هشت دام روانشناسی سرمایه گذاری

هشت دام روانشناسی سرمایه گذاری (بخش دوم)

در شماره قبلی مقاله و در بخش اول مقاله هشت دام روانشناسی سرمایه گذاری توضیح دادیم ممکن است که صدایی از درون شما بگوید: “سرمایه گذاری من مشکلی دارد.” اگر سرسختانه از دنبال کردن اخبار اقتصادی اجتناب می کنید، شما به زودی تمام سرمایه خود را از دست خواهید داد. در ادامه این محتوا با دیگر دام های روانشناسی سرمایه گذاری که باید از آنها اجتناب کنید آورده شده است.

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام بیشتر بدانید.

تله نسبیت

تله نسبیت نیز یکی از خطرات روانشناسی سرمایه گذاری است که موذیانه در انتظار شماست. ساختار روانی همه افراد با یکدیگر متفاوت است. افراد به مسائلی مانند انتظارات خانوادگی و شغلی به شیوه های متفاوتی برخورد می کنند. بنابراین، مطمئناً باید بدانید که افراد دیگر چه می‌کنند و چه فکر می‌کنند. اما چیزی به عنوان یک قانون کلی برای موقعیت یا دیدگاه‌های آنها وجود ندارد.

بخوانید: مدیریت امور سهام؛ نرم افزاری بر بستر رایانش ابری

به طور خلاصه، مراقب افکار و اعمال اطرافیان خود باشید. اما هرگز مطابق “آنها این کار را انجام می دهند، پس من هم باید این کار را انجام دهم.” پیش نروید. با سر به دام نسبیت نپرید! به یاد داشته باشید، در نهایت شما فقط برای خودتان سرمایه گذاری می کنید و فقط وضعیت خودتان برای شما اهمیت مستقیم دارد. شاید دوستان شما هم جیب پر داشته باشند و هم اشتهای ریسک بالایی دارند. اما اگر شما اینطور نیستید، یعنی اگر سرمایه زیادی ندارید و اهل ریسک کردن نیستید، همیشه محتاط باشید و همیشه اول با فکر کردن به خودتان عمل کنید.

در مورد نرم افزار مدیریت الکترونیک اسناد بخوانید.

تله وسوسه روانشناسی سرمایه گذاری

تله وسوسه روانشناسی سرمایه گذاری

سرمایه گذاران گاهی اوقات می گویند: “گذشته تکرار می شود”. آنها طوری عمل می کنند که گویی هیچ ابهامی در بازار وجود ندارد. متأسفانه چیزی به نام عدم اطمینان در دنیای سرمایه گذاری هرگز از بین نمی رود.

همه ما می دانیم که رویدادهایی مانند برخی فراز و نشیب ها، ارزش بیش از حد سهام، حباب ها و حباب های کوچک، زیانِ بخش ها و فروش های ناگهانی ناشی از وحشت در جغرافیای آسیا همیشه در بازارها رخ می دهد. در این صورت، بازار سهام مورد نظر این است که “تاریخ تکرار می شود، همان چیزی که در گذشته اتفاق افتاده است در آینده نیز رخ خواهد داد!”

اگر تعداد زیادی از سرمایه گذاران از این طریق انفجار اعتماد به نفس را تجربه کنند، «تله تحریک» روانشناسی سرمایه گذاری وارد می شود و در مدت کوتاهی اشتباهات جبران ناپذیری مرتکب می شوند. “من آماده هستم تا بهترین عملکردم را به کار ببرم.” سرمایه گذارانی که با گفتن این حرف شروع کردند و بیشترین تأثیر را از فروپاشی گرفتند، کسانی هستند که فکر می کنند این افزایش هرگز پایان نخواهد یافت و محاسبات دقیقی انجام نمی دهند. همانطور که می دانید، بیشترین بازنده در این دنیا کسی است که می گوید “هیچ چیز برای من اتفاق نمی افتد!”. این افراد کسانی هستند که این عبارت را به عنوان یک فلسفه زندگی پذیرفته اند.

در مورد سامانه تحلیل بازار بخوانید.

تله یقین کاذب

تله اطمینان روانشناسی سرمایه گذاری کاذب رویدادی است که با درک سرمایه گذاران از ریسک مرتبط است. اگر سرمایه گذاران فکر کنند که درآمدی که از پرتفوی خود به دست می آورند کافی است، ریسک کمتری می کنند. با این حال، اگر همه چیز خوب پیش نرود و احساس کنند که قرار است پول خود را از دست بدهند، ممکن است موضع تهاجمی تری اتخاذ کنند و خیلی چیزها را به خطر بیندازند.

در مورد سامانه تحلیل بازار سهام بخوانید.

به عبارت دیگر، اگر اوضاع خوب باشد، از ریسک اجتناب می شود، در حالی که اگر اوضاع بد باشد، ریسک بیشتری پذیرفته می شود. اصلی ترین عاملی که در اینجا مؤثر است، ذهنیت «بازیابی گمشده» است. سرمایه گذاران حاضرند با تمام خطوط خود تهاجمی را انجام دهند تا سرمایه از دست رفته خود را به دست آورند.

با این حال، در این مرحله، هیچ هدفی برای بلند شدن دوباره و افزایش سرمایه در دست نیست. به یک راننده مسابقه فکر کنید. اول میرود. ولی همیشه ترمز میزنه و حتی به فکر گاز دادن هم نیست! آیا فکر نمی کنید چنین راننده ای در مدت کوتاهی رهبری را به طور کامل از دست بدهد؟ اگر فقط با منطق محافظت از چیزهایی که دارید یا بازگرداندن چیزهایی که از دست داده اید عمل کنید، ممکن است در نهایت مانند یک راننده مسابقه شوید.

در مورد نرم افزار سهام بیشتر بدانید.

تله برتری جویی روانشناسی سرمایه گذاری

تله برتری جویی روانشناسی سرمایه گذاری

برای برخی افراد تله برتری روانشناسی سرمایه گذاری خطر بزرگی را به همراه دارد. بسیاری از سرمایه گذاران بیش از حد به خود اعتماد دارند و سخنان کارشناسان را نادیده می گیرند. ممکن است شما تحصیلات بالایی داشته باشید یا به خاطر هوش سریع خود متمایز باشید، اما این بدان معنا نیست که نباید متخصصان و توصیه های آنها را نادیده بگیرید.

علاوه بر این، با توجه به پیچیدگی بازارها، حتی نیازی نیست که به شما بگوییم که تنها به ذهن خود تکیه کردن چقدر مخاطره آمیز است. در طول تاریخ، بسیاری از سرمایه گذاران بوده اند که هر چه داشتند با عمل کردن به منطقشان از دست داده اند. بدترین بخش این است که بیشتر این سرمایه گذاران تمایل دارند در دام های روانشناسی سرمایه گذاری دیگری که در بالا ذکر کردیم بیفتند.

در مورد نرم افزار امور سهام بیشتر بدانید.

دانشگاه های خوبی در هر گوشه ای از جهان وجود دارد و اساتید بسیار باهوشی در آنجا مشغول به کار هستند. برخی از آنها به این فکر می کنند که در بورس موفق خواهند شد و به طور جدی موفق هستند. از سوی دیگر، دیگران در اولین سرمایه گذاری خود شکست می خورند و به سختی یاد می گیرند که حساب در خانه با بازار مطابقت ندارد. ممکن است عجیب به نظر برسد، اما فردی که دارای مدرک دکترای مالی است می‌تواند باعث شود که شما پول خود را از دست بدهید. اما یک فارغ‌التحصیل دبیرستان یا یک سرمایه‌گذار با تجربه و تیز هوش می‌تواند افسار بازار را به دست بگیرد و شما را ثروتمند کند.

حتما بخوانید: راه های کسب سود مداوم در بورس

در پایان

ما مدام در مورد تله های روانشناسی سرمایه گذاری صحبت کردیم و به پایان مقاله خود رسیدیم. همانطور که می بینید، روانشناسی انسان یک امر فوق العاده خطرناک است و می تواند باعث شود افراد به طور مداوم اشتباهات مشابه را انجام دهند. موارد زیر می تواند برای شما گران تمام شود.

  • تفسیر نادرست از رویدادها

  • دیوانه وار عمل کردن برای جلوگیری از ضرر

  • تلاش برای یافتن افراد دیگر در مضیقه مانند شما

  • انکار سرسختانه حقیقت

  • اقدامات منفی مشابه

در مورد نرم افزار مدیریت سهام بیشتر بدانید.

پس ماهیت تمام تله هایی که در مورد آنها صحبت کردیم را جذب کنید، همیشه با خودتان صادق باشید و واقع بینانه فکر کنید. همچنین اگر شرایط بد است، قبل از اینکه دیر شود با افرادی که به دانش آنها اعتماد دارید مشورت کنید، نظرات بیش از یک نفر را دریافت کنید و سعی کنید بر اساس آن تصمیم درستی بگیرید. برای رهایی از تله ها بهترین ها را برای شما آرزومندیم.

روانشناسی سرمایه گذاری