نقش و اهمیت جهانی سیستم فدرال رزرو

نقش و اهمیت جهانی سیستم فدرال رزرو

تغییر در نرخ‌های بهره سیستم فدرال رزرو (FED) در ساختار هزینه‌های بانک‌های آمریکایی منعکس می‌شود. بنابراین تغییر در نرخ سیاستی، یک اثر دومینویی بر سایر نرخ‌های بهره در بازار ایجاد می‌کند. تغییرات در نرخ بهره بازار می تواند تغییرات قابل توجهی در فعالیت های اقتصادی و بازارهای مالی ایجاد کند.

از سوی دیگر، به دلیل نفوذ بالای FED در بازارهای جهانی، سیاست های پولی و تصمیمات نرخ بهره اتخاذ شده توسط سیستم فدرال رزرو تقریباً بر قیمت دارایی ها و حجم تجارت بین المللی، به ویژه بر نرخ ارز تأثیر می گذارد.

قدرت تأثیرگذاری سیستم فدرال رزرو بر بازارهای جهانی

تأثیر FED بر بازارهای جهانی بر اساس عواملی مانند:

دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره جهانی، نقش جهانی اقتصاد ایالات متحده و تأثیر ایالات متحده بر تجارت بین‌المللی و حرکت سرمایه است.

به عنوان مثال:

اگر FED نرخ بهره را افزایش دهد، ممکن است سرمایه گذاران را تشویق کند که به اوراق قرضه ایالات متحده روی آورند. که ممکن است به دلیل افزایش تقاضا برای دلار آمریکا، شاخص دلار را بالا ببرد. در واقع معنای دیگر آن این است که سیاست نرخ بهره بالا و نگرش جنگ طلبانه FED باعث خروج سرمایه از کشورهای در حال توسعه می شود.

از سوی دیگر، اگر FED نرخ بهره را کاهش دهد یا خرید دارایی کند، اثر معکوس دارد.

محیط نرخ بهره پایین تر، تقاضا برای دارایی های پرریسک را افزایش می دهد و ممکن است جریان سرمایه را از کشورهای توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه تشویق کند. نرخ‌های بهره پایین همچنین انتظارات درآمدی شرکت‌ها را افزایش می‌دهند. زیرا از مخارج مصرفی و سرمایه‌گذاری حمایت می‌کنند. این یک عامل مثبت دیگر برای بورس است.

اقدامات سیاستی FED همچنین تأثیرات عمیقی بر تعادل اقتصادی جهانی دارد.

هنگامی که شاخص های اقتصادی ایالات متحده همراه با سایر کشورهای اقتصاد جهانی ارزیابی می شود، تصمیمات سیاستی FED ممکن است باعث نوسانات در بازارهای مالی جهانی و تغییر در استراتژی های بازیگران مختلف اقتصادی شود. بنابراین، افزایش یا کاهش نرخ بهره توسط FED تأثیر قابل توجهی بر ارزش دلار آمریکا و قیمت دارایی ها و همچنین بر جریان سرمایه جهانی، بازارهای سهام، سرمایه گذاری و مخارج مصرفی، تورم و داده های رشد دارد.

مطلب مرتبط: سیستم فدرال رزرو (FED) چیست؟ تعریف و وظایف FED

سیاست پولی و ترازهای اقتصادی FED

نرخ بهره بانک مرکزی یک عامل کلیدی است که شرایط نقدینگی و اعتبار را در اقتصاد هدایت می کند. بانک ها تمایل دارند با نرخ های بهره بانک مرکزی تنظیم شوند. زیرا این نرخ ها مستقیماً بر هزینه ها و سودآوری آنها تأثیر می گذارد. به طوری که نرخ های بهره تعیین شده توسط بانک های مرکزی، نرخ های بهره در بازار را به سمت میدان خود جذب می کند. همانطور که میدان گرانشی آهنربا بر فلزات اطراف خود تأثیر می گذارد و آنها را به سمت خود می کشد.

در واقع مهم ترین هدف فدرال رزرو از تغییر فرانک صندوق فدرال این است که اطمینان حاصل کند که تورم در بلندمدت روی ۲ درصد باقی می ماند و از این طریق هدفش جلوگیری از برهم خوردن تعادل اقتصادی است. البته همانند رابطه بین نرخ بهره و تورم، بین سایر متغیرهای کلان اقتصادی نیز رابطه تنگاتنگی وجود دارد. بنابراین، تجزیه و تحلیل این رابطه به سرمایه گذاران اجازه می دهد تا تصویر بزرگ را درک کنند و در نتیجه تصمیمات سرمایه گذاری دقیق تری اتخاذ کنند.

تصمیمات نرخ بهره FED و اثرات آنها

هنگامی که تصمیم نرخ بهره FED ذکر می شود، منظور در اینجا نرخ سیاستی FED است که به عنوان نرخ وجوه فدرال شناخته می شود. نرخ صندوق های فدرال توسط نهاد FOMC در محدوده هدف مشخصی تعیین می شود. و حد بالا و پایین این نرخ ها محدوده مرجع در معاملات استقراضی و وام دهی است که بانک های آمریکایی با یکدیگر برای کسری یا مازاد صندوق در پایان انجام می دهند.

کلیک کنید: نرم افزار مدیریت اسناد

قدرت تأثیرگذاری سیستم فدرال رزرو بر بازارهای جهانی

به عنوان مثال:

در حالی که نرخ های صندوق های فدرال در اواسط مارس ۲۰۲۲ ۰٫۲۵-۰٫۵۰٪ بود، نرخ های بهره به تدریج توسط FED برای مبارزه با تورم افزایش یافت. در حال حاضر نرخ صندوق های فدرال بین ۵٫۲۵٪ تا ۵٫۵۰٪ است. بر این اساس، ۵٫۲۵ درصد حد پایین و ۵٫۵۰ درصد حد بالایی نرخ وجوه فدرال است.

با افزایش نرخ بهره، هزینه استقراض برای همه اقشار جامعه گرانتر می شود و اثر موجی دارد. این امر باعث می شود مصرف کنندگان کمتر هزینه کنند و با کاهش تقاضا، فعالیت های اقتصادی به طور کلی کند می شود. کاهش نرخ بهره به احیای نشاط در اقتصاد کمک می کند.

زمانی که نرخ موثر وجوه فدرال پایین است، هزینه های شخصی به تدریج افزایش می یابد و نرخ بیکاری شروع به روند نزولی می کند. همچنین در مناطقی که رکود وارد شده است، FED نرخ بهره را کاهش می دهد و احیای اقتصاد را تضمین می کند.

مطلب مرتبط: تورم، رکود تورمی و رکود اقتصادی چیست؟

تعیین و اعلام تصمیمات بهره

بدنه FOMC فدرال رزرو هشت جلسه برنامه ریزی شده منظم در طول سال و جلسات بدون برنامه زمانی که لازم بداند برگزار می کند و نرخ وجوه فدرال را در این جلسات تعیین می کند. صورتجلسه جلسات برنامه ریزی شده منظم سه هفته پس از تاریخ تصمیم گیری منتشر می شود.

پیامدهای افزایش نرخ بهره

مهم‌ترین دلیل اهمیت نرخ‌های بهره این است که این نرخ‌ها بر هزینه‌های استقراض و تصمیم‌گیری‌های مخارج خانوارها و مشاغل تأثیر می‌گذارند. افزایش نرخ بهره FED همچنین نرخ بهره بازار را افزایش می دهد. که به طور غیرمستقیم استقراض مصرف کنندگان و مشاغل را محدود می کند.

اثرات کاهش بهره

نرخ بهره پایین تر، افراد بیشتری را تشویق می کند تا برای خرید خانه یا ماشین جدید پول قرض کنند و به طور کلی بیشتر خرید کنند. نرخ‌های پایین همچنین کسب‌وکارها را به سرمایه‌گذاری در رشد، مانند خرید تجهیزات جدید، به‌روزرسانی امکانات یا استخدام کارگران بیشتر تشویق می‌کند.

دامنه و اهمیت تأثیر FED

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، محدود کردن دامنه نفوذ FED دشوار است. در حالی که تصمیمات اتخاذ شده توسط FED به شدت به اقتصاد ایالات متحده آمریکا مربوط می شود. اما به دلیل ماهیت دلار به عنوان ارز ذخیره و نقش ایالات متحده در اقتصاد جهانی علاوه بر این. به دلیل فرصت‌هایی که ابزارهای ارتباطی امروزی ارائه می‌کنند، سرعت این تأثیر بلافاصله در بازارها احساس می‌شود.

تاثیر FED بر بازارهای جهانی

تصمیمات نرخ بهره، اندازه ترازنامه یا تمام اظهاراتی که انتظارات را در بازارها شکل می دهند، بر قیمت گذاری کالاهایی مانند طلا، نقره و نفت که به دلار قیمت گذاری می شوند، به ویژه شاخص دلار، تأثیر می گذارد. به همین ترتیب، تأثیر سیاست های پولی دنبال شده توسط FED خود را در قیمت های بازار سهام احساس می کند.

بازده اوراق بدهی خزانه داری ایالات متحده که تحت تأثیر تصمیمات و سیگنال های FED قرار می گیرد، هم بر تصمیمات نرخ سیاست و هم بر نرخ های بازار سایر کشورها تأثیر می گذارد، زیرا این ابزارها به عنوان پناهگاه های امن در سراسر جهان پذیرفته شده اند.

مهمترین چیزی که در اینجا باید در نظر گرفت این است که:

آنچه در بازده بازار مهم است، بازده واقعی است، نه بازده اسمی. افزایش نرخ بهره واقعی به دلیل افزایش ضریب بازده بدون ریسک، ارزش گذاری در بازار سهام را کاهش می دهد و ممکن است با افزایش جذابیت دارایی هایی که بازدهی بدون ریسک را ارائه می کنند، باعث خروج پول از بازار سهام شود. در مقابل، کاهش نرخ بهره برای بازار سهام مثبت تلقی می شود.

مکانیسم تاثیر مشابهی نیز شامل قیمت کالاها می شود. در حالی که کالاهایی که در بازارهای بین المللی به دلار قیمت گذاری می شوند. به دلیل تقویت دلار با افزایش نرخ بهره ارزش خود را از دست می دهند. ممکن است به دلیل کاهش نرخ بهره، قیمت در برابر دلار در حال تضعیف افزایش یابد.

رابطه بلندمدت بین نرخ وجوه واقعی فدرال و قیمت طلا

بین سال های ۱۹۷۱ تا ۱۹۸۰، نرخ های بهره واقعی منفی و مثبت وجود داشت و در این دوره قیمت طلا در حدود پایین ترین سطوح نرخ بهره واقعی به اوج رسید. از سال ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۲ نرخ واقعی سیاست تقریباً همیشه مثبت بود. و در این مدت قیمت طلا از ۸۰۰ دلار به ۲۵۰ دلار کاهش یافت. ۲۰۰۲ تا کنون، نرخ واقعی وجوه فدرال عمدتا منفی بوده است و طلا در این دوره عملکرد قوی نشان داده است. بر این اساس می توان نتیجه گرفت که رابطه معکوس بلندمدتی بین طلا و سطح بهره واقعی وجود دارد.

اما با وجود همه این قوانین و روابط کلی، نباید موارد زیر را فراموش کرد:

اگرچه همه ابزارهای سرمایه گذاری در بازار تحت تأثیر نرخ سود واقعی و نقدینگی در بازار هستند، اما پویایی های دیگری نیز وجود دارد که بر روند ابزارهای سرمایه گذاری تأثیر می گذارد. به همین دلیل، هنگام انجام تجزیه و تحلیل بازار، مهم است که پویایی های دیگری به جز تصمیمات نرخ بهره فدرال رزرو یا مراحل تسهیل یا انقباض کمی در نظر گرفته شود.

 

نرم افزار مدیریت امور سهام برای مدیریت سبد سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر یک از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی داشته باشید.

نرم افزار مدیریت سهام، برنامه سهامداران، نرم افزار سهامداری، نرم افزار امور سهام و سهامداران . نرم افزار امور سهام، برنامه مدیریت امور سهام، نرم افزار مدیریت امور سهام، برنامه تحلیل سهام . نرم افزار مدیریت امور سهام، نرم افزار امور سهامداری، نرم افزار سهامداران، نرم افزار سهام، نرم افزار خرید سهام . برنامه پیش بینی قیمت سهام، برنامه پیشنهاد بهترین سهام، برنامه مدیریت سبد سهام، برنامه ردیابی سهام، اپلیکیشن ردیابی سهام

سیستم فدرال رزرو