تفسیر ترازنامه؛ چگونه ترازنامه را تفسیر کنیم؟

تفسیر ترازنامه؛ چگونه ترازنامه را تفسیر کنیم؟

ضمن تعریف ترازنامه، گفتیم که جدولی است که سلامت شرکت را نشان می دهد. این را هرگز نباید هنگام تفسیر ترازنامه فراموش کنیم. برای تفسیر صحیح ترازنامه باید آن را با ترازنامه قبلی مقایسه کرد. حتی ترازنامه شرکت های یک صنعت را می توان با یکدیگر مقایسه کرد. به این ترتیب می توان دقیق ترین تفسیر ترازنامه را انجام داد.

در نهایت با تفسیر ترازنامه، هدف ما کسب اطلاعاتی در مورد عملکرد مالی شرکت و شکل دادن به تصمیمات سرمایه گذاری خود است. بنابراین، باید بدانید که چگونه ترازنامه را تفسیر کنید.

چگونه ترازنامه را تفسیر کنیم؟

مهمترین چیزی که در تفسیر ترازنامه باید به آن توجه کرد ثبات شرکت است. بنابراین باید تغییرات عملکرد شرکت را در فصل های مختلف بررسی کنید. به عنوان مثال، در حالی که سودآوری آن در سه ماهه اول بسیار بالا بود، باید بررسی کنید که آیا توانسته سودآوری خود را در سه ماهه سوم حفظ کند یا خیر. اگر اینطور نبود، باید بررسی کنید که چرا این اتفاق افتاده است. به همین ترتیب، شما همچنین باید به کارهایی که در رابطه با اهداف تعیین شده در سه ماهه قبل انجام شده است، نگاه کنید.

اگر شرکتی بین سه ماهه اول و چهارم نوسانات را تجربه نکرد و به افزایش سود خود ادامه داد و شتاب رشد خود را حفظ کرد، تحلیل اطمینان نتایج بالایی خواهد داشت. بنابراین این شرکت می تواند یک گام جلوتر از شرکت های همان صنعت باشد.

نکته:

یکی از نکاتی که در تفسیر ترازنامه باید به آن توجه کنید، انتظارات بازار است. بنابراین باید بدانید که تحلیلگران در مورد ترازنامه شرکت چه انتظاری دارند. هرگاه انتظار اجماع عمومی (انتظار اجماع) که از مجموع انتظارات تحلیل تشکیل شده است با ترازنامه مقایسه شود. چنانچه نتایج ترازنامه بالاتر از حد انتظار باشد، به طور کلی افزایش سهام انتظار می رود. اما اگر کمتر از حد انتظار اعلام شود، ممکن است افت زیادی در سهام رخ دهد.

بنابراین، هنگام تفسیر ترازنامه باید این انتظارات را در نظر بگیرید. علاوه بر این اطلاعات، می‌توانید با انجام محاسباتی مانند ارزش بازار/ارزش دفتری، سهام را به تفصیل تجزیه و تحلیل کنید. برای اطلاع از ارزش بازار/ارزش دفتری کلیک کنید.

مطلب مرتبط:  نسبت ارزش بازار/ارزش دفتری به چه معناست؟ چرا مهم است؟

نکات مهم تفسیر ترازنامه

️به طور خلاصه هنگام تفسیر ترازنامه باید به موارد زیر توجه کنید:

ابتدا باید به دارایی ها نگاه کرد.

عامل اصلی تعیین کننده سود، استفاده فراوان و کارآمد از دارایی های جمع آوری شده در دو عنوان دارایی های ثابت و جاری است.

ترازنامه فقط برای یک دوره نباید بررسی شود. بلکه ترازنامه دوره قبل نیز باید در نظر گرفته شود.

دارایی های ثابتی که بیش از ۱ سال در اختیار شرکت بوده است باید به درستی خوانده شود.

مطالبات ناشی از فروش کالاها و خدمات ایده ای در مورد سودآوری دوره بعدی می دهد. بنابراین باید مورد توجه قرار گیرد.

اوراق بهادار موجود در شرکت باید بررسی شود. زیرا شرکت می تواند سود خود را از طریق ابزارهای سرمایه گذاری مالی ارزیابی کند.

حالا بیایید این اطلاعات را با مثال های ترازنامه تایید کنیم و یاد بگیریم که چگونه باید تفسیر شوند.

نکات مهم تفسیر ترازنامه

بیشتر بخوانید: نرم افزار مدیریت اسناد

مثال ترازنامه

به عنوان مثال شرکتی با نام abc در ترازنامه سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ حدود ۶ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار سود اعلام کرد. در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ مبلغ ۸۹۵ هزار و ۶۶۱ دلار سود کسب کرد. سهام abc که سودآوری خود را ۶۵۳ درصد افزایش داد، روند صعودی خود را آغاز کرد.

این شرکت در ترازنامه سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳، ۷ میلیارد و ۲۱۷ میلیون و ۲۴۴ هزار دلار سود اعلام کرد. در حالی که سود نسبت به سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ ۳۱ درصد کاهش داشت، در دوره ۶ ماهه به افزایش خود ادامه داد.

با تقویت روند صعودی خود پس از این ترازنامه ها، سهام abc در روز اعلام نتایج سه ماهه اول (۲۸ آوریل ۲۰۲۳) حدود ۷۰ دلار معامله شد و در ۲۲ آگوست ۲۰۲۳ به اوج خود رسید و به ۱۵۰ رسید.

بیایید یک مثال ترازنامه دیگر ارائه دهیم و به اثرات سهام نگاه کنیم:

x ترازنامه سه ماهه سوم خود را در نوامبر ۲۰۲۲ اعلام کرد. پیش بینی ها حفاری این شرکت ۱٫۹۱ میلیارد دلار است. با این حال، این شرکت سود خالص ۱٫۷۸ میلیارد دلار را اعلام کرد. پس از اعلام سود خالص کمی کمتر از انتظارات بازار، سهام x  یک سیر افقی را برای تقریباً ۵ ماه دنبال کرد.

x ترازنامه سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ خود را در ۸ می ۲۰۲۳ اعلام کرد. در حالی که x  سود خالص را برای دوره ۱٫۳۵ میلیارد دلار اعلام کرد، انتظارات بازار به ۱٫۷۴ میلیارد دلار اشاره داشت. سهام x که باز هم سود کمتر از حد انتظار را اعلام کرد، دوباره کاهش یافت.

نکته اول:

افزایش پیش از ترازنامه نشان دهنده افزایش تقاضا برای سهام به دلیل تأثیر انتظارات بازار است. به عبارت دیگر، کسانی که انتظار افزایش سود خالص نسبت به انتظارات را داشتند، شروع به خرید کردند و باعث افزایش لحظه ای سهام شدند. در حالی که با ناامیدکننده بودن ترازنامه، افت شدیدی مشاهده شد.

با این حال، روند صعودی ممکن است توجه شما را به خود جلب کرده باشد. طی سری رکوردهای مشاهده شده در شاخص بورس در دوره ای که افزایش مشاهده شد، تعداد سرمایه گذاران در بازار سهام به رکورد رسید. این وضعیت در روند کلی منعکس شد و باعث افزایش سهام شد.

نکته دوم:

نکته دیگری که در نمودار سهام x : x ترازنامه سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ خود را در ۱۸ آگوست اعلام کرد. با توجه به این؛ سود خالص دوره ۲٫۸۴ میلیارد دلار به دست آمد. انتظارات بازار به ۲٫۴۵ میلیارد دلار اشاره کرده بود.

در حالی که سود خالص این بار بالاتر از حد انتظار اعلام شد، عدم تحقق انتظارات شرکت در چندین دوره ترازنامه تاثیر منفی بر سهام داشت. سهام که در هفته قبل از تاریخ اعلام ترازنامه به شدت افزایش یافته بود، در طول هفته ترازنامه به شدت عقب نشینی کرد. با این حال، این کاهش کوتاه مدت بود و دوباره افزایش مشاهده شد.

سهام ممکن است به ویژه در این دوره های ترازنامه فعال باشد. برای به دست آوردن فرصت ها، می توانید یک لیست تماشا ایجاد کنید و عملکردها را مطابق انتظارات بازار تجزیه و تحلیل کنید.

 

نرم افزار مدیریت امور سهام برای مدیریت سبد سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر یک از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی داشته باشید.

نرم افزار مدیریت سهام، برنامه سهامداران، نرم افزار سهامداری، نرم افزار امور سهام و سهامداران . نرم افزار امور سهام، برنامه مدیریت امور سهام، نرم افزار مدیریت امور سهام، برنامه تحلیل سهام . نرم افزار مدیریت امور سهام، نرم افزار امور سهامداری، نرم افزار سهامداران، نرم افزار سهام، نرم افزار خرید سهام . برنامه پیش بینی قیمت سهام، برنامه پیشنهاد بهترین سهام، برنامه مدیریت سبد سهام، برنامه ردیابی سهام، اپلیکیشن ردیابی سهام

تفسیر ترازنامه