قیمت سهم را چه کسی تعیین می کند؟

قیمت سهم را چه کسی تعیین می کند؟

یکی از موضوعاتی که سرمایه گذاران در مورد سهام کنجکاو هستند این است که چه کسی قیمت سهم را تعیین می کند. مهم ترین نکته ای که در اینجا باید بدانید این است که قیمت ها توسط خریداران و فروشندگان تعیین می شود.

در مقاله های قبلی به بررسی عوامل موثر بر قیمت سهام پرداختیم. با در نظر گرفتن این عوامل، خریداران و فروشندگان با موقعیت هایی که در سهام دارند، قیمت ها را تعیین می کنند. اساساً بر همین منوال قیمت سهم تعیین می شود. زیرا این عوامل بر عرضه و تقاضا تأثیر می گذارند.

مطلب مرتبط: عوامل موثر بر قیمت سهام

چرا قیمت سهم افزایش می یابد؟

اولین دلیل افزایش قیمت سهم رشد اقتصاد کشور است. رشد اقتصاد به معنای رشد شرکت ها و افزایش سودآوری آنهاست. افزایش سودآوری شرکت باعث افزایش قیمت ها نیز می شود.

قیمت سهم به دلیل هر عاملی که باعث افزایش تقاضا شود افزایش می یابد. کاهش علاقه به ابزارهای سرمایه گذاری جایگزین و ترجیح سهم به جای کالا نیز باعث افزایش قیمت ها خواهد شد.

به عقیده بسیاری از کارشناسان، دلیل اصلی افزایش ارزش سهم، افزایش عملکرد شرکت است. به عبارت دیگر، اگر گردش مالی، سودآوری و ارزش بازار شرکت در حال افزایش باشد، قیمت سهم نیز افزایش خواهد یافت.

علاوه بر این، پروژه‌های آتی شرکت، برجستگی آن در بخش و دستاوردهای آن، قیمت سهام را نیز افزایش می‌دهد. عواملی که باعث افزایش یا کاهش فروش شرکت می شود نیز بر سهام تأثیر می گذارد. بنابراین سرمایه گذاران سهام باید عملکرد شرکت را به دقت دنبال کنند.

عملکرد شرکت را نمی توان به صورت مجزا در نظر گرفت. وضعیت حوزه ای که شرکت به آن تعلق دارد، اقتصاد کشور، سیاست کشور، سیاست های بانک مرکزی و وضعیت نرخ ارز نیز بر سهام تاثیر می گذارد. برجستگی این شرکت در این بخش و محبوبیت آن باعث می شود سهام ارزش بیشتری پیدا کند.

در مورد نرم افزار مدیریت الکترونیک اسناد بخوانید.

چرا قیمت سهم سقوط می کند؟

در دوره های رکود اقتصادی، ارزش سهام کاهش می یابد. رکود رشد اقتصادی باعث نگرانی خواهد شد. زیرا بر رشد شرکت ها تأثیر می گذارد و سهام شروع به از بین رفتن خواهد کرد. سرمایه گذاران به ابزارهای سرمایه گذاری جایگزین روی خواهند آورد و کاهش قیمت سهام تسریع خواهد شد.

چرا قیمت سهم سقوط می کند؟

البته اینطور نیست که در هر دوره ای که نرخ سود افزایش می یابد، سهام نیز سقوط کند. به عنوان مثال، پس از بهبود اقتصادی در ایالات متحده، دولت در نرخ بهره دخالت می کند و همانطور که می دانید، انتظار می رود FED نرخ بهره را افزایش دهد. در این صورت انتظار نمی رود سهام ارزش خود را از دست بدهد. اگر نرخ بهره افزایش یابد و از نقطه شکست فراتر رود و بر رشد اقتصاد کشور تأثیر بگذارد، سهام ارزش خود را از دست می دهد.

مطلب مرتبط: عوامل موثر بر افزایش و کاهش قیمت سهام

اساساً، کاهش قیمت سهام با شروع فروش اتفاق می افتد. به عبارت دیگر، پس از خرید سهام با انتظار افزایش، آنها می خواهند آنها را بفروشند و سود کنند. با ادامه افزایش فروش، سهام شروع به کاهش خواهد کرد. به گفته بسیاری از کارشناسان، قیمت ها صرفاً روانی حرکت می کند و افزایش عرضه و تقاضا توسط سرمایه گذاران بر قیمت ها تأثیر می گذارد.

راه های شناسایی سهام قابل رشد کدامند؟

هم تحلیل فاندامنتال و هم تحلیل تکنیکال را می توان برای درک اینکه آیا قیمت سهم افزایش می یابد یا خیر، استفاده کرد. موضوعات تحلیل بنیادی شامل عواملی است که در بالا به آنها اشاره کردیم. به عبارت دیگر، در حالی که کاهش نرخ سود حاکی از افزایش سهام است، سرمایه گذاری شرکت در تجارت خود با یافتن منابع خارجی نیز بر قیمت ها تأثیر مثبت خواهد داشت. به این ترتیب می توان با پیگیری تحولات، سهامی را که رشد خواهند کرد مشخص کرد.

مطلب مرتبط: تجزیه و تحلیل سهام (تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال)

از نظر تحلیل تکنیکال می توان از شاخص های مختلفی استفاده کرد. به عنوان مثال، اندیکاتورهایی مانند خطوط روند، سطوح مقاومت حمایتی، نوسانگرها و RSI می توانند سیگنال هایی مبنی بر افزایش قیمت سهم بدهند. نکته مهم در اینجا ترکیب تکنیک و پایه است.

 

• نرم افزار مدیریت امور سهام برای سازماندهی سبد سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر کدام از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی داشته باشید. نرم افزار امور سهام تمام انتظارات شما از یک برنامه خرید و مدیریت سهام را مدیریت و پشتیبانی می کند.

نرم افزار مدیریت امور سهام، نرم افزار امور سهامداری، نرم افزار سهامداران، نرم افزار سهام، نرم افزار خرید سهام، پیش بینی قیمت سهام، پیشنهاد بهترین سهام، برنامه مدیریت سبد سهام

قیمت سهم