عرضه پول چیست؟ M1، M2 و M3

عرضه پول چیست؟ M1، M2 و M3

عرضه پول (Money supply) چیست؟ حجم پولی که بیانگر کل حجم در گردش در اقتصاد است چیست؟ چگونه اندازه گیری می شود و M1، M2، M3 به چه معناست؟ در این مقاله برای شما توضیح می دهیم.

عرضه پول که به آن موجودی پول نیز گفته می شود، ارزش کل پول در اقتصاد را در یک دوره زمانی معین بیان می کند. در کشور ما سطح آن با گزارش ماهانه پولی و آمار بانکی اعلام شده توسط بانک مرکزی اطلاع رسانی می شود.

موجودی پول که با مفاهیم M1، M2 و M3 بیان می‌شود، می‌خواهد توسط بانک‌های مرکزی کنترل شود. زیرا افزایش یا کاهش نامنظم آن بر حوزه های وسیعی از هزینه های شخصی گرفته تا رشد اقتصادی تاثیر می گذارد. ما اغلب مفاهیمی مانند نرخ بهره، ذخایر الزامی و عملیات بازار باز را در مورد عرضه پول می شنویم.

بیشتر بخوانید: عرضه عمومی چیست؟ چگونه انجام می شود؟

حالا بیایید با جزئیات بیاموزیم که عرضه پول چیست:

عرضه پول چیست؟

موجودی پول موجود در بازار در یک اقتصاد در یک دوره معین، عرضه پول نامیده می شود. به طور خلاصه، نشان دهنده کل مقدار پول در گردش در اقتصاد است. با حرف M نشان داده می شود. به عبارت دیگر، کل پولی است که واحدهای اقتصادی می توانند برای پرداخت های کوتاه مدت خود استفاده کنند.

برخلاف تصور رایج، عرضه پول فقط از کاغذ و سکه تشکیل نمی شود. سپرده ها در بانک ها نیز در این اندازه گنجانده شده است. علاوه بر این، تنها با پول چاپ شده توسط بانک مرکزی تعیین نمی شود. زیرا بیشتر پول در گردش را وام هایی تشکیل می دهد که بانک های تجاری داده اند.

بیشتر بخوانید: چگونه در بورس اوراق بهادار پرتفوی(سبد سهام) تهیه کنیم؟

می توانیم مثالی از این وضعیت بزنیم.

فرض کنید از بانک ۱۰۰ هزار دلار  وام گرفته اید. هنگامی که بانک این پول را به حساب شما واریز می کند، می توانید با ۱۰۰ هزار دلار خریدی انجام دهید که قبلاً استفاده نشده است. به این ترتیب حجم پول افزایش می یابد.

با این حال، بانک ها نمی توانند به اندازه ای که می خواهند اعتبار بدهند. به عبارت دیگر بانک ها نمی توانند تمام سپرده هایی را که جمع آوری می کنند به عنوان وام ارائه کنند. چون باید مقداری از این را به عنوان ذخیره الزامی در بانک مرکزی نگه دارد. اینکه چه میزان به عنوان ذخایر مورد نیاز نگهداری می شود توسط بانک مرکزی تعیین می شود.

بانک مرکزی با کنترل عرضه پول، پول مورد نیاز اقتصاد را ایجاد می کند. به این ترتیب می تواند به طور مستقیم و غیرمستقیم بر بسیاری از حوزه ها از تورم گرفته تا رشد اقتصادی تاثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید: اهمیت مدیریت ریسک در بورس اوراق بهادار

چگونه عرضه پول را اندازه گیری کنیم؟

روش های مختلفی برای اندازه گیری حجم پول وجود دارد. با این حال، رایج ترین مواردی که با آن مواجه می شویم، تعاریف محدود و گسترده ای از عرضه پول است.

گفتیم که حجم پول با حرف M نشان داده می شود. به عبارت دیگر، تعاریف محدود و گسترده ای از عرضه پول با مفاهیمی مانند M0، M1، M2، M3 ارائه می شود.

عرضه باریک پول – تعاریف M0 و M1

این به حجم پول در معنای محدود اشاره دارد که ما آن را M0 می نامیم. با کسر پول نقد موجود در گاوصندوق بانک از مجموع اسکناس‌هایی که توسط بانک مرکزی به گردش در می‌آید و سکه‌های چاپ شده توسط ضرابخانه به دست می‌آید.

M0 = (اسکناس در گردش + سکه) – پول نقد در گاوصندوق بانکی

M1 اضافه شدن سپرده های تقاضا در بانک ها به عرضه پول M0 است.

بنابراین M1 = M0 + سپرده های جاری

بیشتر بخوانید: چگونه در بورس اوراق بهادار فروش کوتاه مدت انجام دهیم؟

عرضه گسترده پول – تعاریف M2 و M3

علاوه بر اندازه‌گیری‌های محدود حجم پول، روش اندازه‌گیری که شامل سپرده‌های مدت‌دار، رپو، وجوه و اوراق بهادار است، عرضه گسترده پول است.

مفاهیم M2 و M3 برای اندازه گیری حجم گسترده پول استفاده می شود. M2 با افزودن سپرده های مدت دار به M1 پیدا می شود.

M2 = M1 + سپرده های مدت دار

M3 گسترده ترین تعریف شده عرضه پول است. با افزودن مخزن، وجوه بازار پول و اوراق بهادار منتشر شده به M2 پیدا می شود.

در این حالت با مجموع M3 = M2 + Repo + وجوه بازار پول + اوراق بهادار منتشر شده اندازه گیری می شود.

بیشتر بخوانید: نکات مهم سرمایه گذاری کوتاه مدت در بورس اوراق بهادار

چرا عرضه پول در اقتصاد مهم است؟

چرا عرضه پول در اقتصاد مهم است؟

افزایش یا کاهش عرضه پول در یک اقتصاد حاوی پیام های زیادی در مورد اقتصاد کلان است. وقتی حجم پول افزایش می یابد، نرخ بهره کاهش می یابد و تورم افزایش می یابد. در حالت مخالف، زمانی که عرضه پول کاهش می یابد، نرخ بهره افزایش می یابد. بر این اساس نیز مشاهده می شود که تولید با قیمت ها کاهش می یابد.

کاهش عرضه پول باعث افزایش بیکاری و استفاده ناکافی از ظرفیت تولید می شود. بنابراین، بانک‌های مرکزی می‌خواهند دائماً عرضه پول را کنترل کنند.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری و سوالات متداول

بانک مرکزی چگونه عرضه پول را کنترل می کند؟

مقدار پولی که در یک اقتصاد در گردش است بر بسیاری از ارزش ها تأثیر می گذارد. از مخارج شخصی گرفته تا تولید ناخالص داخلی. وام های مصرفی گرفته تا بهره. وام های خودرو و مسکن تا بیکاری.

بنابراین، بانک های مرکزی می خواهند حجم پول را برای دستیابی به اهداف اقتصادی کنترل کنند. علاوه بر این، افزایش مداوم عرضه پول باعث تورم می شود.

بیشتر بخوانید: بهترین پوشش در برابر تورم چیست؟ (سوالات متداول)

بنابراین چگونه بانک های مرکزی می توانند عرضه پول را کنترل کنند؟ می تواند این کار را به چند روش مختلف انجام دهد. در اینجا این راه ها وجود دارد:

چاپ پول بیشتر

بانک های مرکزی با چاپ پول می توانند حجم پول در گردش یعنی حجم پول را افزایش دهند. علاوه بر این، آنها می توانند هر چقدر که بخواهند پول چاپ کنند. با این حال، این امر عواقبی خواهد داشت.

میزان تولید تحت تأثیر چاپ پول بانک مرکزی نیست. فقط خود پول کم ارزش می شود. علاوه بر این، از آنجایی که این وضعیت باعث تورم خواهد شد، گزینه چاپ بیشتر پول انتخاب اول بانک های مرکزی نیست.

بیشتر بخوانید: تورم، رکود تورمی و رکود اقتصادی چیست؟

تنظیم نسبت های مورد نیاز ذخیره

نسبت سپرده هایی که بانک های پذیرنده سپرده باید در ازای آن در بانک مرکزی نگهداری کنند، نسبت ذخیره الزامی نامیده می شود.

این نرخ که توسط بانک مرکزی تعیین می شود، یکی از روش های موثر کنترل عرضه پول است.

مثلا؛

نسبت ذخیره الزامی بانک مرکزی ۵ درصد باشد. بگذارید یک بانک در مجموع ۱۰۰ میلیون دلار سپرده داشته باشد. در این صورت بانک باید ۵ میلیون دلار به عنوان ذخیره الزامی ذخیره کند. می تواند ۹۵ میلیون دلار باقی مانده را در گردش نگه دارد.

اگر بانک مرکزی بخواهد پول بیشتری برای اقتصاد هزینه کند، می تواند نسبت ذخیره مورد نیاز را کاهش دهد. به این ترتیب بانک پول بیشتری برای وام دادن دارد. عرضه پول با قرار دادن پول بیشتر توسط بانک در گردش افزایش می یابد.

وقتی می خواهد حجم پول را در اقتصاد کاهش دهد، می تواند نسبت ذخیره مورد نیاز را افزایش دهد. بنابراین، بانک پول کمتری وام می دهد. بنابراین در دادن وام انتخابی تر می شود.

بیشتر بخوانید: عواملی که در هنگام سرمایه گذاری باید در نظر گرفته شوند

تعیین نرخ بهره

بانک های مرکزی نمی توانند نرخ سود وام مسکن، خودرو و شخصی را تعیین کنند. با این حال، می تواند این را غیر مستقیم تعیین کند. می تواند با ابزارهای سیاست پولی خود نرخ بهره را تا حد مطلوب کاهش دهد.

مثلا؛ نرخ بهره حراج رپو یک هفته ای را نگه می دارد که ما آن را نرخ سیاستی می نامیم. این نرخ نرخی است که بانک های تجاری از بانک مرکزی وام می گیرند.

نرخ‌های سود کوتاه‌مدت تعیین‌شده توسط بانک مرکزی مهم‌ترین عامل مؤثر بر فرآیند خلق پول بانک‌ها است. با افزایش نرخ بهره، هزینه اعتبار نیز افزایش می یابد.

بنابراین، مردم تمایلی به قرض گرفتن ندارند و افراد کمتری تمایل به گرفتن وام دارند. به این ترتیب حجم پول کاهش می یابد. وقتی بانک مرکزی نرخ بهره را کاهش می دهد، حجم پول نیز افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید: بیس پوینت چیست؟ تغییرات نرخ بهره و امتیازات پایه

استفاده از عملیات بازار باز

خرید و فروش اوراق قرضه دولتی توسط بانک مرکزی به عنوان عملیات بازار آزاد تعریف می شود. حجم پول در گردش متاثر از خرید و فروش اوراق قرضه دولتی توسط بانک مرکزی است.

بنابراین، اگر بانک مرکزی بخواهد حجم پول را افزایش دهد. اوراق قرضه دولتی را از بانک ها و مؤسسات خریداری می کند. با این کار دارایی های بانک آزاد می شود و پول نقد بیشتری برای استقراض در دسترس است. علاوه بر این، این فرآیند بخشی از سیاست پولی انبساطی است.

اگر بخواهد عرضه پول را کاهش دهد، با فروش اوراق قرضه دولتی وجه نقد را برای استقراض محدود می کند. این وضعیت به عنوان بخشی از سیاست پولی انقباضی نیز دیده می شود.

بیشتر بخوانید: اوراق قرضه پس انداز چگونه کار می کنند؟

فرض کنید اقتصاد دوران سختی را پشت سر می گذارد.

در این صورت بانک مرکزی می تواند عملیات بازار آزاد را یک گام جلوتر بردارد و برنامه تسهیل کمی ایجاد کند. بر اساس این برنامه، بانک مرکزی پول ایجاد می کند و از آن برای خرید دارایی هایی مانند اوراق قرضه دولتی استفاده می کند.

ورود پول به سیستم بانکی از طریق خریدهای انجام شده توسط بانک مرکزی باعث افزایش ذخایر بانکی می شود. به این ترتیب مبلغی که بانک ها مایل به وام دادن هستند افزایش می یابد و به کاهش نرخ سود و افزایش سرمایه گذاری کمک می کند.

باید بدانید که؛ داشتن مقدار مناسب پول در گردش برای تضمین یک اقتصاد سالم و پایدار بسیار مهم است. به همین دلیل حتی اگر نتایج عرضه پول اعلام شده تاثیری بر بازار نداشته باشد، داده ای است که نمی توان آن را نادیده گرفت.

بیشتر بخوانید: نرم افزار اسناد

سفته بازان

نرم افزار مدیریت امور سهام برای مدیریت سبد سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر یک از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی داشته باشید.

برنامه سهامداران، نرم افزار سهامداری، نرم افزار امور سهام و سهامداران . نرم افزار امور سهام، برنامه مدیریت امور سهام، نرم افزار مدیریت امور سهام، برنامه تحلیل سهام . نرم افزار مدیریت امور سهام، نرم افزار امور سهامداری، نرم افزار سهامداران، نرم افزار سهام، نرم افزار خرید سهام . برنامه پیش بینی قیمت سهام، برنامه پیشنهاد بهترین سهام، برنامه مدیریت سبد سهام، برنامه ردیابی سهام، اپلیکیشن ردیابی سهام، نرم افزار مدیریت سهام