برترین شاخص های بورس جهان

برترین شاخص های بورس جهان

فعال ترین و برترین شاخص های بورس اوراق بهادار جهان را در این محتوا مورد بررسی قرار می دهیم.

برترین شاخص های بورس جهان

درست مانند شاخص ۱۰۰ بورس، شاخص هایی وجود دارد که در آنها عملکرد سایر بازارهای سهام در سراسر جهان را دنبال می کنیم. به غیر از شاخص‌های بازار سهام که در سراسر جهان دنبال می‌شوند، هر بورس دارای شاخص‌هایی است که در آن بخش‌ها و معیارهای مختلف دیگری دنبال می‌شوند.

شاخص S&P 500

این شاخصی است که سهام ۵۰۰ شرکت بزرگ تجاری در ایالات متحده را پوشش می دهد. این بهترین شاخص است که ۷۵ درصد از بازار سهام ایالات متحده را پوشش می دهد. به همین دلیل شاخصی است که همه در دنیا دنبال می کنند. در واقع، S&P 500 را می توان به عنوان یک شاخص بورس جهانی در نظر گرفت. زیرا شرکت های این شاخص تاثیری دارند که از بازارهای سهام آمریکا شروع و به بازارهای جهانی سرایت می کند.

شاخص S&P 500 بازده، ریسک و عملکرد بازار سهام شرکت های بزرگ را گزارش می کند. برای اینکه شرکت ها در این شاخص قرار گیرند، ۵۰ درصد درآمد و دارایی و اسناد آنها باید در ایالات متحده باشد. در عین حال، حداقل ۵۰ درصد از سهام باید به صورت عمومی معامله شود و حداقل برای چهار فصل سودآوری داشته باشد. قیمت هر سهم باید حداقل ۱ دلار باشد.

مطلب مرتبط: شاخص بورس سهام به چه معناست؟

برترین شاخص های بورس: میانگین صنعتی داوجونز

میانگین صنعتی داو جونز که به انگلیسی Dow Jones Industrial Average و به اختصار DJIA نیز نامیده می شود، شاخصی است که عملکرد بازار سهام ۳۰ شرکت بزرگ آمریکایی را دنبال می کند. این برای ارائه اطلاعات در مورد سلامت اقتصاد ایالات متحده طراحی شده است.

اولین انتشار خود را در ۲۶ مه ۱۸۹۶ منتشر کرد. این شرکت متشکل از سهام ۳۰ شرکت بزرگ سهامی عام و بلو چیپ است که در بورس نیویورک و نزدک معامله می شوند. به همین دلیل یکی از پربیننده ترین شاخص های بورس در جهان است.

شاخص نزدک ۱۰۰

این شاخص متشکل از سهام ۱۰۰ شرکت بزرگ معامله شده در نزدک، دومین بورس بزرگ ایالات متحده است. شامل سهام شرکت ها در بخش هایی غیر از بخش مالی است. به عبارت دیگر، سهام شرکت هایی از بخش هایی مانند خرده فروشی، بیوتکنولوژی، صنعت، فناوری و بهداشت و درمان وجود دارد.

برای اینکه سهام یک شرکت در شاخص نزدک ۱۰۰ قرار گیرد، باید فقط در بورس نزدک معامله شود. این شامل بیش از ۱۰۰ شرکت بزرگ داخلی و بین المللی غیر مالی است که بر اساس ارزش بازار در بازار سهام نزدک فهرست شده اند.

برترین شاخص های بورس جهان

برترین شاخص های بورس: شاخص FTSE 100

این شاخص، متعلق به بورس لندن است. FTSE که مخفف بورس اوراق بهادار فایننشال تایمز است، ۱۰۰ سهم از شرکت هایی که بالاترین ارزش بازار را در بورس اوراق بهادار لندن معامله می کنند را پوشش می دهد.

محاسبه شاخص از ۱۲ دی ماه ۸۴ آغاز شد. برای قرار گرفتن در شاخص FTSE 100، یک سهم باید در بورس اوراق بهادار لندن پذیرفته شده باشد، بر اساس پوند باشد و حداقل الزامات نقدینگی و شناور آزاد را برآورده کند.

شاخص DAX 30

این شاخص آلمانی Deutscher Aktien است. این شاخص که در سراسر جهان با نام DAX 30 دنبال می شود، شامل سهام ۳۰ شرکت بزرگ آلمانی است که در بورس فرانکفورت معامله می شوند. وزن هر اوراق بهادار در شاخص متناسب با ارزش کل بازار است.

این شاخص که توسط گروه Deutsche Börse پشتیبانی می شود، در جولای ۱۹۸۸ شروع به انتشار کرد. این شرکت متشکل از سهام شرکت های بزرگ چند ملیتی است که برای اقتصاد جهانی و همچنین بازار داخلی آلمان اهمیت بالایی دارند.

شاخص Stoxx Europe 600

همانطور که از نام آن می توانید متوجه شوید، شاخص Stoxx Europe 600 نشانگر سهام اروپایی است. Stoxx Ltd. طراحی شده توسط. این شرکت نماینده شرکت های سرمایه بزرگ، متوسط ​​و کوچک در ۱۷ کشور اروپایی است. همچنین تقریباً ۹۰ درصد از این شرکت ها را پوشش می دهد.

کشورهایی که این شاخص را تشکیل می دهند؛ بریتانیا با ۲۲٫۳ درصد، فرانسه با ۱۶٫۶ درصد، سوئیس با ۱۴٫۹ درصد و آلمان با ۱۴٫۱ درصد. به جز این کشورها، سایر کشورهای اروپایی مانند اتریش، بلژیک، دانمارک، فنلاند، ایتالیا، هلند و پرتغال نیز در این شاخص قرار دارند.

محاسبه این شاخص در سال ۱۳۷۷ آغاز شد. چهار بار در سال در ماه های مارس، ژوئن، سپتامبر و دسامبر بررسی می شود. در عین حال، این شاخص دارای ترکیبات مختلفی از ارزها و بازده های مختلف است.

برترین شاخص های بورس: شاخص Nikkei 225

این شاخص پیشروترین و معتبرترین شاخص سهام ژاپن ودر عین حال از برترین شاخص های بورس جهان است. این یک شاخص قیمتی است که شامل سهام ۲۲۵ شرکت بلو چیپ است که در بورس اوراق بهادار توکیو معامله می شوند. این معادل شاخص میانگین صنعتی داوجونز ایالات متحده است.

این شامل سهام شرکت های معروفی مانند سونی، کانن، نیسان، هوندا است. این شاخص در سال ۱۹۵۰ شروع به محاسبه کرد و قدیمی ترین شاخص سهام آسیا است. زمانی که بورس توکیو باز است، هر ۵ ثانیه محاسبه می شود. این یک بار در سال بررسی می شود و به ین ژاپن است.

 

نرم افزار مدیریت امور سهام برای مدیریت سبد سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر یک از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی داشته باشید.

نرم افزار مدیریت سهام، برنامه سهامداران، نرم افزار سهامداری، نرم افزار امور سهام و سهامداران، نرم افزار امور سهام، برنامه مدیریت امور سهام، نرم افزار مدیریت امور سهام، برنامه تحلیل سهام

برترین شاخص های بورس