سفته بازی در بورس به چه معناست؟

سفته بازی در بورس به چه معناست؟ (بخش اول)

سفته بازی که توسط سرمایه گذاران خبره و با پذیرش ریسک های بزرگ انجام می شود و با ارزیابی شرایط بازار، قیمت های آینده را پیش بینی می کند.

تحرکات در بازارها همیشه روند عادی را دنبال نمی کند. مشاهده می شود که گاهی بیش از حد ارزش گذاری می شود و گاهی بیش از حد فرو می ریزد. این حرکات تا حدی جلب توجه نمی کنند. با این حال، پس از یک مرحله واضح، مشخص می شود که چیز عجیبی در این مورد وجود دارد. در چنین مواقعی به طور کلی می توان گفت که در بازار حدس و گمان وجود دارد.

سفته بازان اغلب سرمایه گذاران قدرتمند و بزرگی هستند. بنابراین، آنها ویژگی هایی را دارند که هم ریسک بزرگی می کنند و هم بازار را با معاملات خود به حرکت در می آورند. البته باید این را هم بدانید که تمایز ظریفی بین سفته بازی و دستکاری وجود دارد. زیرا سفته بازی جرم نیست. دستکاری جرم است. وقتی بررسی کنید که دستکاری و حدس و گمان چیست، به وضوح می توانید این تفاوت را ببینید.

حال بیایید بیشتر بدانیم که حدس و گمان چیست:

حدس و گمان (سفته بازی) چیست؟

پیش بینی قیمت آینده با ارزیابی شرایط بازار را سفته بازی می گویند. مهمترین نکته هنگام انجام این پیش بینی های قیمتی این است که ریسک بزرگی پذیرفته شده است.

خرید یک ابزار مالی زمانی که قیمت آن پایین است و فروش آن در صورت افزایش قیمت، حدس و گمان است. در واقع این منطق اساسی سرمایه گذاری است. با این حال، بر خلاف یک سرمایه گذار عادی، سفته بازان زمانی اقدام می کنند که قیمت ها هنوز پایین است و روند صعودی نشان نمی دهد. سایر سرمایه گذاران پس از این حرکت های سفته بازان تمایل به ورود به بازار دارند.

بیشتر بخوانید: سلب مسئولیت در بورس به چه معناست؟

طبق تعریفی دیگر:

سفته بازی نیز به عنوان عمل خرید و فروش دارایی های پرخطر تعریف می شود. سفته بازان این فرصت را دارند که بازدهی خارق العاده ای را کسب کنند. زیرا ریسک بیشتری می کنند.

سفته بازی زمانی کار می کند که یک سرمایه گذار پیش بینی قوی در مورد یک صنعت داشته باشد. آنها اغلب به احتمال زیاد باعث حرکت قابل توجهی به سمت پیش بینی اولیه خود می شوند. به عبارت دیگر، پس از ورود سفته باز به رویداد، حرکتی در جهت انتظار بازار آغاز می شود.

بیشتر بخوانید: نسبت P/E و نسبت PEG

حدس و گمان (سفته بازی) چیست؟

در فرهنگ لغت «گمانه» به چه معناست؟

وقتی به فرهنگ لغت انجمن زبان نگاه می کنیم تا بفهمیم سفته بازی به چه معناست. بیان شده است که به معنای سودجویی در تجارت است. به نظر می رسد در حوزه فلسفه به عنوان داستان تعریف می شود.

سفته بازی، همانطور که در اقتصاد استفاده می شود، به معنای خرید و فروش با استفاده از نوسانات قیمت ها است. از نظر بازارهای مالی، به معنای معامله با این انتظار است که قیمت های فعلی در جهت مخالف حرکت کنند. سفته بازی در بازارهای سرمایه را می توان به عنوان «تمایل به فعالیت برخلاف افکار عمومی» تعریف کرد.

وقتی بررسی می کنیم که سفته بازی در بازار سهام چیست، می بینیم که سهامی که ریسک تلقی می شوند، سفته بازی هستند. سهام سفته بازی، در حالی که ریسک بالایی دارد، بازده بالقوه بالایی نیز ارائه می دهد. به خصوص سهام با قیمت بسیار پایین نمونه هایی از این موارد هستند. برخی از سفته بازان بازار سهام با خرید و فروش روزانه این سهام از نوسانات درون روز سود می برند.

ویژگی های حدس و گمان چیست؟

ضمن پاسخ به این سوال که سفته بازی به چه معناست، در مورد پیش بینی قیمت با ریسک بالا صحبت کردیم. بارزترین ویژگی حدس و گمان این است که ریسک بالایی دارد. افرادی که سفته بازان نامیده می شوند با ریسک های بزرگ تمام دارایی های خود را آشکار می کنند. در نتیجه ممکن است تمام یا بیشتر آن را از دست بدهند و یا سود بالایی به دست آورند.

بیشتر بخوانید: سیستم اهرم چیست؟ نمونه های معاملاتی اهرمی

اشتباه نیست اگر سفته بازی را به عنوان “ریسک بالا مساوی بازده بالا” تعریف کنیم.

علاوه بر این، این واقعیت که این کار در کوتاه مدت انجام می شود یکی دیگر از ویژگی های متمایز حدس و گمان و سفته بازی است. در حالی که پیش بینی های بلند مدت قیمت به عنوان سرمایه گذاری تعریف می شوند، پیش بینی های کوتاه مدت قیمت حدس و گمان هستند.

از دیگر مواردی که می توان به عنوان ویژگی حرکات سفته بازی برشمرد، افزایش حجم معاملات بازار و افزایش نرخ نقدینگی است. در عین حال، سفته بازی در ابزارها و بازارهایی با پتانسیل بازده بالا صورت می گیرد. برای مثال در این مورد؛ به غیر از معاملات پوشش ریسک، بازار فارکس محیطی است که در آن حدس و گمان های زیادی وجود دارد. اما خرید سهام بلندمدت از بازار سهام به عنوان سرمایه گذاری تعریف می شود. به همین ترتیب، خرید خانه برای اجاره یک سرمایه گذاری است، اما انتظار کسب درآمد از طریق خرید و فروش خانه به عنوان یک سفته بازی تلقی می شود.

یکی دیگر از ویژگی های سفته بازی استفاده از اهرم است. اینها معاملاتی هستند که عموماً از اهرم بالایی استفاده می کنند و بنابراین ریسک بالایی دارند.

بیشتر بخوانید: نرم افزار اسناد

سفته بازی

نرم افزار مدیریت امور سهام برای مدیریت سبد سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر یک از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی داشته باشید.

برنامه سهامداران، نرم افزار سهامداری، نرم افزار امور سهام و سهامداران . نرم افزار امور سهام، برنامه مدیریت امور سهام، نرم افزار مدیریت امور سهام، برنامه تحلیل سهام . نرم افزار مدیریت امور سهام، نرم افزار امور سهامداری، نرم افزار سهامداران، نرم افزار سهام، نرم افزار خرید سهام . برنامه پیش بینی قیمت سهام، برنامه پیشنهاد بهترین سهام، برنامه مدیریت سبد سهام، برنامه ردیابی سهام، اپلیکیشن ردیابی سهام، نرم افزار مدیریت سهام