اهمیت مدیریت ریسک در بورس اوراق بهادار

اهمیت مدیریت ریسک در بورس اوراق بهادار

مدیریت ریسک چیست؟ مزایای آن چیست؟ در شرایط امروز، روند تورم بالا که در همه جای دنیا و به ویژه در کشور ما تاثیرگذار است، مردم را مجبور به جستجوی راه‌هایی برای حفظ پس‌انداز خود کرده است.

بسیاری از سرمایه گذاران جدید به بازار سهام و بازار سرمایه پیوسته اند که در گذشته با نرخ بازدهی خود توجه ها را به خود جلب کرده اند و از این حیث تقاضاها و نیازها در هر جنبه ای از بخش افزایش یافته است. با توسعه بازار سرمایه و افزایش تقاضا برای بورس، مشاهده می شود که موضوعات سواد مالی با علاقه بیشتری دنبال می شود.

ارتقاء دانش توسط سرمایه گذاران

مشاهده می شود که سرمایه گذاران گزارش ها و ارزیابی های تهیه شده توسط کارشناسان را با دقت بیشتری دنبال می کنند و در مورد شرکت هایی که با آنها شریک خواهند شد تحقیق می کنند. در این میان سعی دارند مهارت های ارزیابی و تحلیل خود را عمدتاً در زمینه های ‘تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال’ ارتقا دهند تا سرمایه گذار محتاط باشند. سپس با گام های مطمئن به جلو حرکت کنند. این وضعیت برای ایجاد آگاهی سرمایه گذار در کشور و وجود پایگاه سرمایه گذار با کیفیت بسیار مهم و ارزشمند است.

مطلب مرتبط: تجزیه و تحلیل سهام (تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال)

سواد مالی سرمایه گذاران

توانایی سرمایه گذاران در تصمیم گیری صحیح و منطقی در سرمایه گذاری های خود را باید یکی از مهمترین موضوعاتی دانست که به بازار سرمایه و اقتصاد کشور کمک می کند و مطالعات در این زمینه باید افزایش و توسعه یابد. ایجاد پایگاه سرمایه گذار با سطح سواد مالی بالا و افزایش آگاهی سرمایه گذاران باید در اولویت همه نهادهای دولتی و خصوصی ذیربط باشد. مشاهده می شود که موضوعات مورد علاقه عمدتاً تحلیل و ارزیابی است و توسعه سرمایه گذاران از این نظر قابل توجه است.

مفهوم مدیریت ریسک

معنی مدیریت ریسک که اساس روش‌های تحلیل و ارزیابی را تشکیل می‌دهد و یکی از موضوعاتی است که بقا و کارکرد آن‌ها را تضمین می‌کند. این یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که عموماً نادیده گرفته می‌شود.

انواع ارزیابی‌ها و تحلیل‌ها، گزارش‌های خوانده‌شده و پیگیری‌های مالی اعلام‌شده به سرمایه‌گذاران ارزش افزوده و نقشه راه را برای انتخاب درست برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند. با این حال، از آنجایی که ارزش مفهومی است که در بلندمدت ظاهر می‌شود، نه در یک روز. حرکت درست باید در زمان مناسب انجام شود. باید این سوال را مطرح کرد که انتظارات و ریسک‌های پذیرفته شده چقدر مقرون به صرفه/پایدار هستند.

در مورد نرم افزار مدیریت اسناد بخوانید.

مفهوم مدیریت ریسک

اهمیت انتخاب درست

بسیاری از سرمایه گذاران انتخاب های درستی انجام می دهند. با این حال، اساس داستان های سرمایه گذاری که در آن تعداد کمی از سرمایه گذاران می توانند از این انتخاب درست درآمد کسب کنند، در فقدان مفهوم مدیریت ریسک نهفته است. ما شاهد ماجراجویی های سرمایه گذاری هستیم که سرمایه گذاران بدون منفعت و حتی گاهی مضر آنجا را ترک می کنند. زیرا انتخاب درستی ندارند، برنامه سررسید نمی سازند و محاسبات ریسک هایی که انجام داده اند را مرور نمی کنند.

حرکت های برنامه ریزی نشده سرمایه گذارانی که زیان های زیادی را تجربه می کنند حتی در شرکت ها و دارایی هایی که در درازمدت بازده قابل توجهی دارند، این وضعیت را ممکن می کند. حرکات بدون مدیریت ریسک هیچ تفاوتی با معاملات قمار ندارند که تسلیم وضعیت عاطفی آنی بازار می شوند، که در روانشناسی شیدایی-افسردگی حرکت می کند.

مطلب مرتیط: هشت دام روانشناسی سرمایه گذاری (بخش اول)

برای اینکه نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل و تحقیقات موفقیت آمیز باشد، باید با مدیریت صحیح ریسک اقدام کرد. در غیر این صورت، دستیابی به موفقیت در بازارها بسیار دشوار خواهد بود.

مدیریت ریسک چیست؟ مزایای آن چیست؟

مدیریت ریسک عبارت است از:

شناسایی و ارزیابی دقیق خطراتی که ممکن است قبل از اقدام به وجود بیایند. همچنین اقدامات لازم برای به حداقل رساندن یا حذف کامل این خطرات تا حد قابل تحمل در صورت بروز حوادث نامطلوب انجام شود.

این فرآیند شامل پنج مرحله است که مستقیماً با یکدیگر مرتبط هستند. این موارد عبارتند از:

  • شناسایی ریسک

  • ارزیابی و محاسبه ریسک

  • انتخاب از میان ابزارهای اصلاح ریسک جایگزین

  • اجرای جایگزین های انتخاب شده

  • فرآیندهای ارزیابی و کنترل

به لطف مدیریت ریسک، روانشناسی سرمایه گذار در طول رکود بازار قوی تر می ماند. ریسک هایی که در برنامه ریزی در نظر گرفته می شوند، فضای اضطراب و وحشت ایجاد نمی کنند.

 

نرم افزار مدیریت امور سهام پارس سیستم آشنا برای سازماندهی سبد سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر کدام از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی داشته باشید. نرم افزار امور سهام تمام انتظارات شما از یک برنامه خرید و مدیریت سهام را مدیریت و پشتیبانی می کند.

نرم افزار مدیریت امور سهام، نرم افزار امور سهامداری، نرم افزار سهامداران، نرم افزار سهام، نرم افزار خرید سهام . برنامه پیش بینی قیمت سهام، برنامه پیشنهاد بهترین سهام، برنامه مدیریت سبد سهام

مدیریت ریسک