ارزش بازار شرکت و ارزش دفتری چگونه محاسبه می شود؟

ارزش بازار شرکت و ارزش دفتری چگونه محاسبه می شود؟

ارزش بازار شرکت و ارز دفتری به حقوق صاحبان سهام شرکت اشاره دارد. برای محاسبه نسبت، ارزش بازار و ارزش دفتری باید مشخص باشد.

اشاره کردیم که ارزش بازار از ضرب قیمت سهام در تعداد سهام معامله شده در بازار سهام به دست می آید. ارزش دفتری با کم کردن کل بدهی از کل دارایی های شرکت به دست می آید.

نسبت بازار و دفتری را چگونه محاسبه کنیم؟

اگر در ترازنامه شرکت در مقابل یک میلیون ریال دارایی ۳۰۰ هزار ریال بدهی وجود داشته باشد. ارزش دفتری این شرکت ۷۰۰ هزار ریال خواهد بود.

فرض کنید ارزش بازار موسسه ۵ میلیون ریال باشد. در این صورت نسبت ارزش بازار موسسه و ارز دفتری از معادله ۵ میلیون / ۷۰۰ هزار ریال ۷٫۱۴ خواهد بود.

نتیجه ۷٫۱۴ نشان می دهد که قیمت سهام شرکت بالاتر از ارزش دفتری است.

مطلب مرتبط: ترازنامه و نحوه خواندن آن

این نسبت چه باید باشد؟

این نسبت معمولاً همیشه برابر ۱ در نظر گرفته می شود. نسبت ۱ نشان می دهد که ارزش شرکت با حقوق صاحبان سهام برابر است. برای شرکت هایی که انتظار می رود زیان بدهند، طبیعی است که مقدار ارزش بازار شرکت و ارز دفتری زیر ۱ باشد. زیرا زیان باعث ذوب حقوق صاحبان سهام می شود. نسبت بالای ۱ نشان می دهد که شرکت با ارزش بیشتری نسبت به حقوق صاحبان سهام خود معامله می کند. با این حال، این همیشه به این معنی نیست که سهام گران است.

نسبت ارزش بازار شرکت و ارز دفتری معمولاً در شرکت هایی که وارد فرآیند سرمایه گذاری می شوند افزایش می یابد. دلیل این امر انتظار سود در آینده است. این انتظار قیمت سهام را بالا می برد.

ارزش بازار شرکت و ارز دفتری چگونه تفسیر می شود؟

لازم است منابع را درک کنیم. به عبارت دیگر، ارزش حقوق صاحبان سهام با کسر بدهی هایی که شرکت موظف به پرداخت آن از تمام دارایی های خود است، این قدرت را دارد که اطلاعاتی در مورد نحوه قیمت گذاری سهام شرکت ارائه دهد.

شرکت ها معمولاً بدهی های خود را به ارزش جاری ارائه می کنند. در حالی که دارایی های خود را کمتر از ارزش منصفانه در ترازنامه خود بیان می کنند. به عبارت دیگر،

تسویه ناخالص

هنگام استفاده از این نسبت برای مقایسه سهام، باید توجه داشت که آنها در یک بخش فعالیت می کنند. زیرا ساختار ترازنامه این شرکت ها مشابه است. به طور کلی، بخش هایی مانند صنعت، حمل و نقل، ارتباطات و انرژی نیاز به سرمایه و اندازه دارایی بالایی دارند. از سوی دیگر، مقایسه این بخش ها با ضرایب بخش هایی مانند نرم افزار، فناوری و خدمات صحیح نخواهد بود.

در مورد نرم افزار مدیریت اسناد بخوانید.

نکته:

ارزش بازار را می توان بر اساس انتظارات ناشی از روانشناسی سرمایه گذاران نیز شکل داد. اگر این اطمینان وجود داشته باشد که شرکت در بلندمدت موفق خواهد بود، ممکن است سهام نسبت به ارزش دفتری بالا باقی بماند.

از سوی دیگر، اعتماد ممکن است به دلیل عوامل بیرونی و ساختار شرکت کاهش یابد. در این حالت، ارزش سهام ممکن است افزایش پیدا نکند حتی اگر نسبت ارزش بازار شرکت و ارز دفتری به کاهش ادامه دهد.

اگرچه سرنخی در مورد ارزش بالقوه سهام می دهد، ارزش بازار شرکت و ارز دفتری به تنهایی معنی قطعی ندارد. به عنوان مثال، تحولات ناگهانی بخش ممکن است باعث کاهش یا افزایش اعتماد در شرکت ها شود. با همین ترتیب، تغییرات در نرخ ارز می تواند بر شرکت ها تأثیر منفی یا مثبت بگذارد. بنابراین، تصمیم گیری برای سرمایه گذاری تنها با استفاده از ارزش ارزش بازار شرکت و ارز دفتری توصیه نمی شود.

علاوه بر مقدار این نسبت، بهره مندی از روش هایی به نام تحلیل بنیادی مفید است. به همین ترتیب، اخبار داخلی و بین المللی، شرایط رقابتی و شاخص های اقتصاد کلان جهانی باید دنبال شود.

نرم افزار مدیریت امور سهام برای مدیریت سبد سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر یک از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی داشته باشید.

نرم افزار مدیریت سهام، برنامه سهامداران، نرم افزار سهامداری، نرم افزار امور سهام و سهامداران، نرم افزار امور سهام، برنامه مدیریت امور سهام، نرم افزار مدیریت امور سهام، برنامه تحلیل سهام

بازار شرکت