بازخرید چیست؟ مفهوم تاریخی بازخرید

بازخرید چیست؟ مفهوم تاریخی بازخرید

وقتی صحبت از بازخرید بدهی می شود، آنچه معمولاً به ذهن متبادر می شود، فسخ قرارداد دین با انجام هر عمل ناشی از قرارداد بدهی توسط بدهکار است. البته وقتی بدهی مورد نظر در اینجا دارایی پولی باشد، پرداخت بدهی منجر به  آزاد سازی بدهی می شود.

با این حال، وقتی پرسیده می شود که بازخرید در قانون به چه معناست، پاسخ به این سؤال به اندازه پرداخت بدهی محدود تلقی نمی شود. بر این اساس، هر دلیلی که موجب فسخ هر دینی شود، از نظر قانونی آزاد سازی محسوب می شود. به عبارت دیگر، مانند پرداخت دین، اهدا، مبادله یا تخلیه آن نیز شرعاً آزاد سازی تلقی می‌شود، زیرا منجر به فسخ رابطه دین می‌شود.

بازخرید چیست؟

با مشخص‌تر کردن استفاده از اصطلاح «بازخرید»، به‌عنوان یک مفهوم حقوقی، آزاد سازی فرایند حذف بدهی از طریق پرداخت‌های یک‌باره یا در دوره‌های معین است.

وقتی در مورد بازخرید یک بدهی صحبت می کنیم، در مورد یک عمل صحبت می کنیم. بنابراین وقتی صحبت از فسخ بدهی می شود، این عمل به عنوان «آزاد سازی» بیان می شود.

مطلب مرتبط: رپو (توافقنامه بازخرید) چیست؟ چگونه سرمایه گذاری کنیم؟

مفهوم تاریخی آزاد سازی

تاریخ پرداخت اصل و بهره، در صورت وجود، توسط ناشر به صاحب اوراق بهادار در پایان سررسید اوراق با درآمد ثابت، تاریخ بازخرید نامیده می شود. در این رابطه، برای مثال، تاریخ سررسید هر اوراق قرضه یا اسناد بدهی نوع قبض به معنای تاریخ آزاد سازیآن نیز خواهد بود. اگرچه اوراق بهادار مبتنی بر دارایی هستند، نه اوراق بهادار مبتنی بر بدهی، اما به دلیل سررسید مشخص، تاریخ بازخرید نیز دارند.

از سوی دیگر، برخلاف همه این موارد، تاریخ آزاد سازیرا می توان برای مثال برای قراردادهای آتی، اختیار معامله یا ضمانت نامه نیز ذکر کرد. البته، تاریخ بازخرید ذکر شده در اینجا به تاریخی اشاره دارد که در آن قراردادها با اجرای متقابل شرایط ناشی از شرایط قرارداد فسخ می‌شوند، نه آزاد سازیبدهی که به معنای کلاسیک آن درک می‌شود.

استهلاک بدهی

بازخرید بدهی به معنای پایان دادن به یک بدهی با پرداخت یکجا یا در دوره های معین است. بر این اساس وقتی بدهکار بدهی خود را با شرایطی که در قرارداد ذکر شده است ایفا کرد، بدهی مستهلک می شود، یعنی پایان می یابد. البته مفهوم بازخرید در اینجا وقتی در چارچوب قانون تعهدات در نظر گرفته شود، چشم‌انداز بسیار گسترده‌تری پیدا می‌کند و هر دلیلی که هر قرارداد بدهی را فسخ کند، می‌تواند به عنوان آزاد سازیتلقی شود.

معاملات بازخریدی در بورس اوراق بهادار

معاملات بازخریدی در بورس اوراق بهادار

از شما پرسیده می شود که معاملات آزاد سازیدر بازار سهام به چه معناست. رایج ترین مواردی که به ذهن می رسد معاملات پایان دوره ابزارهای بدهی مانند اوراق قرضه و اسکناس است. فرآیندهای پایان مدت ابزارهای سرمایه گذاری مختلف مانند قراردادهای آتی، اختیار معامله یا ضمانت نامه نیز می توانند به عنوان فرآیند بازخرید تعریف شوند. بنابراین، می توان به طور جداگانه به این سوال از نظر ابزارهای سرمایه گذاری مختلف پرداخت.

از آنجایی که مشاغل برای مدت نامحدود تأسیس می شوند مگر اینکه خلاف آن ذکر شده باشد و بر این اساس سهام تاریخ سررسید ندارند. اصولاً هیچ بازخریدی در مجموعه سهام وجود ندارد. اما بسته به شرایط و به صورت اختیاری، شرکت ها ممکن است سرمایه خود را کاهش دهند. که به معنای آزاد سازیبخشی از سهام آنها است. از سوی دیگر، آزاد سازیکامل سهام تنها در نتیجه انحلال شرکت امکان پذیر است.

نکته:

از سوی دیگر، منظور از بازخرید هر نوع قرارداد سلف، اختیار یا قرارداد از نوع ضمانت نامه، فسخ قرارداد مربوطه در نتیجه معاملات نقدی یا تسویه فیزیکی است که باید مطابق با شرایط قرارداد و نتایج انجام شود.

مطلب مرتبط: انواع رپو (توافقنامه بازخرید)

آزاد سازی اسکناس و اوراق قرضه

امروزه دولت‌ها و شرکت‌ها به ابزارهای مالی مختلفی برای تأمین منابع مالی کوتاه‌مدت یا بلندمدت. بهینه‌سازی هزینه‌های سرمایه یا تأمین مالی یک پروژه خاص متوسل می‌شوند. اسکناس ها و اوراق قرضه رایج ترین ابزارهای مورد استفاده در تامین مالی از طریق استقراض هستند. بر اساس طبقه بندی ابزارهای بدهی از نظر سررسید، به اوراق بدهی با سررسید کمتر از یک سال، اوراق قرضه و اوراق با سررسید بیش از یک سال، اوراق قرضه می گویند.

پس از این تمایز کلی، “فرایند بازخرید اوراق قرضه چیست؟” به طور خلاصه می توان به این سوال پاسخ داد. بازپرداخت سود تعهدی و اصل اوراق در سررسید تعیین شده در هنگام انتشار اوراق بدهی به معنای آزاد سازیاوراق بدهی مربوطه است.

به عنوان مثال:

فرض کنید یک اوراق قرضه دولتی به ارزش اسمی ۱۰۰ دلار که ۳ ماه تا سررسید آن باقی مانده است. با پرداخت ۹۵ دلار خریداری شده است. فرآیند آزاد سازیاوراق قرضه مورد نظر زمانی انجام می‌شود که طرف صادرکننده (دولت) در پایان ۳ ماه مبلغ کاملی را به صاحب اوراق پرداخت کند. که شامل اصل و سود متعلق به آن، در صورت وجود، بر اساس ارزش اسمی است.

در معاملات اوراق قرضه و قبض، دانستن تاریخ آزاد سازی، به عبارت دیگر تاریخ سررسید، برای محاسبه بازده (تخفیف) اوراق یا قبض مربوطه ضروری است. بر این اساس، در مثال ما، با اوراق قرضه ای که ۳ ماه تا سررسید آن باقی مانده و با پرداخت ۹۵ دلار خریداری می شود. نرخ بازده تا سررسید اوراق قرضه دیگر با سررسید متفاوت اما ارزش اسمی یکسان و نرخ کوپن یکسان، در صورت وجود، نیز متفاوت خواهد بود.

بیشتر بخوانید: نرم افزار اسناد

بازده سود سهام

نرم افزار مدیریت امور سهام برای مدیریت سبد سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر یک از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی داشته باشید.

برنامه سهامداران، نرم افزار سهامداری، نرم افزار امور سهام و سهامداران . نرم افزار امور سهام، برنامه مدیریت امور سهام، نرم افزار مدیریت امور سهام، برنامه تحلیل سهام . نرم افزار مدیریت امور سهام، نرم افزار امور سهامداری، نرم افزار سهامداران، نرم افزار سهام، نرم افزار خرید سهام . برنامه پیش بینی قیمت سهام، برنامه پیشنهاد بهترین سهام، برنامه مدیریت سبد سهام، برنامه ردیابی سهام، اپلیکیشن ردیابی سهام، نرم افزار مدیریت سهام