موسسه واسطه چیست و چه وظایفی دارد؟

موسسه واسطه چیست و چه وظایفی دارد؟

خانه های کارگزاری یا موسسه واسطه که معماران اصلی معاملات سرمایه گذاری هستند دارای وظایف و اختیارات زیادی می باشند. در این محتوا؛ ما با موسسات واسطه آشنا می شویم و زمینه های فعالیت آنها را بررسی می کنیم.

در حالی که دائماً در بازار سهام سرمایه گذاری می کنید، می شنوید که این معاملات از طریق یک موسسه واسطه انجام می شود. همانطور که تا کنون همواره تأکید کرده ایم، نهادهای واسطه بسیار مهم هستند و انتخاب درست در این زمینه نتیجه را بسیار تحت تأثیر قرار می دهد.

موسسات واسطه وظایف زیادی در بازار سهام دارند. اعتماد مشتری به موسسه واسطه در سفارشات خرید و فروش یک سرمایه گذاری سالم را به همراه دارد. به این ترتیب، پس اندازها به دقیق ترین شکل ارزیابی می شوند و اعتماد در مبادلات مبنا قرار می گیرد.

در مورد سامانه افزایش سرمایه بیشتر بدانید.

شما می توانید خانه های کارگزاری را به عنوان پلی بین بازار و سرمایه گذار در نظر بگیرید. آنها موارد متعددی را در صورت لزوم به سرمایه گذار اطلاع می دهند. البته وظایف آنها به این موارد محدود نمی شود.

موسسه واسطه چیست؟

موسسه واسطه چیست؟

اگر لازم است خانه کارگزاری را با یک مثال ساده توضیح دهیم؛ رهبری ایجاد رابطه بین کسانی که اوراق بهادار و وجوه را درخواست می کنند و کسانی که اوراق بهادار را عرضه می کنند، و به عنوان واسطه بین صاحبان اوراق بهادار عمل می کند.

گروه دوم خدمات کارگزاری برای سرمایه گذارانی که در بازارهای سهام خرید و فروش می کنند اهمیت دارد و این گروه به عنوان اعضای بازار سهام شناخته می شوند.

ما می توانیم زمینه های فعالیت موسسات واسطه را به شرح زیر لیست کنیم؛

  • فروش ابزارهای بازار سرمایه با یا بدون عرضه عمومی

  • واسطه گری در خرید و فروش معاملات ابزارهای بازار سرمایه که قبلاً صادر شده

  • واسطه در خرید و فروش معاملات انواع ابزارهای مشتقه، از جمله قراردادهای آتی و اختیار معامله

  • واسطه در خرید و فروش اوراق بهادار با تعهدات خرید مجدد یا فروش (بازپرداخت – بازپرداخت معکوس)

  • مشاوره سرمایه گذاری

  • مدیریت سبد سهام

در مورد سامانه تحلیل بازار بیشتر بدانید.

شرایط تاسیس موسسات واسطه ای

شرایط تاسیس موسسات واسطه ای

برای اینکه موسسات واسطه تأسیس و عملیاتی شوند، باید شرایط مختلفی را برآورده کنند. دو مورد از مهمترین الزامات؛ “داشتن شرکت سهامی و داشتن سرمایه پرداخت شده” معین است.

سایر الزامات برای ایجاد موسسات واسطه به شرح زیر است:

  • تأسیس به عنوان شرکت سهامی

  • ثبت همه سهام

  • انتشار سهام در مقابل نقدینگی

  • سرمایه نباید کمتر از میزان تعیین شده در بیانیه با توجه به انواع فعالیتهای واسطه ای باشد

  • اساسنامه ای مطابق قوانین و مقررات

  • دارا بودن قدرت مالی و شهرت مورد نیاز موسسین به عنوان بنیانگذار و شریک خانه کارگزاری

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام و سهامداران بیشتر بدانید.

یکی از مهمترین مسائلی که سرمایه گذارانی که می خواهند پس انداز خود را در بازار سهام ارزیابی کنند باید به آن توجه کنند، انتخاب یک موسسه واسطه است. زیرا انتخاب صحیح در خانه کارگزاری بر وضعیت سود و زیان بازار سهام تأثیر جدی می گذارد.

شرکت کارگزاری منتخب؛ باید بهترین فرصت ها را برای سرمایه گذار ارائه دهد، هزینه کمیسیون را شفاف بیان کند، شرکت های کارگزاری باید مجوز دریافت کرده باشند که تأیید می کند قانونی هستند و با قوانین مطابقت دارند. سرمایه گذاران باید از این مسائل آگاهی داشته باشند و خانه کارگزاری را به درستی انتخاب کنند.

این از اهمیت زیادی برخوردار است تا آنها فریب نخورند و بتوانند با خیال راحت پس اندازهای خود را ارزیابی کنند.

فعالیت های واسطه ای چیست؟

فعالیت های خانه های کارگزاری چیست؟

واسطه گری در بازار سرمایه، معاملات ابزارهای بازار سرمایه را برای مقاصد تجاری توسط موسسات مجاز به نمایندگی و حساب خود، به نمایندگی از شخص دیگری یا از طرف شخص دیگری پوشش می دهد.

انجام این فعالیتهای واسطه ای که ذکر کردیم، تنها توسط موسساتی که گواهی مجوز از هیئت بازار سرمایه دریافت کرده اند، قانونی است. طبق اعلامیه، فعالیتهای میانجیگری به دو صورت واسطه در خرید و فروش انجام می شود.

حال، اجازه دهید نگاهی دقیق تر به این فعالیت ها بیندازیم.

کارگزاری عرضه عمومی

عرضه عمومی ابزارهای بازار سرمایه که قبلاً منتشر شده است اما برای اولین بار به مردم فروخته می شود، یکی از معاملات اولیه بازار است.

فعالیتهای واسطه گری عرضه عمومی به دو صورت انجام می شود:

  • بهترین تلاش برای میانجیگری

  • تعهد پذیره نویسی

در مورد نرم افزار افزایش سرمایه بیشتر بدانید.

بهترین تلاش؛ به معنای فروش ابزارهای بازار سرمایه ثبت شده در هیئت مدیره در بازه زمانی مشخص شده در دفترچه، بازگرداندن قسمت فروش نرفته به فروشنده یا فروش آنها به اشخاص ثالثی است که قبلاً متعهد به خرید آنها شده اند.

انجام واسطه گری، ابزارهای بازار سرمایه است که در هیئت مدیره ثبت شده است. شامل فروش قسمت فروش نرفته از طریق عرضه عمومی و خرید قسمت فروش نشده با پرداخت کامل و نقدی قیمت در پایان دوره فروش می شود. (شارژ تعادل)

همچنین شامل فروش آن به مردم با خرید کامل آن است، مشروط بر اینکه قیمت آن بلافاصله قبل از اتمام فروش پرداخت شود.

خرید – فروش کارگزاری

این شرکت به عنوان یک واسطه در خرید و فروش ابزارهای بازار سرمایه که قبلاً صادر شده است در بازار ثانویه، در داخل یا خارج از بازار سهام عمل می کند.

افتتاح ابزارهای بازار سرمایه که قبلاً برای معاملات خرید و فروش در بازارهای سهام منتشر شده بود برای اولین بار از جمله فعالیت های واسطه گری در عرضه عمومی محسوب می شود.

یک توافق کلی بین مشتری و موسسه به عنوان واسطه در خرید و فروش معاملات منعقد می شود. سفارشات مشتری تنها پس از این قرارداد پذیرفته می شود.

موسسات واسطه ای با اخذ مجوز از هیئت بازار سرمایه به فعالیت خود ادامه می دهند. آنها می توانند در سهامی که در بورس اوراق بهادار معامله می شوند یا بر اساس اصول تعیین شده توسط هیئت مدیره، معامله می کنند.

در مورد نرم افزار سهام و سهامداران بیشتر بدانید.

چرا موسسات واسطه مهم هستند؟

چرا خانه های کارگزاری مهم هستند؟

ضمن تأکید بر اهمیت خانه کارگزاری در بازار سهام، می خواهیم به این نکته اشاره کنیم که شما نمی توانید معاملات سرمایه گذاری خود را بدون خانه کارگزاری انجام دهید. زیرا دستگاهی که دستورات خرید و فروش شما را به بازار منتقل می کند خانه کارگزاری است.

بنابراین، چه چیزی این نهادها را بسیار مهم می کند؟

اول از همه، خانه های کارگزاری کار سرمایه گذار را آسان می کنند. آنها بازیگران اصلی معاملات تجاری هستند و برای این معامله کارمزد دریافت می کنند. بنابراین، به عنوان یک سرمایه گذار، باید یک شرکت کارگزاری مقرون به صرفه انتخاب کنید.

این موسسات همچنین خدمات مشاوره ای به سرمایه گذاران ارائه می دهند. بنابراین، یک فرد بی تجربه از تصمیم گیری های اشتباه اجتناب می کند. یعنی به شما امکان می دهد تصمیمات سالم تری بگیرید.

در مورد نرم افزار سهام بیشتر بدانید.

سرمایه گذاران که با ترس از دست دادن و با نگرانی زیاد وارد بازار سهام می شوند، می توانند با اطمینان از نهادهای واسطه از شر این حال و هوا خلاص شده و با خیال راحت تری تصمیم گیری کنند.

علاوه بر این، موسسات واسطه می توانند هر از چند گاهی مزایای زیادی را به مشتریان خود ارائه دهند. استفاده از آنها از نظر روند معاملات نیز مهم است.

اگر انتخاب درستی داشته باشید، سرمایه گذاری های شما در محیط امن تری به بازار منتقل می شود. با این حال، نباید فراموش کرد که کارگزاری شما مسئول هیچ ضرری نیست.

موسسه واسطه ای