رابطه بین گردش مالی و عملکرد تجاری

رابطه بین گردش مالی و عملکرد تجاری

برای محاسبه گردش مالی، ما می توانیم چرخه تجاری مالی یک شرکت را یک سال در نظر بگیریم (حتی می تواند کوتاهتر باشد). با این حال، به یاد داشته باشید چرخه تجاری مالی آنچنان از چرخه عمر شرکت را اشغال نمی کند.

بنابراین، ارزیابی سیر چرخش مالی (رشد، فراز و نشیب، ثبات و غیره) در گردش مالی، یعنی فروش، برای دوره های چند ساله به جای یک، رویکرد دقیق تری خواهد بود.

در این رکورد می توان گفت که گردش مالی یک معیار بسیار مهم و حتی غالب برای عملکرد یک شرکت است.

بارها شاهد بوده اید که رستوران هایی که هر روز از کنارشان رد می شوید، بعد از مدتی بسته می شوند. از طرفی کافه گوشه ای که می بینید همیشه شلوغ است و  سالهاست که آنجاست و به فعالیت خود ادامه می دهد. چیزی که برای کسب‌وکارها بین سال‌ها حضور در آنجا و عدم حضور بعد از چند ماه تفاوت ایجاد می‌کند، جادو نیست، بلکه چرخش مالی ثابت و رو به رشد است.

در مقاله قبلی در مورد نحوه محاسبه گردش مالی صحبت کردیم:

گردش مالی چیست؟ چگونه محاسبه کنیم؟

مثال های محاسبه گردش مالی و عملکرد تجاری

می‌توانیم موضوع گردش مالی را با یک مثال واقعی تقویت کنیم. میگروس را بگیریم که فکر می کنم همه ما به خوبی می دانیم، چه سرمایه گذار باشیم چه نباشیم.

Migros سال ۲۰۲۲ را با گردش مالی سالانه ۷۴,۵۰۱,۹۷۷,۰۰۰ دلار به پایان رساند. به عبارت دیگر، در طول سال ۲۰۲۲، ۷۴٫۵ میلیارد دلار درآمد با فروش محصولاتی که در قفسه های Migros مشاهده می کنید، ایجاد شد. با این حال، یادآوری در اینجا مفید است:

ما گردش مالی میگروس را از صورت سود و زیان تلفیقی به دست آورده ایم. بنابراین، چرخش مالی در صورت سود و زیان در واقع نشان دهنده گردش مالی تلفیقی میگرس با شش شرکت زیرمجموعه است.

در این سال، گردش مالی ۹ ماهه میگروس (۱ ژانویه تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۳) ۱۰۱,۸۵۶,۴۰۷,۰۰۰ دلار بود.

بر این اساس، این شرکت با فروش خود در ۹ ماهه سال ۲۰۲۳ موفق شد در کل سال ۲۰۲۲ از گردش مالی پیشی بگیرد. و همچنین با نگاهی ۹ ماهه، افزایش چرخش مالی ۱۰۳ درصد بود.

از سوی دیگر، گردش مالی سه ماهه گذشته (اول ژوئن تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۳) ۴۱٫۷۲ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۱ درصد و نسبت به سه ماهه قبل از آن ۲۶ درصد رشد نشان می دهد. (۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲، ۲۱٫۸۲ میلیارد دلار ، ۱ مارس – ۳۰ ژوئن _ ۳۲٫۹۵ میلیارد دلار).

وقتی به جزئیات نگاه می کنیم، می بینیم که این رشد چرخش مالی میگروس با افزایش تعداد فروشگاه های فیزیکی و افزایش خدمات فروش آنلاین و همچنین افزایش فروش کاتالیز شده است.

مثال های محاسبه گردش مالی و عملکرد تجاری

کلیک کنید: نرم افزار مدیریت اسناد

می‌توانیم آن را از نظر عملکرد رشد بالاتر از تورم مثبت ارزیابی کنیم.

باز هم در سه ماهه گذشته «هزینه فروش» ۳۱٫۷۲ میلیارد دلار و «سود ناخالص» ۹٫۹۹ میلیارد دلار بوده است. که به معنای حاشیه سود ناخالص ۲۳٫۹٪ است. اگرچه اندکی کمتر از میانگین ۵ ساله قبلی (۲۴٫۴۶%) است. اما از میانگین بخش خرده فروشی بازار مواد غذایی (۲۱٫۱%) فراتر رفته و نسبت به سه ماهه قبل ۱۲۰ واحد پایه (۱٫۲%) بهبود یافته است.

نکته:

قابل ذکر است که میگروس در ۱۰ فصل گذشته موفق به افزایش چرخش مالی سالانه بدون استثناء شده است. نمودار گردش مالی دائما در حال افزایش شرکت نشان می دهد که استراتژی های رشد چقدر موثر هستند. بر این اساس می توان این گونه تفسیر کرد که Migros در بازار جایگاهی قوی دارد و با موفقیت خود پاسخگوی نیاز مشتری است.

بیشتر بخوانید: بهترین پوشش در برابر تورم چیست؟ (سوالات متداول)

علاوه بر این:

سیر پایدار در حاشیه سود ناخالص نشان می دهد که شرکت از نظر بهره وری عملیاتی و مدیریت هزینه، کار موفقی انجام داده است. ظاهر ثابت در حاشیه سود ناخالص نشان می دهد که تعادل بین درآمدهای فروش و هزینه های تولید حفظ شده و شرکت سود ناخالص خود را حفظ می کند. در این زمینه، می توان استنباط کرد که عملکرد چرخش مالی Migros بسیار قوی است و طی سال ها روند رشد چشمگیری را نشان داده است.

 

نرم افزار مدیریت امور سهام برای مدیریت سبد سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر یک از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی داشته باشید.

نرم افزار مدیریت سهام، برنامه سهامداران، نرم افزار سهامداری، نرم افزار امور سهام و سهامداران . نرم افزار امور سهام، برنامه مدیریت امور سهام، نرم افزار مدیریت امور سهام، برنامه تحلیل سهام . نرم افزار مدیریت امور سهام، نرم افزار امور سهامداری، نرم افزار سهامداران، نرم افزار سهام، نرم افزار خرید سهام . برنامه پیش بینی قیمت سهام، برنامه پیشنهاد بهترین سهام، برنامه مدیریت سبد سهام، برنامه ردیابی سهام، اپلیکیشن ردیابی سهام

گردش مالی