کرد. یک نمونه کار به درستی آماده شده فرصتی را برای کسب سود مورد انتظار شما فراهم می کند. برای این، البته، اولویت شما باید این باشد که بدانید بازار سهام چیست. بر این اساس، می‌توانید پس‌انداز خود را با انتخاب ابزارهایی که در بین ابزارهای معامله شده در بازار سود به همراه دارند، ارزیابی کنید.

مطلب مرتبط: اصول بازار سهام در یازده مرحله (بخش اول)

در این مقاله به موضوع پرتفوی در بورس می پردازیم. کالاها، سهام، ارزها و شاخص‌های بازار سهام ابزارهای قابل معامله در بازار هستند که می‌توانند در پرتفوی گنجانده شوند. با سرمایه گذاری در این ابزارها می توانید پولی که دارید را ارزیابی کنید.

پرتفوی در بورس چیست؟

پرتفوی کل ارزشی است که سرمایه گذار با سرمایه گذاری در بیش از یک ابزار سرمایه گذاری با ویژگی های یکسان یا متفاوت ایجاد می کند. این ابزار سرمایه گذاری؛ ممکن است شامل سپرده های مالی مانند وجه نقد، کالا، ارز خارجی، سپرده های مدت دار، اوراق قرضه، سهام و اسناد خزانه باشد.

پورتفولیو را می توان مجموعه ای از سرمایه گذاری های مالی مانند سهام، اوراق قرضه، کالاها و وجوه نقد، از جمله صندوق های قابل معامله در بورس (ETF) نامید.

نظر کلی در تشکیل پرتفوی این است که ترکیب سهام، اوراق قرضه و وجه نقد هسته سبد را تشکیل می دهد. این می تواند شامل طیف گسترده ای از دارایی ها، از جمله املاک و سرمایه گذاری های خصوصی باشد.

تنوع در حال حاضر در یک نمونه کار موفق سرمایه گذاری ضروری است. پرتفوی بازار سهام مجموعه ای از سهام است که شما با امید به کسب سود در آن سرمایه گذاری می کنید. شما می توانید با جمع آوری یک سبد متنوع که در صنایع مختلف قرار دارد، سبد بادوام تری ایجاد کنید. به این ترتیب، اگر یک بخش ضربه بخورد، سرمایه‌گذاری شما در بخش‌های دیگر می‌تواند زنده بماند.

نکته:

برای ایجاد پورتفولیو، باید روی یک یا چند ابزار سرمایه گذاری کنید. نکته مهم این است که شما نمونه کارها یا پورتفولیوی خود را مطابق انتظارات خود آماده کنید. هرچه پرتفوی که به مجموعه تک تک سهامی که برای کسب سود در بازار سهام برای خرید انتخاب می کنید، با دقت بیشتری تهیه شود، بازده بالاتری خواهد داشت.

البته هدف همه کسب درآمد است. با این حال، از این نظر، نسبت بازده و ریسک های پذیرفته شده متفاوت است. در حالی که برخی از افراد ریسک های بالا را برای به دست آوردن سود بالا می پذیرند، برخی دیگر می خواهند ریسک های کم را بپذیرند و پول خود را به روشی مطمئن سرمایه گذاری کنند.

بنابراین، شما باید تصمیم بگیرید که برای چه هدفی سبد خود را آماده می کنید. شما باید انتظارات و خطرات را در نظر بگیرید.

پرتفوی در بورس چیست؟

برای این منظور باید بدانید که کدام ابزار در کدام گروه قرار دارد. ابزارها با توجه به بازده و نرخ ریسک در گروه های مختلفی قرار می گیرند. بنابراین، باید تصوری در مورد نوسانات قیمت داشته باشید که انتظارات شما را برآورده کند. با پیگیری بازار سهام می توانید متوجه شوید که چه چیزی باعث این نوسانات می شود.

مطلب مرتبط: بورس و بازار سهام چه خطراتی را شامل می شود؟

همه ابزارها به یک اندازه تحت تأثیر یک رویداد قرار نمی گیرند. به عبارت دیگر، در حالی که رویداد x تأثیر مثبتی بر گروه سهام دارد، ممکن است بر قیمت ابزارهای گروه کالایی تأثیر منفی بگذارد. اگر بتوانید تحولات بازار را به درستی تفسیر کنید، می توانید سبد خود را مطابق با انتظارات خود آماده کنید.

اطلاعات مربوط به انواع سبد تهیه شده برای اهداف مختلف

فردی که پرتفوی خود را با انتظار افزایش ارزش تهیه می کند به سهام روی می آورد. ارزش سهام در طول زمان افزایش می یابد. به همین دلیل است که باید تصمیم بگیرید که چه ریسکی را می خواهید بپذیرید. زیرا موقعیت های منفی مانند روی آوردن شرکت به رشته های مختلف فعالیت یا عدم مقاومت در برابر اخبار سوداگرانه و ورشکستگی باعث زیان خواهد شد.

حتی اگر در بلندمدت سرمایه گذاری می کنید، همیشه باید مراقب تحولات و سبد سهام خود باشید. در این زمینه باید تجربه و روانشناسی مشخصی در بورس داشته باشید. به این ترتیب می توانید حداکثر بازدهی مطابق با خواسته های خود را از سبدی که با انتظار افزایش ارزش تهیه کرده اید به دست آورید.

مطلب مرتبط: کسب درآمد از بازار سهام: چرا در بورس سرمایه گذاری کنیم؟

سبدهایی که برای اهداف نقدینگی ایجاد می شوند شامل ابزارهای سرمایه گذاری هستند که می توانند مستقیماً به وجه نقد تبدیل شوند. کسانی که برای این منظور معامله می کنند عموماً افرادی با تجربه حرفه ای در بورس هستند. سرمایه گذار به دنبال نقدینگی از رشد درآمد و ارزش خود چشم پوشی می کند. به عنوان مثال سهامی که به شدت معامله می شود نقدینگی بالایی دارند. از آنجایی که تقاضا زیاد است، برای تبدیل آن به پول نقد مشکلی نخواهید داشت.

کسی که می خواهد در جستجوی امنیت خرید و فروش کند، ریسک پایینی دارد. بیشتر بر اوراق بهادار با درآمد ثابت تمرکز دارد. اوراق قرضه و اسکناس را می توان به عنوان نمونه در این زمینه ذکر کرد. اگر می خواهید پس انداز خود را در بیش از ۱ سال سرمایه گذاری کنید، می توانید به اوراق قرضه و اگر می خواهید در کوتاه مدت سرمایه گذاری کنید، می توانید به اوراق قرضه روی بیاورید.

شما می توانید اولین قدم را با یادگیری اینکه اوراق قرضه چیست، چگونه سرمایه گذاری کنید و به چه چیزهایی توجه کنید، بردارید. جدای از این، کالاها نیز انتخاب سرمایه گذارانی هستند که به دنبال امنیت هستند.

این به این دلیل است که کالاها پناهگاه های امنی هستند و می توان به راحتی تغییرات قیمت را در آینده پیش بینی کرد.

مطلب مرتبط: نکاتی در مورد سرمایه گذاری سودآور سهام

در پرتفوی تهیه شده برای اهداف درآمدی و کارایی، سرمایه گذاران پس انداز خود را بر ابزارهایی متمرکز کردند که هم قابل اعتماد و هم سودآور هستند. به همین دلیل یافتن تعادل در سبد خرید بسیار مهم است. زیرا فردی که می خواهد سرمایه گذاری قابل اعتمادی انجام دهد، محصولاتی را ترجیح می دهد که در معرض خطر نیستند. کسانی که در ابزارهای سودآور سرمایه گذاری می کنند نیز انتظار افزایش ارزش دارند. از آنجایی که پورتفولیوی تهیه شده با این دو است، باید تعادل برقرار شود. تعادل با توجه به انتظارات فرد و ریسکی که انجام می دهد تعیین می شود.

 

نرم افزار مدیریت امور سهام برای مدیریت سبد سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر یک از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی داشته باشید.

نرم افزار مدیریت سهام، برنامه سهامداران، نرم افزار سهامداری، نرم افزار امور سهام و سهامداران، نرم افزار امور سهام، برنامه مدیریت امور سهام، نرم افزار مدیریت امور سهام، برنامه تحلیل سهام

شاخص سهام