سواپ در بورس و فارکس چیست؟ (بخش اول)

سواپ در بورس و فارکس چیست؟ (بخش اول)

سوآپ که بیشتر به عنوان مداخله ای در رابطه با نرخ ارز در است، برای معاملات با معانی مختلفی استفاده می شود. به عبارت دیگر swap که در لغت به معنای مبادله است، انواع مختلفی دارد. سوآپ نرخ بهره و سوآپ ارز رایج ترین انواع هستند.

سوآپ، که در لغت به معنای مبادله در بازارهای مالی است، به سادگی دو طرف در حال مبادله دارایی های خود هستند. این مبادله نه تنها به ارز خارجی بلکه به صورت بدهی، بهره یا هر ابزار مالی دیگری نیز قابل انجام است.

نوع سوآپ که بیشتر در دستور کار قرار می گیرد یا بیشتر در اخبار اقتصادی به آن اشاره می شود، سوآپ ارزی است. به عنوان مثال، ترکیه با چین، امارات متحده عربی، قطر یا کشور دیگری قراردادهای سوآپ ارزی منعقد کرده است.

بیشتر بخوانید: فرهنگ لغت فارکس: اصطلاحات رایج فارکس (بخش دوم)

بر اساس فرهنگ اصطلاحات، تعریف سوآپ به شرح زیر است:

“این معامله ای است که در آن دو طرف جریان نقدی مرتبط با یک دارایی یا بدهی را مبادله می کنند. به عنوان مثال، شرکتی با بدهی ده ساله با نرخ بهره ثابت و شرکتی با بدهی مشابه اما با نرخ شناور می توانند تعهدات یکدیگر را تغییر دهند. هدف معاملات سوآپ به حداقل رساندن ریسک ناشی از تغییرات در نرخ بهره و نرخ ارز است.

حال بیایید پاسخ سوالات مربوط به نحوه انجام قرارداد سوآپ، کاربرد swap ، سوآپ در معاملات بورس و فارکس را با جزئیات بررسی کنیم:

Swap چیست؟

قرارداد مبادله

مزایای تراکنش swap چیست؟

منطق تراکنش سوآپ چیست؟

چگونه در بورس بورس استانبول معامله کنیم؟

سواپ در بازار فارکس چیست؟

چگونه تراکنش های فارکس بدون مبادله انجام دهیم؟

بیشتر بخوانید: فرهنگ لغت فارکس: اصطلاحات رایج فارکس (بخش اول)

Swap چیست؟

سوآپ یک قرارداد مشتقه است که در آن دو طرف جریان های نقدی یا بدهی ها را از دو ابزار مالی متفاوت مبادله می کنند. بیشتر سوآپ‌ها شامل جریان‌های نقدی بر اساس مبلغ اصلی فرضی، مانند وام یا اوراق قرضه هستند، اگرچه ابزار تقریباً هر چیزی می‌تواند باشد.

هر جریان نقدی یک پایه بورس را تشکیل می دهد. یک جریان نقدی معمولاً ثابت است در حالی که دیگری متغیر است و بر اساس نرخ بهره معیار، نرخ ارز شناور یا قیمت شاخص است.

در علم اقتصاد، آنها قراردادهای مبادله ای هستند که توسط طرفین برای تغییر بهره یا ارز خارجی انجام می شود. در این بازار به طور کلی سوآپ ارز و قراردادهای مبتنی بر بهره معامله می شود.

رایج ترین نوع سوآپ، سوآپ نرخ بهره است.

سوآپ ها در بورس ها معامله نمی شوند و سرمایه گذاران فردی عموماً علاقه ای به سوآپ ندارند. در عوض، سوآپ عمدتاً قراردادهای خارج از بورس (OTC) بین مشاغل یا مؤسسات مالی است که برای نیازهای هر دو طرف سفارشی شده است.

در swap های ارزی، طرفین دو مقدار ارز خارجی متفاوت را با نرخ ها و شرایطی که از قبل توافق شده است، در زمان رسیدن سررسید مشخص شده مبادله می کنند.

سوآپ های ارز متقابل، معاملاتی هستند که به منظور بهره مندی از درآمد سود ارز با نرخ بهره بالاتر از طریق حذف ریسک نرخ ارز در دو ارز مختلف برای مدت زمان معین انجام می شود.

در سوآپ نرخ بهره، دو طرف که یکی با نرخ بهره ثابت و دیگری با نرخ بهره متغیر استقراض می کند، پرداخت های بهره را با یکدیگر مبادله می کنند. در حالی که سوآپ نرخ بهره ساختار پرداخت سود دارایی ها یا بدهی ها را به همان ارز تغییر می دهد، امکان تغییر اصل وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: راه های چند برابر شدن پول کم در فارکس

سوآپ با اکثر گزینه های استاندارد شده و قراردادهای آتی متفاوت است.

سوآپ با اکثر گزینه های استاندارد شده و قراردادهای آتی متفاوت است.

این ابزارهای مالی قراردادهای سفارشی شده ای هستند که بین اشخاص خصوصی در بازار خارج از بورس معامله می شوند. با این حال، فقط به این دلیل که آنها در بازار خارج از بورس معامله می کنند، به این معنی نیست که بازار swap نقدینگی ندارد. در واقع دقیقا برعکس است.

این یکی از بزرگترین و نقدشونده ترین بازارهای جهان است که میزبان بسیاری از سرمایه گذاران با تجربه است که می خواهند هم به عنوان خریدار و هم به عنوان فروشنده در آن شرکت کنند.

سال تاسیس:

این بازار در دهه ۱۹۸۰ برای کمک به معامله گران برای تعیین قیمت دارایی های مختلف از جمله کالاها، نرخ ارز خارجی و نرخ بهره تاسیس شد. ارزش واقعی قراردادهای معوق در مشتقات فرابورس جهانی تا پایان ژوئن ۲۰۲۲ به ۶۳۲٫۲ تریلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ ۳٫۶ درصد افزایش داشت.

ارزش ناخالص بازار مشتقات نرخ بهره تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲ با ۳۲٫۲ درصد افزایش به ۱۸٫۳ تریلیون دلار رسید. اولین سوآپ نرخ بهره بین IBM و بانک جهانی در سال ۱۹۸۱ انجام شد. سپس مبادله به سرعت محبوب شد.

در سال ۱۹۸۷، انجمن بین المللی مبادلات و مشتقات (ISDA) گزارش داد که ارزش کل بازار سوآپ ۸۶۵٫۶ میلیارد دلار است. بر اساس گزارش بانک تسویه بین المللی، این رقم تا اواسط سال ۲۰۰۶ از ۲۵۰ تریلیون دلار فراتر رفت.

بیشتر بخوانید: چگونه سهام گوگل را در بازار فارکس بخریم؟

به عنوان مثال،

شرکت‌ها می‌توانند از تأمین مالی استفاده کنند که در آن مزیت نسبی دارند و سپس از swap برای تبدیل آن به نوع تأمین مالی مورد نظر استفاده کنند.

به عنوان مثال، هنگامی که یک شرکت آمریکایی در تلاش است تا به اروپا گسترش یابد، جایی که کمتر شناخته شده است. می تواند از سوآپ ارز برای دسترسی به یورویی که برای تامین مالی توسعه خود نیاز دارد استفاده کند.

مبادله انعطاف پذیری زیادی در طراحی و ساختار قراردادهای توافقی ارائه می دهد. این انعطاف‌پذیری انواع مختلفی از مبادلات را ایجاد می‌کند که هر کدام هدف خاصی را دنبال می‌کنند. جایگزین های زیادی مانند swap تورمی، مبادله پیش فرض اعتباری، مبادله پایه، سوآپ سهام وجود دارد. با این حال، انواع اصلی سوآپ بهره، ارز و ارز متقابل است.

مبادله نرخ بهره:

شامل مبادله نرخ بهره بین دو طرف است.

مبادله ارز (ارز):

فرآیند مبادله یک فرد یا موسسه با شخص یا موسسه دیگری برای مدت معینی است.

سوآپ ارز متقابل:

طرفینی که به ارزها و ساختارهای بهره مختلف وام می گیرند، با توافق برای پرداخت اصل و بهره در مورد بدهی طرف مقابل، تعهد لازم را انجام می دهند.

عناصر قرارداد مبادله؛ آنها را می توان به عنوان تاریخ شروع و پایان، مقادیر اسمی ارزها، نرخ های بهره ثابت یا حاشیه بر اساس بهره مرجع، نرخ بهره مرجع برای بهره متغیر و دوره های پرداخت فهرست کرد.

بیشتر بخوانید: نرم افزار اسناد

سوآپ

نرم افزار مدیریت امور سهام برای مدیریت سبد سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر یک از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی داشته باشید.

برنامه سهامداران، نرم افزار سهامداری، نرم افزار امور سهام و سهامداران . نرم افزار امور سهام، برنامه مدیریت امور سهام، نرم افزار مدیریت امور سهام، برنامه تحلیل سهام . نرم افزار مدیریت امور سهام، نرم افزار امور سهامداری، نرم افزار سهامداران، نرم افزار سهام، نرم افزار خرید سهام . برنامه پیش بینی قیمت سهام، برنامه پیشنهاد بهترین سهام، برنامه مدیریت سبد سهام، برنامه ردیابی سهام، اپلیکیشن ردیابی سهام، نرم افزار مدیریت سهام