تجزیه و تحلیل صنعت چیست؟ ( درک رقابت پذیری یک صنعت )

تجزیه و تحلیل صنعت چیست؟ ( درک رقابت پذیری یک صنعت )

تجزیه و تحلیل صنعت چیست؟ تجزیه و تحلیل صنعت یک ابزار ارزیابی بازار است که توسط مشاغل و تحلیلگران برای درک پویایی رقابتی یک صنعت استفاده میشود. این به آنها کمک میکند تا درک کنند که در یک صنعت چه اتفاقی میافتد، به عنوان مثال، آمار تقاضا-عرضه، درجه رقابت در صنعت، وضعیت رقابت صنعت با سایر صنایع نوظهور، چشم انداز آینده صنعت با در نظر گرفتن تغییرات تکنولوژیک، سیستم اعتباری در صنعت و تأثیر عوامل خارجی بر صنعت مورد بررسی قرار میگیرد.

در مورد نرم افزار سهام بیشتر بدانید.

تجزیه و تحلیل صنعت، برای یک کارآفرین یا یک شرکت، روشی است که به درک موقعیت یک شرکت نسبت به سایر شرکت کنندگان در صنعت کمک میکند. این به آنها کمک میکند فرصت ها و تهدیدهای پیش روی خود را شناسایی کنند و به آنها یک ایده قوی از سناریوی حال و آینده صنعت میدهد. کلید بقا در این محیط و کسب و کار در حال تغییر این است که تفاوت های خود و رقبای خود را در صنعت درک کنید و از آن به نفع خود استفاده کنید.

در مورد نرم افزار افزایش سرمایه بیشتر بدانید.

انواع تجزیه و تحلیل صنعت

سه روش رایج و مهم برای انجام تجزیه و تحلیل صنعت وجود دارد. این سه روش عبارتند از:

  • مدل نیروهای رقابتی (نیروهای ۵ پورتر)

  • تجزیه و تحلیل عوامل گسترده (تحلیل PEST)

  • تجزیه و تحلیل SWOT

در مورد نرم افزار تحلیل بازار بخوانید.

مدل نیروهای رقابتی (نیروهای ۵ پورتر)

یکی از معروف‌ترین مدل‌هایی که تا به حال برای تجزیه و تحلیل صنعت ساخته شده است، معروف به نیروهای ۵ پورتر، توسط مایکل پورتر در سال ۱۹۸۰ در کتاب خود با عنوان «استراتژی رقابتی: تکنیک‌هایی برای تجزیه و تحلیل صنایع و رقبا» معرفی شد.

به گفته پورتر، تجزیه و تحلیل نیروهای پنج گانه تصور دقیقی از صنعت میدهد و تجزیه و تحلیل را آسان میکند. در دوره استراتژی شرکت و کسب و کار، ما این پنج نیرو و یک نیروی اضافی – قدرت ارائه دهندگان کالا/خدمات مکمل را پوشش میدهیم.

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام بیشتر بدانید.

مدل نیروهای رقابتی (نیروهای 5 پورتر)

تصویر بالا از بخشی از دوره استراتژی شرکت و کسب و کار CFI گرفته شده است.

  1. شدت رقابت صنعت

تعداد شرکت کنندگان در صنعت و سهم بازار مربوطه آنها نشان دهنده مستقیم رقابت پذیری صنعت است. اینها مستقیماً تحت تأثیر همه عوامل ذکر شده در بالا هستند. عدم تمایز در محصولات باعث افزایش شدت رقابت میشود. هزینه های بالای خروج مانند دارایی های ثابت بالا، محدودیت های دولتی، اتحادیه های کارگری و غیره نیز باعث میشود رقبا کمی سخت تر به مبارزه بپردازند.

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام و سهامداران بیشتر بدانید.

  1. تهدید پذیرفته شدگان بالقوه جدید

این نشان دهنده سهولت ورود شرکت های جدید به بازار یک صنعت خاص است. اگر ورود به یک صنعت آسان باشد، شرکت ها با ریسک دائمی رقبای جدید مواجه میشوند. اگر ورود دشوار باشد، هر شرکتی که از مزیت رقابتی کمی برخوردار باشد، برای مدت طولانی‌تری از مزایای آن بهره می‌برد. همچنین، در شرایط سخت ورود، شرکت ها با مجموعه ثابتی از رقبا روبرو هستند.

  1. قدرت چانه زنی تامین کنندگان

این به قدرت چانه زنی تامین کنندگان اشاره دارد. اگر صنعت به تعداد کمی از تامین کنندگان متکی باشد، از قدرت چانه زنی قابل توجهی برخوردار میشوند. این امر میتواند به ویژه بر مشاغل کوچک تأثیر بگذارد. زیرا به طور مستقیم بر کیفیت و قیمت محصول نهایی تأثیر میگذارد.

در مورد سامانه جامع تحلیل بازار بخوانید.

  1. قدرت چانه زنی خریداران

زمانی که قدرت چانه زنی در اختیار مشتریان است، کاملا برعکس اتفاق میافتد. اگر مصرف‌کنندگان/خریداران از قدرت بازار برخوردار باشند، در موقعیتی هستند که می‌توانند قیمت‌های پایین‌تر، کیفیت بهتر یا خدمات و تخفیف‌های اضافی مذاکره کنند. این مورد در صنعتی است که رقبای بیشتری دارد. اما یک خریدار سهم بزرگی از فروش صنعت را تشکیل میدهد.

  1. تهدید کالا/خدمات جایگزین

این صنعت همیشه در حال رقابت با صنعت دیگری است که یک محصول جایگزین مشابه تولید میکند. از این رو، تمام شرکت های یک صنعت دارای رقبای بالقوه ای از سایر صنایع هستند. این امر بر سودآوری آنها تأثیر میگذارد. زیرا آنها قادر به دریافت قیمت های گزاف نیستند. جایگزین ها میتوانند دو شکل داشته باشند. محصولات با عملکرد/کیفیت یکسان اما قیمت کمتر، یا محصولات با قیمت یکسان اما با کیفیت بهتر یا ارائه کاربرد بیشتر.

در مورد تحلیل بازار بخوانید.

تجزیه و تحلیل عوامل گسترده (تحلیل PEST)

تحلیل عوامل گسترده که معمولاً به آن تجزیه و تحلیل PEST نیز میگویند مخفف عبارت های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فناوری است. تجزیه و تحلیل PEST یک چارچوب مفید برای تجزیه و تحلیل محیط خارجی است.

تجزیه و تحلیل عوامل گسترده (تحلیل PEST)

تصویر بالا از بخشی از دوره استراتژی شرکت و کسب و کار CFI گرفته شده است.

در مورد شبکه اجتماعی بخوانید.

برای استفاده از PEST به عنوان شکلی از تجزیه و تحلیل صنعت، یک تحلیلگر هر یک از ۴ جزء مدل را تجزیه و تحلیل میکند. این اجزا عبارتند از:

  1. سیاسی

عوامل سیاسی که بر یک صنعت تأثیر می‌گذارند شامل سیاست‌ها و مقررات خاص مربوط به مواردی مانند مالیات، مقررات زیست محیطی، تعرفه‌ها، سیاست‌های تجاری، قوانین کار، سهولت انجام تجارت و به طور کلی ثبات سیاسی است.

  1. اقتصادی

نیروهای اقتصادی که تأثیرگذار هستند عبارتند از تورم، نرخ ارز (FX)، نرخ بهره، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی، شرایط بازار سرمایه (توانایی دسترسی به سرمایه) و غیره.

در مورد نرم افزار امور سهام بیشتر بدانید.

  1. اجتماعی

تأثیر اجتماعی بر یک صنعت به روندهای بین مردم اشاره دارد و شامل مواردی مانند رشد جمعیت، جمعیت شناسی (سن، جنسیت و غیره) و روندهای رفتاری مانند سلامت، مد و جنبش های اجتماعی است.

  1. فن آوری

جنبه فن آوری تجزیه و تحلیل PEST شامل عواملی مانند پیشرفت هایی است که نحوه عملکرد یک کسب و کار و روش های زندگی مردم را تغییر میدهد (به عنوان مثال، ظهور اینترنت).

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهامداران بیشتر بدانید.

تجزیه و تحلیل SWOT

SWOT Analysis مخفف عبارت Strengths، Weaknesses، Opportunities و Threats است. این میتواند راهی عالی برای خلاصه کردن نیروهای مختلف صنعت و تعیین پیامدهای آنها برای تجارت مورد نظر باشد.

تجزیه و تحلیل SWOT

تصویر بالا از بخشی از دوره استراتژی شرکت و کسب و کار CFI گرفته شده است.

  1. داخلی

عوامل داخلی که از قبل وجود داشته و به موقعیت فعلی کمک کرده اند و ممکن است همچنان وجود داشته باشند.

  1. خارجی

عوامل خارجی معمولاً رویدادهای احتمالی هستند. اهمیت آنها را بر اساس احتمال وقوع آنها و تأثیر بالقوه آنها بر شرکت ارزیابی کنید. همچنین در نظر بگیرید که آیا مدیریت قصد و توانایی استفاده از فرصت را دارد یا از تهدید اجتناب می کند.

در مورد سامانه افزایش سرمایه بیشتر بدانید.

اهمیت تجزیه و تحلیل صنعت

تجزیه و تحلیل صنعت، به عنوان شکلی از ارزیابی بازار، بسیار مهم است. زیرا به یک کسب و کار کمک میکند تا شرایط بازار را درک کند. به آنها کمک میکند تقاضا و عرضه و در نتیجه بازده مالی کسب و کار را پیش بینی کنند. نشان دهنده رقابت پذیری صنعت و هزینه های مرتبط با ورود و خروج از صنعت است. هنگام برنامه ریزی یک کسب و کار کوچک بسیار مهم است. تجزیه و تحلیل به شناسایی مرحله ای که یک صنعت در حال حاضر در آن قرار دارد کمک میکند. آیا هنوز در حال رشد است و زمینه برای بهره‌گیری از منافع وجود دارد یا به نقطه اشباع خود رسیده است.

با مطالعه بسیار دقیق این صنعت، کارآفرینان میتوانند سنگری در عملیات صنعت پیدا کنند و ممکن است فرصت های استفاده نشده را کشف کنند. همچنین درک این نکته مهم است که تحلیل صنعت تا حدودی ذهنی است و همیشه موفقیت را تضمین نمیکند. ممکن است این اتفاق بیفتد که تفسیر نادرست از داده ها، کارآفرینان را به مسیر اشتباه یا تصمیم گیری اشتباه سوق دهد. از این رو، جمع آوری داده ها با دقت مهم میشود.

بیشتر بخوانید: شاخص S&P چیست؟ چه کاربردی دارد؟

تجزیه و تحلیل صنعت