پیامدهای انتشار سهام عادی اضافی توسط شرکت

پیامدهای انتشار سهام عادی اضافی توسط شرکت

کسب‌وکارها گاهی نیاز به جمع‌آوری پول برای تأمین مالی عملیات‌های مستمر یا اجرای برنامه‌های توسعه استراتژیک دارند. یکی از گزینه های تامین مالی برای یک تجارت کوچک یا بزرگ، انتشار سهام برای سرمایه گذاران خصوصی یا عرضه سهام آن در بورس است.

پیامدهای انتشار سهام عادی اضافی توسط شرکت

مدیریت باید پیامدهای انتشار سهام اضافی مانند انعطاف پذیری مالی و از دست دادن کنترل را در نظر بگیرد و آنها را با سایر اشکال تامین مالی مانند وام های بانکی ارزیابی کند.

بیشتر بخوانید: نرم افزار مدیریت سهام

انعطاف پذیری

یک پیامد مهم انتشار سهام اضافی این است که شرکت ها دسترسی به پول نقد را تضمین می کنند که نیازی به بازپرداخت ندارند. برخلاف موردی که در مورد تامین مالی بدهی وجود دارد، شرکت ها مجبور نیستند به طور منظم اصل و بهره را پرداخت کنند. که به مدیریت انعطاف پذیری عملیاتی بیشتری می دهد. شرکت‌ها نباید نگران ورشکستگی توسط سهامداران باشند. اما اگر شرکت‌ها از پرداخت‌های برنامه‌ریزی شده خودداری کنند، دارندگان اوراق می‌توانند از دارایی‌های وثیقه مطالبه کنند. شرکت‌ها می‌توانند از درآمد حاصل از انتشار سهام اضافی برای رفع کسری‌های نقدی، پرداخت وام‌های با بهره بالا، تعمیرات تأسیسات و سرمایه‌گذاری در تجهیزات جدید استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: نرم افزار سهامداران

رقیق سازی

طبق تعریف، مسائل اضافی سهام، مالکیت سهامداران موجود را کاهش می دهد. به عنوان مثال، اگر یک سرمایه‌گذار دارای ۱۰۰۰ سهم از شرکتی باشد که ۱۰۰۰۰۰ سهم موجود است، او مالک ۰٫۰۱ — ۱۰۰۰ تقسیم بر ۱۰۰۰۰۰ — یا ۱ درصد از شرکت است. اگر شرکت ۲۰۰۰۰ سهم اضافی صادر کند، مالکیت او کاهش می یابد. زیرا او اکنون مالک ۰٫۰۰۸۳ — ۱۰۰۰ تقسیم بر ۱۲۰۰۰۰ — یا ۰٫۸۳ درصد از شرکت است. شرکت‌های سهامی عام معمولاً هنگام اعلام موارد سهام اضافی، افت قیمت سهام خود را تجربه می‌کنند. اگر مدیریت بتواند وجوه اضافی را برای تولید سود بیشتر سرمایه گذاری کند، قیمت سهام ممکن است افزایش یابد که به نفع همه سهامداران است.

بیشتر بخوانید: نرم افزار امور سهام و سهامداران

کنترل

رقیق شدن معمولاً منجر به از دست دادن کنترل می شود. این امر به ویژه برای صاحبان مشاغل کوچک مهم است. زیرا با انتشار سهام اضافی، آنها عملاً کنترل خود را به سهامداران جدید واگذار می کنند. شرکت‌های نوپا معمولاً چندین دور تأمین مالی سهام را پشت سر می‌گذارند. به این معنی که بنیان‌گذاران عموماً باید در هر دور تأمین مالی متوالی، نظر بیشتری به سرمایه‌گذاران جدید بدهند. شرکت‌های دولتی ممکن است با فشار سهامداران فعال برای جایگزینی هیئت‌مدیره یا مدیریت خود مواجه شوند. اگر نتوانند انتظارات سود را برآورده کنند، یا اگر قیمت سهام آنها کمتر از میانگین کل بازار باشد.

بیشتر بخوانید: نرم افزار سهامداری

حسابداری

حسابداری برای انتشار سهام شامل حساب های نقدی، سهام عادی و سرمایه پرداخت شده در ترازنامه است. ورودی های ژورنالی برای ثبت یک انتشار سهام عبارت است از بدهکاری وجه نقد، اعتبار سهام عادی با مبلغ اسمی یا اعلام شده سهام و اعتبار سرمایه پرداخت شده با تفاوت بین قیمت انتشار و ارزش اسمی.

بیشتر بخوانید: نرم افزار مدیریت امور سهام

به عنوان مثال، اگر شرکتی ۱۰۰۰ سهم اضافی از سهام عادی را با ارزش اسمی ۲۵ سنت به قیمت انتشار ۵ دلار منتشر کند، درآمد نقدی ۱۰۰۰ ضرب در ۵ دلار یا ۵۰۰۰ دلار است و سرمایه پرداخت شده به ازای هر سهم ۵ دلار منهای است. ۲۵ سنت یا ۴٫۷۵ دلار. ورودی های ژورنالی برای ثبت این انتشار سهم عبارتند از: بدهی نقدی با ۵۰۰۰ دلار، اعتبار سهام عادی با ۲۵۰ دلار — ۲۵ سنت ضربدر ۱۰۰۰ — و سرمایه پرداخت شده اعتباری با ۴۷۵۰ دلار، که ۴٫۷۵ دلار ضرب در ۱۰۰۰ است.

در مورد نرم افزار مدیریت اسناد بخوانید.

آیا سهامداران در تصمیم گیری های تجاری نظری دارند؟

آیا سهامداران در تصمیم گیری های تجاری نظری دارند؟

یکی از اساسی ترین جنبه های ایجاد یک کسب و کار، انتخاب ساختار قانونی است. ساختار قانونی نحوه پرداخت مالیات و نحوه تعامل مالکان و مدیریت شرکت را تعیین می کند. شرکت یک نوع تجارت است که سهام سهام را به سرمایه گذاران می فروشد و سهامداران صاحب شرکت می شوند. سهامداران عموماً تصمیمات تجاری روزانه یا تصمیمات مدیریتی را کنترل نمی کنند. اما می توانند به طور غیرمستقیم از طریق هیئت اجرایی بر مدیریت کسب و کار تأثیر بگذارند.

بیشتر بخوانید: نرم افزار امور سهام

هیئت عامله یا امنا

مقام ریاست توسط سهامداران انتخاب می شود و بر یک شرکت نظارت می کند و تصمیمات آن را هدایت می کند. هیئت عامله یا امنا یک مدیر اجرایی مسئول مدیریت شرکت و سایر مدیران سطح بالا که به مدیر عامل کمک می کنند منصوب می کند. از آنجایی که سهامداران می توانند اعضای هیئت مدیره را انتخاب کنند، به طور غیرمستقیم بر این که چه کسی به عنوان مدیرعامل منصوب می شود. بنابراین بر نحوه مدیریت کسب و کار تأثیر می گذارند.

بیشتر بخوانید: نرم افزار سهام

تصمیمات تجاری اصلی

سهامداران همچنین ممکن است از طریق اعمال فشار بر اعضای هیئت مدیره و مدیریت و یا از طریق رای گیری رسمی، این فرصت را داشته باشند تا بر تصمیمات تجاری عمده خاصی تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، اگر شرکتی بخواهد وارد ادغام شود، بخشی از شرکت را بفروشد، سهام بیشتری بفروشد یا غرامت و مزایای مدیران را تغییر دهد، سهامداران ممکن است به اعضای هیئت مدیره اطلاع دهند که با این اقدام موافق نیستند یا در مورد آن رای دهند. اگر سهامداران عموماً با یک اقدام خاص موافق نباشند، اعضای هیئت اجرایی و مدیریت ممکن است هنگام تصمیم گیری آن را در نظر بگیرند.

بیشتر بخوانید: برنامه مدیریت امور سهام

دعاوی حقوقی

اگر سهامداران بر این باورند که برخی از مدیران، اعضای هیئت مدیره یا کارمندان به نفع یک شرکت عمل نمی کنند، آنها حق دارند از طرف برای حمایت از شرکت شکایت کنند. این قدرت می تواند به سهامداران کمک کند تا اعضای هیئت مدیره و مدیران را از تصمیم گیری هایی که با آنها موافق نیستند باز دارند.

بیشتر بخوانید: برنامه سهامداران

ملاحظات

سهامداران همچنین می توانند اعضای هیئت مدیره، مدیریت یا کارمندان یک شرکت باشند. به عنوان مثال، اگر سهامدار خاصی مالک بخش بزرگی از سهام یک شرکت باشد، ممکن است برای منصوب کردن خود به عنوان عضو هیئت مدیره، حق رأی کافی را داشته باشد. سهامدارانی که مدیران یا اعضای هیئت مدیره نیز هستند، در تصمیم گیری های تجاری نقش مستقیمی دارند.

بیشتر بخوانید: : نرم افزار امور سهامداری

انتشار سهام