استراتژی های سرمایه گذاری

استراتژی های سرمایه گذاری

قبل از خرید سهام، لازم است استراتژی های سرمایه گذاری را بررسی کرده و متناسب با شخصیت خود، آن را انتخاب کنید. 

نباید فراموش کرد که سرمایه گذاری سهام یک ماراتن بلندمدت است. وقتی صحبت از سرمایه گذاری سهام می شود، فقط می توان این مقاله را به اندازه حجم یک کتاب گسترش داد. بنابراین توصیه می کنیم اگر می خواهید در سهام سرمایه گذاری کنید، این مقاله را فقط به عنوان یک نقطه شروع ببینید و با تحقیق بیشتر دانش خود را گسترش دهید.

استراتژی های سرمایه گذاری مختلف

حال، اجازه دهید به طور خلاصه در مورد استراتژی های سرمایه گذاری مختلف صحبت کنیم.

سرمایه‌گذاری ارزشی:

به طور خلاصه، سرمایه‌گذاری ارزشی مبتنی بر رویکرد خرید شرکت‌های باکیفیت با توجه به ارزش‌های معقول آن‌ها با حاشیه ایمنی مشخص و نگهداری طولانی مدت است. سرمایه گذاران ارزشی معتقدند که عملکرد سهام در بلندمدت مطابق با ارزش منصفانه شرکت حرکت می کند. وارن بافت به عنوان شناخته شده ترین نماینده این رویکرد امروزه به ذهن متبادر می شود. این سرمایه گذاران معمولاً به یک شرکت در مورد سؤالات زیر مراجعه می کنند:

  • منبع درآمد چیست؟

  • آیا سود به طور پیوسته در حال رشد است؟

  • آیا بدهی شرکت ها پایدار است؟

  • رقبای شرکت چه کسانی هستند و آیا شرکت صادقانه اداره می شود؟

  • آیا قیمت سهم به ارزش منصفانه تنزیل می شود؟

سرمایه گذاری رشد:

این سرمایه گذاری شامل سرمایه گذاری در سهامی است که از نظر درآمد و رشد سود از بازار بهتر عمل می کنند. سرمایه گذاران رشد بر این باورند که رشد شرکت های بالاتر از حد متوسط، حتی زمانی که با ضرایب نسبتاً بالا خریداری شوند، فرصت هایی برای سود ایجاد می کنند. آنها بر روی این سؤالات تمرکز می کنند:

  • درآمدهای هدف شرکت در ۵ تا ۱۰ سال آینده چیست؟

  • هزینه می تواند حاشیه سود را در بلندمدت بهبود بخشد؟

  • زمینه هایی وجود دارد که شرکت بتواند برای رشد بالا گسترش یابد؟

  • آیا بخشی که در آن فعالیت می کند در حال رشد است؟

  • شرکت سهم بازار خود را افزایش می دهد؟

  • آیا قیمت نسبت به رشد مورد انتظار معقول است؟

سرمایه گذاری سود سهام:

سرمایه گذاران سود سهام بر جستجوی سهامی متمرکز می شوند که سود سهام قابل توجهی را پرداخت می کنند. از آنجایی که سود سهام به دست آمده حقوق مشارکت را کاهش نمی دهد، آنها می توانند درآمدی ایجاد کنند که جریان نقدی را برای سال ها برای سرمایه گذاران فراهم می کند. یا این سود سهام می تواند دوباره سرمایه گذاری شود. مهمترین نسبت های مالی برای سرمایه گذاران سود سهام عبارتند از:

  • عملکرد سود

  • نرخ سود سهام

  • نرخ تقسیم سود

البته علاوه بر این نرخ ها، ثبات تقسیم سود طی سال ها نیز برای کسانی که در سهام سود محور سرمایه گذاری می کنند، شاخص بسیار مهمی است.

سرمایه گذاری فنی:

اگرچه این یک قانون قطعی نیست، اما یک روش انتخابی است که توسط سرمایه گذاران کوتاه مدت ترجیح داده می شود. تحلیلگران فنی انتخاب سهام و استراتژی های سرمایه گذاری را تجزیه و تحلیل می کنند. به جای داده‌های اساسی مانند سودآوری، جریان‌های نقدی، پتانسیل رشد، وضعیت بازار، تلاش‌های خود را بر اساس آنچه نمودارهای قیمت می‌گوید استوار می‌کنند. به گفته آنها، حرکات قیمت هر آنچه در بازار اتفاق می افتد را به ما می گوید.

در مورد نرم افزار مدیریت اسناد بخوانید.

راه های استراتژی های سرمایه گذاری

علاوه بر این، سرمایه گذاران با سبک های سرمایه گذاری دیگر نیز می توانند از تحلیل تکنیکال برای تعیین زمان بندی بازار بهره مند شوند.

می توانید با ارزیابی بازارها شروع کنید

به خصوص اگر یک سرمایه گذار کوتاه مدت یا میان مدت هستید، می توانید با ارزیابی کل بازار، زمان خرید سهم را تعیین کنید. زیرا بخش قابل توجهی از سهام با همگام شدن با بازار، سهم قابل توجهی از حرکات صعودی و نزولی خود را انجام می دهند. شما می توانید این را به عنوان افزایش جزر و مد در نظر بگیرید که همه قایق ها را بالا می برد یا واژگون می کند.

بنابراین، در دوره‌هایی که بازار عمومی وارد یک روند صعودی می‌شود، همه چیز برای همه سرمایه‌گذاران کمی آسان‌تر می‌شود. این زمان‌هایی است که پرتفوی‌های خوش‌ تشکیل شده جریان را دنبال می‌کنند.

داده های اساسی و شاخص های فنی زیادی وجود دارد که می توانید برای تعیین حرکت و روند بازار از آنها پیروی کنید. به عنوان مثال، اگر دوره معاملاتی شما چند ماهه است، می توانید به میانگین متحرک ۵۰ یا ۲۲ روزه شاخص نگاه کنید تا جهت کلی بازار را در آن دوره بسنجید.

از سوی دیگر، در سطح پایه، توجه به رویدادهایی که ممکن است بازار را تحریک کنند. مانند تصمیمات هیئت مدیره سیاست. پولی بانک مرکزی یا اطلاعیه های مالی شرکت ها مفید خواهد بود.

از تنوع بخشیدن به مجموعه خود غافل نشوید

مهم است که چگونه پرتفوی خود را بر اساس دارایی متنوع کنید، به عبارت دیگر، چند درصد از پس انداز خود را در کل سبد خود به سرمایه گذاری سهام اختصاص خواهید داد. به طور مشابه، پرتفوی سهام شما باید دارای درجه ای از تنوع باشد تا ریسک غیرسیستماتیک را محدود کند.

راه های استراتژی های سرمایه گذاری

با شرکت ها آشنا شوید

مانند هر کسب و کاری، بهتر است سرمایه گذاری را نه با اطلاعات شایعه، بلکه با استفاده از تجربیات و دانش خود و تلاش برای گسترش آنها ادامه دهید.

دانستن اینکه شرکتی که در آن سرمایه گذاری می کنید چه کاری انجام می دهد و اطلاع از جریان کسب و کار آن، شانس موفقیت شما را تا حد زیادی افزایش می دهد. علاوه بر این، شما را از سپردن موفقیت خود به شانس نجات می دهد.

همه ما یک دایره استعداد داریم و هر چه با شرکت ها آشنا می شویم، این حلقه گسترده تر و گسترده تر می شود. هیچ قانونی وجود ندارد که بگوید شما نمی توانید عملکرد یک شرکت یا صنعتی را که قبلاً نمی دانستید، یاد بگیرید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که در مورد چگونگی انجام تحقیق، تجربه کسب کنید.

اگر می خواهید شرکت ها را بهتر بشناسید، (پلتفرم افشای عمومی) باید منبع اصلی شما باشد.

مطلب مرتبط: استراتژی های سرمایه گذاری بلندمدت

اصول را مرور کنید

ترازنامه، صورت‌های درآمد، گزارش‌های فعالیت… نحوه عملکرد شرکت‌ها در طول سال‌ها از نظر درآمد، سودآوری، بدهی و وضعیت دارایی‌ها را بررسی کنید. ارزیابی کنید که آیا مزیت رقابتی پایداری دارند یا خیر.

شاید یادگیری هر چیزی که در مورد همه شرکت ها می توانید آسان نباشد. اما در این مرحله مهم است که بتوانید جزئیاتی را که می تواند یک شرکت را از شرکت دیگر متمایز کند، شناسایی کنید.

ضرایب بازار را بررسی کنید

در خرید سهام به دنبال چه ارزش‌هایی هستید؟ در واقع، نسبت های مالی زیادی وجود دارد که می توان به آنها نگاه کرد و هر کدام اطلاعات قابل توجهی در مورد جنبه های مختلف شرکت ها به ما می دهند. با این حال، سرمایه گذاران ممکن است بر روی نرخ ها یا داده های مختلف مطابق با سبک ها و استراتژی های سرمایه گذاری خود تمرکز کنند.

با این حال، برای مشاهده زیاده‌روی در قیمت‌ها، نگاهی به چندین مورد مانند نسبت قیمت/درآمد، بازار/ارزش دفتری مفید خواهد بود. اما هنگام بررسی ضرایب بازار، این را به خاطر بسپارید:

ضریب های بازار مانند یک آینه عقب هستند و به شما نشان می دهند که چه چیزی پشت سر است. بنابراین، برای مثال، هنگامی که با نسبت قیمت/درآمدی بسیار پایین یا بسیار بالا مواجه می‌شوید، باید بررسی کنید که آیا بازار در انتظارات آینده قیمت‌گذاری می‌کند یا خیر.

گزارش های ارزش گذاری را بخوانید

اگر شما یک سرمایه گذار بلند مدت هستید، باید درک خوبی از رابطه بین ارزش و قیمت سهام داشته باشید. به عنوان مثال، در روش جریان نقدی تنزیل شده، ارزش سهام برابر با ارزش فعلی جریان های نقدی آتی شرکت است. قیمت سهم با توجه به عرضه و تقاضا در بازار تعیین می شود. زمانی که بین ارزش سهام و قیمت ناهماهنگی وجود داشته باشد، فرصت های سرمایه گذاری به وجود می آید.

در نهایت، باید در نظر داشته باشید که ارزش گذاری سهام یک فرآیند ثابت نیست. بلکه یک فرآیند پویا است و ممکن است در طول زمان تغییر کند. بنابراین، شما باید به طور منظم بر ارزش گذاری سهام نظارت کنید.

نتیجه گیری: دانش قدرت است

هنگام سرمایه گذاری در سهام، ابتدا باید استراتژی سرمایه گذاری مشخص شود:

  • آیا سرمایه گذاری برای کوتاه مدت انجام می شود یا بلند مدت؟

  • بر تحلیل تکنیکال تاکید بیشتری می شود یا تحلیل بنیادی؟

  • کدام بخش ها یا شرکت ها را تماشا کنیم؟

پاسخ به همه این سوالات در تصمیمات سرمایه گذاری شما تعیین کننده خواهد بود.

مطلب مرتبط: نکات مهم سرمایه گذاری کوتاه مدت در بورس اوراق بهادار

استراتژی های سرمایه گذاری کوتاه مدت

اگر قصد دارید سرمایه گذاری کوتاه مدت یا میان مدت انجام دهید، می توانید با کار بر روی استفاده از روش تحلیل تکنیکال شروع کنید. هنگام تصمیم گیری با استفاده از روش تحلیل تکنیکال، طراحی کامل برنامه بازی، عدم به خطر انداختن نظم سرمایه گذاری، محاسبه نسبت ریسک به بازده و عدم اجتناب از زیان در مواقع ضروری، حداقل به اندازه دانش تحلیل تکنیکال اهمیت دارد.

استراتژی های سرمایه گذاری بلند مدت

از سوی دیگر، اگر قرار است سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت انجام شود، باید با بررسی عملکرد مالی، رقابت‌پذیری، کیفیت مدیریت و ارزش‌های بازار شرکت‌ها بر روی یافتن ارزش واقعی سهام تمرکز کنید و رابطه بین ارزش را بررسی کنید. زیرا ماهیت تحلیل فاندامنتال، ایده خرید شرکت های با کیفیت با حاشیه ایمنی مشخص با توجه به ارزش واقعی آنها است. با این حال، حتی سرمایه گذاران بلندمدت نیز می توانند از تحلیل تکنیکال برای زمان بندی بازار بهره مند شوند.

جدای از همه اینها، پیگیری اخبار و تحولات روز و مطالعه گزارش های تحقیقاتی و ارزش گذاری سهام شرکت های کارگزاری نیز اطلاعات قابل توجهی را در فرآیند ایجاد سبد مناسب برای خود در اختیار شما قرار می دهد.

 

نرم افزار مدیریت امور سهام برای مدیریت سبد سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر یک از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی داشته باشید.

نرم افزار مدیریت سهام، برنامه سهامداران، نرم افزار سهامداری، نرم افزار امور سهام و سهامداران، نرم افزار امور سهام، برنامه مدیریت امور سهام، نرم افزار مدیریت امور سهام، برنامه تحلیل سهام

استراتژی های سرمایه گذاری