ارزش اسمی در سهام به چه معناست، ارزش اسمی چیست؟

ارزش اسمی در سهام به چه معناست، ارزش اسمی چیست؟

بسیاری از مردم در مورد پاسخ به سؤالاتی از جمله اینکه اسمی به چه معناست و ارزش اسمی چیست، کنجکاو هستند. در حالی که پاسخ صرفاً ارزش اسمی یا نوشتاری است. چیزهای زیادی برای دانستن در مورد ارزش اسمی وجود دارد.

به بیان ساده، تعاریف ارزش اسمی در امور مالی و اقتصادی با یکدیگر متفاوت است. ارزش اسمی که نشان دهنده داده هایی است که در هیچ دوره ای از اقتصاد برای تورم تعدیل نشده است، ارزش نوشته شده روی اوراق بهادار مانند اوراق قرضه و سهام در امور مالی را منعکس می کند.

در عناوین بعدی، تفاوت ها، معنای ارزش اسمی، نحوه محاسبه را مورد بحث قرار خواهیم داد.

اسمی به چه معناست؟

لغت اسمی که در حوزه اقتصاد و امور مالی به کرات شنیده می شود مورد تعجب بسیاری از افراد قرار گرفته است. کلمه ای که به صورت مرکب به صورت اسمی ظاهر می شود، به ویژه در اخبار، از جمله لغاتی است که بیشترین جستجو را داشته است.

لغت فرانسوی nominal توسط انجمن زبان به عنوان “قابل شمارش و نوشتار” تعریف شده است. از نظر معنای لغوی، کلمه اسمی در تعاریف نوشتاری یا اسمی آمده است.

شما می توانید از اسمی برای نشان دادن اینکه شخصی یا چیزی باید هویت یا وضعیت خاصی داشته باشد اما در واقع آن را ندارد استفاده کنید.

مثلا؛ ممکن است بگویید، “از آنجایی که او هنوز اجازه نداشت شرکت را اداره کند، شریک او رئیس اسمی شرکت شد.”

با این حال، هنگامی که به عنوان یک صفت استفاده می شود، ارزشی غیر از مقدار واقعی است. به طور خاص، قیمت اسمی در مقایسه با هزینه یا ارزش واقعی چیزی که خرید یا فروخته می شود بسیار ناچیز است.

در علم اقتصاد، ارزش اسمی، نرخ یا سطح یک چیزی، ارزشی است که در قیمت‌ها یا ارقام جاری، بدون در نظر گرفتن تغییرات کلی قیمت‌ها در طول زمان بیان می‌شود.

در بازارهای مالی اسمی به معنای ارزش نوشته شده در اوراق بهادار است. همچنین با نرخ بهره اسمی ظاهر می شود. 

ارزش اسمی چیست؟

از آنجایی که برای حرکت های مالی تعدیل نشده است، نرخ بهره واقعی را نشان نمی دهد.

مطلب مرتبط: نکات مهم سرمایه گذاری بلند مدت در بورس اوراق بهادار

ارزش اسمی چیست؟

ارزش اسمی (مقدار اسمی) ممکن است در مناطق مختلف معانی مختلفی داشته باشد.

هنگام توصیف اقلامی مانند تولید ناخالص داخلی (GDP) یا نرخ های بهره، اسمی به رقمی اشاره دارد که برای فصلی، تورم، ترکیب نرخ بهره و سایر متغیرها تعدیل نشده است.

در این کاربرد، اسمی در تضاد با آمارهای اقتصادی «واقعی-واقعی» است که چنین تنظیمات یا تغییراتی را در نتایج ایجاد می‌کند.

از آنجایی که یک رقم اسمی ارزش تعدیل نشده یک مطالعه را نشان می دهد، بهتر است از آن به عنوان یک رقم مقایسه ای استفاده نکنید.

در مورد نرم افزار مدیریت اسناد بخوانید.

به کسی فکر کنید که در سال ۱۹۵۰، ۱۰۰ دلار داشت و کسی که در سال ۲۰۲۰، ۱۰۰ دلار داشت.

حتی اگر هر دو نفر ۱۰۰ دلار دارند (این ارزش اسمی است)، زمانی که ارزش اسمی عامل تورم نباشد، ارزش واقعی یکسان نیست.

آنچه تغییر می کند قدرت خرید است، تورم به مرور زمان قدرت خرید را کاهش می دهد. با فرض اینکه متوسط ​​نرخ تورم سالانه از سال ۱۹۵۰ تا ۲۰۲۰ ۳٫۴۶ درصد باشد، آنچه ۱۰۰ دلار در سال ۱۹۵۰ خریداری می شود، در سال ۲۰۲۰ به قیمت ۱۰۸۱ دلار خواهد بود.

بنابراین ارزش واقعی ۱۰۰ دلار در سال ۱۹۵۰ برابر با ۱۰۸۱ دلار در سال ۲۰۲۰ است.

از سوی دیگر، مقدار اسمی یک دارایی می تواند به معنای مقدار اسمی آن نیز باشد. به عنوان مثال، اوراق قرضه با مقدار اسمی ۱۰۰۰ دلار دارای مقدار اسمی۱۰۰۰ دلار است.

مطلب مرتبط: بهترین پوشش در برابر تورم چیست؟ (سوالات متداول)

چگونه ارزش اسمی را محاسبه کنیم؟

فرمول ارزش اسمی سهام بسیار ساده است. این فرمول از تقسیم سرمایه پرداخت شده بر تعداد سهام شرکت به دست می آید.

ارزش اسمی سهام = سرمایه پرداخت شده / تعداد سهام پرداخت نشده

ابتدا کل سرمایه پرداخت شده را تعیین کنید. کل سرمایه پرداخت شده را به راحتی می توان به عنوان یک قلم در ترازنامه یافت. در مرحله بعد، تعداد سهام شرکت را تعیین کنید. لطفاً توجه داشته باشید که از سهام پرداخت شده استفاده خواهد شد، نه سهام منتشر شده.

در نهایت، فرمول از تقسیم کل سرمایه پرداخت شده بر تعداد سهام شرکت به دست می آید.

 

نرم افزار مدیریت امور سهام برای مدیریت سبد سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر یک از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی داشته باشید.

نرم افزار مدیریت سهام، برنامه سهامداران، نرم افزار سهامداری، نرم افزار امور سهام و سهامداران، نرم افزار امور سهام، برنامه مدیریت امور سهام، نرم افزار مدیریت امور سهام، برنامه تحلیل سهام

ارزش اسمی