گردش مالی چیست؟ چگونه محاسبه کنیم؟

گردش مالی چیست؟ چگونه محاسبه کنیم؟

وقتی به صورت سود و زیان هر شرکتی نگاه می کنید، اولین موردی که همیشه می بینیم فروش (درآمد) شرکت یا به اصطلاح عامیانه «گردش مالی» آن است.

چرخش مالی یک شرکت، کل پولی را نشان می دهد که آن شرکت در ازای محصولاتی که می فروشد و/یا خدماتی که در یک دوره معین ارائه می دهد، به دست آورده است.

گردش مالی چیست؟

چرخش مالی یک اقلام صورت سود و زیان است که کل درآمد یک شرکت از فروش محصولات یا خدمات مربوط به فعالیت اصلی آن را در یک دوره زمانی معین نشان می دهد. وقتی در اینجا از درآمد صحبت می کنیم، در مورد سود یا پول نقد صحبت نمی کنیم. زیرا درآمد حاصل از فروش ممکن است تبدیل به سود شده باشد یا نباشد. و همچنین هیچ شرکتی نمی تواند تمام سودی را که از محصولی که می فروشد به عنوان سود حذف کند. از سوی دیگر، فروش و تولید وجه نقد یکی نیستند. زیرا ممکن است فروش انجام شده هنوز جمع آوری نشده باشد.

فروش زیاد تنها شرطی نیست که یک شرکت بتواند بگوید از نظر مالی موفق است. اما حجم کم فروش مداوم در نهایت منجر به شکست خواهد شد. زیرا عملکرد رشد بلندمدت شرکت ها قبل از هر چیز به افزایش تقاضا برای محصول یا خدماتی که می فروشند بستگی دارد.

مطلوب است که گردش مالی در طول زمان افزایش یابد، یعنی حجم فروش افزایش یابد. البته انتظار این است که رشد در اینجا واقعی باشد، یعنی بالاتر از تورم.

محاسبه گردش مالی: مراحل اساسی

اکنون که می دانید معنای گردش مالی نیز درآمد یا کل فروش است، اگر کسی از شما بپرسد که “تجارت چگونه محاسبه می شود؟” چه جوابی می دهید؟ شما می گویید قیمت ها را باید در تعداد فروش ضرب کرد، درست است؟ بله درست حدس زدید و واقعا همین است…

به عنوان مثال، تصور کنید که یک نانوایی دارید و فقط نان را به قیمت ۱۰ دلار می فروشید. اگر در طول روز ۱۰۰۰ قطعه نان بفروشید، گردش مالی روزانه شما ۱۰۰۰ * ۱۰ $ = ۱۰۰۰۰ $ خواهد بود. این فرمول در واقع به این سوال پاسخ می دهد که گردش مالی به چه معناست و گردش مالی چگونه محاسبه می شود؟ فقط کافی است به سوال هر چند مختصر پاسخ دهید.

مثال:

مثلاً اگر همین فرمول را برای یک ماه اعمال کنیم، گردش ماهانه را محاسبه می کنیم و اگر آن را به یک سال افزایش دهیم، گردش مالی سالانه را محاسبه می کنیم. با این حال، از آنجایی که منطق پشت آن را درک می کنیم، می توانیم به این محاسبه قانع باشیم. زیرا صندوق‌های پول و دستگاه‌های POS قبلاً این محاسبات را برای ما انجام می‌دهند.

کلیک کنید: نرم افزار مدیریت اسناد

تفاوت بین گردش مالی و سود چیست؟

تفاوت بین چرخش مالی و سود چیست؟

در حالی که گردش مالی یک معیار بسیار مهم برای عملکرد مالی است، تنها معیار موفقیت نیست. اگر دوباره به نمونه نانوایی خود برگردیم، برای تولید هر نانی که به قیمت ۱۰ دلار می‌فروشیم، متحمل هزینه‌های متغیر (هزینه‌های وابسته به حجم تولید) و ثابت (هزینه‌های مستقل از حجم تولید) می‌شویم. اجاره مغازه، آب، برق، نیروی کار و نهاده های مواد اولیه ای که برای تولید نان و غیره استفاده می کنیم. دقیقاً اینجاست که تفاوت بین گردش مالی و سود آشکار می شود.

مثال:

اگر هزینه مستقیم تولید نانی که به قیمت ۱۰ دلار می فروشیم حدود ۶ دلار باشد (در اینجا فقط در مورد “بهای تمام شده کالای فروخته شده” صحبت می کنیم، بنابراین هنوز هیچ هزینه ای مانند مدیریت عمومی و بازاریابی در اینجا وجود ندارد). سپس سود ناخالصی که از فروش نان بدست می آوریم ۴ دلار است. حاشیه سود ناخالص (۱۰-۶)/۱۰=۴۰% خواهد بود. نتیجه بدی نیست.

حاشیه سود ناخالص، که نسبت بین گردش مالی و سود ناخالص را نشان می دهد، در واقع چیزهای زیادی را برای همه تحلیلگران می گوید. حاشیه سود ناخالص بالا نشان می دهد که شکاف بین قیمت و هزینه ها به اندازه کافی گسترده است. که نشان می دهد شرکت می تواند هزینه های تولید را به طور موثر مدیریت کند یا دستی قوی در قیمت گذاری دارد.

در همین حال:

اگرچه گردش مالی ستون فقرات درآمد شرکت را تشکیل می دهد، ممکن است گردش مالی تنها منبع درآمد یک شرکت نباشد. به طور مشابه، “هزینه کالای فروخته شده” تنها عنصر هزینه برای یک فرآیند تولید نیست. بنابراین، برای رسیدن به «سود خالص»، اقلام درآمد و هزینه دیگری وجود دارد که باید آنها را از مقدار «سود ناخالص» جمع و کم کنیم.

مثال:

هزینه هایی مانند «مدیریت و بازاریابی عمومی» که به آن اشاره کردیم، جزء لاینفک فعالیت های شرکت است. اما از آنجایی که این هزینه ها ارتباط مستقیمی با فرآیند تولید ندارند، در «بهای تمام شده کالای فروخته شده» لحاظ نمی شوند. بنابراین، چه درآمدها و هزینه های دیگری از گردش مالی تا سود خالص وجود دارد؟

به خصوص شرکتی که خرید و فروش آتی از خارج از کشور انجام می دهد ممکن است درآمد و هزینه های ناشی از تفاوت نرخ ارز در طول دوره داشته باشد. و اینها در حساب «سایر درآمد/هزینه فعالیت های اصلی» ردیابی می شود.

نکته:

سپس به حساب «درآمد/هزینه‌های ناشی از فعالیت‌های سرمایه‌گذاری» منتقل می‌شود که عموماً شامل درآمد و هزینه‌هایی است که می‌توان آن‌ها را یکباره در نظر گرفت. به عنوان مثال درآمد یا هزینه های ناشی از فروش زمین یا ساختمان یا خرید یا فروش سهام مشارکت…

از سوی دیگر، تقریباً هر شرکتی در حالی که به فعالیت خود ادامه می‌دهد، ممکن است به طرق مختلف وارد روابط بدهی و اعتباری شود و در نتیجه درآمد و هزینه‌ها رخ دهد. این درآمدها و هزینه‌ها در اقلام «درآمد/هزینه تأمین مالی» ثبت می‌شوند. در پایان تمام این محاسبات، با افزودن و کسر «درآمد/هزینه مالیاتی» از «گردش» به ارزش «سود خالص» می‌رسد.

 

نرم افزار مدیریت امور سهام برای مدیریت سبد سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر یک از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی داشته باشید.

نرم افزار مدیریت سهام، برنامه سهامداران، نرم افزار سهامداری، نرم افزار امور سهام و سهامداران . نرم افزار امور سهام، برنامه مدیریت امور سهام، نرم افزار مدیریت امور سهام، برنامه تحلیل سهام . نرم افزار مدیریت امور سهام، نرم افزار امور سهامداری، نرم افزار سهامداران، نرم افزار سهام، نرم افزار خرید سهام . برنامه پیش بینی قیمت سهام، برنامه پیشنهاد بهترین سهام، برنامه مدیریت سبد سهام، برنامه ردیابی سهام، اپلیکیشن ردیابی سهام

گردش مالی