ترازنامه تلفیقی و اجزای آن چیست؟

ترازنامه تلفیقی و اجزای آن چیست؟

ترازنامه نوعی از صورت های مالی است که تمام دارایی های یک شرکت را در یک تاریخ معین و توزیع این دارایی ها در درون خود نشان می دهد. و اینکه این دارایی ها تا چه اندازه از چه منابعی (صاحب صاحبان سهام، بدهی) تامین مالی می شود.

بنابراین هنگامی که یک ترازنامه را بررسی می کنیم، به تصویری جامع از آنچه یک شرکت در یک مقطع زمانی خاص در اختیار دارد نگاه می کنیم.

ترازنامه های تلفیقی

عملکرد های تلفیقی برای نشان دادن یک گروه از شرکت ها به عنوان یک کل، از جمله شرکت های تابعه و وابسته به آن ایجاد می شود. در ادغام ترازنامه همواره از استانداردها و اصول حسابداری خاصی پیروی می شود و بسته به شرایط از یکی از روش های مختلف ادغام استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: ترازنامه و نحوه خواندن آن

روشهای تلفیق و تأثیر آنها بر سرمایه گذاران

زمانی که هر شرکتی در یک رابطه مشارکتی با شرکت یا شرکت‌های دیگری است، ارزیابی نتایج عملیاتی یک شرکت همراه با سایر شرکت‌هایی که با آن‌ها رابطه مشارکتی دارد، می‌تواند برای سرمایه‌گذاران و سایر ذینفعان الزامی ضروری در نظر گرفته شود.

به عنوان مثال

هنگام بررسی یک هلدینگ، ارزیابی هلدینگ مورد نظر مستقل از شرکای آن غیرممکن است. و در این مرحله، افراد ذینفع می خواهند دیدی جامع از کل گروه و همچنین خود هلدینگ داشته باشند.

از سوی دیگر، در صورت وجود شرکت‌های مرتبط با شرکت اصلی، نحوه تنظیم صورت‌های تلفیقی نیز موضوع مهمی برای همه طرف‌ها است. میزان نفوذ شرکت اصلی بر شرکت های مربوطه، عامل مهمی در انتخاب ادغام مطابق با استانداردهای حسابداری جاری است. روش های مورد استفاده در تهیه صورت های مالی تلفیقی را می توان به شرح زیر فهرست کرد:

  • ادغام کامل

  • ترکیب جزئی (متناسب)

  • روش حقوق صاحبان سهام

  • راه تلفیق کامل

ترازنامه های تلفیقی

کلیک کنید: نرم افزار مدیریت اسناد

فرآیند ترکیب کلیه اقلام در ترازنامه صورتهای مالی شرکت اصلی و  ترازنامه صورتهای مالی شرکت یا شرکتهایی که دارای تابعیت هستند. و حذف معاملات درون گروهی به گونه ای که کلیه شرکتها به صورت یک شرکت در زیر چتر شرکت اصلی نشان داده شوند. شرکت، ادغام کامل نامیده می شود.

در روش تلفیقی کامل، صورتهای مالی شرکت فرعی، بدون توجه به سهم شرکت اصلی در واحد فرعی، به طور کامل ادغام می شود. و معمولاً در مواردی که شرکت اصلی کنترل کامل بر واحد تجاری فرعی دارد، روش تلفیقی کامل اعمال می شود.

بیشتر بخوانید: مهم ترین صورت های مالی

ادغام جزئی (متناسب): چه زمانی ترجیح داده می شود؟

ادغام متناسب روشی است که در آن شرکت اصلی در شرکت های تابعه یا وابسته خود بر اساس نسبت مشارکت ادغام می شود. در این روش اقلام صورت های مالی با در نظر گرفتن نسبت های مشارکت ترکیب می شوند. از سوی دیگر، سهام اقلیت به طور کامل از شمول مستثنی شده است. زیرا تلفیق مطابق با نسبت مشارکت انجام خواهد شد. استفاده از این روش اغلب زمانی ترجیح داده می شود. که بیش از یک شرکت در کنترل شرکت های تابعه نظر داشته باشند.

روش حقوق صاحبان سهام: حوزه های کاربردی و جایگاه آن در تحلیل مالی

در مواردی که شرکت اصلی نفوذ قابل‌توجهی بر شرکت یا شرکت‌های دیگری که در آن سرمایه‌گذاری می‌کند، ولی قدرت کنترل آن محدود است، ادغام گزارش‌های مالی به روش حقوق صاحبان سهام انجام می‌شود.

هدف روش ارزش ویژه این است که اطمینان حاصل شود که نسبتی که شرکت اصلی در سود یا زیان شرکت‌هایی که در آن سرمایه‌گذاری می‌کند، در صورت‌های مالی منعکس می‌شود.

ادغام در تحلیل تکنیکال

ترکیب صورتهای مالی ستون فقرات این مقاله را تشکیل می دهد. با این حال، اصطلاح “تلفیقی” که در تحلیل تکنیکال نیز به کار می رود، با معنای آن در حسابداری کاملاً متفاوت است. در تحلیل تکنیکال، اصطلاح ادغام به شکل گیری بازاری اطلاق می شود که در آن قیمت ها در یک باند افقی در نوسان هستند. که نشان می دهد بازار در مرحله تصمیم گیری است.

بیشتر بخوانید: تجزیه و تحلیل سهام (تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال)

شکست قیمت در بالا یا پایین منطقه تثبیت معمولاً نشان دهنده پایان ادغام و شروع یک روند جدید است. اگرچه این یک قانون نیست، اما معمولاً می‌تواند یک عامل محرک اصلی در پس چنین خرابی‌هایی وجود داشته باشد.

 

نرم افزار مدیریت امور سهام برای مدیریت سبد سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر یک از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی داشته باشید.

نرم افزار مدیریت سهام، برنامه سهامداران، نرم افزار سهامداری، نرم افزار امور سهام و سهامداران . نرم افزار امور سهام، برنامه مدیریت امور سهام، نرم افزار مدیریت امور سهام، برنامه تحلیل سهام . نرم افزار مدیریت امور سهام، نرم افزار امور سهامداری، نرم افزار سهامداران، نرم افزار سهام، نرم افزار خرید سهام . برنامه پیش بینی قیمت سهام، برنامه پیشنهاد بهترین سهام، برنامه مدیریت سبد سهام، برنامه ردیابی سهام، اپلیکیشن ردیابی سهام

ترازنامه